Permalänk
Medlem

Problem med temps och lagg 2500k OC

Hej!

Jag har haft min dator i rätt många år nu och har överklockat grafikkortet så hårt det gick i typ 3 år.

Det verkar inte vara några problem med den delen dock, jag tror att det är cpu eller mobo som spökar.

Jag försökte överklocka min i5 2500k för ett år sedan kanske och vet inte riktigt om det blev rätt, inte helt hundra på bios osv. Hade inga problem under stresstest osv dock.

Nu för 1 månad sedan så började jag få sjuka fps drops i CS:GO och Dota 2 efter en tids spelande och upptäckte då att mina temps var väldigt höga 90-95+, först var det bara nordbryggan tror jag (temp2) men nu blir alla cores supervarma under load och det börjar lagga efter en tids spelande.

Jag har resetat bios till default och öppnat sidan och det har hjälpt lite men tempsen blir tillslut väldigt höga och lagget kommer.

Har jag sabbat min mobo/cpu? Hur kan jag testa vad som är snett, eller har min cpu kylare/pasta gått sönder?

Min dator är den som finns i signaturen.

Under idle ligger tempsen på 38 grader ungefär.

Misstänker att jag kanske har kört för höga strömmar genom mobo:n? Vill veta lite vad jag ska byta ut, grafikkort är ju givet men en uppgradering känns onödig om mobo och/eller cpu är trasig.

Permalänk
Medlem

Har du provat montera om kylaren? Är det 4år gammal kylpasta kan den vara dålig.
Går pumpen till kylningen?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Mikaelmannen:

Har du provat montera om kylaren? Är det 4år gammal kylpasta kan den vara dålig.
Går pumpen till kylningen?

skulle också kunna tänka mig att pastan blivit som cement efter 4 år samt att kolla så pumpen går och inte kylaren är igensatt med damm.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

@Alliaria *Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns, se §4:

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Alliaria:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det börjar gå troll i våra gamla i5 2500k. Helt plötsligt "kokade" min CPU efter ha funkat utmärkt till Source och CS go . Nu klarar den inte att hålla FPSen uppe längre när det kommer många spelare in på servern.
Satte på H75 så troligtvis är det pumpen som lagt av i din kylare eftersom min funkar att hålla tempen nere på 50-60 grader som mest.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Alliaria:

Hej!

Jag har haft min dator i rätt många år nu och har överklockat grafikkortet så hårt det gick i typ 3 år.

Det verkar inte vara några problem med den delen dock, jag tror att det är cpu eller mobo som spökar.

Jag försökte överklocka min i5 2500k för ett år sedan kanske och vet inte riktigt om det blev rätt, inte helt hundra på bios osv. Hade inga problem under stresstest osv dock.

Nu för 1 månad sedan så började jag få sjuka fps drops i CS:GO och Dota 2 efter en tids spelande och upptäckte då att mina temps var väldigt höga 90-95+, först var det bara nordbryggan tror jag (temp2) men nu blir alla cores supervarma under load och det börjar lagga efter en tids spelande.

Jag har resetat bios till default och öppnat sidan och det har hjälpt lite men tempsen blir tillslut väldigt höga och lagget kommer.

Har jag sabbat min mobo/cpu? Hur kan jag testa vad som är snett, eller har min cpu kylare/pasta gått sönder?

Min dator är den som finns i signaturen.

Under idle ligger tempsen på 38 grader ungefär.

Misstänker att jag kanske har kört för höga strömmar genom mobo:n? Vill veta lite vad jag ska byta ut, grafikkort är ju givet men en uppgradering känns onödig om mobo och/eller cpu är trasig.

Hejsan,

Är det en Corsair H60 du har som de står i din signatur? Testa att känna på själva blocket/pumpen ifall den vibrerar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan