Antegros - Varför, varför inte? Bu eller bä?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Antegros - Varför, varför inte? Bu eller bä?

Jag kör för närvarande Arch Linux på min dator och är kanonnöjd. Installationen har rullat i snart ett år och jag har skött om den fint och har hittills löst alla problem som uppstått på ett eller annat vis. Emellertid har jag införskaffat mig en laptop och funderar på att köra in Antergos på den istället för Arch. Förutom att Arch-communityn kommer bannlysa mig, finns det någon egentlig nackdel med att installera Antergos istället för Arch om jag ändå kommer göra en Arch-installation som tillslut landar i en liknande den Antergos ger mig?

Fördelar som jag ser:
Slipper förhoppningsvis allt krångel som kan uppstå med wifi, touchpad, osv.
Sparar några timmars tid som kan läggas på vettigare saker.

Nackdelar som jag ser:
Installationen blir mer bloated.
Har inte fullt så mycket kontroll som jag skulle haft vid en clean install.

Har ni ytterligare tankar som jag missat?

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av GLaDER:

Jag kör för närvarande Arch Linux på min dator och är kanonnöjd. Installationen har rullat i snart ett år och jag har skött om den fint och har hittills löst alla problem som uppstått på ett eller annat vis. Emellertid har jag införskaffat mig en laptop och funderar på att köra in Antergos på den istället för Arch. Förutom att Arch-communityn kommer bannlysa mig, finns det någon egentlig nackdel med att installera Antergos istället för Arch om jag ändå kommer göra en Arch-installation som tillslut landar i en liknande den Antergos ger mig?

Fördelar som jag ser:
Slipper förhoppningsvis allt krångel som kan uppstå med wifi, touchpad, osv.
Sparar några timmars tid som kan läggas på vettigare saker.

Nackdelar som jag ser:
Installationen blir mer bloated.
Har inte fullt så mycket kontroll som jag skulle haft vid en clean install.

Har ni ytterligare tankar som jag missat?

Kör du Arch vanilla-kernel så är det rätt samma.

Edit: Du kan ju rulla in Arch med Evo/Lution installer också. Då får du vanilla Arch på 10 minuter

i7
GTX
4K