Samsung Galaxy S6 - Strömdel. går igång av sig själv.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy S6 - Strömdel. går igång av sig själv.

Hej!

Jag har fått problem med min 2 veckors gamla S6'a och det som händer är att den av sig själv aktiverar något som den kallar för Strömdelning. Där den kan dela med sig av sin ström till en annan telefon. Eller så står det att "telefonen är dockad".

Detta kom först efter jag fick en total blackscreen på telefonen och det kom ett litet kryss nere i högra hörnet av den svarta skärmen. Fick försöka power-restarta den men inte ens det hjälpte. Det tog kanske trettio minuter sen så var den tillbaka vid liv och det var då dessa problem uppstod.

Det lustiga är att min kompis på jobbet köpt en likadan, och han har exakt samma problem och lämnade in sin.

Är detta ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel?
Någon som fått något liknande?
Potentiella åtgärder eller det är bara att lämna in?

// r0ad

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ingen aning.
Prova en komplett återställning? Det är en sådan grej som kan göra underverk med android-telefoner.

Funkar inte?= Lämna in.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har faktiskt ingen aning.
Prova en komplett återställning? Det är en sådan grej som kan göra underverk med android-telefoner.

Funkar inte?= Lämna in.

Ja saken är att det känns ju konstigt eftersom telefonen bara är två veckor gammal...
Hade kunnat acceptera en återställning efter ett år eller så.

Samt att jag vill inte förlora alla bilder, program, etc. Och gör jag en backup så kommer alla filer och inställningar ändå tillbaka, väl?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Google syncar dina kontakter och dina appar om dom är installerade från play.

Bilder och egna filer gör du alltid bäst i att spara själv.
Du kan köra sms backup and restore och Samsung Smart Switch

Med Smart Switch ser du vad den kopierat och inte.
Kan vara bra att göra det till en vana att köra ibland även med en fungerande telefon.

Jag skulle rekommendera tex OneDrive – cloud storage och Droppbox med för att ladda upp bilder och filer automatiskt.

Andra får gärna fylla på här.

Edit: Glömde denna underbara appen. App Backup & Restore
Använd den. Sen kopierar du mappen med apparna från telefonen till din dator.
Kopiera tillbaka den igen sen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Ja saken är att det känns ju konstigt eftersom telefonen bara är två veckor gammal...
Hade kunnat acceptera en återställning efter ett år eller så.

Samt att jag vill inte förlora alla bilder, program, etc. Och gör jag en backup så kommer alla filer och inställningar ändå tillbaka, väl?

Om du har ett googlekonto som du är inloggad på i telefonen och har valt att görabackup på foton, kalender, kontakter, osv osv så ska de finnas i molnet så att säga. Enkelt att kolla, tar väl 10 sek eller dylikt. Sen om du skapat tex nya mappar eller om en app gjort det som tex instagram så ska du ha fått frågan om du vill säkerhetskopiera den mappen också. Annars kan man som sagt öppna foton, enhetsmappar eller dylikt i menyn och se vilka som körs backup på och inte. Blå ikon = backup, ej blå ikon = ej backup.

Har du lolipop så kommer du få frågan om du vill återställa från tidigare. Själv då jag återställer en telefon hoppar jag alltid över att återställa saker inklusive appar. Väljer själv vilka appar som ska återinstalleras så man slipper få massa skit man ändå inte kommer använda.

Permalänk
Medlem

Nu sa de på telenorbutiken att eftersom jag haft mobilen i över 30 dagar (35) så är det omöjligt för mig att byta utan butikschefens mandat. Vad gör jag?

Den laddar inte ordentligt. PowerShare funktionen hoppar upp hela tiden. Den går in i Samsung Gear VR av sig själv fast programvaran inte ens finns installerad på min telefon...

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Nu sa de på telenorbutiken att eftersom jag haft mobilen i över 30 dagar (35) så är det omöjligt för mig att byta utan butikschefens mandat. Vad gör jag?

Den laddar inte ordentligt. PowerShare funktionen hoppar upp hela tiden. Den går in i Samsung Gear VR av sig själv fast programvaran inte ens finns installerad på min telefon...

Byta rakt av kan du inte kräva. De har rätt att försöka att laga telefonen eller, om det inte går, byta ut den. Detta förutsätter att det inte finns några yttre skador på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Byta rakt av kan du inte kräva. De har rätt att försöka att laga telefonen eller, om det inte går, byta ut den. Detta förutsätter att det inte finns några yttre skador på telefonen.

Alright. Men efter 30 dagar med bara problem så kanske man känner att denna telefonen suger ju... Aja, får se va de säger när jag går in igen på måndag.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Alright. Men efter 30 dagar med bara problem så kanske man känner att denna telefonen suger ju... Aja, får se va de säger när jag går in igen på måndag.

Som sagt, enligt lag har de rätt att försöka åtgärda problemen. För det du vill är väl att ha en fungerande telefon?