Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Err0r90:

Glömde nämna att datorn blivit sjukt långsam att starta förut tog det nog inte en 1 sek från det att jag skrev in lösenordet till att den startade men nu står den och tänker i säkert 1 min innan allt blir svart

Jag gissar att det är grafikkortets drivrutiner som inte sammarbetar med Windows. Om du har inbyggt grafikkort kanske det är moderkortets drivrutiner som bör uppdateras. I värsta fall kan det behövas en uppdatering av BIOS.

Det är ett känt problem att 1803 kräver det senaste av drivrutiner, BIOS och gärna också hårdvara. Vissa datorer går sönder av 1803, som min dator. Den startar i 1-10 sek. stängs av och startar igen hela tiden. Går inte att göra något åt det. Bara att kasta moderkortet. Enligt datorföretagate jag talat med får de in flera datorer varje dag som bara är att kassera. Det är förbannat dåligt av Ms att inte berätta detta innan de levererar uppdateringen och att det inte skall gå att ens försöka uppdatera datorer som kan gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det GÅR att stoppa uppdateringar!!

Microsoft har ett program som man laddar ner och kör. Med det programmet kan man stoppa valda nedladdningar.
https://support.microsoft.com/en-us/help/3073930/how-to-tempo...

Programmet finns här:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Eftersom jag inte längre har någon fungerande Windows 10-dator har jag inte kunnat testa programmet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det GÅR att stoppa uppdateringar!!

Microsoft har ett program som man laddar ner och kör. Med det programmet kan man stoppa valda nedladdningar.
https://support.microsoft.com/en-us/help/3073930/how-to-tempo...

Programmet finns här:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Eftersom jag inte längre har någon fungerande Windows 10-dator har jag inte kunnat testa programmet ännu.

Funkar även att stoppa uppdateringar med:
https://www.oo-software.com/en/shutup10
http://forum.ru-board.com/topic.cgi?forum=5&topic=48142#2
https://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat min dotters dator. Nu gick de i varje fall igång som vanligt när BIOS:en uppdaterades.
När den varit på några minuter började den uppdateras igen till 1803. När allt var klar startade den om och tidigare version lades tillbaka. Det gick alltså inte installera 1803.

Jag startade om datorn igen och den gick inte igång mer. Jag kommer inte ens fram till BIOS. Jag gjorde som förut, alltså tog ut ett av minnena och den gick igång. Startade om och den gick inte igång. Satte i minnet igen som jag tagit ut och den gick igång. Startade om och den gick inte igång....

Jag är nu helt säker på att Windows installerar något i BIOS. När Windowsuppdateringe inte går återställs allt igen men BIOS återställs inte därför går inte datorn igång igen.

Exakt samma fel som min andra dator med den skillnad att jag inte får igång den hur jag än gör.

Den enda lösningen är att installera om BIOS igen, tror jag.

Permalänk
Skrivet av workman:

Det GÅR att stoppa uppdateringar!!

Microsoft har ett program som man laddar ner och kör. Med det programmet kan man stoppa valda nedladdningar.
https://support.microsoft.com/en-us/help/3073930/how-to-tempo...

Programmet finns här:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

Eftersom jag inte längre har någon fungerande Windows 10-dator har jag inte kunnat testa programmet ännu.

Kan behöva göra det på min dator nu Vill inte ha in fler av dessa stora uppdateringar, skapar mer problem än det löser.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag har nu testat min dotters dator. Nu gick de i varje fall igång som vanligt när BIOS:en uppdaterades.
När den varit på några minuter började den uppdateras igen till 1803. När allt var klar startade den om och tidigare version lades tillbaka. Det gick alltså inte installera 1803.

Jag startade om datorn igen och den gick inte igång mer. Jag kommer inte ens fram till BIOS. Jag gjorde som förut, alltså tog ut ett av minnena och den gick igång. Startade om och den gick inte igång. Satte i minnet igen som jag tagit ut och den gick igång. Startade om och den gick inte igång....

Jag är nu helt säker på att Windows installerar något i BIOS. När Windowsuppdateringe inte går återställs allt igen men BIOS återställs inte därför går inte datorn igång igen.

Exakt samma fel som min andra dator med den skillnad att jag inte får igång den hur jag än gör.

Den enda lösningen är att installera om BIOS igen, tror jag.

Inte testat ta ur batteriet (plus hårdiskarna)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte testat ta ur batteriet (plus hårdiskarna)?

Jo, jag har nog testat allt som finns utom möjligen stå på ett ben på en pall och ropa "kuckeliku" tre gånger...
Skojade lite!

Jag tror dock jag hittade ett möjligt problem:
Jag har ett VPN-konto installerat som startar upp automatiskt varje gång jag startar datorn. Upptäckte efter uppgraderingsförsöket att den inte längre startade minimerat utan den öppnades helt för att logga in på kontot. Innan det krävdes att jag godkände att det programmet fick ändra i datorn (UAC-kontroll).

Jag avinstallerade VPN-programmet och startade om datorn, nu gick den igång utan att jag behövde trixa med minnena. Stängde av och startade flera gånger utan problem alls.

Frågan är vad VPN-kontot gör med BIOS?
Det är nämligen så att felet består även utan Windowshårddisken. Det kan inte finnas på Hårddisken som påverka uppstarten eftersom det är samma fel med hårddisk som utan hårddisk. Felet måste alltså ligga före hårddisken och det enda som ligger före hårddisken och som kan ändras är BIOS.

MYCKET märkligt!!!

Permalänk
Medlem

@workman: Nu har jag inte läst alla dina poster om detta problemet, men jag vågar garantera att varken windows eller VPN modifierar bios.
Däremot kan det säkert ha med inställningar i bios att göra, det jag närmst tänker på är secure boot, har du testat ändra din inställning för detta?

Edit:
Har du mer än 1 HDD/SSD i dina drabbade datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@workman: Nu har jag inte läst alla dina poster om detta problemet, men jag vågar garantera att varken windows eller VPN modifierar bios.
Däremot kan det säkert ha med inställningar i bios att göra, det jag närmst tänker på är secure boot, har du testat ändra din inställning för detta?

Edit:
Har du mer än 1 HDD/SSD i dina drabbade datorer?

Jag tror inte heller att någon programvara skriver i BIOS men om vanlig slutledningsförmåga används kommer man snart fram till det (även om det inte stämmer). Man kan då fråga sig om Windows kan ändra inställningar i BIOS med tanke på att felet som blir finns kvar också om jag bootar utan hårddisk?

BIOS är nyuppdaterat och den har fabriksinställningar.
Jag har bara en SSD i när jag uppdaterar och testar.

Till din fråga om Secure Boot:
I BIOS står det under val av OS att Secure Boot bara visas om Windows 8 har valts. I mitt BIOS är "Other OS" valt därför syns inte Secure Boot.

.....
Min andra dator (som jag använder, den här ovan använder min dotter) går inte att få igång alls efter uppdatering till 1803. Först återställdes tidigare Windows och när datorn stängdes av efter det gick det inte mer att få igång den. Startar man går den i 10 sekunder och stängs av i 3 sekunder, sedan går den igen i 10 sekunder och stängs av i 3 sekunder. Så håller den på tills jag drar ur sladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag tror inte heller att någon programvara skriver i BIOS men om vanlig slutledningsförmåga används kommer man snart fram till det (även om det inte stämmer). Man kan då fråga sig om Windows kan ändra inställningar i BIOS med tanke på att felet som blir finns kvar också om jag bootar utan hårddisk?

BIOS är nyuppdaterat och den har fabriksinställningar.
Jag har bara en SSD i när jag uppdaterar och testar.

Till din fråga om Secure Boot:
I BIOS står det under val av OS att Secure Boot bara visas om Windows 8 har valts. I mitt BIOS är "Other OS" valt därför syns inte Secure Boot.

.....
Min andra dator (som jag använder, den här ovan använder min dotter) går inte att få igång alls efter uppdatering till 1803. Först återställdes tidigare Windows och när datorn stängdes av efter det gick det inte mer att få igång den. Startar man går den i 10 sekunder och stängs av i 3 sekunder, sedan går den igen i 10 sekunder och stängs av i 3 sekunder. Så håller den på tills jag drar ur sladden.

Vilka moderkort är det du har?
Ibland krävs det att man flashar in nya bios 2 ggr.
Testat sätta OS valet till w8 och köra secure boot?

Sist men inte minst, har du testat nyinstallation av 1803 på annan HDD/SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vilka moderkort är det du har?
Ibland krävs det att man flashar in nya bios 2 ggr.
Testat sätta OS valet till w8 och köra secure boot?

Sist men inte minst, har du testat nyinstallation av 1803 på annan HDD/SSD?

Det är en Gigabyte H97N-WIFI
Uppdateringen av BIOS gjordes av ett datorföretag
De sade att de senaste dagarna fått i flera datorer som inte fungerar efter 1803-uppdateringen, de flesta bärbara.
Jag har inte installerat Windows på annan ren hårddisk denna gång men till uppdatering 1706 gjorde jag det när det
inte fungerade på vanligt sätt (då också!!). Det visade sig att bootsektorn den gången var fel format.

Vad kan hända om jag ändrar till W8 och secure boot?
Jag har blivit smittad av "fungerar inte rädslan".

Kör just nu flera tester som Microsoft rekommenderar.

Permalänk
Hedersmedlem

För er med uppdateringsproblem kan ev denna video vara till hjälp:

https://www.youtube.com/watch?v=0YM3WfHk5To

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

För er med uppdateringsproblem kan ev denna video vara till hjälp:

https://www.youtube.com/watch?v=0YM3WfHk5To

Killens problem handlar om att BIOS tappar SSD-disken efter en Windowsuppdatering. För mig är det ett helt annat fel: Datorn startar inte efter uppdateringen. För min dator är det kört, jag kommer aldrig så långt att jag kan uppdatera BIOS. För min dotters dator gick det att uppdatera BIOS. Men efter en ny installation av Windows 1803 var den tillbaka på ruta ett, dvs den startade inte längre än till BIOS. Jag löste det genom att dra ur ena minnet ur minnesbanken. Nästa gång man skall starta var det bara till att sätta tillbaka minnet. Men så kan man ju inte hålla på! Jag nollade BIOS och då gick den igång som förut. Nu fungerar den som den skall men jag vågar inte installera uppdatering 1803 mer.

Permalänk
Medlem

Efter omfattande tester har jag kommit på vad som blir fel med min och min dotters dator.

I BIOS kan man välja vilket operativsystem man skall använda. I min dator finns två val:

1. Windows 8

2. Another OS

I min dotters dator finns tre val:

1. Windows 8

2. Windows 8.1

3. Another OS

Lägg märke till att Windows 10 inte finns.

När senaste uppdateringen installeras ändrar installationsprocessen i BIOS till Windows 10.

Problemet uppstår om Windows 10 inte finns att välja. Då blir inget alls valt och vid uppstart vänder uppstarten här för att försöka igen, en ändlös loop har uppstått.

Min dotters dator löstes detta med att uppdatera BIOS och den gick att starta igen.

Min dator kom aldrig så långt att man kom åt BIOS. Den dömdes ut som trasig.

Jag löste problemet med min dator genom att hårdvaruresetta BIOS fort flera gånger. Detta förfarande skapar fel i BIOS. När man sedan startar datorn upptäcker BIOS att det är fel i BIOS och börjar genast återställa BIOS med en kopia av BIOS-mjukvaran. Efter detta startade datorn och är nu som förut.

Permalänk
Skrivet av workman:

Efter omfattande tester har jag kommit på vad som blir fel med min och min dotters dator.

I BIOS kan man välja vilket operativsystem man skall använda. I min dator finns två val:

1. Windows 8

2. Another OS

I min dotters dator finns tre val:

1. Windows 8

2. Windows 8.1

3. Another OS

Lägg märke till att Windows 10 inte finns.

När senaste uppdateringen installeras ändrar installationsprocessen i BIOS till Windows 10.

Problemet uppstår om Windows 10 inte finns att välja. Då blir inget alls valt och vid uppstart vänder uppstarten här för att försöka igen, en ändlös loop har uppstått.

Min dotters dator löstes detta med att uppdatera BIOS och den gick att starta igen.

Min dator kom aldrig så långt att man kom åt BIOS. Den dömdes ut som trasig.

Jag löste problemet med min dator genom att hårdvaruresetta BIOS fort flera gånger. Detta förfarande skapar fel i BIOS. När man sedan startar datorn upptäcker BIOS att det är fel i BIOS och börjar genast återställa BIOS med en kopia av BIOS-mjukvaran. Efter detta startade datorn och är nu som förut.

Kan ju vara detta som är problmet https://www.youtube.com/watch?v=0YM3WfHk5To&feature=youtu.be

MS bör faktiskt göra något åt sina halvårs stora uppdateringar. Helt enkelt inte tvinga in uppdateringar. Utan först kolla om hårdvaran står med deras lista på kompatibla (om inte installeras inte uppdateringarna).

Tror windows har gjort en tabbe och inte haft med stöd för vissa moderkorts bios eller något liknande.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju vara detta som är problmet https://www.youtube.com/watch?v=0YM3WfHk5To&feature=youtu.be

MS bör faktiskt göra något åt sina halvårs stora uppdateringar. Helt enkelt inte tvinga in uppdateringar. Utan först kolla om hårdvaran står med deras lista på kompatibla (om inte installeras inte uppdateringarna).

Tror windows har gjort en tabbe och inte haft med stöd för vissa moderkorts bios eller något liknande.

Exakt!
De bör göra något åt sina uppdateringar.
Det de bör göra först är att ta bort installationsdelar som kräver hårdvaruspecifika uppdateringar. Alla installationer skall gå till alla datorer.
Därefter bör de testa sina installationer så att det verkligen fungerar.
Om datorn är så himla gammal att den inte duger för en installation bör installationsprogrammet upplysa om detta och aldrig gå igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Om datorn är så himla gammal att den inte duger för en installation bör installationsprogrammet upplysa om detta och aldrig gå igång.

Det gör det, försöker man installera på en dator som har så pass gammal hårdvara att Win 10 inte stöds, så kan man inte installera det.
Det är dock lite mer vanskligt med uppdateringar, då dessa kan hämtas ner och installeras, för att sedan skapa diverse problem, eftersom hårdvara kanske inte stödjs längre.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det gör det, försöker man installera på en dator som har så pass gammal hårdvara att Win 10 inte stöds, så kan man inte installera det.
Det är dock lite mer vanskligt med uppdateringar, då dessa kan hämtas ner och installeras, för att sedan skapa diverse problem, eftersom hårdvara kanske inte stödjs längre.

Det är uppdateringarna jag menade.
Min dator gick in i en loop som datateknikerna sade inte går att göra något åt. Nu var jag enveten och fortsatte experimentera med den och till slut fick jag igång den genom att fixa ett BIOS-error.

Tänk tanken att faster Hulda fått en dator hon gör sina månadsbetalningar med och den går in i en ändlös loop efter en uppdatering. Hon känner vare sig till datoraffärer, serviceverkstäder, datorforum och ännu mindre om datorer. Att köpa en ny dator för halva pensionen låter sig inte göras. Microsoft med sin respektlösa hållning mot sina kunder kan ställa till med elände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det gör det, försöker man installera på en dator som har så pass gammal hårdvara att Win 10 inte stöds, så kan man inte installera det.
Det är dock lite mer vanskligt med uppdateringar, då dessa kan hämtas ner och installeras, för att sedan skapa diverse problem, eftersom hårdvara kanske inte stödjs längre.

Det har nog inte bara med Windows att göra, finns en del bios som är trasiga by design därute. Jag har Windows 10 Pro på en gammal Acer laptop med i3-370, alltså före Sandy Bridge kom ut, den fungerar hur bra som helst med 1803. Jag har inte heller behövt aktivera den, den aktiverar sig själv pga av giltig lic i bios. Jag använder den för att jag har en gammal scanner som inte är kompatibel med datorer som har USB 2.0 och uppåt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det har nog inte bara med Windows att göra, finns en del bios som är trasiga by design därute. Jag har Windows 10 Pro på en gammal Acer laptop med i3-370, alltså före Sandy Bridge kom ut, den fungerar hur bra som helst med 1803. Jag har inte heller behövt aktivera den, den aktiverar sig själv pga av giltig lic i bios. Jag använder den för att jag har en gammal scanner som inte är kompatibel med datorer som har USB 2.0 och uppåt.

Har du val av OS i BIOS?

Om det inte finns något sådant val kan inte heller installationen ändra där och din dator går igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Har du val av OS i BIOS?

Om det inte finns något sådant val kan inte heller installationen ändra där och din dator går igång.

Det var det jag menade, "val av OS" är trasigt by design enligt mig, en x86-maskin ska kunna köra ALLA x86-kompatibla OS.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det var det jag menade, "val av OS" är trasigt by design enligt mig, en x86-maskin ska kunna köra ALLA x86-kompatibla OS.

OK!

Trasigt är det inte men Windows väljer W10 och om det inte finns kan valet hamna i ett mellanläge. Om det är BIOS-tillverkarens fel eller Windows känner jag inte till. Windows borde strunta i att kräva viss inställning av BIOS. Operativsystemen skall bara acceptera BIOS som det är.

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga!
Går det fortfarnade att uppgradera systemet från W7 till W10?
Alltså inte gratis, men utan att behöva installera om burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixelen:

Har en liten fråga!
Går det fortfarnade att uppgradera systemet från W7 till W10?
Alltså inte gratis, men utan att behöva installera om burken?

Ja. om du har köpt en motsvarande licens nyckel för Win 10, kan du uppgradera från Win 7.

Windows 7 Starter, Home Basic, Home Premium = Windows 10 Home
Windows 7 Professional, Ultimate = Windows 10 Pro

Jag har för mig att man kan uppgradera till Win 10 Pro oavsett vilket Win 7 man har.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja. om du har köpt en motsvarande licens nyckel för Win 10, kan du uppgradera från Win 7.

Windows 7 Starter, Home Basic, Home Premium = Windows 10 Home
Windows 7 Professional, Ultimate = Windows 10 Pro

Jag har för mig att man kan uppgradera till Win 10 Pro oavsett vilket Win 7 man har.

Har Win7 Ultimate, fast inte helt laglig version om man säger så.
Men det ska väl gå ändå?

Men man köper alltså bara en licens och får via Email? Tänkte köpa via inet.
Hur går jag vidare sen?

Permalänk
Medlem

@Pixelen: Skall inte vara några problem att göra en fulkopia laglig om du köper en licens.

Gå in på denna sidan och ladda ner verktyget https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Sen är det bara att uppgradera via detta och antingen under uppgraderingen eller efter anger du din inköpta licens för att få den aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Pixelen: Skall inte vara några problem att göra en fulkopia laglig om du köper en licens.

Gå in på denna sidan och ladda ner verktyget https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Sen är det bara att uppgradera via detta och antingen under uppgraderingen eller efter anger du din inköpta licens för att få den aktiverad.

och det funkar för vilken version av WIN10 man vill? Man bara slänger in nyckeln så får man rätt version ner laddat?

Permalänk
Medlem

@Pixelen: Verktyget laddar ner samtliga versioner, väljer man att uppgradera har jag för mig att rätt version väljs automatiskt, annars får du välja själv.
Din köpta licens funkar bara på rätt version av W10.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Har uppgraderat nu, allt funkar fint!

Permalänk
Medlem

Jag har en NUC som står som Plex-server i en garderob. Helt utan skärm. I de fall jag behöver göra något med den kör jag via Remote desktop. Nu har NUC:en åkt på en uppdatering på Win 10 och går inte att nå via Remote Desktop. Anledningen har jag förstått är att det finns en massa val som ska göras efter att Win 10 startar upp efter uppdateringen.

Går det att lösa detta på något sätt inför framtida uppdateringar, så att jag redan vid omstarten kan göra mina val? Nu behöver jag baxa ut NUC:en och koppla den till en skärm för att förklara att jag inte vill vara med i några "kvalitetsprogram".

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021