Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Någon som har koll på NÄR det var en riktigt STOR skillnad från föregående generation?

Var det Sandy?

Enligt mig på intel 386, 486 pentium, pentium 3, core 2 duo, sandybridge,

På amd började jag senare, Men k7, tunderbird (axia stepping) athlon-xp (barton), athlon 64, Sen förmoderligen missat några. Minn första amd car k6 och senaste 1050t

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Med den budgeten kan du ju fundera på 5820k. Extra fps i GTA 5 åtminstone. 4790k vs 6700k vet jag inte, men du får ju såklart en nyare plattform med 6700k.
DDR4 kommer ju högst troligen att ersätta DDR3 helt så mera framtidsäkert.

Intel: 12 miljarder dollar i R&D per år. Omsättning 56 miljarder dollar.
AMD: 1 miljard dollar i R&D per år. Omsättning 5,5 miljarder dollar.

Intel har ju betydligt mera pengar såklart, men jag skulle inte kalla det att inte anstränga sig då de använder över 20% av omsättningen på forskning och utveckling. Fysiken har börjat sätta stopp.

Zen ska väl ha +40% från Kaveri så någonstans mellan Sandy och Ivy per GHz. Sitter man på en AMD-processor just nu är det ju en förbättring dock.

Javisst men av dem 20% så är det "0.000005%" som används för att R&D på Skylake serien samt alla andra generationer.
Intel lägger knappast allt sitt krut på utvecklingen av deras processor serie för mainstream användare det är ju tydligt =P

"Fysiken" har inte börjat sätta stopp utan det är företagsgirigheten som bromsar utvecklingen!

Ta tillex icke civil teknik såsom militär utrustning mm där ligger man i många saker 20 år före i tiden jämfört med våran civila teknik.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

"Fysiken" har inte börjat sätta stopp utan det är företagsgirigheten som bromsar utvecklingen!

Kan du utveckla det där en smula?

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Så 600 / 630 Mhz överklock är dålig från 4.2Ghz turbo?

Så om dom hade baseklock still på 3.2Ghz så hade det varit ok?

@tvelander
Jag säger ingenting om vad som är bra eller dåligt vad gäller "baseklock" eller dylikt. Det jag säger är att procentuellt i prestanda så tjänade 2600K mycket mer än 6700K. Och jämförelsen som syns i graferna i denna recension är oklockat vs oklockat, klockat vs klockat så kommer 2600K närmre då den procentuellt höjer sin prestanda mycket mer.
Sen får väl framtiden visa om det egentligen finns mer att hämta ur denna arkitektur, men som recensionen idag visar så imponerar det inte på mig. Om man inte tänker klocka så är det däremot ett bra köp över 2600K för då får man en prestandaboost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Javisst men av dem 20% så är det "0.000005%" som används för att R&D på Skylake serien samt alla andra generationer.
Intel lägger knappast allt sitt krut på utvecklingen av deras processor serie för mainstream användare det är ju tydligt =P

Det blir 60000 dollar då... Rätta mig om jag har fel men rent spontant känns det aningen orimligt.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Båda två på 4.8ghz

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Och min 4 år gamla i5 2500K överlever ett tag till. 1661 kr fick man betala för den då, otroligt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DominatorPC:

Javisst men av dem 20% så är det "0.000005%" som används för att R&D på Skylake serien samt alla andra generationer.
Intel lägger knappast allt sitt krut på utvecklingen av deras processor serie för mainstream användare det är ju tydligt =P

"Fysiken" har inte börjat sätta stopp utan det är företagsgirigheten som bromsar utvecklingen!

Ta tillex icke civil teknik såsom militär utrustning mm där ligger man i många saker 20 år före i tiden jämfört med våran civila teknik.

Ja så klart, dom gör ingen ting dom sitter rullar tummarna.

Tror du ska ta läsa på hur avancerat det är att göra CPUr.
Speciellt helt ny chipset och CPUr.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Javisst men av dem 20% så är det "0.000005%" som används för att R&D på Skylake serien samt alla andra generationer.
Intel lägger knappast allt sitt krut på utvecklingen av deras processor serie för mainstream användare det är ju tydligt =P

"Fysiken" har inte börjat sätta stopp utan det är företagsgirigheten som bromsar utvecklingen!

Ta tillex icke civil teknik såsom militär utrustning mm där ligger man i många saker 20 år före i tiden jämfört med våran civila teknik.

Har du källa på att det är 0,000005% som används till Skylake? 600 dollar är väldigt lite. Dessutom är ju många av Xeon-processorerna samma kretsar som konsument men har flera funktioner aktiverade. Vad skulle Intel sätta utvecklingspengar på om inte halvledare då de är i halvledarindustrin?

http://arstechnica.com/science/2014/08/are-processors-pushing...
Fysiken börjar sätta stopp för kisel och halvledartillverkarna satsar mycket på att hitta nya material. Intel har dessutom sig själv som konkurrent. Om folk är nöjda med prestandan eller att nya processorer inte är tillräckligt mycket starkare uppgraderar man inte.
På laptopsidan händer det mera då förbrukningen är viktigare där.

Många saker uppstod tack vare krig, det stämmer. Vad finns det idag där civila prylar ligger på den nivån som militären låg på 1995?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Faktiskt större skillnad än jag väntat mig, riktigt dåligt presenterat test dock då jag inte hittar någonting om vilken hastighet/timings de kör på respektive minnen.

Skulle även vara intressant och se vad skillnaden mellan trötta 2133MHz DDR4 och tex 3600 eller varför inte 4000MHz DDR4 är.
Ser att där redan är folk som visat upp resultat med ~4800MHz DDR4 nu så IMCn klarar mycket på skylake i alla fall

Permalänk
Medlem

Cinebench R15 940 Poäng - I7 x980 @4.1Ghz
Ok så min längtan att köpa nytt är fortfarande svalt :/

Dock bra för en propp från Q1 2010 ^^

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Om man har en Lynnfield i5 @ 3.8ghz (ej K dessutom) kanske det är värt att uppgradera i alla fall trots dystra siffror mot Broadwell och Haswell? Kan resultatet att äldre Broadwell presterar bättre i många spel vara någon slags barnsjukdom, fattade inte riktigt?

Vet inte om man orkar vänta två år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Ja det återstår ju att se , man får hoppas på det bästa för detta duger ju inte.

Nä snarare brist på konkurrens vilket i sig gör att dem inte behöver anstränga sig. . . . .

Dom lägger mer pengar än någonsin på R&D, vad tror du att dom pengarna går till?
Och dom har massor med konkurrens, ifrån sig själva.
Dom vill ju att folk ska uppgradera. När dom levererar saker med så små prestandavinster så uppgraderar folk inte lika ofta.

Skrivet av cardeci:

Källa? AMD:s egna uppgifter är väl +40% IPC, men inte ett knyst om frekvens.

Det placerar dem nånstans runt Sandy Bridge per Ghz, inte Haswell.

Källa är min egen röv.

Men bygger på antaganden om frekvens och +40% IPC som AMD själva sagt vilket får mig att anta och gissa. Okvalificerad guesstimate helt enkelt.
Poängen var dock att chansen att det kommer bli bättre än Skylake i princip är obefintlig.
Och det står jag fast vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Men du förlorar i SATA 6 GB/USB 3 och PCI-e... är det 3.0 nu? Kanske inga livsnödvändiga saker men när jag skaffade Ivy Bridge så kunde jag sitta och kolla hur bättre kurvorna var i diagrammen när jag testade mina SSD i SATA-portarna. Rent praktiks tänkte jag nog inte så mycket på det.

Näää. Sandy bridge har allt det där förutom PCI-E 3.0. Skylake får ju M2 för SSD vilket ifs är lockande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

För en liknande peng kunde man ju valt x99 istället..

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/204410-msi_x9...

Finns ju de här också: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208969-asus_x... 7980:- kr om man köper till + 16gb ram.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag betalar ju hellre ca 6000 kr för en ny cpu och moderkort,än en ny mobiltelefon för samma summa.
Så jag tycker priserna är ok till vad man får.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Då kan man andas lugnt med andra ord och spara sina slantar till nånting annat, att gå från 4770K till 6700K känns helt enkelt inte värt pengarna.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Mycket dåligt

Alltså vad är detta.

Tänker inte köpa Skylake.

Kolla minneshanteraren

http://www.nordichardware.se/Processorer-Recensioner/intel-co...

Nä jag köper en 5820K Asus X99 Deluxe sen ett 980TI kort på det.

Man kör DDR4 och där är M2

Permalänk
Avstängd

känns ju helt värdelöst att upgradera med haswell i5/i7 för någon sketen % och ganska många tusenlappar sen dom flesta haswell klockar minst lika bra så ...nä blir att vänta in zen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Inte ens lönt att gå från i7 3770k till i7 6700k om man är en "gamer" hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Tycker det bästa resentionen var att man fick se vad tempen var med "stock cooler". Hur ser den ut för övrigt?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Du skriver precis vad det är och sen säger att ni är många som förväntat er mer. Alltså, detta mönstret måste ni väl ha insett ända sen Ivy Bridge? Det är ganska vedertaget att vi inte kommer någon vart med kisel med nuvarande tekniker. Har man väntat sig sådana sjuka ökningar så har man ju inte varit realist.

Såvida du inte legat under en sten den sista perioden så har dom flesta som haft intresset uppe haft ganska stora förväntningar på Skylake. Det har vart rykten men också en och annan Intel rep som gick ut och sa i stil med att Skylake skulle vara "en av dom största arkitektoniska förändringar vi sett på länge" Den har hypats ordentligt och folk spekulerade i 20% högre IPC. Förstår inte vad du försvarar egentligen. Titta i tråden och på fler stora forum så ser du ganska snabbt folks missnöje...

Du får det att låta som att du är den enda som sett ett mönster på trög utveckling som började efter 32nm Sandy Bridge. Det innebär inte att man har pessimismen att fortsätta spekulera i att ett sådant mönster ska hålla i sig förutom en sak: Intel har ingen konkurrens från sin huvudrival länge. Kanske det väcker en eller två tankar om du tänker efter lite.

Om du tror att du sett den sista arkitekturen som kommer bjuda på högre IPC på kisel så får du nog ta och vakna till. Kisel har sina begränsningar, men det handlar inte om materialval än så länge, utan om hur arkitekturen är designad vilket är i behov av hur mycket resurser man lagt ner på forskning. Intel har prioriterat tonvis med transistorer på GPU/cache och energieffektivitet den sista perioden. Det är enkelt att marknadsföra och enkelt att tillverka när man är bäst i världen på processövergångar och kan spendera transistorer på det viset.

Citat:

Överklockningen är objektivt bättre med Skylake, då du slipper den onödiga FIVRn. För överklockare är det endast en positiv utgång jämfört med Haswell. Skylake reagerar bättre på spänningen och har inte lika skenande temperaturer som Haswell.

Räknar du procent från originalfrekvens så når du någon ynka högre procent på Skylake. Du borde titta på slutfrekvensen för det är det som är intressant. Anandtech test (som jag för övrigt enligt dig inte läst) har 3st ES av 6700K. Dom maxar på 4.6GHz och den retail dom hade gjorde 4.5Ghz. Ananadtech's exemplar av 4770K gjorde för övrigt 4.7GHz på 1.258v.

Det är ingen som har sagt att FIVR'n skulle vara till varken fördel eller nackdel vid överklockning. Jag nämnde dock att det finns mer frekvens att hämta på Haswell om man orkar finjustera strömhanteringen som är mycket mer komplicerad än hos tidigare plattformar. Du har heller ingen källa på att FIVR skulle påverka överklockningspotentialen.

Citat:

Om Skylake är en katastrof från Haswell, vad är då Haswell över Ivy Bridge? Ivy Bridge över Sandy Bridge?

Jag har vart väldigt uppmärksammad på dom förändringar som gjorts i arkitekturerna efter Sandy Bridge. Det absolut största steget som gjorts sedan dess både prestandamässigt och fysiska förändringar i arkitekturen är definitivt Haswell. Förutom IPC ökningen som är störst med Haswell så är det väldigt mycket av dess resurser som fortfarande inte utnyttjas och därmed inte uppskattats än. Haswell var ett stort steg. Du lär bli smått imponerad om du missat detta för det verkar du ha gjort. Här har du en gammal artikel som ingående beskriver hur stora ändringar det gjordes med Haswell:

http://www.anandtech.com/show/6355/intels-haswell-architectur...

Citat:

Strömförbrukningen ser du ju är lägre på både broadwell och skylake, både på Toms och på Anandtech?
Nuförtiden är det moderkortens delar som drar ström i Idle, inte processorn. Så där kommer vi inte heller se några underverk innan tillverkningstekniken för tredjepartskontroller ändras.

Saxat från Anandtech som du själv refererar till:

-the i7-6700K comes in at a higher-than-TDP 110W, but matches the i7-4790K which technically has a lower TDP.

SweClockers visar 5w högre idle vilket var det enda som jag ursprungligen inte tyckte var något bra. En stor del av Intel's filosofi genom den PR man sett har vart att jobba hårt med att få ner strömkonsumption i vila, och inte att matcha eller öka den.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intressanta siffror. Tror Haswell-E håller ett bra tag till då med tanke på detta resultat. Vad som skulle vara intressant är Broadwell-E, vilket innebär utan integrerad grafikdel, men med eDRAM inkluderat som Lvl 4 cache och liknande upplägg på arkitektur för minskning overhead som beskrivs i artikeln om Broadwell.

Det vore verkligen intressant.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av hACmAn:

Tycker det bästa resentionen var att man fick se vad tempen var med "stock cooler". Hur ser den ut för övrigt?

Det kan ju vara så att de tog stock kylaren ifrån 4790k och satte den på 6700k. Eller vad tror du ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

http://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/intel-core-i7...

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk

Blir att bygga en 6700K dator med 980Ti i framtiden
då jag inte har nåt att jämföra med så blir det en helt ny dator varför inte Skylake verkar trevlig, hade man däremot haft en i7 4790K då hade man ju knappast uppgraderat men det blir en dator från skratch

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Lol, utveckling går bakåt.. krona vs prestanda är skylake jävligt mycket sämre än min 2500k.
6600k är idag 47% dyrare än min 2500k, vilket jävla skämt. Och då är inflationen inte inräknad så minst 50% dyrare.
Välkommen till framtiden idag, Intels monopol & ockerpriser Bluff och Båg AB, största hotet mot PC-industrin och PC-spelande är Intel.

Hade min ATI 4850 haft samma utveckling skulle min radeon 290 kosta ca 3ggr så mycket.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se tester på högre upplösningar. Det verkar ju som att ju mer grafikkrävande spel desto mer jämnar sig skillnaderna ut mellan det olika processorerna.
Visst är det intressant att se skillnaderna i 720p när CPU'erna får fritt spelrum men det är ju knappast realistiska scenarier idag. Syntetiska tester i all ära men jag vill veta hur i7 6700k med ett gtx 980 ti @ 1440p står sig.

Permalänk
Medlem

Håller mig kvar på min 3770k

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB