Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Windows 10 körde en scheduled update medans jag sov och i dag så vägrar Windows att starta. BIOS startar fine som vanligt, men inte Windows.
Jag får felmeddelande 0x0000185 som verkar betyda att något är trasigt i system32. Kul.

I med den gamla USB-stickan som jag installerade Windows med från början (typ 2019ish) för att försöka reparera men den klarar inte av att avinstallera senaste uppdateringarna etc etc.
Är jag körd? Känns ju som en ominstallering är det enda alternativet kvar eller? Tror inte att jag har något särskilt viktigt att ha kvar men vore ju gött att inte behöva installera grejer varje gång jag ska starta ett nytt program de närmsta veckorna.

Sen så kan man ju köra cmd genom repair toolet men namnen på Drives där verkar lite wonky, är det på grund av att verktyget läser saker annorlunda eller kan uppdateringen ha kastat om saker så rejält? Typ, den säger att det som i vanliga fall är D: är C:.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anembac:

Windows 10 körde en scheduled update medans jag sov och i dag så vägrar Windows att starta. BIOS startar fine som vanligt, men inte Windows.
Jag får felmeddelande 0x0000185 som verkar betyda att något är trasigt i system32. Kul.

I med den gamla USB-stickan som jag installerade Windows med från början (typ 2019ish) för att försöka reparera men den klarar inte av att avinstallera senaste uppdateringarna etc etc.
Är jag körd? Känns ju som en ominstallering är det enda alternativet kvar eller? Tror inte att jag har något särskilt viktigt att ha kvar men vore ju gött att inte behöva installera grejer varje gång jag ska starta ett nytt program de närmsta veckorna.

Sen så kan man ju köra cmd genom repair toolet men namnen på Drives där verkar lite wonky, är det på grund av att verktyget läser saker annorlunda eller kan uppdateringen ha kastat om saker så rejält? Typ, den säger att det som i vanliga fall är D: är C:.

Installationsmediet kan ju inte installera uppdateringar:)
Du bör kunna reparera installationen eller återställa till tidigare punkt, innan du uppdaterade.
Reparationsvalen använder inte enhetsbokstäver.

Får du en BSOD/Blåskärm vid omstart? Hur lyder det exakta meddelandet?

https://softwaretested.com/windows/blue-screen-recovery-error...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anembac:

Windows 10 körde en scheduled update medans jag sov och i dag så vägrar Windows att starta. BIOS startar fine som vanligt, men inte Windows.
Jag får felmeddelande 0x0000185 som verkar betyda att något är trasigt i system32. Kul.

I med den gamla USB-stickan som jag installerade Windows med från början (typ 2019ish) för att försöka reparera men den klarar inte av att avinstallera senaste uppdateringarna etc etc.
Är jag körd? Känns ju som en ominstallering är det enda alternativet kvar eller? Tror inte att jag har något särskilt viktigt att ha kvar men vore ju gött att inte behöva installera grejer varje gång jag ska starta ett nytt program de närmsta veckorna.

Sen så kan man ju köra cmd genom repair toolet men namnen på Drives där verkar lite wonky, är det på grund av att verktyget läser saker annorlunda eller kan uppdateringen ha kastat om saker så rejält? Typ, den säger att det som i vanliga fall är D: är C:.

Har du provat felsäkert läge?
Där kan du i så fall avinstallera uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du provat felsäkert läge?
Där kan du i så fall avinstallera uppdateringen.

Gick inte att boota i felsäkert läge, får inte ens alternativet. Har redan ominstallerat allt så kan inte visa bilder men alternativen jag hade var att gå till bios eller att försöka starta windows igen. Det fanns ett alternativ till som inte gjorde något alls. Valen var att trycka F1 (alternativet jag inte kommer ihåg), F8 (Försök starta igen, men samma resultat) eller Esc (Gå till BIOS).

Permalänk
Medlem

Jag har till och från skrivit i denna tråd om problem med uppdatering av min Windows 10.
Problemet startade år 2019 och sedan dess har inte de större uppdateringarna gått att göra, Fick blåskärm varje gång.
Jag har talat med Microsoft om problemet, jag har skrivit på deras forum, jag har skrivit på flera olika ställen och jag har skrivit här som sagt. Jag har fått mänder av tips hur man skall göra men inget har fungerat.

Men nu har jag löst problemet!!!
Jag hade programmet "DcCrypt" installerat för att kryptera en disk åt en annan person. Jag tänkte inte mer på det men nu visar det sig att det är det programmet som hindrat Windows större uppdateringar. De mindre har det aldrig varit problem med. Idag uppdaterades min dator från version 1909 till 21H2!!!

Genast fick jag en ny större uppdatering att installera: Windows 11

Alltså se till att ni inte har DcCrypt installerat för då kan Windows inte uppdatera sig.

Permalänk

Halloj!
För att fatta mig kort och inte gå in för mycket på detaljer så behöver jag göra en nyinstallation av windows på min dator. Problemet är att min enda kontakt med internet just nu är via mobilen.
Så min fråga är. Kan man koppla en usb-sticka till mobilen för att ladda ner och skapa installationsmedia den vägen?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CptPeppernip:

Halloj!
För att fatta mig kort och inte gå in för mycket på detaljer så behöver jag göra en nyinstallation av windows på min dator. Problemet är att min enda kontakt med internet just nu är via mobilen.
Så min fråga är. Kan man koppla en usb-sticka till mobilen för att ladda ner och skapa installationsmedia den vägen?

Du har absolut ingen i närheten med en dator? Granne?
Du kan alltid ladda ned ISO-filen, du bör kunna föra över innehållet med app om inte den inbyggda fixar det. Om den blir bootbar out-of-the-box tror jag dock inte.

Permalänk

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 22H2 kraschar dator
Den installerades automatiskt i natt och jag vaknade med en blå skärm. När jag tog bort uppdateringen fungerade windows igen. Vet någon varför det blev så och hur jag stoppar uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Försök hitta nåt relevant rött kryss i eventviewer/loggboken som kan hjälpa till att förklara vad som hänt, och kanske lite info om din dator, t.ex bärbar, stationär, uppbyggnad

Permalänk

Den ger blå skärm och ”stop code UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP”
Jag lyckades avinstallera senaste uppdateringen och då fungerade det, men den installerades igen och fel igen.

Stationär HP Pavilion p6-2270EO Core i5-3450

Den är gammal men den fungerar bra, det är uppdateringen som krånglar.

Mer info
Permalänk
Medlem

Söker på nätet efter .. 22h2 och texten i versaler där så kommer t.ex det här upp https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unspeci... där de hänvisar till programvara som konfliktar med den uppdateringen, t.ex norton. Men, om du söker vidare hittas en mängd andra svar på det och det verkar vara lite av ett detektivarbete att klura ut vad det kan vara.

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

Söker på nätet efter .. 22h2 och texten i versaler där så kommer t.ex det här upp https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/unspeci... där de hänvisar till programvara som konfliktar med den uppdateringen, t.ex norton. Men, om du söker vidare hittas en mängd andra svar på det och det verkar vara lite av ett detektivarbete att klura ut vad det kan vara.

Jo. Finns det något bra sätt att inte tvingas uppdatera?

Permalänk
Medlem

Det är inget jag råder till, bättre att försöka klura ut vad orsaken är och åtgärda det.
Men för att ändå svara på frågan: En enkel sökning på nätet ger t.ex den här sidan
https://www.geeksforgeeks.org/how-to-stop-windows-10-update-p...

Permalänk

Jag provade att installera ett nytt Windows från USB istället. Tyvärr går det inte heller lysande, den har gått från 11% klar till 12% klar på tre timmar…

Permalänk
Medlem

Sökte på modellbeteckningen. Datorn listas med enbart 4 gig minne och mekanisk hårddisk, så den kämpar nog frenetiskt för att klara av det. Det kan ta enormt lång tid, men det verkar som det ändå ska gå. Ha tålamod.