Ingen prispress av GTX 980Ti.

Permalänk

Ingen prispress av GTX 980Ti.

Hej. Kollade lite på priser av GTX 980Ti och märkte att priset ligger stilla i Sverige och det är ingen prispress bland konkurrenterna.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v2386
Medans man kollar hur priserna i Europa har gått ner så står dom stilla här i Sverige. Somliga skiljer det över 1000 kr men normalt så är det över 500 kr prisskillnad mellan stort sett alla återförsäljare mot dom i Europa. Är det en priskartell? Diskutera.

Permalänk
Medlem

Okej, foliehatt på.

Det skiljer nån sketen hundring, om ens det på vissa kort, upp till en alphalpha 9-10/10 och trovärdig svensk försäljare med gratis frakt.
Kronan har ramlat i värde mot både Dollarn och Euron så, just nu är det svårt och förvänta sig några superreor... samt så har kortet rent relativt ramlat ut på marknaden ganska nyligen.

Har följt några modeller (Asus/MSI/EVGA/Gigabyte) och de har gått ned med några pengar under 2 veckor iaf. Kollar du på Strix kortet så vänta ett tag till dom finns åter i lager runt om i landet.

Permalänk

I Sverige ja. Det skiljer några hundringar men jämfört med Tyskland där dom kostar runt 6200-6500 (inklusive omräknad valutakurs) är det ganska många hundringar. till och med en tusing ibland för samma kort. Det är därför jag undrar om dom som säjer korten i Sverige har en inbördes sammarbete att hålla priserna uppe lite till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeansson:

I Sverige ja. Det skiljer några hundringar men jämfört med Tyskland där dom kostar runt 6200-6500 (inklusive omräknad valutakurs) är det ganska många hundringar. till och med en tusing ibland för samma kort. Det är därför jag undrar om dom som säjer korten i Sverige har en inbördes sammarbete att hålla priserna uppe lite till?

Okej, länka isåfall dina källor.

Permalänk

Kan ju kolla Gigabytes 980ti refkort. Svensk butiker kommer långt ner. Priset har gått upp en del i europa men är ändå långt billigare än här hemma i Sverige. Jag vill inte peka ut något enskilt företag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170265&c=all
samma med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170414&c=all

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mjeansson:

Kan ju kolla Gigabytes 980ti refkort. Svensk butiker kommer långt ner. Priset har gått upp en del i europa men är ändå långt billigare än här hemma i Sverige. Jag vill inte peka ut något enskilt företag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170265&c=all
samma med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170414&c=all

Så räknar du frakt och vips lika dyra.

Kronan låg med så påverkar.
Sen har Tyskland 19 % skatt på elektronik det har inte vi.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeansson:

Kan ju kolla Gigabytes 980ti refkort. Svensk butiker kommer långt ner. Priset har gått upp en del i europa men är ändå långt billigare än här hemma i Sverige. Jag vill inte peka ut något enskilt företag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170265&c=all
samma med
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170414&c=all

Och kollar vi då första kortet du länkar så skiljer det 260kr på det billigaste alternativet i Sverige mot det billigaste i Tyskland/Polen/Österrike/England (enligt en sida motsvarande prisjakt för de länderna)
Och räknar du då med det som tvelander påpekar att vi har högre moms än dessa länder så har du prisskillnaden där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Om du kollar första länken så ser du att den första inte säljer det så det är nästa som kostar 7200. Det finns fler värre exempel än dom jag länkat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeansson:

Om du kollar första länken så ser du att den första inte säljer det så det är nästa som kostar 7200. Det finns fler värre exempel än dom jag länkat till.

Jag gick på Dustins/Webhallens pris på 7290kr och kollar man Tysklands motsvarighet till prisjakt så är billigaste för samma kort €744,39 vilket med nuvarande valutakurs motsvarar 7046kr.
De tyska shopparna som listas på prisjakt som billigare än i Sverige har jag lika mycket förtroende för som de Svenska shopparna som ibland dyker upp med väldigt låga priser, antingen har man tur och får sina varor eller så strular det rejält vilket också återspeglas i omdömena. En stor skillnad är dock att väljer du en Svensk butik så har du iaf bättre rättigheter än om du beställer utomlands.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är ändå ganska lite pengar upp till en erkänd och bra svensk försäljare, DÄR man vet hur support och sånt fungerar, SAMT så kan de helt säkert svenska OCH engelska om man är helt kritvit less på att skriva på vårat eget språk.
En returfrakt som du måste stå för till Tyskland/tillverkaren kostar betydligt mer än en gratis utskickad sedel från det avlånga landet.

I Tyskland kan det också vara knepigt ibland att få gensvar på nånting när man mailar på engelska, utifrån egna erfarenheter. (eBay folk är en helt annan femma)

Amazon kan jag rekommendera som pålitliga iaf. Dit kan man chattra över på engelska fast man har handlat via .de sidan samt så har supporten varit bra när jag har haft ärenden med dom.
Från Amazon är det också lätt hänt att man får med sig ett större lass godis också, när man ändå är i farten.
Förut hade de gratis frakt till norden på olika varor, men inte nu nå mera.

Med tiden kommer priserna falla, till en vis mån.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kompetensen i svenska webshoppar är sämre än i tyska, vilka oftast är mer serviceinriktade. Jag tror många kan hålla med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tycker att kompetensen i svenska webshoppar är sämre än i tyska, vilka oftast är mer serviceinriktade. Jag tror många kan hålla med mig.

Är dom proffsfikare? Nej men, där har jag absolut ingen aning om hur det skiljer sig. I och med att jag har tillräcklig kompetens till och felsöka och avhysa eventuellt problem som kan lösas utav användaren själv. Nånting som är rent trasigt/konstaterat att vara trasigt är ju bara och posta vidare för utbyte/lagning.

Helt säkert om problemet är så stort som ett 4-siffrigt och låst hänglås som man glömt kombinationen till så, är det bättre och vända sig till ett forum för hjälp. Oftast hittar man en lösning där, om inte annat så kan man reda fram till en lösning och samtidigt så skapas en liten sovande historia som någon annan kan finna till och lösa samma knut.
Dvs så hjälper man inte bara sig själv som när man går till någon form utav teknisk support, utan man ger istället alla en liten tillgång som kan hittas eller nås t ex här. Som ett lite mer labyrintiskt men hjälpande Wikipedia.

Iaf så analyserade jag som att du attackerade lite grann helheten utav våra närstående shoppar på nätet, att de i jämförelse kan mindre om saker och ting osv. Inte alltså enbart att de är bättre på att vilja vara din allra bästa vän under alla lägren.
Hur som helst så oftast är det både enklast och bäst att vända sig till forum tycker då jag. När inte ens Norge-reseten fungerar i slutändan, då där emot går man till anställt folk.

Permalänk
Medlem

Ja jag snackar om helheten, det är ju bara att kolla i de flesta trådarna här för att se hur flertalet av svenska nätshoppar beter sig pga. okunskap.