Reklamation av mobil - när är det möjligt?
Köpte en Galaxy S6 för 2,5 månader sen (mitten av april) från Phonehouse. Första dagen satt hemknappen löst, jag fick mobilen utbytt efter att jag åkte tillbaka till butiken samma dag. Någon vecka senare märkte jag att kameran inte kunde fokusera överhuvudtaget, jag fick rådet att åka direkt till Samsungs serviceställe i kista, gjorde det, lämnade in mobilen, väntade i någon timme och fick hela kameran utbytt. Fokuset fungerade igen. Här börjar problemen.
Kanske hälften av dagarna när jag kommer hem från jobbet och mobilen ansluter sig till WiFi:n så startar mobilen om sig. Flera gånger i sträck. Oftast "bara" 15-20 gånger (cirka 5-10 minuter) och sen kan jag använda mobilen igen med lite mindre batteri. Men ibland kan den hålla på hur länge som helst. Jag kan komma hem med 45% batteri och sen startar mobilen om sig ända till den når 0%, sen är mobilen svart i 10-25 minuter innan den ens svarar på laddaren. Jag kom hem 21 ikväll, den började starta om sig själv ett hundratal gånger och först nu, cirka 00:40, börjar mobilen ladda. Det här sker även vid andra tillfällen. När skärmen inte används ansluter mobilen sig själv till 4g för att spara på batteri (vilket är dumt, det drar mer batteri för mig..) och om jag inte använder den på 2-3 timmar för att sedan slå på skärmen och den då ansluter sig tillbaka till Wi-Fi kan samma sak hända. Även om jag ibland slår av/på wi-fi genom snabbmenyn i mobilen.
Jag lämnade in mobilen för ovanstående fel men de kunde inte diagnostisera problemet så de gjorde helt enkelt ingen reparation. Jag har fått fabriksåterställa mobilen 5 gånger mellan alla ovanstående servicetillfällen och det tar otroligt mycket tid för mig, plus att jag måste åka ända upp till kista, komma tillbaka, vänta (som sist när de inte kunde diagnostisera och fick vänta hela 2 veckor för att de glömde notifiera mig....), upp igen osv. Det tar otroligt mycket tid för mig.
Jag har också märkt att batteriet är uselt, en vanlig arbetsdag börjar jag med 100%, använder skärmen i 20-25 minuter, kommer hem 9-10 timmar senare och har 20-25%. 4g dödar batteriet helt. Pulsmätaren fungerar bara ibland och kameran gör konstiga ljud ibland. Dessutom blir CPU:n 65-70 grader efter bara 3 minuters spel vilket gör mobilen svår att använda utan fodral. Jag antar att felen i det här stycket har med mjukvara att göra men det är ändå jävligt jobba problem.
Vad ska jag göra nu? Det jobbigaste problemet är bootloopsen men de är svåra att diagnostisera då det bara visar sig då och då. Varit inne för totalt 2 services + 1 serviceförsök där inget diagnostiserats. För många timmar av min tid på allt åkande. Speciellt jobbigt eftersom jag jobbar som egen företagare där varje timme innebär förlorad inkomst. Jag har filmat dessa bootloops då och då, ska jag kanske visa upp de för Phonehouse? Jag vill inte röra vid något Samsung längre, helst så kan jag reklamera, häva delbetalningarna och gå tillbaka till min Nexus 5. Kan jag göra det?