Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentDahlgren:

Hej,

Jag har uppgraderat min PC med nytt MB och CPU.
Installerade därefter om WIN 10 från början utifrån det ex av WIN 10 jag redan köpt. Skapade ny installationsfil.
Installationen gick bra (efter omformatering till GPT).

Nu vägrar Windows att acceptera min produktnyckel. Säger att den används på annan enhet.
Under Enheter på mitt Microsoftkonto låg nu två PC, den som jag plockat ur från lådan och den nya.
Jag tog bort den gamla från kontoto, men det hjälper inte.
Har kört Felsökning under Aktivering i Inställningar, men det hjälper mig inte mycket. Får bara upp igen att nyckel används på annat enhet. Jag har ju tagit bort den från mitt konto.

Skall jag verkligen behöva köpa ny licens.

Skapade ett support case och blev uppringd från ett svensk nummer med en engelsktalande person.
Fick bara tips om att göra det jag redan gjort. Jag kunde ringa tillbaka om problemet kvarstod fick jag veta, men när jag ringde tillbaka säger man att hjälpen flyttats till help.microsoft.com. Där finns många artiklar men ingen som hjälper mig.

Vad göra?

Nu är det ett tag sedan jag gjorde det, men jag har för mig att man skall kunna gå vidare när man får upp meddelandet om att den redan används på annan dator.
Där skall man komma vidare så att man kan intyga att den gamla datorn inte längre har den licensen, viktigt är då också att du bootar den gamla datorn mot internet för då märker deras servers att den fortfarande har nyckeln.

Sen om du köpt en OEM licens kan det vara problem ändå att flytta, det är bara retail licenser som till för att kunna flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentDahlgren:

Hej,

Jag har uppgraderat min PC med nytt MB och CPU.
Installerade därefter om WIN 10 från början utifrån det ex av WIN 10 jag redan köpt. Skapade ny installationsfil.
Installationen gick bra (efter omformatering till GPT).

Nu vägrar Windows att acceptera min produktnyckel. Säger att den används på annan enhet.
Under Enheter på mitt Microsoftkonto låg nu två PC, den som jag plockat ur från lådan och den nya.
Jag tog bort den gamla från kontoto, men det hjälper inte.
Har kört Felsökning under Aktivering i Inställningar, men det hjälper mig inte mycket. Får bara upp igen att nyckel används på annat enhet. Jag har ju tagit bort den från mitt konto.

Skall jag verkligen behöva köpa ny licens.

Skapade ett support case och blev uppringd från ett svensk nummer med en engelsktalande person.
Fick bara tips om att göra det jag redan gjort. Jag kunde ringa tillbaka om problemet kvarstod fick jag veta, men när jag ringde tillbaka säger man att hjälpen flyttats till help.microsoft.com. Där finns många artiklar men ingen som hjälper mig.

Vad göra?

Jag har gjort samma sak men för mig fungerade det. Mina två datorer ligger kvar. Jag kan flytta Windows-hårddisken mellan datorerna utan problem. Jag tror du skall avvakta några dagar. Kan ta tid innan det fungerar.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga - fungerar det att köpa Windows på ställen som CDkey.se och Livekort? Svärfar ska uppgradera men känner inte för att betala butikspriserna...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av trifix:

Snabb fråga - fungerar det att köpa Windows på ställen som CDkey.se och Livekort? Svärfar ska uppgradera men känner inte för att betala butikspriserna...

Jag köpte en W10 licens från Livekort, inget problem för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Beställde en licens här som funkar klockrent. Inga problem alls.

https://www.premiumcdkeys.com/

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Jag har sedan ett år tillbaka försökt uppdatera min 1909 till 20H2. Jag har försökt med precis allt som föreslagits (utan de som föreslår att man skall be till gud). Jag får hela tiden felmeddelandet:

Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.
Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002

Jag ger nu upp efter att jag försökt gå till botten med problemet. Det går helt enkelt inte uppdatera till 20H2.
En annan märklig sak är att jag aldrig fått version 2004 till min Update. Däremot har jag fått meddelandet att 2004 är på väg men den kom aldrig med i Update. Jag fick 20H2 efter några månader istället.

Någon som vet om man först måste ha 2004 innan det går att installera 20H2?

Jag har försökt hitta 2004 att installera men hittar den inte någonstans. Microsoft har jag frågat massor av gånger men får aldrig något svar. De verkar vara totalt värdelösa på att svara sina kunder.

Nu väntar jag på Windows 11 som jag surt måste betala för eftersom man måste ha senast Windows 10 för att få den gratis och den senaste versionen kan jag inte få eftersom jag inte uppdaterat till 20H2 som det inte går att uppdatera till, moment 22 alltså.

Sista försöket:
Någon som har ett super duper tips som "trycker igenom" uppdateringen till 20H2 vare sig den vill det eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har sedan ett år tillbaka försökt uppdatera min 1909 till 20H2. Jag har försökt med precis allt som föreslagits (utan de som föreslår att man skall be till gud). Jag får hela tiden felmeddelandet:

Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.
Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002

Jag ger nu upp efter att jag försökt gå till botten med problemet. Det går helt enkelt inte uppdatera till 20H2.
En annan märklig sak är att jag aldrig fått version 2004 till min Update. Däremot har jag fått meddelandet att 2004 är på väg men den kom aldrig med i Update. Jag fick 20H2 efter några månader istället.

Någon som vet om man först måste ha 2004 innan det går att installera 20H2?

Jag har försökt hitta 2004 att installera men hittar den inte någonstans. Microsoft har jag frågat massor av gånger men får aldrig något svar. De verkar vara totalt värdelösa på att svara sina kunder.

Nu väntar jag på Windows 11 som jag surt måste betala för eftersom man måste ha senast Windows 10 för att få den gratis och den senaste versionen kan jag inte få eftersom jag inte uppdaterat till 20H2 som det inte går att uppdatera till, moment 22 alltså.

Sista försöket:
Någon som har ett super duper tips som "trycker igenom" uppdateringen till 20H2 vare sig den vill det eller inte?

Har du testat med MS Media Creator tool? Annars får du nog skapa en USB sticka o installera om hela OS:et, men då skulle jag nog vänta med o göra det till W11 är ute, så kan du göra båda sakerna direkt efter varandra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du testat med MS Media Creator tool? Annars får du nog skapa en USB sticka o installera om hela OS:et, men då skulle jag nog vänta med o göra det till W11 är ute, så kan du göra båda sakerna direkt efter varandra

Båda tipsen är testade och fungerade inte.

Har också kopplat från all kringutrustning och interna hårddiskar, avinstallerat virusprogram och en del program utan skillnad.
Reparerat Update och raderat en del filer, enligt tips, har också gjorts och kanske hundratals tips till utan skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Båda tipsen är testade och fungerade inte.

Har också kopplat från all kringutrustning och interna hårddiskar, avinstallerat virusprogram och en del program utan skillnad.
Reparerat Update och raderat en del filer, enligt tips, har också gjorts och kanske hundratals tips till utan skillnad.

Alltså har du formaterat Windows disken och installerat Windows igen? Vad får du för felmeddelande i så fall?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Båda tipsen är testade och fungerade inte.

Har också kopplat från all kringutrustning och interna hårddiskar, avinstallerat virusprogram och en del program utan skillnad.
Reparerat Update och raderat en del filer, enligt tips, har också gjorts och kanske hundratals tips till utan skillnad.

Har du även testat detta jag hittade på MS support sida?

How to Fix the Error
To fix the error manually, it will be necessary to remove all of the files partially downloaded, and try again to update your Windows files.

1. On the Windows desktop, press Start, and when the menu opens up,

2. Press Run, and input the following command “services.msc”

3. In the Run box, type "services.msc", and press "Enter".

4. This will open the "Local Services" window.

5. In the Local Services window find the name “Automatic Updates” and right click.

6. On right click, scroll down and press “Stop”. This will cause the Automatic Updates to pause to correct the situation. Do not close the Local Services window.

At this point you can go to the "Software Distribution" folder and delete its contents, or give the folder another name. It is advised that you just rename the folder,

7. To do this go to the Windows desktop and press “Start” then press “Run” when the menu opens.

8. Input the “cmd” command into Run, and the computer will take you to the DOS prompt.

9. At the DOS prompt type in this command “cd %windir%” (without the quotes), and press Enter.

10. You should now be in the Windows directory.

11. At the Windows directory, input “ren SoftwareDistribution SoftDisTemp” and hit "Enter". This will rename the Software Distribution folder to the new name of SoftDisTemp.

12. Type "Exit" and hit "Enter" to close the DOS window.

13. Now go to the "Local Services" window and right click "Automatic Updates" to restart it.

14. Try updating Windows files again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alltså har du formaterat Windows disken och installerat Windows igen? Vad får du för felmeddelande i så fall?

Nej, det tycker jag inte kan kallas för uppdatering.
Jag har gjort allt utom just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du även testat detta jag hittade på MS support sida?

How to Fix the Error
To fix the error manually, it will be necessary to remove all of the files partially downloaded, and try again to update your Windows files.

1. On the Windows desktop, press Start, and when the menu opens up,

2. Press Run, and input the following command “services.msc”

3. In the Run box, type "services.msc", and press "Enter".

4. This will open the "Local Services" window.

5. In the Local Services window find the name “Automatic Updates” and right click.

6. On right click, scroll down and press “Stop”. This will cause the Automatic Updates to pause to correct the situation. Do not close the Local Services window.

At this point you can go to the "Software Distribution" folder and delete its contents, or give the folder another name. It is advised that you just rename the folder,

7. To do this go to the Windows desktop and press “Start” then press “Run” when the menu opens.

8. Input the “cmd” command into Run, and the computer will take you to the DOS prompt.

9. At the DOS prompt type in this command “cd %windir%” (without the quotes), and press Enter.

10. You should now be in the Windows directory.

11. At the Windows directory, input “ren SoftwareDistribution SoftDisTemp” and hit "Enter". This will rename the Software Distribution folder to the new name of SoftDisTemp.

12. Type "Exit" and hit "Enter" to close the DOS window.

13. Now go to the "Local Services" window and right click "Automatic Updates" to restart it.

14. Try updating Windows files again.

Ja, har testat det flera gånger. Tyvärr blir man av med uppdateringshistoriken med detta förfarande (jag raderade filen).
Måste dock tillägga att “Automatic Updates” inte finns i min lista. Jag antar att de menar "Windows Update".

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Nej, det tycker jag inte kan kallas för uppdatering.
Jag har gjort allt utom just det.

I o med att du inte lyckas med något annat så finns det väl inget annat alternativ?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att du inte lyckas med något annat så finns det väl inget annat alternativ?

Det finns två alternativ:
1. Låta det vara som det är.
2. Nyinstallation av senaste version.

Problemet med punkt 2 är att jag installerat en del som jag vill ha kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det finns två alternativ:
1. Låta det vara som det är.
2. Nyinstallation av senaste version.

Problemet med punkt 2 är att jag installerat en del som jag vill ha kvar.

Varför är det ett problem med installationer du gjort?
Det går väl att installera igen och ta backup på filer mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför är det ett problem med installationer du gjort?
Det går väl att installera igen och ta backup på filer mm?

Jo, det går även om det medför en del problem. Ex.vis sparade mejl, programmering och en del annat som vissa filer ligger på Windowsdisken. Går att fixa naturligtvis men det tar tid. Oavsett det SKALL det gå att uppdatera på vanligt vis. Jag har en gammal testdator som det fungerar utmärkt på så varför fungerar det inte på min nyaste dator och två andra datorer?
Jag vill alltså komma fram till vad det är som ligger i vägen för funktionsuppdateringen. Alla andra vanliga uppdateringar fungerar utmärkt på alla datorer, det är bara funktionsuppdateringen till 20H2 som inte går. Även tidigare funktionsuppdateringar har fungerat på min senaste dator.

Alltså, vad är det som hindrar att den kan uppdatera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jo, det går även om det medför en del problem. Ex.vis sparade mejl, programmering och en del annat som vissa filer ligger på Windowsdisken. Går att fixa naturligtvis men det tar tid. Oavsett det SKALL det gå att uppdatera på vanligt vis. Jag har en gammal testdator som det fungerar utmärkt på så varför fungerar det inte på min nyaste dator och två andra datorer?
Jag vill alltså komma fram till vad det är som ligger i vägen för funktionsuppdateringen. Alla andra vanliga uppdateringar fungerar utmärkt på alla datorer, det är bara funktionsuppdateringen till 20H2 som inte går. Även tidigare funktionsuppdateringar har fungerat på min senaste dator.

Alltså, vad är det som hindrar att den kan uppdatera?

Visst är det så att det skall fungera, men att hitta anledningen kan vara som att leta efter en nål i en höstack.

Nu gissar jag lite vilt, men eftersom du provat det vanliga med att av installera drivrutiner och koppla bort USB utrustning så har du något program som inte riktigt lirar med uppdateringen.
Programmet i sig är säkert kompatibelt med senaste versionen men just vid uppdateringen sker något som gör att det blir korrupt.
Frågan är då vad för program du har installerat som kanske inte är vanliga för den allmänna användaren?

Det du kan göra är ju att köra exakt samma uppsättning på din test dator och se om den går igenom då, alternativet är ju att av installera program för program för att se om det hjälper.

Om jag inte missminner mig så har du även hoppat över en version av Windows, kan du inte få tag på den om det är så att 20H2 måste utgå från denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst är det så att det skall fungera, men att hitta anledningen kan vara som att leta efter en nål i en höstack.

Nu gissar jag lite vilt, men eftersom du provat det vanliga med att av installera drivrutiner och koppla bort USB utrustning så har du något program som inte riktigt lirar med uppdateringen.
Programmet i sig är säkert kompatibelt med senaste versionen men just vid uppdateringen sker något som gör att det blir korrupt.
Frågan är då vad för program du har installerat som kanske inte är vanliga för den allmänna användaren?

Det du kan göra är ju att köra exakt samma uppsättning på din test dator och se om den går igenom då, alternativet är ju att av installera program för program för att se om det hjälper.

Om jag inte missminner mig så har du även hoppat över en version av Windows, kan du inte få tag på den om det är så att 20H2 måste utgå från denna?

Jag har testat med att avaktiverat alla program som körs när jag installerar. Ingen skillnad.
Har avinstallerat gamla program som jag inte använder. De jag har kvar är sådant som många andra också har.
Jag har samma programvara på testdatorn (eller hade, har demonterat den nu).

Ja, jag har hoppat över 2004. Eller rättare sagt, Update hoppade över den. Jag har 1909 och Update meddelade att jag hade Funktionsuppdatering 20H2 som väntar. 2004 har jag aldrig sett i Update. För att testa 2004 har jag letat överallt efter den men kommer bara till 20H2.

Läste någonstans på nätet att version 1909 inte kan uppdateras till 20H2 och att Microsoft stoppat det från Maj 2021. Jag har frågat Microsoft och på deras forum men får inget svar. Jag får inte heller något svar på vad som är fel när man får felmeddelandet 0x80070002. Deras support är uruselt. Nästan så man vill gå över till Linus.

[ Detta är inte fösta gången jag får fel. Min förra dator och en anhörigs dator (olika typer) slutade fungera helt när jag installerade Windows 10 på dem. Båda datorerna startade upp och stängdes av. Efter 10sek. startade de igen och stängdes av. Så höll de på hela tiden. Den ena datorn gick det att uppdatera BIOS/UEFI och den kunde starta. Den andra datorn fick jag kortsluta BIOS/UEFI upprepade gånger tills jag fick meddelandet att BIOS är korrupt och den började ersätta BIOS med sparad mjukvara (= ultra durable) som redan fanns på moderkortet och den gick igång. Båda går fortfarande men jag vågar inte uppdatera dem alls. Jag har skrivit om det tidigare i denna tråd.
Orsaken till felet var att i UEFI kunde man välja högst Windows 8.1 på dessa moderkort utöver det fanns ett blankt fält att välja. Eftersom inte Windows 10 fanns valde installationen det blanka fältet och då visste inte mjukvaran hur den skall starta Windows 10 som den försökte i en ändlös loop.]

Om man börjar med att få reda på vad för fel 0x80070002 med uppdatering till 20H2 är så kan man gå vidare därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har testat med att avaktiverat alla program som körs när jag installerar. Ingen skillnad.
Har avinstallerat gamla program som jag inte använder. De jag har kvar är sådant som många andra också har.
Jag har samma programvara på testdatorn (eller hade, har demonterat den nu).

Ja, jag har hoppat över 2004. Eller rättare sagt, Update hoppade över den. Jag har 1909 och Update meddelade att jag hade Funktionsuppdatering 20H2 som väntar. 2004 har jag aldrig sett i Update. För att testa 2004 har jag letat överallt efter den men kommer bara till 20H2.

Läste någonstans på nätet att version 1909 inte kan uppdateras till 20H2 och att Microsoft stoppat det från Maj 2021. Jag har frågat Microsoft och på deras forum men får inget svar. Jag får inte heller något svar på vad som är fel när man får felmeddelandet 0x80070002. Deras support är uruselt. Nästan så man vill gå över till Linus.

[ Detta är inte fösta gången jag får fel. Min förra dator och en anhörigs dator (olika typer) slutade fungera helt när jag installerade Windows 10 på dem. Båda datorerna startade upp och stängdes av. Efter 10sek. startade de igen och stängdes av. Så höll de på hela tiden. Den ena datorn gick det att uppdatera BIOS/UEFI och den kunde starta. Den andra datorn fick jag kortsluta BIOS/UEFI upprepade gånger tills jag fick meddelandet att BIOS är korrupt och den började ersätta BIOS med sparad mjukvara (= ultra durable) som redan fanns på moderkortet och den gick igång. Båda går fortfarande men jag vågar inte uppdatera dem alls. Jag har skrivit om det tidigare i denna tråd.
Orsaken till felet var att i UEFI kunde man välja högst Windows 8.1 på dessa moderkort utöver det fanns ett blankt fält att välja. Eftersom inte Windows 10 fanns valde installationen det blanka fältet och då visste inte mjukvaran hur den skall starta Windows 10 som den försökte i en ändlös loop.]

Om man börjar med att få reda på vad för fel 0x80070002 med uppdatering till 20H2 är så kan man gå vidare därifrån.

Error 0x80070002 pekar på saknade eller korrupta filer i uppdateringen, kan även vara inkompatibla drivrutiner.

Edit:
Du har inte Conexant ISST Audio eller Conexant HDAudio drivers?
Dessa är nämligen kända för att blockera uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Error 0x80070002 pekar på saknade eller korrupta filer i uppdateringen, kan även vara inkompatibla drivrutiner.

OK!

Citat:

Edit:
Du har inte Conexant ISST Audio eller Conexant HDAudio drivers?
Dessa är nämligen kända för att blockera uppdateringen.

Nej, men jag har en driver från ASIO4ALL v2. Den används för att mäta högtalare mm med.

Jag läste på ordentligt hos Microsoft och fick veta att Uppdatering 20H2 är en förbättring av uppdatering 2004 (20H1). Om jag förstått rätt måste man först ha 2004 installerat för att kunna installera 20H2. Jag har letat efter 2004 och det närmaste jag kommit att hitta den är detta:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-10-update-h...
Jag har på den sidan klickat på allt som går att klicka på men blir bara skickad runt.

2004 borde dock finnas i Microsoft Update Catalog:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=window...
Jag hittar dock inte något alls om version 1909 där och ännu mindre funktionsuppdateringen 2004 för 1909. 2004 är sista uppdateringen av 1909, därefter heter den just 2004.

EDIT 1:
Såg att man kan söka på "windows 10 1909". Då får man upp alla uppdateringar för 1909.

EDIT 2:
Sökte igenom alla uppdateringar för 1909 men ingen funktionsuppdatering 2004 kunde hittas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

OK!

Nej, men jag har en driver från ASIO4ALL v2. Den används för att mäta högtalare mm med.

Jag läste på ordentligt hos Microsoft och fick veta att Uppdatering 20H2 är en förbättring av uppdatering 2004 (20H1). Om jag förstått rätt måste man först ha 2004 installerat för att kunna installera 20H2. Jag har letat efter 2004 och det närmaste jag kommit att hitta den är detta:
https://support.microsoft.com/en-us/topic/windows-10-update-h...
Jag har på den sidan klickat på allt som går att klicka på men blir bara skickad runt.

2004 borde dock finnas i Microsoft Update Catalog:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=window...
Jag hittar dock inte något alls om version 1909 där och ännu mindre funktionsuppdateringen 2004 för 1909. 2004 är sista uppdateringen av 1909, därefter heter den just 2004.

EDIT 1:
Såg att man kan söka på "windows 10 1909". Då får man upp alla uppdateringar för 1909.

EDIT 2:
Sökte igenom alla uppdateringar för 1909 men ingen funktionsuppdatering 2004 kunde hittas.

Har du provat ta bort den drivaren?
Vad jag hitta verkar det som en del kunnat gå direkt från 1909 till 20H2.

Hoppet är annars att någon har en iso med 2004 som dom kan dela med dig.

Permalänk
Medlem

Andra problem med update:
Jag försökte nu att använda funktionen "Få hjälp" i "inställningar/Windows update". I högra fältet finns en ikon med namnet "Få hjälp". Klickade på den och fick efter några val fram att man skall fylla i vilken felkod man får. Problemet är bara att det inte finns någonstans att fylla i felkoden. Valet under det svaret skall man klicka om det är ett textmeddelande som felkod. Någonstans att fylla i koden finns inte någonstans på den sidan.
För att fråga varför det inte finns någonstans att fylla i felkoden valde jag "Kontakta oss" nere i vänstra hörnet. När jag klickar på den texten öppnas en ruta att en ny version finns att ladda ner med en knapp att ladda ner. När jag klickar på "Ladda ner" hamnar jag på Microsoft store på sidan för "appen" som skall laddas ner. Uppe i högra hörnet står det att jag redan har den installerad???
Försökte flera gånger att gå in på "Kontakta oss" men hamnar bara på Microsoft store. Skiten där man skall fråga när något är fel är det alltså fel på!!!!!

Jag gick då till "Start" på datorn och startade "Få hjälp" där, då startade den. Använde den ett tag men kan konstatera att det är oanvändbart skräp. Man skickas bra runt till olika webbsidor med lösningar där mitt fel inte finns att uppbringa.

Har börjat så smått nu att läsa på om Linux. Kan bli så att jag byter till Linux framöver är så jävla trött på alla fel där till och med det som skall lösa felen är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du provat ta bort den drivaren?
Vad jag hitta verkar det som en del kunnat gå direkt från 1909 till 20H2.

Ja, eller rättare sagt, jag har försökt uppdatera till 20H2 innan den driven installerades. Fick samma felmeddelande då med.

Citat:

Hoppet är annars att någon har en iso med 2004 som dom kan dela med dig.

Det hade varit fina fisken!

Jag har nu ställt en fråga till Microsoft forum. Tidigare har jag deltagit i andras trådstarter med snarlika problem men de svarar bara trådstartaren och ignorerar helt alla andra.
[För övrigt har de ett totalt värdelöst forum som är väldigt svårt att hitta, varför använder de inte ett vanligt forum?]

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Ja, eller rättare sagt, jag har försökt uppdatera till 20H2 innan den driven installerades. Fick samma felmeddelande då med.
Det hade varit fina fisken!

Om det är den här versionen du behöver har jag både EN-UK och SV-SE versionerna av Windows 10 2004 på ISO:
Windows 10 May 2020 Update Version 20H1 (OS Build 19041.208) Thursday May 28, 2020

"Windows 10 2004 Update is also called Windows 10 May 2020 Update. It is a major feature update that Microsoft releases every 6 months. The last major update (1909), was released in November 2019"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Min gamla Windows 7 Ultimate retail nyckel har fungerat för att aktivera Windows 10 Pro i flera år men gick inte längre nu av oklar anledning efter nyinstallation. Jag köpte en ny Win 10 Pro retail nyckel för €2 från RoyalKey med gott samvete eftersom det skall fungera

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om det är den här versionen du behöver har jag både EN-UK och SV-SE versionerna av Windows 10 2004 på ISO:
Windows 10 May 2020 Update Version 20H1 (OS Build 19041.208) Thursday May 28, 2020

"Windows 10 2004 Update is also called Windows 10 May 2020 Update. It is a major feature update that Microsoft releases every 6 months. The last major update (1909), was released in November 2019"

https://i.imgur.com/OPajALo.jpg

Det är en Pro-version du har, jag har Home. Förbaskat tråkigt, jag hade betalat för den annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Min gamla Windows 7 Ultimate retail nyckel har fungerat för att aktivera Windows 10 Pro i flera år men gick inte längre nu av oklar anledning efter nyinstallation. Jag köpte en ny Win 10 Pro retail nyckel för €2 från RoyalKey med gott samvete eftersom det skall fungera

20kr för en nyckel till PRO-versionen låter för bra för att vara sant men är ändå kanske sant. Jag har sett flera andra som säljer nycklar för under 500kr. Hur kan det vara möjligt?

Permalänk
Medlem

Fick svar från en "oberoende rådgivare" på Microsoft supportforum.

Jag skall göra en .bat-fil med följande innehåll:

Citat:

SC config trustedinstaller start=auto
net stop bits
net stop wuauserv
net stop msiserver
net stop cryptsvc
net stop appidsvc
Ren %Systemroot%\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old
Ren %Systemroot%\System32\catroot2 catroot2.old
regsvr32.exe /s atl.dll
regsvr32.exe /s urlmon.dll
regsvr32.exe /s mshtml.dll
netsh winsock reset
netsh winsock reset proxy
rundll32.exe pnpclean.dll,RunDLL_PnpClean /DRIVERS /MAXCLEAN
dism /Online /Cleanup-image /ScanHealth
dism /Online /Cleanup-image /CheckHealth
dism /Online /Cleanup-image /RestoreHealth
dism /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
Sfc /ScanNow
net start bits
net start wuauserv
net start msiserver
net start cryptsvc
net start appidsvc

Frågor på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

20kr för en nyckel till PRO-versionen låter för bra för att vara sant men är ändå kanske sant. Jag har sett flera andra som säljer nycklar för under 500kr. Hur kan det vara möjligt?

Osäker exakt var dessa nycklar kommer ifrån men funkar gör den, skulle den sluta fungera i framtiden så får jag väl ta förlusten på 20 kr

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag har testat med att avaktiverat alla program som körs när jag installerar. Ingen skillnad.
Har avinstallerat gamla program som jag inte använder. De jag har kvar är sådant som många andra också har.
Jag har samma programvara på testdatorn (eller hade, har demonterat den nu).

Ja, jag har hoppat över 2004. Eller rättare sagt, Update hoppade över den. Jag har 1909 och Update meddelade att jag hade Funktionsuppdatering 20H2 som väntar. 2004 har jag aldrig sett i Update. För att testa 2004 har jag letat överallt efter den men kommer bara till 20H2.

Läste någonstans på nätet att version 1909 inte kan uppdateras till 20H2 och att Microsoft stoppat det från Maj 2021. Jag har frågat Microsoft och på deras forum men får inget svar. Jag får inte heller något svar på vad som är fel när man får felmeddelandet 0x80070002. Deras support är uruselt. Nästan så man vill gå över till Linus.

[ Detta är inte fösta gången jag får fel. Min förra dator och en anhörigs dator (olika typer) slutade fungera helt när jag installerade Windows 10 på dem. Båda datorerna startade upp och stängdes av. Efter 10sek. startade de igen och stängdes av. Så höll de på hela tiden. Den ena datorn gick det att uppdatera BIOS/UEFI och den kunde starta. Den andra datorn fick jag kortsluta BIOS/UEFI upprepade gånger tills jag fick meddelandet att BIOS är korrupt och den började ersätta BIOS med sparad mjukvara (= ultra durable) som redan fanns på moderkortet och den gick igång. Båda går fortfarande men jag vågar inte uppdatera dem alls. Jag har skrivit om det tidigare i denna tråd.
Orsaken till felet var att i UEFI kunde man välja högst Windows 8.1 på dessa moderkort utöver det fanns ett blankt fält att välja. Eftersom inte Windows 10 fanns valde installationen det blanka fältet och då visste inte mjukvaran hur den skall starta Windows 10 som den försökte i en ändlös loop.]

Om man börjar med att få reda på vad för fel 0x80070002 med uppdatering till 20H2 är så kan man gå vidare därifrån.

här har du en direktlänk till att ladda ner 20h1 uppdateringsiso direkt från microsoft
https://software-download.microsoft.com/db/Win10_21H1_English...

viste inte vilket språk du behövde så tog english international x64

behöver du nå annat språk får du tagga mig så jag ser att du svarat.

eller så gör du det själv om du inte litar på direktlänken.

1. gå till https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS... på en icke windows baserad dator/surfplatta/telefon eller annan enhete.

2. i rullgardinen välja "Windows 10" (inte windows 10 [month] [updatenr] update),

3. klicka på next eller va de nu stod på knappen

4. välj språk i language rullgardinen

5. klicka på next eller va de nu stod på knappen

6. välj x32 eller x64 version

om du lyckas få in denna först så borde det inte vara något problem att sen uppdatera vidare till 20h2 sålänge ditt fibblande inte totalt haverarat windows update.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows