Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Rädda min Nexus 5

Hej !

Min gamla mobil höll på att ge upp så i väntan på nya Nexus köpte jag mig, i februari, en lätt begagnad nexus 5 att ha så länge. Lyckan blev dock inte långvarig för på en skidresa veckan efter jag köpt den dog skärmen. Den visar bara en massa konstigt färgglada streck. Det går att se såpass mycket att den bootar upp som den ska men inte mer.

Efter detta la jag den i byrålådan och tänkte "shit happens" och där har den legat tills nu.
Men nu när GSM-modulen på min reservtelefon gav upp blev jag lite nyfiken på om Nexusen hade gått att laga.

Helt omöjligt att veta antar jag men jag gissar att den blivit fuktskadad i snön. Hur troligt är det att den mirakulöst börjar fungera om jag byter skärmen på den tror ni? Jag kan ju som sagt se att den bootar.

Vid det här laget borde den ju även ha torkat färdigt.

Tacksam för all input !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Har själv pajjat skärmen till min nexus, massa roliga färger etc. Lät den ligga i några månader men bestämde mig för att köpa en ny front för runt 400kr, var sjukt enkelt att flytta över komponenterna och finns videos om du känner dig osäker.

Skriver från den just nu och den fungerar alldeles utmärkt

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Kattus:

Har själv pajjat skärmen till min nexus, massa roliga färger etc. Lät den ligga i några månader men bestämde mig för att köpa en ny front för runt 400kr, var sjukt enkelt att flytta över komponenterna och finns videos om du känner dig osäker.

Skriver från den just nu och den fungerar alldeles utmärkt

Tack för svar

400 kanske det kan vara värt. vart köpte du din? är det eBay som gäller eller?
Öppnade upp den och det såg rätt lättmekat ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av saibot85:

Tack för svar

400 kanske det kan vara värt. vart köpte du din? är det eBay som gäller eller?
Öppnade upp den och det såg rätt lättmekat ut.

Mycket riktigt eBay jag köpte den ifrån, man får en hel front där man bara flyttar över komponenterna.
Här är förresten videon jag själv använde när jag reparerade min: https://www.youtube.com/watch?v=5vxXdzQ2p8k

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD