Billigare elektronik med nytt frihandelsavtal

Permalänk
Medlem

Billigare elektronik med nytt frihandelsavtal

Hittade denna länk när jag var ute och surfade lite och undrar om det finns någon som vet lite mer om detta?

Tror ni att det kommer att slå igenom på priset för oss konsumenter eller kommer handlarna att se sin chans att öka sina marginaler?

P.S. Detta är den första tråd jag skapar så flytta den gärna om den ligger fel.

Permalänk
Medlem

Jag inbillar mig att det blir billigare är man importerar saker från t. Ex Kina

Permalänk
Medlem

Dom glömde ta med en rätt viktig aspekt i den artikeln.
Vilket är att så gott som ALLA varor utom vapen/ammo/medicin/sprit är tullbefrirat om värdet är under 1300:- IDAG!
Värdet gäller dock hela paketet så har du köpt två varor för 800:- styck och dom skickas i samma paket blir det tull, skickas dom i separata paket (och två olika kolliid dvs ej två paket med samma kolliid) så ingen tull.

MOMS (oftas 25%) och deklareringsavgiften (100-300:- men vanligast är 150:-) är dock kvar.

Och allt detta gäller ju enbart OM tullen tar en titt på paketet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har också läst att skatten ska minskas på import av elektronik för EU-länder, samtidigt jobbar regeringen på att införa en miljö-avgift som ska läggas på elektronik.
Med andra ord, plus-minus-noll?
Heja Sverige!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TubularBoy:

Har också läst att skatten ska minskas på import av elektronik för EU-länder, samtidigt jobbar regeringen på att införa en miljö-avgift som ska läggas på elektronik.
Med andra ord, plus-minus-noll?
Heja Sverige!

Precis vad jag också tänkte på.
Det är komisk att ökad elekronikhandel ibland är bra och ibland är exakt samma handel så dålig så staten måste vidta medel för att minska den.
Öppna gränser och ökad konkurrens är dock bra.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilka sattyg som har bakats in i avtalet och som säljs till oss med löften om lite billigare skräp från Kina.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com