Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Idag säger Windows åt mig att licensen inte är aktiverad, trots att den varit det länge. Det är tydligen ett känt problem men det är ändå tragikomiskt att man får mer problem som betalande kund än de som piratkopierar Windows. Får en ju att fundera på om man gjorde rätt som betalade för det.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/9v6ibm/windows_10...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bakgrund:

Idag säger Windows åt mig att licensen inte är aktiverad, trots att den varit det länge. Det är tydligen ett känt problem men det är ändå tragikomiskt att man får mer problem som betalande kund än de som piratkopierar Windows. Får en ju att fundera på om man gjorde rätt som betalade för det.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/9v6ibm/windows_10...

Visst gjorde du det, en annan körde ju den fria uppdateringern från W7 till 10an, inga probs här.
Vid piratkopieringen körs ju en KMS-host efter X dagar. Men det å andra sidan fungerar ypperligt ändå...

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga angående Windows 10 aktivering / återaktivering.

Köpte en Windows 10 Pro licensnyckel [MICROSOFT WINDOWS 10 PRO OEM 32/64BIT] på GamerNation till min egenbyggda dator.
Licensen fungerade och Windows aktiverades.
Dock var jag inte nöjd med moderkortet som jag hade köpt, så gjorde ett återköp på det.
Hade då inte en tanke på att knyta licensen till något Microsoft-konto eller dylikt.

Nu när jag fått hem mitt nya moderkort, vilket är annan fabrikör och modell, så lyckas jag inte
återaktivera Windows (efter ominstallation) trots att jag väljer Felsökningsverktyget och alternativet "jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten". Jag har även provat att skapa en Microsoft-konto, men när jag kommit förbi inloggningsprocessen så lyder meddelandet "vi kan inte återaktivera windows eftersom våra servrar inte är tillgängliga just nu".

Min fråga blir då - Har jag kastat pengarna i sjön !?

EDIT
Detta är mitt första Windows 10-bygge och i mitt stilla sinne trodde jag att det var lika enkelt att återaktivera som Windows 7, men fan vad jag bedrog mig.
På Win7 slår man ju en pling till Microsoft och följer deras instruktioner på telefonen, men här verkar det vara en helt annan femma.
Usch, blir så leds...

Mvh / Razken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Har en snabb fråga angående Windows 10 aktivering / återaktivering.

Köpte en Windows 10 Pro licensnyckel [MICROSOFT WINDOWS 10 PRO OEM 32/64BIT] på GamerNation till min egenbyggda dator.
Licensen fungerade och Windows aktiverades.
Dock var jag inte nöjd med moderkortet som jag hade köpt, så gjorde ett återköp på det.
Hade då inte en tanke på att knyta licensen till något Microsoft-konto eller dylikt.

Nu när jag fått hem mitt nya moderkort, vilket är annan fabrikör och modell, så lyckas jag inte
återaktivera Windows (efter ominstallation) trots att jag väljer Felsökningsverktyget och alternativet "jag ändrade nyligen maskinvaran på den här enheten". Jag har även provat att skapa en Microsoft-konto, men när jag kommit förbi inloggningsprocessen så lyder meddelandet "vi kan inte återaktivera windows eftersom våra servrar inte är tillgängliga just nu".

Min fråga blir då - Har jag kastat pengarna i sjön !?

Mvh / Razken

Vissa löste det genom att ringa Microsoft. Hört att det dyker upp nått nr om en nyckel inte funkar.

Egentligen behöver nyckeln vara retail också för att flytta nyckel till tex annan dator men dom verka ha blivit generösare med Win 10.

Edit:
Var det stor skillnad när du ringde dom?
Kan du ge några detaljer?

På andra i forumet lät det som det var jätte lätt.

Permalänk
Medlem

Bara att ringa

@Razken: Bara att ringa det nr som dyker upp. Mitt moderkort brann upp så jag fick byta. Ringde och hamnade först i någon enkel support. Dom kopplade mig till en tekniker i ”österled” som pratade svenska och hjälpte mig. Jag sade som det var att mitt moderkort pajat och det var det enda som var fel. Han reggade om licensen efter lite miklande där han tog över min dator remote och fixade till det. Jag fick en ny nyckel att använda. Tog ca 15 min att fixa.

Permalänk
Medlem

Tack. Ska ringa MS och se vad de kan göra.
För tillfället fixade jag in *host*en annan nyckel*host* när jag vart så himla frustrerad så får väl återkomma hit igen och rapportera, när jag återgår till äkta licensen.

Blir så jäkla frustrerad över att all med Win10 är så förbannat otydligt och att det är lättare för "pirater" att kringå problemet än de med riktig nyckel....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vissa löste det genom att ringa Microsoft. Hört att det dyker upp nått nr om en nyckel inte funkar.

Egentligen behöver nyckeln vara retail också för att flytta nyckel till tex annan dator men dom verka ha blivit generösare med Win 10.

Edit:
Var det stor skillnad när du ringde dom?
Kan du ge några detaljer?

På andra i forumet lät det som det var jätte lätt.

Fungerar i win 7 OEM att flytta till nytt moderkort Bara ringa till automatiska rösttjänsten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har köpt en nyckel till Windows 10. Efter jag installerat med en "ren installation" matade jag in nyckeln men valde senare att formatera om datorn då jag gjort fel vid nyinstallation.

Nu funkar inte nyckeln, hur ska jag gå tillväga?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har köpt en nyckel till Windows 10. Efter jag installerat med en "ren installation" matade jag in nyckeln men valde senare att formatera om datorn då jag gjort fel vid nyinstallation.

Nu funkar inte nyckeln, hur ska jag gå tillväga?

Är det samma hårdvara så behöver du inte ange nyckeln när du installerar igen, windows aktiveras automatiskt när den får kontakt med MS servers.
Så enkelt uttryckt, installera utan att ange nyckel.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Är det samma hårdvara så behöver du inte ange nyckeln när du installerar igen, windows aktiveras automatiskt när den får kontakt med MS servers.
Så enkelt uttryckt, installera utan att ange nyckel.

Ok tack för svar. Angav nyckeln igen vid nyinstallation, får se om det hoppar igång. Har även kört pirat Windows innan på detta moderkort så är tveksam om detta fungerar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ok tack för svar. Angav nyckeln igen vid nyinstallation, får se om det hoppar igång. Har även kört pirat Windows innan på detta moderkort så är tveksam om detta fungerar.

Vilken version av windows har du kört innan på moderkortet och vilken har du köpt nyckel till?
Fungerade nyckeln på detta moderkortet efter första installationen?

Under inställningar - uppdateringar och säkerhet finns aktivering, där kan man även ändra nyckel.

Edit: Installerar man samma version av windows 10 som tidigare varit aktiverad på det moderkortet behövs ingen nyckel, aktiveringen sker automatiskt.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Vilken version av windows har du kört innan på moderkortet och vilken har du köpt nyckel till?
Fungerade nyckeln på detta moderkortet efter första installationen?

Under inställningar - uppdateringar och säkerhet finns aktivering, där kan man även ändra nyckel.

Edit: Installerar man samma version av windows 10 som tidigare varit aktiverad på det moderkortet behövs ingen nyckel, aktiveringen sker automatiskt.

Varit i kontakt med Microsoft, verkar som jag fått tag i en ogiltig nyckel.

Ska höra av mig till företaget jag köpte nyckeln av. Tack för hjälpen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Ok tack för svar. Angav nyckeln igen vid nyinstallation, får se om det hoppar igång. Har även kört pirat Windows innan på detta moderkort så är tveksam om detta fungerar.

Spelar noll roll vilket OS du kört tidigare, kör du ren installation vet inte Windows att det finns något os tidigare. Samt som den högre upp säger så kunde du aktivera legitim version på din pirat version (men har du hämtat den på någon pirat sida är det bättre köra ny install, kan vara något skit som följer med).

Vet inte hur exakt win 10 fungerar, tidigare kunde man uppgradera från home>pro>enterprise men inte tvärt om. Vet inte om win 10 är mer flexibelt (bara skumläst att det ska vara lite mer flexibilitet med win 10, men vet inte detaljer).

Som idag rekommenderar jag inte köpa PRO (om du inte får den billigt), för den är mer glorifierad home licens tyvärr (MS ändrade det efter att många kunde/fick pro och kunde sabotera MS försök med deras tvångsuppdateringar). Enda fördelen över home att man kan skjuta på uppdateringar i 2 månader.

Den heter 10 Pro for Workstations , det MS gjort är att man inte längre i vanliga pro (samma som home), att man inte kan ändra i registret längre (inställningarna man gör fastnar inte/påverkar inget längre).

Med win 8 sa ju MS man skulle minska antalet licenser, med Win 10 har man gått totalt tvärt emot (blivit större röra än tidigare).

Home är enligt mig inte brukbart, om man inte bara betalar räkningar (är man mer aktiv än par timmar, får man räkna datorn tvångsomstartas).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Spelar noll roll vilket OS du kört tidigare, kör du ren installation vet inte Windows att det finns något os tidigare. Samt som den högre upp säger så kunde du aktivera legitim version på din pirat version (men har du hämtat den på någon pirat sida är det bättre köra ny install, kan vara något skit som följer med).

Vet inte hur exakt win 10 fungerar, tidigare kunde man uppgradera från home>pro>enterprise men inte tvärt om. Vet inte om win 10 är mer flexibelt (bara skumläst att det ska vara lite mer flexibilitet med win 10, men vet inte detaljer).

Som idag rekommenderar jag inte köpa PRO (om du inte får den billigt), för den är mer glorifierad home licens tyvärr (MS ändrade det efter att många kunde/fick pro och kunde sabotera MS försök med deras tvångsuppdateringar). Enda fördelen över home att man kan skjuta på uppdateringar i 2 månader.

Den heter 10 Pro for Workstations , det MS gjort är att man inte längre i vanliga pro (samma som home), att man inte kan ändra i registret längre (inställningarna man gör fastnar inte/påverkar inget längre).

Med win 8 sa ju MS man skulle minska antalet licenser, med Win 10 har man gått totalt tvärt emot (blivit större röra än tidigare).

Home är enligt mig inte brukbart, om man inte bara betalar räkningar (är man mer aktiv än par timmar, får man räkna datorn tvångsomstartas).

Konstigt nog löste sig allting när jag tog aktivera Windows genom telefon. Aktiverades direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Go dagens gott folk

Har ett litet, kanske för er men inte för mig då jag är bra sugen på att kasta datorn genom fönstret och återgå till att leva ett grott liv, problem.
Har många gånger försökt att försöka att skapa en avbild av Windows 10 genom Microsofts egna verktyg för att kunna installera om datorn, men ännu har jag inte fixat det.
Får felkod på felkod hela tiden, 0x80070570 - 0xA0003 eller liknande. Har provat med flera olika USB minnen samt portar, både på framsidan samt baksidan, men alla resulterar i samma fel.
Det som händer är att själva Windows utforskaren eller vad det kallas, Windows interface, startar om sig, och kastar ut felkoderna på förloppet med att skapa en avbild.

Har dessutom, genom kanske mindre lagliga hemsidor, laddat ner en avbild av Windows och använder min egen nyckel för att kunna köra på med uppdateringar och liknande. Detta har resulterat i att jag har åtminstone kunna installera Windows på maskinen, men där kommer nästa problem, med en massa korrupta Windows filer, spökande grafikbugg där drivrutinen kraschar stup i kvarten, till att Windows interface också kraschar stup i kvarten och på så sätt inte kunna installera Windows öht. Vid installation av uppdateringen till 1809 så får jag dessa två felkoder: 0xc1900130 samt 0x800705b9

De som är felet är att jag kan lugnt å stilla använda datorn som den är, Youtube, filmer och liknande, d.v.s. de som inte är så resurskrävande går bra, medan jag ska ta å starta nått spel så kommer dessa krascher som ett brev från posten, om de nu kommer fram d.v.s.….
Har gått genom otaliga olika troubleshooting guider som lova på heder och samvete att joda, detta ska fungera om du gör si eller så, men ingen har fungerat alls för mig än.
Det jag har gjort är att plockat ur alla ram stickor, och endast använt en av de fyra jag har, ändrat plats samt vilken sticka som sitter i, plockat bort Wifi kortet jag har, Asus PCE-AC68, men ännu ingen lösning på problemet.

Nån som har tips eller idéer på vad jag kan göra för att fixa detta? Specen finns i signaturen om vad jag har för komponenter.

/Anton

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk

@eddan4: Du får felmeddelande när du försöker göra ett bootbart USB-minne?

Om det stämmer hade jag samma problem som dig i helgen.

Lösningen var att gå till diskhanteraren och deleta usb-minnet.
Sen gjorde jag en ny simple volym på usb-minnet och följde stegen med formatering.

Efter det så fungerade mediacreationtool

Permalänk
Medlem

@keyser_01

Japp, göra en bootbar usb minne. Får pröva med de.

Edit: Fungerade inte för min del.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

@eddan4:

Här har du en guide som visar hur man nollställer USB minnet med kommandotolken https://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-wi...

Har du uppdaterat BIOS till senaste versionen?

Edit:Och för att skapa ett Windows 10 installationsmedia krävs det numera ett USB minne som är större än 4GB

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee

Har som ingen Windows iso fil, förutom den mindre lagliga som inte verka fungera helt bra. Den med att nollställa usb minnet har jag gjort och ska prova att återigen prova... Så hoppas på att de fungerar.

Har ett USB minne på 32GB.

Edit: BIOS uppdaterat

/Anton

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

@eddan4

Man kan skapa ett Windows 10 installationsmedia med enbart Microsoft verktyget MediaCraetionTool.

Jag har Sandisk Extreme USB minne och då laddar jag hem en Windows 10 ISO med verktyget MediaCrearionTool och skapar sedan windows installationsmedia på USB minnet med programmet Rufus https://rufus.ie/

Edit: Detta är mina inställningar i Rufus för att göra en UEFI installation med GPT på min M.2 Samsung 970 EVO SSD

Edit 2: Om du nu inte redan har en UEFI installation med GPT så måste du ta bort alla partitioner som finns på systemdisken (970 EVO) och sedan göra en ny och helt ren Windows 10 installation, Video guide https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@eddan4

Man kan skapa ett Windows 10 installationsmedia med enbart Microsoft verktyget MediaCraetionTool.

Jag har Sandisk Extreme USB minne och då laddar jag hem en Windows 10 ISO med verktyget MediaCrearionTool och skapar sedan windows installationsmedia på USB minnet med programmet Rufus https://rufus.ie/

Edit: Detta är mina inställningar i Rufus för att göra en UEFI installation med GPT på min M.2 Samsung 970 EVO SSDhttps://i.imgur.com/Wdekp2T.png

Hej.

Kommer inte ens så långt att jag kan ta hem en iso bild via MediaCraetionTool, får felmeddelande hela tiden, går bra att ladda ner men sen när den ska kontrollera den så slutar programmet att svara. Rufus har jag själv använt av och till i några år.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Hej.

Kommer inte ens så långt att jag kan ta hem en iso bild via MediaCraetionTool, får felmeddelande hela tiden, går bra att ladda ner men sen när den ska kontrollera den så slutar programmet att svara. Rufus har jag själv använt av och till i några år.

Då vet jag ej vad du skall göra, vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig med detta problem.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Hej.

Kommer inte ens så långt att jag kan ta hem en iso bild via MediaCraetionTool, får felmeddelande hela tiden, går bra att ladda ner men sen när den ska kontrollera den så slutar programmet att svara. Rufus har jag själv använt av och till i några år.

Du har en bärbar dator enligt din signatur. Prova att göra USB installationen på den istället.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du har en bärbar dator enligt din signatur. Prova att göra USB installationen på den istället.

Mycket bra förslag, tycker att jag borde ha kommit på detta själv.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du har en bärbar dator enligt din signatur. Prova att göra USB installationen på den istället.

Skrivet av janee:

Mycket bra förslag, tycker att jag borde ha kommit på detta själv.

Tyvärr är den såld sedan några månader tillbaka, har inte använt den på närmare ett år innan den såldes.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

@eddan4:

Har du nån kompis du kan få hjälp av istället?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

@eddan4

Om du kan ladda hem Windows 10 via en annan dator så bör du bocka ur rutan som pilen pekar på, det finns annars en risk att nedladdning anpassar Windows 10 till datorn som gör nedladdningen

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@eddan4: Ta MS eget verktyg och ladda ner senaste version (1809), verktyget hjälper dig både att formatera USB-stickan och göra den bootbar.
När du sedan installerar så se bara till att välja den version du har nyckel till (ison innehåller både Home och Pro).
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det är inte olagligt att ladda ner W10 eller att använda det utan licens (blir lite vattenstämplar och en del andra begränsningar efter ett tag), det är bara olagligt att ful aktivera den.

edit: Ser nu att du provat verktyget men fått problem.
Har du gjort alla valen för att spara direkt på USB och inte installera nu eller spara en iso på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@eddan4: Ta MS eget verktyg och ladda ner senaste version (1809), verktyget hjälper dig både att formatera USB-stickan och göra den bootbar.
När du sedan installerar så se bara till att välja den version du har nyckel till (ison innehåller både Home och Pro).
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Det är inte olagligt att ladda ner W10 eller att använda det utan licens (blir lite vattenstämplar och en del andra begränsningar efter ett tag), det är bara olagligt att ful aktivera den.

edit: Ser nu att du provat verktyget men fått problem.
Har du gjort alla valen för att spara direkt på USB och inte installera nu eller spara en iso på datorn.

Har provat med båda, men fixat en bootbar genom en vän, men fortfarande en del strul med Windows, kanske nått fel på nån drivrutin eller...kanske löser sig vid nån uppdatering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då var mitt lilla problem överstökat, var processorn som var boven i dramat, hur det går till nu för tiden? Endast bytt kylpasta sedan på den sedan jag monterade ihop dator. Testade den i en kompis dator och gav samma fel på hans som på min, massa BSOD samt en del andra problem, så som filer som inte installeras vid installation av Windows, då CPU'n ibland gav blåskärm av diverse fel, allt från minnen till hyperthread.

Införskaffade mig ett ny moderkort samt CPU och allt flyter på som vanligt nu.

Edit: Förlåt för dubbelpost, kunde inte ändra tidigare inlägg...

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2