Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Hur det går frö företaget ser man på avkastningen på eget kapital (inte marginalen) och 16% idag är hutlöst.

Nej så räknar man inte!

Eget kapital inkluderar aktiekapital (det får du inte dela ut), reservfond (det får du inte heller dela ut), och vinsten bland annat. Hur mycket aktier det finns säger inget om resultatet, jag kan t.ex. starta en firma med 50 000 kronor i aktiekapital och göra en vinst på 500 000 kronor, det vore 1000% i avkastning om vi inte räknar in något annat som kapital och det är ingen konstig siffra bland t.ex. små firmor. Att Alko har så mycket högre avkastning på eget kapital är för att de inte har så mycket aktiekapital. Det är normalt i firmor som inte dragit in pengar för att finansiera verksamheten genom att ge ut aktier. Systembolagets vinst är mindre än de har i aktiekapital, ICA-gruppen har en vinst efter skatt på straxt över 500% av aktiekapitalet. Så vem har mest pengar ut till ägarna baserat på insats tror du?

Avkastning är för det mesta vinst på investerat kapital och eget kapital är inget mått på investerat kapital.

Klädföretaget HM har t.ex. avkastning på eget kapital på 41,3% för 2014. De har också hög rörelsemarginal.

Bruttomarginalen visar att de inte lägger på feta marginaler och att de har låg kostnad för försäljning. Rörelsemarginalen visar hur stor vinsten blir före skatt baserat på omsättningen och rörelseresultat. Har du en hög bruttomarginal går förmodligen mycket av det till löner och andra kostnader, som alltså är ett rent prispåslag när vi talar detaljhandel. Hos vissa företag går det såklart som vinst och utdelning.

Vinsten på 251 miljoner går in i statsbudgeten och kan återfinnas som intäkter i budgetpropositionerna. Under övriga skatter på intäktssidan så ser du (1481) "Systembolaget AB:s överskott 261,095". Det återfinns som en bilaga till 2016 års budgetproposition. Så sluta ljuga ihop saker eller anklaga andra för att ljuga som sagt. Alla utgiftsposter finns såklart redovisade och är godkända av riksdagen. Konstigare är det inte. Vad alla statliga bolag drar in kan du kolla på Ekonomistyrningsverket (ESV), där ser du ett antal firmor som har högre avkastning på eget kapital, t.ex. bilprovningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Du är tydligen anställd på systembolaget som du slåss för deras monopol.

Nej (ad hominem).

Citat:

Monopol ger alltid sämre kvalitet.

Igen: Nej (generalisering).

Citat:

Marginalen har inget med priset att göra.

Vinstmarginalen (om det är den du syftar på) har mycket med priset att göra. Utbud och efterfrågan absolut men det är i viss mån satt ur spel för systembolaget då utbudet är reglerat och efterfrågan inte tillåts styra så mycket.

Citat:

Om vi inte hade monopol kunde man jämföra marginaler men nu har vi inte det.

Vi kan jämföra med andra länder eller utskänkningsställen i landet och då ligger systembolaget väldigt bra till. Låga marginaler.

Citat:

Deras vinst däremot är väldigt stor mot vad man satsat i bolaget. Så deras priser är hutlösa enligt trådrubriken.

Nej det stämmer inte.

Citat:

Normalt i ett monopol är fortfarande att de inte utvecklar bolaget. De har ingen konkurrens och kan göra ett dåligt jobb utan att det syns och det påverkar inte marginalen heller.

Många monopol tenderar att hamna där men systembolaget har inte gjort det, mycket på grund av att de inte försöker vinstmaximera. Å andra sidan så är det också noga reglerat hur de får utveckla sin verksamhet, de får exempelvis inte öppna butiker bara sådär och de får inte lägga mer pengar på marknadsföring utan djupgående konsekvensanalyser och så. Istället så utvecklar det företaget på andra sätt, mer expertis, utbildningsverksamhet, samarbete med auktoriteter inom området och så vidare.

Citat:

Sen är det även diskutabelt om hur skatter ska hanteras i samband med marginalberäkningar. Med den skatt vi har så blir marginalen låg utan att det beror på bolaget.

Marginalen är låg för att de inte har något direkt vinstintresse, andra som säljer saker belagda med hög punktbeskattning kan ha höga marginaler utan problem, som exempelvis ställen med serveringstillstånd för alkohol eller så. Hade vi inte haft monopolet utan exempelvis sålt vin på Ica så hade marginalerna varit tvungna att vara högre för att de skulle vilja ge sig in i den branschen och då hade vi fått högre priser direkt. Ica-butiker finns till av en anledning och det är att ge maximalt med pengar till ägaren, så är inte fallet med systemet.

Citat:

Slutsatsen är att systembolaget är ett monopol med tveksamma hantering av sina varor och har en skyddad offentlig tillvaro.

Ja, nej, ja. Systemet är ett monopol, de har inte tveksam hantering av sina varor men de har (dålig svenska här men jag låter det kvarstå) på vissa sätt en skyddad tillvaro då de inte har sådana vinstkrav som andra aktiebolag normalt har. Det faktum att det är ett monopol är dock inte nödvändigtvis negativt och ingen har lyckats framföra argument i denna tråd till varför det skulle vara det.

Det kanske verkar som om jag avfärdar dina argument ganska lättvindigt här men det är för att du inte har kommit med några reella argument utan bara en rad påståenden utan relevant grund och således har jag inget att argumentera mot mer än dina påståenden.

Permalänk

Värt att beakta. Alkoholskatten täcker endast 1/10 del, av alkoholens skadeverkningar

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Har lite svårt att förstå hur ni fick plats med allt det där, ännu svårare att förstå hur ni skulle kunna slänga in en till person i bilen som skulle kunna handla sin del.

Men men, ni slapp förmodligen vågen.

Ja, det var ju inte mycket utrymme kvar i hjulhuset på hemresan. Det var ju ej heller en vanlig personbil, nu har jag dålig koll på bilar i allmänhet men det var en lite större flakbil med kåpa över flaket. Vi hade nog fått plats med ännu mer men... Ja, vi skulle ju ta oss hem också.
I just den bilen hade vi nog inte fått plats med fler, då "baksätena" nog mer var avsett för någon slags förvaring snarare än människor men där fanns ändå bilbälten. Det var trångt och jäkligt men inget man brydde sig så mycket om när man var i 20-årsåldern direkt.

Fick annars som av en slump höra i helgen att man tydligen inte åker mellan Rödby - Puttgarden numera, om man vill åka billigt med egen bil. Trelleborg - Sassnitz landar tydligen på omkring 280kr/person idag med bil + 3 personer. Tillkommer förstås en kostnad för bränsle beroende på utgångspunkt men då man tar sig från norr till söder i Skåne på mindre än två timmar, som mest, blir det nog inte så mycket extra/person.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Ja, det var ju inte mycket utrymme kvar i hjulhuset på hemresan. Det var ju ej heller en vanlig personbil, nu har jag dålig koll på bilar i allmänhet men det var en lite större flakbil med kåpa över flaket. Vi hade nog fått plats med ännu mer men... Ja, vi skulle ju ta oss hem också.
I just den bilen hade vi nog inte fått plats med fler, då "baksätena" nog mer var avsett för någon slags förvaring snarare än människor men där fanns ändå bilbälten. Det var trångt och jäkligt men inget man brydde sig så mycket om när man var i 20-årsåldern direkt.

Fick annars som av en slump höra i helgen att man tydligen inte åker mellan Rödby - Puttgarden numera, om man vill åka billigt med egen bil. Trelleborg - Sassnitz landar tydligen på omkring 280kr/person idag med bil + 3 personer. Tillkommer förstås en kostnad för bränsle beroende på utgångspunkt men då man tar sig från norr till söder i Skåne på mindre än två timmar, som mest, blir det nog inte så mycket extra/person.

Billigt såg det ut, men om man tänker sig det bordershop som finns i Puttgarten så blir man nog besvikenm på sortimentet, kollade precis och inget av det jag hade kunnat tänka mig att köpa fanns. Allt finns i Puttgarten, allt utom en produkt finns på systemet...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Billigt såg det ut, men om man tänker sig det bordershop som finns i Puttgarten så blir man nog besvikenm på sortimentet, kollade precis och inget av det jag hade kunnat tänka mig att köpa fanns. Allt finns i Puttgarten, allt utom en produkt finns på systemet...

Såvitt jag kan minnas har jag heller inte påstått att utbudet där nere trumfar Systembolaget på något sätt. Men visst, letar man efter något specifikt så kan man väl ha tur ibland men oftast får man nöja sig med vad som är tillräckligt okej av andra märken.

Hur som än haver, så är det inte så dyrt att åka dit och ju mer billigt blask folk får med sig hem, desto mer lönsam tycker de väl att resan varit. Tycker det säger sig självt varför folk finner det lönsamt att göra dessa resor, även om resekostnaden skulle landa kring tusenlappen/skalle, när man får nästan fyra flak till samma pris som ett på Systembolaget.

Givetvis är det onödigt att åka ner om där inte finns något man vill ha...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ali3nPredator:

Värt att beakta. Alkoholskatten täcker endast 1/10 del, av alkoholens skadeverkningar

Täcker någon skatt någon skadeverkning? Det tror jag inte och det är ej heller relevant eftersom frågan rör förmynderi. Diskussionerna om detta påminner om diskussionerna om proffsboxning där de olika lägren lyckas ha helt rätt i sina argument, men ändå talar mot varandra, eftersom de talar om olika saker. Läkare försöker påtala hur farligt boxning är för hjärnan och proffsboxare talar om att det handlar om fria val och jämför med andra sporter som bevisligen har skador av jämförbar frekvens och allvarsgrad.

Det är naturligtvis en poäng i att bedriva s.k. skademinimerande politik, en form av evidensbasering av politik, men om resultatet blir att en 0,5L starköl ska kosta 150 kr för att "kompensera" mot skadorna så är det enkelt att förstå det orimliga i att använda denna typ av argument.

Det är då mycket mer ärligt och rättframt i att diskutera alkoholskadades rätt till viss typ av subventionerad vård och liknande, men det är av fullt begripliga skäl inte en diskussion utan beröringsskräck i en välfärdsstat.

Alkoholskatten kan aldrig kompensera för "alkoholens skadeverkningar", lika lite som bilskatt kan kompensera för död i trafiken, klimatförändringar som i princip kan göra planeten obrukbar eller brottsoffer för alla typer av bilrelaterade brott.

Staten vill ha pengar, därför finns skatter. Skälen och argumenten är med nödvändighet alltid efterhandskonstruktioner eller åtminstone tämligen orelaterade till fenomenet i fråga.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Täcker någon skatt någon skadeverkning? Det tror jag inte och det är ej heller relevant eftersom frågan rör förmynderi.

Privatkopieringsersättning lär täcka den ej bevisade skadeeffekten med marginal. Nu räknas den kanske ej som en skatt.

Skrivet av MBY:

Alkoholskatten kan aldrig kompensera för "alkoholens skadeverkningar", lika lite som bilskatt kan kompensera för död i trafiken, klimatförändringar som i princip kan göra planeten obrukbar eller brottsoffer för alla typer av bilrelaterade brott.

Kan dyrare alkohol leda till mindre alkoholkonsumtion? Självklart om folk inte fixar alkohol andra vägar, vilket de skulle göra. Så frågan är snarare är skattenivån rätt balanserad för att minimera konsumtionen? För hög = alkohol från andra håll, lägre skatt innebär det mer alkoholkonsumtion?
Hela systembolaget och svenskaspels verksamhets syfte är just detta att försöka hitta rätt balans, samtidigt finns det i de anställda högre upp intresse att visa så bra ekonomiska siffror som möjligt för deras arbetsgivare, vilket förstör hela och de internet har andra mål (pengar) än vad de har utåt (folkhälsa).

Skrivet av MBY:

Staten vill ha pengar, därför finns skatter. Skälen och argumenten är med nödvändighet alltid efterhandskonstruktioner eller åtminstone tämligen orelaterade till fenomenet i fråga.

Instämmer helt. Det är väldigt sällan som staten vill skattesänkning saker som de tycker är bra utan istället skattehöja det de påstår är dåligt.

Orsaken till varför jag inte värnar så mycket om alkoholens låga priser är att jag inte ser någon direkt nytta med denna som dryck. Den är dock bra till annat som att rengöra saker som sår etc. Om vi däremot tar saker som bensin och el så kommer det påverka folk saker som att ta sig till och från arbete etc och är mer nödvändigt.

Så jag tycker staten kan gött kämpa för att minska alkoholkonsumtionen i landet, självklart även saker som påverkar miljön men där får det ofta allvarliga konsekvenser. Visst vi har låg barnafödande i landet och mer alkoholkonsumtionen skulle kanske lösa det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Privatkopieringsersättning lär täcka den ej bevisade skadeeffekten med marginal. Nu räknas den kanske ej som en skatt.

Det är förvisso sant! Skadeeffekten här är ju helt humbug, så varje skatt eller avgift för detta täcker ju "skadeeffekten" med råge!

(Skatten täcker ju som bekant redan skadeverkningar av spöken och obalanserade chakror... )

Skrivet av anon159643:

Kan dyrare alkohol leda till mindre alkoholkonsumtion? Självklart om folk inte fixar alkohol andra vägar, vilket de skulle göra. Så frågan är snarare är skattenivån rätt balanserad för att minimera konsumtionen? För hög = alkohol från andra håll, lägre skatt innebär det mer alkoholkonsumtion?
Hela systembolaget och svenskaspels verksamhets syfte är just detta att försöka hitta rätt balans, samtidigt finns det i de anställda högre upp intresse att visa så bra ekonomiska siffror som möjligt för deras arbetsgivare, vilket förstör hela och de internet har andra mål (pengar) än vad de har utåt (folkhälsa).

Instämmer helt. Det är väldigt sällan som staten vill skattesänkning saker som de tycker är bra utan istället skattehöja det de påstår är dåligt.

Precis. Såvida man inte kan direkt evidensbasera att nuvarande skatter medför ett minimum av konsumtion, inklusive import, smuggelsprit och hembränt, avräknad för eventuella och hypotetiska fördelar med alkohol, psykosocialt goda effekter, osv, är alkoholens skadeverkningar ett svagt argument.

Skrivet av anon159643:

Orsaken till varför jag inte värnar så mycket om alkoholens låga priser är att jag inte ser någon direkt nytta med denna som dryck. Den är dock bra till annat som att rengöra saker som sår etc. Om vi däremot tar saker som bensin och el så kommer det påverka folk saker som att ta sig till och från arbete etc och är mer nödvändigt.

Så jag tycker staten kan gött kämpa för att minska alkoholkonsumtionen i landet, självklart även saker som påverkar miljön men där får det ofta allvarliga konsekvenser. Visst vi har låg barnafödande i landet och mer alkoholkonsumtionen skulle kanske lösa det.

Fast det där förstår jag inte riktigt. Nyttoeffekten är knappast ett argument för att sprit ska vara billigt, så frånvaro av nyttoeffekt kan inte gärna vara ett bra argument mot. Det finns massvis med saker som jag inte ser nyttan, vitsen, det roliga, grejen med, men det tar jag inte som argument för reglering av dessa ting, ty andra kanske upplever det annorlunda, kan se nytta, tycker något är bra, osv. Ogillar jag något, undviker jag det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej så räknar man inte!

Eget kapital inkluderar aktiekapital (det får du inte dela ut), reservfond (det får du inte heller dela ut), och vinsten bland annat. Hur mycket aktier det finns säger inget om resultatet, jag kan t.ex. starta en firma med 50 000 kronor i aktiekapital och göra en vinst på 500 000 kronor, det vore 1000% i avkastning om vi inte räknar in något annat som kapital och det är ingen konstig siffra bland t.ex. små firmor. Att Alko har så mycket högre avkastning på eget kapital är för att de inte har så mycket aktiekapital. Det är normalt i firmor som inte dragit in pengar för att finansiera verksamheten genom att ge ut aktier. Systembolagets vinst är mindre än de har i aktiekapital, ICA-gruppen har en vinst efter skatt på straxt över 500% av aktiekapitalet. Så vem har mest pengar ut till ägarna baserat på insats tror du?

Avkastning är för det mesta vinst på investerat kapital och eget kapital är inget mått på investerat kapital.

Klädföretaget HM har t.ex. avkastning på eget kapital på 41,3% för 2014. De har också hög rörelsemarginal.

Bruttomarginalen visar att de inte lägger på feta marginaler och att de har låg kostnad för försäljning. Rörelsemarginalen visar hur stor vinsten blir före skatt baserat på omsättningen och rörelseresultat. Har du en hög bruttomarginal går förmodligen mycket av det till löner och andra kostnader, som alltså är ett rent prispåslag när vi talar detaljhandel. Hos vissa företag går det såklart som vinst och utdelning.

Vinsten på 251 miljoner går in i statsbudgeten och kan återfinnas som intäkter i budgetpropositionerna. Under övriga skatter på intäktssidan så ser du (1481) "Systembolaget AB:s överskott 261,095". Det återfinns som en bilaga till 2016 års budgetproposition. Så sluta ljuga ihop saker eller anklaga andra för att ljuga som sagt. Alla utgiftsposter finns såklart redovisade och är godkända av riksdagen. Konstigare är det inte. Vad alla statliga bolag drar in kan du kolla på Ekonomistyrningsverket (ESV), där ser du ett antal firmor som har högre avkastning på eget kapital, t.ex. bilprovningen.

Du fortsätter tydligen att hitta på.
Varför skulle man inte få dela ut eget kapital ? När kom den regeln ? Vilken lag ligger den i.

Marginalerna visar inte hur ett monopolföretag sköts. Det visar bara hur mycket påslag som sker. Om det skötts eller inte ser man inte i en marginal på 1 företag däremot om man har något att jämföra med så kan det ge en indikation. Men nu har vi monopol och det går inte att jämföra. Själva vinsten är beroende av hur mycket man investerar i företaget. Har man satt in 10kr och fått ut 1 kr så blir det 10% oavsett marginalen. Om du lagt in 10kr till så kan vinsten blivit 2 kr men är fortfarande 10%. Skulle någon få 1000% så finns det troligen en förklaring till det, hen kanske inte investerat mm.

Vad är skillnaden för dig mellan investerat och eget kapital ?

När H&M haft en vinst på eget kapital om 41% så kan man säga att det gått bra för dom. De har också stigit på börsen förra året. Sen vet jag inte om just 41% är rätt.

Sen om man säljer 1 produkt eller 100 miljoner produkter under 1 år så har det en viss betydelse för hur mycket man ska lägga på i kronor per produkt för att få det att gå ihop. Sen om man får ihop ekonomin så anger det inget om att företaget är välskött. Vore det konkurrensutsatt så brukar de dåligt skötta ramla ur efter ett tag men monopol försvinner inte så lätt. Det här finns dessutom i en skyddad sektor. Men att ta ut 16% är mycket idag, men det är nog ett extra påslag på alkoholpolitiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du fortsätter tydligen att hitta på.
Varför skulle man inte få dela ut eget kapital ? När kom den regeln ? Vilken lag ligger den i.

Marginalerna visar inte hur ett monopolföretag sköts. Det visar bara hur mycket påslag som sker. Om det skötts eller inte ser man inte i en marginal på 1 företag däremot om man har något att jämföra med så kan det ge en indikation. Men nu har vi monopol och det går inte att jämföra. Själva vinsten är beroende av hur mycket man investerar i företaget. Har man satt in 10kr och fått ut 1 kr så blir det 10% oavsett marginalen. Om du lagt in 10kr till så kan vinsten blivit 2 kr men är fortfarande 10%. Skulle någon få 1000% så finns det troligen en förklaring till det, hen kanske inte investerat mm.

Vad är skillnaden för dig mellan investerat och eget kapital ?

När H&M haft en vinst på eget kapital om 41% så kan man säga att det gått bra för dom. De har också stigit på börsen förra året. Sen vet jag inte om just 41% är rätt.

Sen om man säljer 1 produkt eller 100 miljoner produkter under 1 år så har det en viss betydelse för hur mycket man ska lägga på i kronor per produkt för att få det att gå ihop. Sen om man får ihop ekonomin så anger det inget om att företaget är välskött. Vore det konkurrensutsatt så brukar de dåligt skötta ramla ur efter ett tag men monopol försvinner inte så lätt. Det här finns dessutom i en skyddad sektor. Men att ta ut 16% är mycket idag, men det är nog ett extra påslag på alkoholpolitiken.

Nej du hittar på, du kan inte komma med helt egna definitioner och inte ens peka på verkliga siffror. Man räknar inte resultat på det sättet överhuvudtaget, inte när det gäller hur mycket man stoppat in. Varför finns redan beskrivet.

Bundet eget kapital som aktiekapital får du inte dela ut. Det är reglerat i aktiebolagslagen och lag om ekonomiska föreningar. Motsvarande finns internationellt. Stoppar du in pengar via nyemission i en firma (eller som aktiekapital när den grundas) är det i form av aktiekapital. Anledningen att Systembolaget har mycket mer eget kapital i förhållande till vinst än Alko är för att de har mer aktiekapital till stor del. Till eget kapital i bokföringsposten räknas också (för föregående år) resultatet, det är helt enkelt ingen post på hur mycket någon investerat i bolaget, man kan givetvis starta upp en firma genom att ge den lån och ha 50 000 i aktiekapital, vilket även med enbart 100 000 i vinst (rörelseresultat) ger 200% avkastning på "investeringen" och vi inte räknar in något annat där som vinst från föregående år som inte delades ut, men sen kan firman ha massor skulder och du kan ha stoppat in flera miljoner i form av lån som består av dina egna pengar. Staten investerar inte i Systembolaget på det sättet du försöker måla upp, nuvarande bolag bildades på 50-talet och Systembolaget gör sina satsningar själva med deras egna tillgångar. Det är inte fråga om några tillskott på väldigt många år. Enligt bolagsordningen får de inte ha mindre än 125 MSEK i aktiekapital.

Vinstmarginalen Systembolaget har är väldigt väldigt låg, omkostnaderna är låga alltså finns det inget överdrivet pålägg någonstans. Svårare är det inte, det är ett vanligt aktiebolag så bokföringsmässigt kan det jämföras med både privata och andra statliga bolag (eller statliga bolag i andra länder). Inom handeln kommer du inte hitta bolag med mindre marginaler. Finns det ingen som tar pengarna (genom höga arvoden/löner, stora påslag osv) så finns det ingen orimlig kostnad (ocker).

Alko har högre vinst än Systembolaget och mindre aktiekapital, kombinationen av detta ger de en avkastning på eget kapital på 53%.

Av Systembolaget ABs eget kapital om 1574 miljoner kronor 2014 så var 360 miljoner kronor i aktiekapital och 72 miljoner kronor i reservfond som inte får delas ut i form av bundet kapital. Vinsten hos Systemet var 2014, 251 miljoner kronor. Alko har motsvarande drygt 155 miljoner SEK i aktiekapital och nästan 380 miljoner SEK efter skatt i vinst. Totalt hade de ca 718 miljoner SEK i eget kapital. När Systembolaget sålde av massor fastigheter för drygt 10 år sedan såg resultatet givetvis annorlunda ut ett enstaka år, men det gav också tillskott till det egna kapitalet och kassan, lite beroende av hur mycket som också delades ut. Går vi längre tillbaka var också reservfonden större. Har du en högre marginal så får du såklart mycket högre resultat. 0-1.6% rörelsemarginal över 10 år och låga försäljningskostnader, inga fantasilöner osv ger inget gigantisk resultat eller avkastning. Även om de så bara hade haft 125 miljoner i aktiekapital. Av 26 431 miljoner SEK i omsättning är 23 049 miljoner SEK kostnaden för varorna. Mellanskillnaden ska täcka löner, arvoden, administrationskostnader, hyror och så vidare. Så var är det extra påslaget påstår du egentligen? Bruttomarginalen 2014 är 12.8% inklusive alkoholskatt. HMs bruttomarginal är 2014 58.8% (det och föregående siffra hittar du helt enkelt i deras senaste publicerade årsredovisning. Bruttomarginal på 58.8% betyder att varan kostade 41.2% av försäljningspriset och de lägger på en marginal/pålägg om ~242.7%. Motsvarande siffra hos Systemet är under 15%. Det är inte någon hög siffra inom detaljhandeln. Så hur tar de ut mycket pengar från kunderna?

Permalänk
Medlem

oj. lever denna tråden fortfarande?