Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lite problem med aktivering. Hade en Windows 10-installation som var aktiverad (retail-version) som är en digital licens kopplad till mitt MS-konto som jag flyttat till nya datorer flera gånger förut. Flyttade nu nvme-disken till en ny dator (utan ominstallation, utan win 10 ligger kvar.). Windows 10 bootar utan problem men är givetvis inte aktiverad. Kör aktivering men min licens dyker nu bara upp under "other devices" när jag försöker aktivera, och så står det att licensen inte stödjer digital aktivering..
Vad kan man göra? Har googlat men det har inte givit några vettiga resultat. Jag har 1 till licens under mitt konto som gick att använda, men jag vill använda den licens jag hade på förra datorn. Stoppar jag in disken i den datorn igen kommer säkert installationen vara aktiverad igen..

Konstigt när licensen flyttats utan problem mellan datorer innan på samma sätt..

Har du kvar produknyckeln? Isåfall kan du klicka felsökning eller nått, de ska kunna gå och få fram nått så du kan mata in den. Detta hände mig också nyligen, har funkat hur bra som helst innan via microsoft kontot, men gick ej på senaste moderkortet.

Efter suttit i microsofts värdelösa kundtjänst några dagar i sträck hittade jag så småningom min gamla windows 8 nyckel, knappade in den då funkade det direkt.

Du kan kanske logga in på ditt micrsoft konto och ta bort den gamla datorn, alternativt ringa kundtjänsten och be dem göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du kört felsökningsguiden för aktivering på datorn, ibland måste man köra den och "intyga" att man bytt utrustning i datorn och att den gamla inte gäller längre.
För windows är det ju en ny dator eftersom det är ett annat moderkort när du flyttat disken, licensen är knuten till ett "fingerprint" av moderkortet den aktiveras på.

Jo absolut, det är så jag kört eftersom det är ny hårdvara.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har du kvar produknyckeln? Isåfall kan du klicka felsökning eller nått, de ska kunna gå och få fram nått så du kan mata in den. Detta hände mig också nyligen, har funkat hur bra som helst innan via microsoft kontot, men gick ej på senaste moderkortet.

Efter suttit i microsofts värdelösa kundtjänst några dagar i sträck hittade jag så småningom min gamla windows 8 nyckel, knappade in den då funkade det direkt.

Du kan kanske logga in på ditt micrsoft konto och ta bort den gamla datorn, alternativt ringa kundtjänsten och be dem göra det.

Nej, produktnyckeln har konverterats till digital licens så den nyckeln har jag inte kvar tyvärr.
Jag har fler licenser jag kan använda, men vill inte "förbruka" en bara för att det strular nu. Jag kan ju testa att blåsa om datorn på en annan disk och sen aktivera igen. Nu flyttade jag bara befintlig disk till ny, vilket verkar orsaka problemet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Nej, produktnyckeln har konverterats till digital licens så den nyckeln har jag inte kvar tyvärr.
Jag har fler licenser jag kan använda, men vill inte "förbruka" en bara för att det strular nu. Jag kan ju testa att blåsa om datorn på en annan disk och sen aktivera igen. Nu flyttade jag bara befintlig disk till ny, vilket verkar orsaka problemet.

Mmm kanske det som är problemet, ja körde de på en ny disk och fick samma problem dock, tror det är nått som ändrats med själva aktiveringsprocessen från microsofts sida. Bytt många gånger genom åren, har aldrig varit nått problem som sagt, bara sista gången i början på detta året

Kundtjänsten var inte mycket till hjälp heller alltså, de kunde ju se att jag hade en licens knutet till kontot men kunde inte göra mycket. I värsta fall i din situation ska de kunna ge ut en ny nyckel liksom, men de var massa hoops man va tvungen att hoppa igenom, skicka in kvitto på moderkortet osv^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Mmm kanske det som är problemet, ja körde de på en ny disk och fick samma problem dock, tror det är nått som ändrats med själva aktiveringsprocessen från microsofts sida. Bytt många gånger genom åren, har aldrig varit nått problem som sagt, bara sista gången i början på detta året

Kundtjänsten var inte mycket till hjälp heller alltså, de kunde ju se att jag hade en licens knutet till kontot men kunde inte göra mycket. I värsta fall i din situation ska de kunna ge ut en ny nyckel liksom, men de var massa hoops man va tvungen att hoppa igenom, skicka in kvitto på moderkortet osv^^

F*ck Microsoft säger jag i så fall. Kommer aldrig orka skicka in kvitto på moderkort och sånt för att dom har en så jäkla jobbig aktiveringsprocess. Windows börjar ju ändå bli ett stort skämt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad man går miste om ifall man aldrig registrerar sitt Windows 10?
Har en extradator där jag för närvarande kört oregistrerat i några veckor och har inte stött på något problem ännu
Ibland vid uppstart kommer det en ruta som säger typ "Ska vi inte passa på att göra klart din registrering nu?" Men man kan alltid välja "Nej, inte nu" och sen starta som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Är det någon som vet vad man går miste om ifall man aldrig registrerar sitt Windows 10?
Har en extradator där jag för närvarande kört oregistrerat i några veckor och har inte stött på något problem ännu
Ibland vid uppstart kommer det en ruta som säger typ "Ska vi inte passa på att göra klart din registrering nu?" Men man kan alltid välja "Nej, inte nu" och sen starta som vanligt.

Ingen personalisering och endast kritiska uppdateringar, sen är där väl även några andra små funktioner/appar som kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem

Inte ett problem, men en fråga.
Om jag skulle köpa nytt moderkort cpu m.m. Behöver jag skaffa ny licens av Windows då? Eller räcker det att man loggar in på sitt MS konto.?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Inte ett problem, men en fråga.
Om jag skulle köpa nytt moderkort cpu m.m. Behöver jag skaffa ny licens av Windows då? Eller räcker det att man loggar in på sitt MS konto.?

Nej det ska gå med den gamla, se bara till att knyta licensen till ditt konto när du är inne på det gamla moderkortet innan du plockar isär det. Så du slipper plocka upp allt igen i efterhand.

Och sen då aktivera licensen kopplad till ditt konto med det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Inte ett problem, men en fråga.
Om jag skulle köpa nytt moderkort cpu m.m. Behöver jag skaffa ny licens av Windows då? Eller räcker det att man loggar in på sitt MS konto.?

Beror lite på licens typ, har du retail så skall det inte vara några problem men om du har OEM kanske det inte funkar.
Har du köpt licensen ensam eller var W10 med datorn när den köptes?

Edit: Vill du kolla vilken licenstyp du har så öppna en command prompt och skriv slmgr -dli , tryck sedan enter.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare gått till botten med misslyckade funktionsuppdateringar. Denna gång har jag bytt dator (2019) och installerat Windows 10. Några månader senare uppdaterades den till version 1909 utan problem. Jag blev glad att denna klarar funktionsuppdateringar utan problem. Mina (och min familjs) andra 4 datorer klarar det inte alls. Jag har på de 4 datorerna helt spärrat uppdateringar.

För ett halvår sedan vill min senaste dator uppdatera från 1909 till 20H2. Jag genomförde uppdateringen slentrianmässigt som med alla små uppdateringar som alltid fungerat. Denna gång gick det dock inte att uppdatera till 20H2. Efter den gången har jag försökt kanske 10-15 gånger utan att det gått. Alla andra småuppdateringar har dock gått fint. Får felmeddelande: 0x80070002 varje gång.

För några dagar sedan började jag ta tag i det på allvar. Jag har testat i princip alla förslag som finns på nätet. Microsoft själva är förvånansvärt ointresserad av att uppdateringar fungerar, de har typ minst förslag av alla på hur man kan lösa problemet.

Det jag gjort är:

- Reparerat systemfiler
- Reparerat Update
- Kört alla felsökningar som finns i Windows
- Plockat ur alla hårddiskar utom Windowsdisken
- Plockat bort all kringutrustning utom tangentbord, mus och nätverkskabel
- Raderat tidigare update-filer
- Avinstallerade virusprogrammet
- ..och en massa annat som jag inte minns längre

Inget av dem hjälpte!

Idag gjorde jag en uppdatering med installationsmedia (som är näst sista möjligheten) så här:

- Laddade ner verktyget som skapar en installationsdisk (jag valde USB).
- Körde programmet som skapade installationsfilerna.
- Valde att boota får USB med installationsfilerna.
- Valde "Behålla alla filer".
- Fick svaret att jag skulle plocka ur USB'n och starta om för att sedan starta setup.exe på USB'n med Windows igång vilket jag gjorde.
- Installationen startade och rullade på i ca 30-45 minuter.
- Plötsligt fick jag meddelandet "Installationen av Windows 10 misslyckades".
- Körde samma sak igen några gånger men fick varje gång the fucking meddelandet "Installationen av Windows 10 misslyckades" vid varje försök.
- Körde återigen alla försök under "Det jag gjort är:" igen här ovan.
- Startade setup.exe med Windows igång.
- "Installationen av Windows 10 misslyckades"

Det finns ett sätt till att installera uppdateringen och det är en ren installation där alla program mm tas bort. Det har jag ingen lust med. Då låter jag hellre den vara som den är tills Windows 11 kommer.

Någon som varit med om samma sak och löst problemet eller bara vet hur man gör?
Kan felmeddelande 0x80070002 ha med saken att göra?
Man kanske måste vara inloggad med Microsoftkontot (jag är inloggad lokalt)?

EDIT:
Skall inte funktionsuppdatering 2004 komma före 20H2?
Jag har aldrig fått 2004 uppdateringen eller så har jag fått den under den tid jag inte tittade i update.
Kan det vara så att 2004 skall installeras först för att 20H2 skall kunna installeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har tidigare gått till botten med misslyckade funktionsuppdateringar. Denna gång har jag bytt dator (2019) och installerat Windows 10. Några månader senare uppdaterades den till version 1909 utan problem. Jag blev glad att denna klarar funktionsuppdateringar utan problem. Mina (och min familjs) andra 4 datorer klarar det inte alls. Jag har på de 4 datorerna helt spärrat uppdateringar.

För ett halvår sedan vill min senaste dator uppdatera från 1909 till 20H2. Jag genomförde uppdateringen slentrianmässigt som med alla små uppdateringar som alltid fungerat. Denna gång gick det dock inte att uppdatera till 20H2. Efter den gången har jag försökt kanske 10-15 gånger utan att det gått. Alla andra småuppdateringar har dock gått fint. Får felmeddelande: 0x80070002 varje gång.

För några dagar sedan började jag ta tag i det på allvar. Jag har testat i princip alla förslag som finns på nätet. Microsoft själva är förvånansvärt ointresserad av att uppdateringar fungerar, de har typ minst förslag av alla på hur man kan lösa problemet.

Det jag gjort är:

- Reparerat systemfiler
- Reparerat Update
- Kört alla felsökningar som finns i Windows
- Plockat ur alla hårddiskar utom Windowsdisken
- Plockat bort all kringutrustning utom tangentbord, mus och nätverkskabel
- Raderat tidigare update-filer
- Avinstallerade virusprogrammet
- ..och en massa annat som jag inte minns längre

Inget av dem hjälpte!

Idag gjorde jag en uppdatering med installationsmedia (som är näst sista möjligheten) så här:

- Laddade ner verktyget som skapar en installationsdisk (jag valde USB).
- Körde programmet som skapade installationsfilerna.
- Valde att boota får USB med installationsfilerna.
- Valde "Behålla alla filer".
- Fick svaret att jag skulle plocka ur USB'n och starta om för att sedan starta setup.exe på USB'n med Windows igång vilket jag gjorde.
- Installationen startade och rullade på i ca 30-45 minuter.
- Plötsligt fick jag meddelandet "Installationen av Windows 10 misslyckades".
- Körde samma sak igen några gånger men fick varje gång the fucking meddelandet "Installationen av Windows 10 misslyckades" vid varje försök.
- Körde återigen alla försök under "Det jag gjort är:" igen här ovan.
- Startade setup.exe med Windows igång.
- "Installationen av Windows 10 misslyckades"

Det finns ett sätt till att installera uppdateringen och det är en ren installation där alla program mm tas bort. Det har jag ingen lust med. Då låter jag hellre den vara som den är tills Windows 11 kommer.

Någon som varit med om samma sak och löst problemet eller bara vet hur man gör?
Kan felmeddelande 0x80070002 ha med saken att göra?
Man kanske måste vara inloggad med Microsoftkontot (jag är inloggad lokalt)?

EDIT:
Skall inte funktionsuppdatering 2004 komma före 20H2?
Jag har aldrig fått 2004 uppdateringen eller så har jag fått den under den tid jag inte tittade i update.
Kan det vara så att 2004 skall installeras först för att 20H2 skall kunna installeras?

Jag har för mig att man skall/bör installera uppdateringarna i ordning, har för mig att jag fick samma problem tidigare att jag inte kunde hoppa över en version.
Men vilken version vill win update köra in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jag har för mig att man skall/bör installera uppdateringarna i ordning, har för mig att jag fick samma problem tidigare att jag inte kunde hoppa över en version.
Men vilken version vill win update köra in?

20H2 är det som den vill uppdatera till från 1909. Innan 20H2 kommer 2004 har jag för mig.
Med det nya sättet att namnge funktionsuppdateringar skulle 2004 heta 20H1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

20H2 är det som den vill uppdatera till från 1909. Innan 20H2 kommer 2004 har jag för mig.
Med det nya sättet att namnge funktionsuppdateringar skulle 2004 heta 20H1.

Om update vill köra in den versionen bör man kunna hoppa direkt till den.
Har du provat dra ut alla USB kontakter från datorn, av någon anledning kan det störa installationen, en av uppdateringarna misslyckades för mig men gick igenom efter jag hade tagit bort alla USB (utom mus och tangentbord).

Edit: Lite oklart hur trådlösa mus och tangentbord påverkar, i mitt fall var det ett trådlöst headset (tror jag) som påverkade.
Har för mig jag även kopplade bort trådlöst tangentbord, men det var anslutet vid senaste uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Nej det ska gå med den gamla, se bara till att knyta licensen till ditt konto när du är inne på det gamla moderkortet innan du plockar isär det. Så du slipper plocka upp allt igen i efterhand.

Och sen då aktivera licensen kopplad till ditt konto med det nya.

Den var redan länkad till mitt MS konto sen långt tillbaka tydligen. Men bra, bara tuta o köra om man köper ny hårdvara då.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Den var redan länkad till mitt MS konto sen långt tillbaka tydligen. Men bra, bara tuta o köra om man köper ny hårdvara då.

Japp i teorin ska det gå lätt, mitt nya aktiverades inte direkt av nån anledning dock vid mitt senaste byte, fick sitta me kundtjänst ett tag. Har du dock kvar den gamla nyckeln ska de dock gå att aktivera igen ifall det skulle bli nått strul (den gamla windows 8 nyckeln om du uppgraderade alltså) Annars kan du få en ny nyckel av kundtjänst vid strul efter lite om och men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Den var redan länkad till mitt MS konto sen långt tillbaka tydligen. Men bra, bara tuta o köra om man köper ny hårdvara då.

Som jag skrev innan, det är inte säkert eftersom det beror på vilken typ av licens du har.
Retail licenser går att flytta medans OEM licenser kan vara bökigare, vet dock att några lyckats flytta även OEM men det är långt ifrån alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag skrev innan, det är inte säkert eftersom det beror på vilken typ av licens du har.
Retail licenser går att flytta medans OEM licenser kan vara bökigare, vet dock att några lyckats flytta även OEM men det är långt ifrån alla.

Ja kanske stämmer, har själv bara haft oem licenser, vilket har gått bra mellan ett par system, fram till sist, dock hittade jag nyckeln och då gick det bra. Hittade nyckeln medans jag på uppdrag av microsoft kundtjänst skulle leta rätt på nått bevis från skolan jag fått licensen från^^ annars hade jag fått en replacement key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om update vill köra in den versionen bör man kunna hoppa direkt till den.
Har du provat dra ut alla USB kontakter från datorn, av någon anledning kan det störa installationen, en av uppdateringarna misslyckades för mig men gick igenom efter jag hade tagit bort alla USB (utom mus och tangentbord).

Edit: Lite oklart hur trådlösa mus och tangentbord påverkar, i mitt fall var det ett trådlöst headset (tror jag) som påverkade.
Har för mig jag även kopplade bort trådlöst tangentbord, men det var anslutet vid senaste uppdateringen.

Testat med allt, tagit bort alla USB utom mus och tangentbord. Tog bort hårddiskarna mm.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag löst problemet med att jag inte kunde uppdatera från 1909 till 20H2, eller inte löst utan vet vad felet beror på.

Sedan 5 Maj i år har Microsoft stoppat alla uppdateringar från 1909 och äldre:
https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Detta är ju för jävligt, jag har köpt en licens för 1400kr och jag förvägras en uppdatering. Dessutom säger de inget utan man måste läsa det på en nättidning!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag skrev innan, det är inte säkert eftersom det beror på vilken typ av licens du har.
Retail licenser går att flytta medans OEM licenser kan vara bökigare, vet dock att några lyckats flytta även OEM men det är långt ifrån alla.

Det står retail o annat bös när man skrev in det kommandot i cmd.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Det står retail o annat bös när man skrev in det kommandot i cmd.

Då skall det gå att flytta licensen med hjälp av MS kontot, eventuellt kan man behöva köra felhjälpningsguiden för aktivering om den inte går igenom direkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av workman:

Jag tror jag löst problemet med att jag inte kunde uppdatera från 1909 till 20H2, eller inte löst utan vet vad felet beror på.

Sedan 5 Maj i år har Microsoft stoppat alla uppdateringar från 1909 och äldre:
https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Detta är ju för jävligt, jag har köpt en licens för 1400kr och jag förvägras en uppdatering. Dessutom säger de inget utan man måste läsa det på en nättidning!!!!

Du har en licens som funkar, det är bara att uppdatera, W10 kommer uppdatera sig själv om du har en äldre ickesupportad version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har en licens som funkar, det är bara att uppdatera, W10 kommer uppdatera sig själv om du har en äldre ickesupportad version.

Jag har försökt uppdatera sedan 20H2 kom förra året men får hela tiden meddelandet:

Citat:

Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.
Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002

Har gjort allt som Microsoft föreslår och allt som alla andra föreslår, inget fungerar. Har till och med gjort en installations-USB och bootat från den. Får då meddelandet att installationen misslyckades.

De enda jag inte testat är att göra en helt ny installation men det har jag inte lust med för då förlorar jag alla installerade program och alla inställningar mm.

Någon som vet vad som stoppar installationen? Microsoft svarar inte ens när man frågar, inte heller svarar någon på deras supportforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Någon som vet vad som stoppar installationen? Microsoft svarar inte ens när man frågar, inte heller svarar någon på deras supportforum.

Stod väl på sidan du länkade till, olika drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Det finns väldigt många Microsoft artiklar med råd och tips om hur man kan lösa detta och vad felet beror på. Googla felmeddelandet medans du väntar på att MS support återkommer till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Stod väl på sidan du länkade till, olika drivrutiner.

Alla drivrutiner är uppdaterade och godkända/kommer från Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Alla drivrutiner är uppdaterade och godkända/kommer från Microsoft.

Jo men det gällde väl inte MS drivare utan från andra leverantörer, uppdateringen skall även gå igenom om berörda drivare avinstalleras innan update.
Stod även ett exempel på drivare som kunde störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det gällde väl inte MS drivare utan från andra leverantörer, uppdateringen skall även gå igenom om berörda drivare avinstalleras innan update.
Stod även ett exempel på drivare som kunde störa.

Ja, jag vet och allt sådant har jag gjort utan någon skillnad. Andras drivrutiner installeras av Windows Update om de inte fanns innan så de måste ju vara rätt. Bara verkligt udda komponenter med drivrutiner installerar man själv. Jag har inga sådana.

Det är högst märkligt och riktigt dåligt att inte Windows Update skriver ut i klartext vad som gått fel.

Permalänk

Kan inte aktivera WIn 10 efter uppgradering av HW

Hej,

Jag har uppgraderat min PC med nytt MB och CPU.
Installerade därefter om WIN 10 från början utifrån det ex av WIN 10 jag redan köpt. Skapade ny installationsfil.
Installationen gick bra (efter omformatering till GPT).

Nu vägrar Windows att acceptera min produktnyckel. Säger att den används på annan enhet.
Under Enheter på mitt Microsoftkonto låg nu två PC, den som jag plockat ur från lådan och den nya.
Jag tog bort den gamla från kontoto, men det hjälper inte.
Har kört Felsökning under Aktivering i Inställningar, men det hjälper mig inte mycket. Får bara upp igen att nyckel används på annat enhet. Jag har ju tagit bort den från mitt konto.

Skall jag verkligen behöva köpa ny licens.

Skapade ett support case och blev uppringd från ett svensk nummer med en engelsktalande person.
Fick bara tips om att göra det jag redan gjort. Jag kunde ringa tillbaka om problemet kvarstod fick jag veta, men när jag ringde tillbaka säger man att hjälpen flyttats till help.microsoft.com. Där finns många artiklar men ingen som hjälper mig.

Vad göra?