Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Undvika att Windows 10 plockar nyckeln från bios?

Har inte sett att detta kommit upp tidigare, ursäkta i så fall.

Vill nyttja features i Windows 10 Pro och undrar om det går att genomföra uppgraderingen med nyckeln från Windows 7 Pro som är installerat, fast det ligger en Windows 8 OEM-nyckel i bios/uefi? (jag nedgraderade efter hårdvaruköpet).

Hur i så fall? Ev. "chansningar" undanbedes.
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banantoft:

Har kört in Windows 10 nu men det blev nog galet med det hela.
Får inte upp startmenyn när jag klickar på startknappen, inget händer alls när jag gör det. Högerklicka går bra men inte vänsterklicka.
Kan inte starta Edge. Ikonen reagerar inte när jag klickar på den. Samma gäller för andra ikoner som ligger i snabbstartsfältet. Har provat att via Microsofts hemsida dra ner filen och försöka uppdatera igen (trots att jag då redan har Win10) men då hänger sig datorn efter en stund. Högerklickar jag på startknappen och väljer "sök" händer ingenting. Verkar typ som att delar av skrivbordet inte reagerar alls när jag klickar runt, medan det funkar som vanligt på andra saker.
Tänkte göra en reset av datorn men då jag inte kan komma in i startmenyn och göra det känns det klurigt...

Tips?

Precis det hände mig också. Så jag gjorde en systemåterställning och allt funkade ett tag tills efter en omstart då det var så där igen.
Det var som att köra W7/Vista men utan tillgång till de funktioner som nu ligger i start. Halva datorn så att säga funkade

Så jag gjorde en fabriksåterställning för jag tänkte att det också kan vara bra att efter två år rensa rent i datorn.

Men då brakade det löst. Windows 8 gick inte att aktivera för produktnyckeln var nu fel. Efter en timmes väntan i telefon kom jag fram till Microsoft som sa jag skulle ringa HP och nu ska de ringa mig om en ny produktnyckel om några dagar så jag kan aktivera Windows.
Hade jag vetat det här hade jag aldrig uppgraderat! Tagit mig 2 dagar att komma tillbaka till W8.1 med alla uppdateringar, installationer och omstarter.

Verkar som W10 är samma skräp som Vista var i början. Gjorde säkert 5-10 fabriksåterställningar på grund av att pekaren försvann, frös eller att hela Windows hängde. Sedan efter den sista funkade det i alla år.

Inte säker på att jag kommer uppgradera till W10 förrän om et bra tag om alls.

Permalänk
Skrivet av curebits:

Har inte sett att detta kommit upp tidigare, ursäkta i så fall.

Vill nyttja features i Windows 10 Pro och undrar om det går att genomföra uppgraderingen med nyckeln från Windows 7 Pro som är installerat, fast det ligger en Windows 8 OEM-nyckel i bios? (jag nedgraderade efter hårdvaruköpet).

Hur i så fall?
Tacksam för svar.

-EDIT-

Läste lite för snabbt så jag svarade på något helt annat :D. Men du kan ju prova, 7 Pro borde gå att uppgradera till 10 Pro även om datorn kom med 7 Home från början fast jag är inte helt säker tyvärr.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av curebits:

Har inte sett att detta kommit upp tidigare, ursäkta i så fall.

Vill nyttja features i Windows 10 Pro och undrar om det går att genomföra uppgraderingen med nyckeln från Windows 7 Pro som är installerat, fast det ligger en Windows 8 OEM-nyckel i bios? (jag nedgraderade efter hårdvaruköpet).

Hur i så fall?
Tacksam för svar.

Jag tror inte det ska vara några problem att uppgradera. Windows 10 är ett annat OS och jag tror därför att nyckeln i BIOS kommer ignoreras helt.

Skrivet av pjb:

Precis det hände mig också. Så jag gjorde en systemåterställning och allt funkade ett tag tills efter en omstart då det var så där igen.
Det var som att köra W7/Vista men utan tillgång till de funktioner som nu ligger i start. Halva datorn så att säga funkade

Så jag gjorde en fabriksåterställning för jag tänkte att det också kan vara bra att efter två år rensa rent i datorn.

Men då brakade det löst. Windows 8 gick inte att aktivera för produktnyckeln var nu fel. Efter en timmes väntan i telefon kom jag fram till Microsoft som sa jag skulle ringa HP och nu ska de ringa mig om en ny produktnyckel om några dagar så jag kan aktivera Windows.
Hade jag vetat det här hade jag aldrig uppgraderat! Tagit mig 2 dagar att komma tillbaka till W8.1 med alla uppdateringar, installationer och omstarter.

Verkar som W10 är samma skräp som Vista var i början. Gjorde säkert 5-10 fabriksåterställningar på grund av att pekaren försvann, frös eller att hela Windows hängde. Sedan efter den sista funkade det i alla år.

Inte säker på att jag kommer uppgradera till W10 förrän om et bra tag om alls.

Det låter mera som att det fanns korrupta filer i din gamla Windows-installation, därav att det inte heller gick att rulla tillbaka till Windows 8 helt smärtfritt. Jag skulle tro att om du helt hoppar över allt som har med fabriksåterställning och systemåterställning och istället gör en helt ren installation med formatering av hårddisken, då kommer det sedan fungera. Flera användare har haft liknande problem som du, men de har löst sig med en ny installation innan uppgradering.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Läs mitt inlägg igen.

Permalänk
Skrivet av curebits:

@Stefanp67: Läs mitt inlägg igen.

Han har redan gjort det, han redigerade innan du skrev detta inlägg

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Han har redan gjort det, han redigerade innan du skrev detta inlägg

Nej tyvärr står det fortfarande fel, min dator kom med Win 8 Home inte Win 7 Home, som det just nu står i inlägget.
Grejen är ju att jag vill konvertera nyckeln för installerat OS inte för biosnyckeln. Läste på någon sida, som jag nu inte hittar, att konverteringsprocessen kollar av bios först om där ligger någon nyckel och prioriterar den. Dementera gärna detta om ni har säker källa.

Permalänk

@curebits:

Sorry jag läste lite för snabbt men backa upp det som är viktigt och gör en test och rapportera gärna tillbaka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av curebits:

Har inte sett att detta kommit upp tidigare, ursäkta i så fall.

Vill nyttja features i Windows 10 Pro och undrar om det går att genomföra uppgraderingen med nyckeln från Windows 7 Pro (retail) som är installerat, fast det ligger en Windows 8 OEM-nyckel i bios/uefi? (jag nedgraderade efter hårdvaruköpet).

Hur i så fall? Ev. "chansningar" undanbedes.
Tacksam för svar.

Svarar på mitt egna inlägg.

Ringde MS-supporten och fick svaret att nyckeln som konverteras är för det installerade OS:et oberoende vad som ligger i bios. I mitt fall är jag glad då BitLocker lockar mest i Win 10 Pro vilket jag inte har i 7 Pro.

Fick även svar att man behåller retail-licensen, det var oklart för supporten hur det låg till tidigare men nu har de fått information om att retail=retail och oem=oem.

Permalänk
Skrivet av curebits:

Svarar på mitt egna inlägg.

Ringde MS-supporten och fick svaret att nyckeln som konverteras är för det installerade OS:et oberoende vad som ligger i bios. I mitt fall är jag glad då BitLocker lockar mest i Win 10 Pro vilket jag inte har i 7 Pro.

Fick även svar att man behåller retail-licensen, det var oklart för supporten hur det låg till tidigare men nu har de fått information om att retail=retail och oem=oem.

Skönt att det verkar lösa sig för dig i alla fall. Som jag skrev så misstänkte jag att det skulle fungera att uppgradera från din 7 Pro till 10 Pro, och nu har vi också fått det bekräftat från Microsoft själva.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera en av mina burkar till Win 10 för att testa hur det ser ut. Tänker alltså inte köra en clean installation i första hand, men detta kan bli aktuellt senare. Undrar då om jag har möjlighet att köra en clean installation vid ett annat tillfälle om jag uppgraderar datorn nu till Win 10? Tänkte även köra en backup innan, men stämmer det att inga filer och program försvinner vid installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Skönt att det verkar lösa sig för dig i alla fall. Som jag skrev så misstänkte jag att det skulle fungera att uppgradera från din 7 Pro till 10 Pro, och nu har vi också fått det bekräftat från Microsoft själva.

Återstår att se ikväll.

Permalänk
Medlem

Kan inte behålla inställningar och appar vid uppgradering.

Hej!

Har uppdaterat min laptop 8.1->10 , min htpc 7->10 och dotterns stationära 7->10 utan problem.
Har nu testat ett par dagar och gillar det riktigt bra, framförallt att bli av med 8.1.

Känner att det är dags att uppdatera även min stationära (8.1) , men har ingen lust att installera om allt.

Då får jag följande meddelande vid val av behålla filer och appar http://i.imgur.com/au9Rp2e.jpg
jag kan alltså bara välja "Ingenting".

Vad menas med:
"Du kan inte behålla Windows-inställningar, personliga fiiler och appar eftersom din aktuella version av Windows kan installeras i en katalog som inte stöds"
Har sökt på frasen utan resultat.

Jag har nuvarande Windows som vanligt på C:/ , 80Gb ledigt.

Någon som har en teori?

Visa signatur

Processor - Intel i7 4790 Grafikkort - GTX770 Moderkort - ASUSZ97 RAM-minne - 16GB SSD - 250GB HDD - 2 x 3TB OS - Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDD123:

Tänkte uppdatera en av mina burkar till Win 10 för att testa hur det ser ut. Tänker alltså inte köra en clean installation i första hand, men detta kan bli aktuellt senare. Undrar då om jag har möjlighet att köra en clean installation vid ett annat tillfälle om jag uppgraderar datorn nu till Win 10? Tänkte även köra en backup innan, men stämmer det att inga filer och program försvinner vid installationen?

Du kan köra en ren installation när du vill så länge det gäller den uppgraderade datorn.

Normalt är det så men ibland går något fel så backup ska man ha.

Permalänk
Skrivet av curebits:

Svarar på mitt egna inlägg.

Ringde MS-supporten och fick svaret att nyckeln som konverteras är för det installerade OS:et oberoende vad som ligger i bios. I mitt fall är jag glad då BitLocker lockar mest i Win 10 Pro vilket jag inte har i 7 Pro.

Fick även svar att man behåller retail-licensen, det var oklart för supporten hur det låg till tidigare men nu har de fått information om att retail=retail och oem=oem.

Jupp, men du får fortfarande en Win 10 oem version (som det diskuterats vilt i annat tråd om). Sen spelar det ingen roll heller, utan CD nyckel kan du inte flytta win 10 till ny hårdvara, du behöver gå tillbaka till Win7/Win8 och uppdatera till win 10 igen (som troligen bara fungerar detta året erbjudandet gäller).

Men det har inte MS svarat på alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp, men du får fortfarande en Win 10 oem version (som det diskuterats vilt i annat tråd om). Sen spelar det ingen roll heller, utan CD nyckel kan du inte flytta win 10 till ny hårdvara, du behöver gå tillbaka till Win7/Win8 och uppdatera till win 10 igen (som troligen bara fungerar detta året erbjudandet gäller).

Men det har inte MS svarat på alls.

Okej, tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem

Till min besvikelse kom jag på att min Win 7 Pro-licens är en volymdito. Trots detta har jag ju ändå fått info om uppgraderingen via Skaffa Windows 10-appen per automatik. Vad händer om jag uppgraderar ändå? Kommer jag stå med ett Windows 10 som inte går att aktivera?

Jag menar, får alla info om att nu finns Windows 10 att ladda ner oavsett om min nuvarande OS-installation ger mig en gratis uppdatering?

Permalänk
Skrivet av curebits:

Till min besvikelse kom jag på att min Win 7 Pro-licens är en volymdito. Trots detta har jag ju ändå fått info om uppgraderingen via Skaffa Windows 10-appen per automatik. Vad händer om jag uppgraderar ändå? Kommer jag stå med ett Windows 10 som inte går att aktivera?

Nej, kör själv med något liknande OEM (har ingen amning ärligt vad den Win 8 licensen egentligen kallas).

Om det inte fungerar, kan du inom en månad gå tillbaks till gamla os:et (efter det tas gamla windows bort och du får installera om Windows 7 i stället).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nej, kör själv med något liknande OEM (har ingen amning ärligt vad den Win 8 licensen egentligen kallas).

Om det inte fungerar, kan du inom en månad gå tillbaks till gamla os:et (efter det tas gamla windows bort och du får installera om Windows 7 i stället).

Är det smidigt att gå tillbaka utan att förlora filer?

Permalänk
Skrivet av curebits:

Är det smidigt att gå tillbaka utan att förlora filer?

Har inte provat det själv tyvärr. Men när jag uppgraderade till Win 10 så följde det mesta med (var något program som inte kom med).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Försöker hjälpa polaren med hans dator. Han har en Gigabyte Brix dator. Det är en sån liten NUC. För er som vill veta exakt modell så är det denna: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4742#sp

Problemet är nu att han kör Windows 8.1 på den idag. Han har köpt Windows 8.1 direkt av MS. Nu när han ska uppgradera den till Windows 10 så får han felet: The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation

Någon som har en Brix som lyckas installera?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Lyckad uppgradering till Pro

Trots osäkert utfall genomförde jag ändå uppgraderingen med Win 8 OEM-nyckel i bios och Win 7 Pro installerat. Min 7-licens trodde jag var en volymlicens (körde slmgr.vbs /dli för att få en hint, fick volume_mak som svar) men Windows 10 aktiverades som Pro! Processen tog ca 1.5 h. Kvinnan på MS-supporten hade väl rätt men jag är förbryllad att jag ändå kunde uppgradera trots volymlicens. Finns det olika typer av volymlicenser måntro?

Permalänk
Skrivet av DDD123:

Tänkte uppdatera en av mina burkar till Win 10 för att testa hur det ser ut. Tänker alltså inte köra en clean installation i första hand, men detta kan bli aktuellt senare. Undrar då om jag har möjlighet att köra en clean installation vid ett annat tillfälle om jag uppgraderar datorn nu till Win 10? Tänkte även köra en backup innan, men stämmer det att inga filer och program försvinner vid installationen?

Din första fråga är redan besvarad i första inlägget.
Angående din andra frågor så ska inga filer eller program försvinna vid uppgradering. Kanske lite genvägar försvinner, men programmets filer ska ändå finnas kvar på hårddisken. Apparna kanske inte följer med dock, det beror på vad du väljer vid uppgradering, och vad du kan välja.

Skrivet av Techno:

Hej!

Har uppdaterat min laptop 8.1->10 , min htpc 7->10 och dotterns stationära 7->10 utan problem.
Har nu testat ett par dagar och gillar det riktigt bra, framförallt att bli av med 8.1.

Känner att det är dags att uppdatera även min stationära (8.1) , men har ingen lust att installera om allt.

Då får jag följande meddelande vid val av behålla filer och appar http://i.imgur.com/au9Rp2e.jpg
jag kan alltså bara välja "Ingenting".

Vad menas med:
"Du kan inte behålla Windows-inställningar, personliga fiiler och appar eftersom din aktuella version av Windows kan installeras i en katalog som inte stöds"
Har sökt på frasen utan resultat.

Jag har nuvarande Windows som vanligt på C:/ , 80Gb ledigt.

Någon som har en teori?

Hmm, skumt fel! Har inte läst om något liknande tidigare. Kanske kan vara något med filsystemet? Jag vet tyvärr inte hur jag ska kunna hjälpa dig vidare, du får googla

Skrivet av radx:

Försöker hjälpa polaren med hans dator. Han har en Gigabyte Brix dator. Det är en sån liten NUC. För er som vill veta exakt modell så är det denna: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4742#sp

Problemet är nu att han kör Windows 8.1 på den idag. Han har köpt Windows 8.1 direkt av MS. Nu när han ska uppgradera den till Windows 10 så får han felet: The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation

Någon som har en Brix som lyckas installera?

Kan inte hjälpa dig här heller tyvärr. Det enda jag kan rekommendera dig är att Googla samt kontakta Microsoft och Gigabyte. Ledsen att jag inte kan vara till mera hjälp!

Skrivet av curebits:

Trots osäkert utfall genomförde jag ändå uppgraderingen med Win 8 OEM-nyckel i bios och Win 7 Pro installerat. Min 7-licens trodde jag var en volymlicens (körde slmgr.vbs /dli för att få en hint, fick volume_mak som svar) men Windows 10 aktiverades som Pro! Processen tog ca 1.5 h. Kvinnan på MS-supporten hade väl rätt men jag är förbryllad att jag ändå kunde uppgradera trots volymlicens. Finns det olika typer av volymlicenser måntro?

Om vi säger att en volymlicens får installeras på 100 datorer inom ett företag så har även alla dessa 100 rätt att uppgradera till Windows 10, även om det skulle vara Home eller Pro. Så ska jag vara helt ärlig förstår jag inte varför du är så förvånad över att aktiveringen lyckades

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Kan inte hjälpa dig här heller tyvärr. Det enda jag kan rekommendera dig är att Googla samt kontakta Microsoft och Gigabyte. Ledsen att jag inte kan vara till mera hjälp!

Hittat felorsaken. Det är en uppdaterad intel micro fil som ställer till det. Det är en uppdatering som släpptes av Intel 25 juni. Inte någon Technical Preview build efter de datumet funkar heller, däremot alla innan. Så vi får snällt vänta på Intel och MS att lösa biffen eller så kan vi välja att radera en intel specifik fil ifrån USB-minnet och på så sätt få in Windows 10. Fast vem vet, Windows Update kan ju i framtiden ladda ner filen på nytt då. Så bättre vänta på att Intel och MS får köra detta den långsamma vägen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av radx:

Hittat felorsaken. Det är en uppdaterad intel micro fil som ställer till det. Det är en uppdatering som släpptes av Intel 25 juni. Inte någon Technical Preview build efter de datumet funkar heller, däremot alla innan. Så vi får snällt vänta på Intel och MS att lösa biffen eller så kan vi välja att radera en intel specifik fil ifrån USB-minnet och på så sätt få in Windows 10. Fast vem vet, Windows Update kan ju i framtiden ladda ner filen på nytt då. Så bättre vänta på att Intel och MS får köra detta den långsamma vägen.

Härligt! Jag tror faktiskt inte det skulle vara några problem om Windows Update laddade ner filen igen. Jag ska inte säga jag är säker till 100%, men jag tror det går bra bara man lyckas få in installationen.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Om vi säger att en volymlicens får installeras på 100 datorer inom ett företag så har även alla dessa 100 rätt att uppgradera till Windows 10, även om det skulle vara Home eller Pro. Så ska jag vara helt ärlig förstår jag inte varför du är så förvånad över att aktiveringen lyckades

När man kommer från *nixvärlden är man lite novis när det gäller licenser och försiktighet brukar löna sig i längden (om man inte är gjord av tid :). I det finstilta står det: Kunder med aktiv SA-volymlicens (Software Assurance) har möjlighet att uppgradera till andra företagserbjudanden för Windows 10 som inte ingår i det här erbjudandet. Därav min konfundersamhet.

Permalänk
Skrivet av curebits:

När man kommer från *nixvärlden är man lite novis när det gäller licenser och försiktighet brukar löna sig i längden (om man inte är gjord av tid :). I det finstilta står det: Kunder med aktiv SA-volymlicens (Software Assurance) har möjlighet att uppgradera till andra företagserbjudanden för Windows 10 som inte ingår i det här erbjudandet. Därav min konfundersamhet.

Okej jag förstår! Har inte läst detta någonstans. Bra info!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt man kan stänga av automatiska uppdateringar i Win 10 Home eller är det helt omöjligt som många påstår?

Inte så kul om datorn bara får för sig att stänga av sig själv vid ett obevakat ögonblick pga automatiska uppdateringar och man jobbar med något viktigt. Men jag antar att dessa uppdateringar främst sker på natten/tidig morgon då Windows har en tendens att söka efter uppdateringar då.

Permalänk
Skrivet av DDD123:

Finns det något sätt man kan stänga av automatiska uppdateringar i Win 10 Home eller är det helt omöjligt som många påstår?

Inte så kul om datorn bara får för sig att stänga av sig själv vid ett obevakat ögonblick pga automatiska uppdateringar och man jobbar med något viktigt. Men jag antar att dessa uppdateringar främst sker på natten/tidig morgon då Windows har en tendens att söka efter uppdateringar då.

Jag tror du kan få bättre svar på det i andra trådar. I den här tråden behandlar vi endast problem kring uppgradering till Windows 10, inte konfigurering när man har ett fungerande Windows 10.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Någon mer som uppdagat något så enkelt som att "NumLock"
avaktiveras vid omstart?!
Har aldrig behövt aktivera det under de år man haft win 7.