Reklamation av mobil - när är det möjligt?

Permalänk

Reklamation av mobil - när är det möjligt?

Köpte en Galaxy S6 för 2,5 månader sen (mitten av april) från Phonehouse. Första dagen satt hemknappen löst, jag fick mobilen utbytt efter att jag åkte tillbaka till butiken samma dag. Någon vecka senare märkte jag att kameran inte kunde fokusera överhuvudtaget, jag fick rådet att åka direkt till Samsungs serviceställe i kista, gjorde det, lämnade in mobilen, väntade i någon timme och fick hela kameran utbytt. Fokuset fungerade igen. Här börjar problemen.

Kanske hälften av dagarna när jag kommer hem från jobbet och mobilen ansluter sig till WiFi:n så startar mobilen om sig. Flera gånger i sträck. Oftast "bara" 15-20 gånger (cirka 5-10 minuter) och sen kan jag använda mobilen igen med lite mindre batteri. Men ibland kan den hålla på hur länge som helst. Jag kan komma hem med 45% batteri och sen startar mobilen om sig ända till den når 0%, sen är mobilen svart i 10-25 minuter innan den ens svarar på laddaren. Jag kom hem 21 ikväll, den började starta om sig själv ett hundratal gånger och först nu, cirka 00:40, börjar mobilen ladda. Det här sker även vid andra tillfällen. När skärmen inte används ansluter mobilen sig själv till 4g för att spara på batteri (vilket är dumt, det drar mer batteri för mig..) och om jag inte använder den på 2-3 timmar för att sedan slå på skärmen och den då ansluter sig tillbaka till Wi-Fi kan samma sak hända. Även om jag ibland slår av/på wi-fi genom snabbmenyn i mobilen.

Jag lämnade in mobilen för ovanstående fel men de kunde inte diagnostisera problemet så de gjorde helt enkelt ingen reparation. Jag har fått fabriksåterställa mobilen 5 gånger mellan alla ovanstående servicetillfällen och det tar otroligt mycket tid för mig, plus att jag måste åka ända upp till kista, komma tillbaka, vänta (som sist när de inte kunde diagnostisera och fick vänta hela 2 veckor för att de glömde notifiera mig....), upp igen osv. Det tar otroligt mycket tid för mig.

Jag har också märkt att batteriet är uselt, en vanlig arbetsdag börjar jag med 100%, använder skärmen i 20-25 minuter, kommer hem 9-10 timmar senare och har 20-25%. 4g dödar batteriet helt. Pulsmätaren fungerar bara ibland och kameran gör konstiga ljud ibland. Dessutom blir CPU:n 65-70 grader efter bara 3 minuters spel vilket gör mobilen svår att använda utan fodral. Jag antar att felen i det här stycket har med mjukvara att göra men det är ändå jävligt jobba problem.

Vad ska jag göra nu? Det jobbigaste problemet är bootloopsen men de är svåra att diagnostisera då det bara visar sig då och då. Varit inne för totalt 2 services + 1 serviceförsök där inget diagnostiserats. För många timmar av min tid på allt åkande. Speciellt jobbigt eftersom jag jobbar som egen företagare där varje timme innebär förlorad inkomst. Jag har filmat dessa bootloops då och då, ska jag kanske visa upp de för Phonehouse? Jag vill inte röra vid något Samsung längre, helst så kan jag reklamera, häva delbetalningarna och gå tillbaka till min Nexus 5. Kan jag göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag har filmat dessa bootloops då och då, ska jag kanske visa upp de för Phonehouse?

Det låter väl som en vettig idé. Fel som uppträder sporadiskt är lite knepigt att felsöka, så allt du kan göra för att visa att ett fel faktiskt föreligger borde vara till din fördel. Tycker det låter som du fått ett riktigt måndagsex.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Absolut, visa upp dina inspelningar så vet de vad det handlar om, annars finns det en risk att det aldrig blir åtgärdat. Fungerar telefonen som den ska när den är på verkstaden så kommer de inte heller kunna göra något åt problemet.

Permalänk

Tack för hjälpen. Jag ska visa de youtube-klippen när jag åker dit nästa vecka. Är det något annat jag ska tänka på? Har jag rätt att reklamera min mobil?

EDIT: Jag har sökt runt på nätet efter liknande fall och hittade detta: http://lawline.se/answers/saljares-upprepade-lagningsforsok-e...

Några utvalda citat: "Om felet är av väsentlig betydelse för er, kan ni häva köpet, 29 § konsumentköplagen. En mobiltelefon är en viktig del av våra liv och jag vill påstå att minsta fel som gör den svår att bruka är ett allvarligt fel som är av väsentlig betydelse. Det föreligger därför grund för hävning."

"Ni kan, utöver att få en ny telefon eller hävning, även kräva att säljaren ersätter er för den skada ni lider genom att varan är felaktig, 30 § konsumentköplagen. Säljaren undgår sällan detta ansvar. Ni kan kräva ersättning för eventuella utgifter och inkomstförlust som har orsakats på grund av felet, 32 §. Transportkostnader till och från butiken, ett skal eller plastskydd till telefonen utgör exempel på sådant som faller under utgifter. Inkomstförlust är troligtvis inte aktuellt."

De nämner även att man inte ska behöva tåla fler än 2 reperationsförsök, men jag antar att de syftar på om det är samma problem. Min mobil har varit inne 3 gånger, men aldrig för samma fel.

Samtidigt står följande "Det faktum att service-företaget inte har lyckats identifiera felet, tillmäts ingen betydelse. Det begränsar inte säljarens ansvar och det innebär inte att ni behöver bry er om det."

Så det betyder att det senaste försöket där de inte identifierade något räknas mot antalet serviceförsök. Men hur många serviceförsök gäller om det är separata fel? Lawline säger att du kan neka fler försök efter två om det gäller samma fel, men separata fel?

EDIT 2: #13357137
"Praxis för hävning av köp är:
Vid samma fel: Två åtgärdandeförsök (vid reklamation 1 och 2) + verifiering av att felet kvarstår (vid reklamation 3).
Vid olika fel: Tre åtgärdanden/åtgärdandeförsök (vid reklamation 1, 2 och 3) + verifiering av att varan ej är felfri (vid reklamation 4)."

"Varje inlämning är en reklamation från kunden, och efter 3 respektive 4 (godkända) reklamationer har denne rätt att häva köpet."

Enligt denna post räknas inte mitt tredje serviceförsök då det inte var "godkänt" dvs fel kunde hittas (är min tolkning). Men om den tredje servicen nu skulle räknas som godkänd har jag enligt det han först sa rätt att reklamera mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Tack för hjälpen. Jag ska visa de youtube-klippen när jag åker dit nästa vecka. Är det något annat jag ska tänka på? Har jag rätt att reklamera min mobil?

EDIT: Jag har sökt runt på nätet efter liknande fall och hittade detta: http://lawline.se/answers/saljares-upprepade-lagningsforsok-e...

Några utvalda citat: "Om felet är av väsentlig betydelse för er, kan ni häva köpet, 29 § konsumentköplagen. En mobiltelefon är en viktig del av våra liv och jag vill påstå att minsta fel som gör den svår att bruka är ett allvarligt fel som är av väsentlig betydelse. Det föreligger därför grund för hävning."

"Ni kan, utöver att få en ny telefon eller hävning, även kräva att säljaren ersätter er för den skada ni lider genom att varan är felaktig, 30 § konsumentköplagen. Säljaren undgår sällan detta ansvar. Ni kan kräva ersättning för eventuella utgifter och inkomstförlust som har orsakats på grund av felet, 32 §. Transportkostnader till och från butiken, ett skal eller plastskydd till telefonen utgör exempel på sådant som faller under utgifter. Inkomstförlust är troligtvis inte aktuellt."

De nämner även att man inte ska behöva tåla fler än 2 reperationsförsök, men jag antar att de syftar på om det är samma problem. Min mobil har varit inne 3 gånger, men aldrig för samma fel.

Samtidigt står följande "Det faktum att service-företaget inte har lyckats identifiera felet, tillmäts ingen betydelse. Det begränsar inte säljarens ansvar och det innebär inte att ni behöver bry er om det."

Så det betyder att det senaste försöket där de inte identifierade något räknas mot antalet serviceförsök. Men hur många serviceförsök gäller om det är separata fel? Lawline säger att du kan neka fler försök efter två om det gäller samma fel, men separata fel?

EDIT 2: #13357137
"Praxis för hävning av köp är:
Vid samma fel: Två åtgärdandeförsök (vid reklamation 1 och 2) + verifiering av att felet kvarstår (vid reklamation 3).
Vid olika fel: Tre åtgärdanden/åtgärdandeförsök (vid reklamation 1, 2 och 3) + verifiering av att varan ej är felfri (vid reklamation 4)."

"Varje inlämning är en reklamation från kunden, och efter 3 respektive 4 (godkända) reklamationer har denne rätt att häva köpet."

Enligt denna post räknas inte mitt tredje serviceförsök då det inte var "godkänt" dvs fel kunde hittas (är min tolkning). Men om den tredje servicen nu skulle räknas som godkänd har jag enligt det han först sa rätt att reklamera mobilen.

Om det rör sig om olika fel brukar man som sagt få tåla tre reparationsförsök (två vid samma fel). Finns det fortfarande ngt fel efter det så har du rätt att häva köpet, dvs vid den fjärde reklamationen (tredje vid samma fel).

Angående felet de inte hittade senast...om det är det felet det åter handlar om, och reklamationen godkänns denna gång, så borde du kunna argumentera att även den förra (icke-godkända) reklamationen borde räknas eftersom felet fanns redan då och det var de som missade det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Precis, det underlag du behöver för att egentligen utnyttja denna praxis är dina servicerapporter där det står klart och tydligt att du felanmält fel X samt att de har åtgärdat samma fel vid ett par tillfällen.

Sedan är det alltid en bedömningsfråga. Verkstäderna har oftast små eller inga möjligheter till att "öppna sina hjärtan" så att säga Däremot kan butiken man köpt telefonen i be verkstaden att göra si eller så beroende på vad de tycker är rimligt (och ta eventuella extra kostnader). Noteras bör givetvis att även återförsäljarna brukar göra nada om det saknas minst 2-3 servicerapporter för samma fel, om man inte har något premium-avtal med butiken.

Permalänk

Min S5 Mini hade liknande problem dvs den startade om sig minst en gång per dag och kunde tömma batteriet på en natt men efter 3st g-rep med med bättre och bättre felbeskrivningar vid varje tillfälle så lyckades dom fixa den till slut (bytt kretskort samt kalibrerat nånting).

G-rep1: Tekniker hittade inga fel, återställt telefonen

G-rep2: Tekniker hittade inga fel, rengjort batterikontakter, återställt telefon

G-rep3: Jag bifogade min detaljerade fellogg med felbeskrivning och tidpunkter, frågade samtidigt om jag får pengarna tillbaka om dom inte lyckas fixa telefonen. Nu bytte dom kretskort och kalibrerade nånting och sen dess har telefonen fungerat jättebra.

Så skriv en liten felbeskrivning med tid och datum i din telefonkalender varje gång nånting händer och skriv sen ut och bifoga felloggen när du skickar in den på nästa g-rep.

Rätta mig om jag har fel men jag tror det funkar såhär:

- finns det ingen risk att kund kan få pengarna tillbaka gör dom ingen större felsökning mer än starta telefonen
- finns det risk att kund kan få pengarna tillbaka, och inga sprickor eller fukt kan hittas gör dom en bra felsökning och byter ut allt som kan tänkas orsaka felet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB