Premiumkompakt för konsertfotografering

Permalänk
Medlem

Premiumkompakt för konsertfotografering

Letar lite efter ersättare till min Canon S100 och har följande önskemål, i prio-ordning:

1" sensor (minst)
max f/2.8 genom hela zoomomfånget
Optisk bildstabilisator
5x optisk zoom

Det närmaste jag kommer är Canon G7 X, fast med lite sämre zoomomfång. Finns det något alternativ för mig?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du har ju även RX100 III (eller IV) samt Panasonic LX100. Båda har visserligen lite kortare brännvidd som längsta, men skillnaden mellan 70/75mm och 100mm är ju inte enorm.
Önskar du komma upp emot 120mm så är det ju lite skillnad mot 70/75 dock. Då börjar det ju närma sig nästan dubbla avbildningsskalan.

Jämfört med din S100 kommer du dock att kunna beskära bilderna från dessa kameror en del, både pga högre upplösning och bättre bildkvalitet, så skillnaden behöver, i praktiken, inte bli så stor sett till "räckvidden".
Beskär man RX100s 20Mpix till 12 så blir det motsvarande 100mm (typ). Bildkvaliteten kommer att bli bättre än S100, men man kan ju inte dra nytta av hela potentialen hos RX100 då, såklart.

Edit:
Utifrån det jag sett verkar RX100 III vara en betydligt trevligare kamera än G7X, men den är ju åxå lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Lx100 har ju rätt rejäl sensor också. M4/3 vs 1" gör rätt rejäl skillnad i skärpedjup. Exponering är samma oavsett sensor men den går ner till f1.7 vilket gör den ljusstarkare.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Velar lite fram och tillbaka. Det är inte aktuellt med kamera just nu, jag kan vänta till jul eller efter nyår om det kanske kommer något nytt. Såg RX100 IV, men 11500:- för en kompaktkamera är lite väl dyrt, mina brukar ju ramla i backen lite nu och då. Kan väl sträcka mig upp till runt 8000:- strecket.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K