i7-4790K med Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo Problem????

Permalänk
Medlem

i7-4790K med Cooler Master CPU Kylare Hyper 212 Evo Problem????

HEJ!

Vet inte riktigt om jag är inne i rätt ämne men men..
Jo så här är det, jag har köpt en dator, i delar som jag själv plockade ihop. Och under monteringen av kylaren på CPU:n så krånglade det nå djävulskt.. Jag satt på kylpastan, en liten plutt kollade på en utube video och härmande han med hur mycket och vart. satt sedan dit fläkten eller vad man ska säga, kom på att nej vafan så här är det inte, tog bort den och satte dit saken som skull va under. Detta gjorde jag två gånger har jag för mig eftersom det fattades ytterligare en sak. När jag va klar så fortsatte jag med bygget och tänkte inte mer på det!
Men nu så här på efterhand så vart jag och tänka på det, startade datorn för första gången igår och kollade mina temps på CPU de låg väl på 30 grader give or take!
Så det är väl inte så högt antar jag, vet inte hur mycket den ligger på om jag drar igång ett krävande spel tex..

Men, borde jag oroa mig över att kylpastan hann torka på de ca 10 minuter förmodligen mindre, borde jag göra om eller är tempen helt okej? borde jag kolla tempen när jag kör igång ett spel och hur varmt ska det egentligen bli för att vara normalt, när man spelar alltså?

Permalänk
Medlem

@phrrak:

Du kan köra ett stresstest så som prime95 och ta tempsen efter en stunds belastning, typ 20 minuter. Är de tempsen ok så är det lugnt då cpu aldrig ligger på 100% hela tiden mer än vid stresstest och videoredigering och lägre vid spel. Så stresstesta och lägg upp resultaten, kan väl tycka att över 65 grader stock ska den inte gå över med en evo 212. Jag personligen hade dock rengjort kylaren och cpu och monterat om den.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@phrrak:

Du kan köra ett stresstest så som prime95 och ta tempsen efter en stunds belastning, typ 20 minuter. Är de tempsen ok så är det lugnt då cpu aldrig ligger på 100% hela tiden mer än vid stresstest och videoredigering och lägre vid spel. Så stresstesta och lägg upp resultaten, kan väl tycka att över 65 grader stock ska den inte gå över med en evo 212. Jag personligen hade dock rengjort kylaren och cpu och monterat om den.

Okej, ska jag köra 100 % belastning? Känns som det kanske kan skada CPU:n eller något annat? Kanske ska meka om det sen bara hålla ett getöga på tempen!

Vad ska jag använda för att få bort kylpastan?
Tack så mycket för att du hjälper!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Problemet är inte att kylpastan torkar utan att du trycker in en massa luftbubblor i pastan. Bubblorna fungerar som isolatorer och gör att värmen överförs sämre mellan CPU och kylare.

30 °C i idle är fullt normalt, oftast är 35 °C helt normalt med. Du kan inte få svalare än vad luften som flödar genom kylflänsarna.

Dra i belastning, det är mer intressant. Du bör inte ha mer än 85 °C i Load, men det varierar kraftigt mellan exemplar till exemplar. Jag hade monterat om med bra kylpasta om du överskrider 85 °C i Load utan överklockning på processorn.

Processorn throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130 °C så det finns stora marginaler. De flesta har inte koll på dessa stora marginaler.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Prime å din cpu gillar ej varan, om det inte kommit en uppdatering dvs. Finns även aida64 å Intel burntest. Tror det e lungt för dig pasta stelnar till av värmen sen. Jobbiga är om du fått pasta på själva socklen

Plus det ovan nämer med bubbler

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

@phrrak:

Nej 100% skadar den ingenting, endast för hög volt och temperatur som kan skada den och det är som någon skrev tidigare väldigt högt upp och den lär stänga av sig långt innan det. Jag har köpt medel som är gjort för att rengöra cpu etc från kylpasta men brukar väl fungera med sprit som har hög alkoholhalt .

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Kylpasta torkar inte alls på 10 minuter. Du behöver inte vara orolig. Kylpasta finns bara till för att få bättre kontakt mellan processorns värmesköld och kylarens platta p.g.a. ojämnheter. Man kan köra helt utan kylpasta, men det är ej rekommenderat. Du får en mycket lägre temperatur med kylpastan, men denna kan vara slarvigt applicerad och funka utmärkt ändå.

Med andra ord kommer din processor inte alls dö eller dylikt. Det räcker med att kylaren har kontakt, kylpasta eller ej. Kör ett stresstest och observera.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Problemet är inte att kylpastan torkar utan att du trycker in en massa luftbubblor i pastan. Bubblorna fungerar som isolatorer och gör att värmen överförs sämre mellan CPU och kylare.

30 °C i idle är fullt normalt, oftast är 35 °C helt normalt med. Du kan inte få svalare än vad luften som flödar genom kylflänsarna.

Dra i belastning, det är mer intressant. Du bör inte ha mer än 85 °C i Load, men det varierar kraftigt mellan exemplar till exemplar. Jag hade monterat om med bra kylpasta om du överskrider 85 °C i Load utan överklockning på processorn.

Processorn throttlar vid 105 °C och stänger av sig vid 130 °C så det finns stora marginaler. De flesta har inte koll på dessa stora marginaler.

Skrivet av L.T.G:

Prime å din cpu gillar ej varan, om det inte kommit en uppdatering dvs. Finns även aida64 å Intel burntest. Tror det e lungt för dig pasta stelnar till av värmen sen. Jobbiga är om du fått pasta på själva socklen

Plus det ovan nämer med bubbler

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NatureBoyyy:

@phrrak:

Nej 100% skadar den ingenting, endast för hög volt och temperatur som kan skada den och det är som någon skrev tidigare väldigt högt upp och den lär stänga av sig långt innan det. Jag har köpt medel som är gjort för att rengöra cpu etc från kylpasta men brukar väl fungera med sprit som har hög alkoholhalt .

Okej drar ner Intel burntest (låter mer pålitligt..INTEL liksom) sen kör jag ett sånt, finns det olika tester alltså nivåer eller finns det tex bara ett stress test? Återkommer om några timmar med resultat, tack alla!

Permalänk
Medlem

@phrrak:

Länge sedan jag använde Intelburntest men ska finnas något stresstest som kör på cpu enbart för att lägga den i full belastning. Gör det och låt det gå en stund och notera siffrorna.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd

Använd Intel XTU om du vill ha ett officiellt stresstestverktyg från Intel.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Det är inte IntelBurnTest.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@phrrak:

Länge sedan jag använde Intelburntest men ska finnas något stresstest som kör på cpu enbart för att lägga den i full belastning. Gör det och låt det gå en stund och notera siffrorna.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Använd Intel XTU om du vill ha ett officiellt stresstestverktyg från Intel.

https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Det är inte IntelBurnTest.

Okej ska ta några skärmklipp på siffrorna!
Hehehe okej då använder jag det tackar

Permalänk
Medlem

Lirade lite nyss, och det höll sig på ungefär 60 grader så gissar på att det är en bra temp!

Permalänk
Medlem

@phrrak:

Stresstesta och visa istället, är det ett spel som ligger på 30% cpu belastning är ju det ett dåligt resultat med 60 grader!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2