Behöver hjälp, min kompis telefonummer blev beslagtagen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Behöver hjälp, min kompis telefonummer blev beslagtagen

Hej

En av mina kompisar råkade ut för någonting hemskt. Någon utomstående /troligen hennes ex) har skickat sms ifrån hennes telefonummer. Det tragiska är att sms'n haft mycket elaka uppsåt. Bland annat ett sms stod det att hon kallade sin vän en 'h*ra* och värre, och nu är dom knappt kompisar pga dessa falska meddelanden.

Det värsta var ändå att förövaren skickade sms till hennes chef, och nu har hon fått sparken pga av dem.
Går det att spåra vem som skickat sms'n och sätta ditt den skyldige?

Det finns en tjänst på internet där man kan skicka sms genom falska telefonummer . Antagligen har 'hennes ex' använt denna tjänst. Dessutom hackade han in sig på hennes email - gmail - , går detta o spåra? Eller så?

All hjälp är uppskattad! Den som hjälper att avslöja den skyldige får en rejäl hittelön. Det garanterar vi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Okt 2003

Operatören som din kompis använder kan se ifall hon skickat smsen, de behöver datum och tidpunkt för att se, alt. polisen (tror dock de inte gör något med detta).

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Det här ska polisanmälas. Kan tänka mig det går under identitetsstöld och det är väldigt allvarligt. Polis kommer handlägga fallet och kontakta involverade. Hon bör dock prata med sin chef, nära oh kära och berätta om detta för att undvika problem.

Ni kan läsa mer här: https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Stol...

Det är dock hos operatör du spärrar numret.

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
AzireVPN - Felkod40

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Det är viktigt att hon polisanmäler och snabbt varna alla vad som hänt.

Även om polisen inte gör något så visar en anmälan att något allvarligt har hänt när hon pratar med sin chef och kompis eller om något mer händer.

Hon bör också kontakta supporten för hennes mail så att de blir medvetna om kapningen om det plötsligt börja flöda spam mail, virus mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Sparken på grund av elakt sms låter väldigt skumt, hur kan det ha gått till?
Rimligt är att chefen kontaktade din vän och den sa att den ej hade skickat mailet, sedan tar din vän och gör en polisanmälan och visar chefen anmälan så att att din vän gör vad den kan för att spåra avsändaren, sparkade din chef din vän ändå så prata med facket.

Som svar på dina frågor, ja allt går att spåra. Att däremot få myndigheter att lägga ner lite tid kräver lite grövre saker som mord och piratkopieringen etc. Så det är nog kört för din kompis del, men ofta kan man lista ut idioten ändå.

Ockhams rakkniv är annars ett bra metod för att hitta misstänkta. Var det bara ett mail eller var det flera? Om det bara var ett mail så vilka vet var din vän jobbar etc och kan chefens nummer? I såna hära lägen misstänker jag att någon faktiskt har använt din väns telefon.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Låter som appen "lost Android" som används, eller liknande.
Behöver bara gmail inloggningsuppgifter för att använda den.
Nu till det tråkiga, det går att spåra men tyvärr kommer man bara till den utsatta mobilen om polisen ens skulle lyfta på fingret.
Och av egna erfarenheter så gör dom inte ett skit när det gäller grövre brott, mitt psykisk störda ex har gjort en jävla massa skit mot mig och händer ingenting även när jag kommit med bevis.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Jag antar att din vän har pratat med sin vän och sin chef angående att det inte är han/hon som skickat dessa sms?
Det låter konstigt att man säger upp vänskap och får sparken för det du beskriver.
Om din vän har arbetat mer än sex månader på företaget och är fackansluten bör man prata med facket.

Sen att din väns gmail blivit "hackad" kan KANSKE bero på om din vän loggat in på ex:et dator och väljer "spara lösenord" och så ligger det sparat på datorn. Se till att byta ut lösenord till gmail, facebook med mera.

Gör en polisanmälan för sakens skull.
Om ni sedan misstänker ex:et så ring upp personen och säg att någon använder dennes nummer och fråga om ex:et fått något skickat till sig, informera sedan att ni gjort en polisanmälan och att en utredning pågår.