Temperatursensor trasig, 100% RPM fläkt

Permalänk

Temperatursensor trasig, 100% RPM fläkt

Igår gick temperatursensorn på mitt Radeon HD6950 sönder efter ca 4.5 års användande.
Skärmen blev svart och jag startade om datorn.
Fläkten sitter på 100% RPM från uppstart och går inte att ändra med CCC, SpeedFan eller MSI Afterburner.
Temperaturen visar -128c i CCC, och det lägsta som går med MSI Afterburner.

Det går fortfarande att spela med kortet, men det låter otroligt mycket med fläkten på 100% hela tiden, och det blir mycket varmt i rummet.
Efter 4.5 års användande har jag inga problem att uppgradera till ett nytt kort, men eftersom jag flyttar från Sverige om två månader och är borta ungefär ett halvår så känns det dumt att lägga pengar på hårdvara.

Vill bara att den överlever tills flytten och undrar därför om det går att ändra fläkten på något annat sätt.

Permalänk

Efter sex dagars användande med 100% RPM på fläkten och temperaturer fast på -128 så slutade jag höra fläkten under spelande.
Självklart tänkte jag att fläkten gav upp nu och det är dags att fixa nytt kort alternativt inte spela på två månader eftersom kortet skulle smälta.
Men nej, kortet läser temperaturen nu och fläkten snurrar som vanligt. Vad kan ha fixat problemet?

Core och memory sjunker ner när jag tabbade ut på bilden, ligger på 100% under användning.