Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Nu var dessa "citat" tagna ur luften för att illustrera en poäng. Men nej, det var inte Sveriges enda hamburgerkedja.

Självklart förstod jag det. Det är däremot en bransch som politiker gärna stödjer och stärkelserik mat är billig att producera, får EU-bidrag och är enkel att preparera. Lika så vegetabiliska fetter. Ingen skulle få för sig att stoppa expansionen av snabbmaten. Ingen här kommer rikta några skatter dit. Hälsoeffekterna där är en livsstilsfråga och du kan välja vilken mat och vilken mängd du stoppar i dig även på dessa ställen. Även dessa ställen passar flera olika dieter. Väljer man bort etylalkohol går man nog inte till Systembolaget. Utbudet är då dåligt, och det är lite som att fråga om vegetariskt på en argentinsk restaurang. Sen var ju aldrig syftet att konkurrera ut privata konkurrenter när staten drev restauranger. Lika lite som att de försökte konkurrera ut privata matproducenter när de ägde varumärken som Felix. Idag har vi fortfarande statliga investeringar och statligt ägande, men det är via investeringsbolag eller stora fonder.

Permalänk
Medlem

Systembolaget är fantastiskt. Betalar gärna lite extra för den fantastiska servicen och utbudet. Genererar skattepengar istället för vinst för nåt äckligt företag. Systembolaget är unikt och jag hoppas det lever länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Systembolaget är fantastiskt. Betalar gärna lite extra för den fantastiska servicen och utbudet. Genererar skattepengar istället för vinst för nåt äckligt företag. Systembolaget är unikt och jag hoppas det lever länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Systembolaget är bra på vissa saker, men principen är äcklande. Vi har det för att staten anser att våran befolkning inte klarar av att hantera alkohol, så dom vill reglera det och lägger en straffskatt på det för att förändra vårat beteende och syn på alkohol.

Sen så är det dom stora negativa punkterna, iallafall för mig.
Kassa öppettider, varför får jag inte handla brännvin på kvällar och söndagar?
Överpriserna, varför ska det vara lönsamt att åka 100 mil för att köpa öl och sprit i Tyskland som har fraktats från Sverige redan?
Kylda drycker? Det går inte att bara hoppa in på systemet, köpa ett par flaskor öl och stoppa dom i kylväskan om man inte vill ha pissljummen öl när man kommer till stranden.
Det finns så mycket negativa saker med Systembolaget, är fördelarna verkligen värda det?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Du kan ju dock inte riktigt klassa något av det du länkade som finare sorter. Jag har själv ingen riktig koll på vad prisskillnaden är på finare grejer, så på det säger jag inget. Men om du nu ska bevisa att även finare saker är mycket billigare utomlands så måste du ju länka finare saker. Ska du kolla ens måtligt fin öl som exempel så kan du väl kolla en IPA eller liknande.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

tycker inte att det är så farliga priser.

för den som dricker för att det är gott är det ju värt 15-25kr för en god öl att avnjuta

för den som är ute efter fylla får du ju en redig fylla för en hundralapp. varför man nu skulle göra det...

Systembolaget har 33cl öl från 7.90:- av det är 1.58:- moms och ~3.33:- är alkoholskatt. Alkoholskatten är den samma på en lika stark öl för 30:-. Så ska alla led ha lika mycket så kanske du får betala 30kr istället för 25kr i Sverige tak vare alkoholskatten, i jämförelse mot ett land som inte skulle ha alkoholskatt typ Tyskland. En del som kostar 20:- här kanske kostar 10:- i Tyskland om du köper 12, 20, 24 st. Fast det är ju fortfarande mer än den billigaste ölen på systemet.

1L vin i pappbox får du för 57:-, 3L vin i låda får du för 139:- om du ska ha fylla. Att folk tycker det är kul att åka till Tyskland och handla har nog med försäljning att göra. Starksprit har högre alkoholskatt och det blir lätt halva priset, men du tjänar kanske 80kr på att köpa en flaska Mackmyra på bordershop i vilket fall, så det beror helt på vad du ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

...
Överpriserna, varför ska det vara lönsamt att åka 100 mil för att köpa öl och sprit i Tyskland som har fraktats från Sverige redan?
...

Alkoholskatt är det som står för huvuddelen av prisskillnaden. Systembolaget tar inte dessa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Det finns så mycket negativa saker med Systembolaget, är fördelarna verkligen värda det?

Ja.

Permalänk

I Tyskland så ingår öl osv inom jordbruksbonusar, så därför är det inte bara extremt låg skatt på dessa varor vilket minskar priset, utan staten går även in och subventionerar jordbruket som ger upphov till ölen.
Sen så har systemet säkert höga priser också, men det är inte huvudsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

I Tyskland så ingår öl osv inom jordbruksbonusar, så därför är det inte bara extremt låg skatt på dessa varor vilket minskar priset, utan staten går även in och subventionerar jordbruket som ger upphov till ölen.
Sen så har systemet säkert höga priser också, men det är inte huvudsaken.

Det är samma varor i Sverige, vi har EU-bidrag till råvarorna om de odlas i Sverige också. Anledningen till prisbilden heter inte Systembolaget utan är alkoholskatten, även momsen gör någon krona. Systembolaget sitter inte på miljarder i vinster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Systembolaget är fantastiskt. Betalar gärna lite extra för den fantastiska servicen och utbudet. Genererar skattepengar istället för vinst för nåt äckligt företag. Systembolaget är unikt och jag hoppas det lever länge till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ganska många enligt dig äckliga företag som du sponsrat genom att köpa din dator i signaturen. Kanske är de där företagen du pratar om inte så farliga ändå? Kanske gör företag varor och tjänster som människor frivilligt väljer att nyttja? Kanske genererar de jobb som driver Sverige framåt?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

@Petterk: Det är sant men jag har för mig att Tyskland pushar extra för detta med jordbrukshjälpen osv. Men som jag var inne på så var också skatten väldigt låg där på de varorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det sjuka är väl snarare att folk konsumerar så mycket att det blir billigare att köra 100mil för att köpa sprit.

Se min uträkning nedanför, 10 flak öl och jag går +-0 mot att handla på bolaget.
Är man 2 i bilen räcker det med 5 flak och kanske en flaska sprit för att gå med vinst.

Ett par middagar per år där man bjuder på ett par öl till maten så går det åt bra mycket mer.

Skrivet av gaminggirl:

100 mil körning med säg 0,5 l bensin per mil ger bara bensinkostnad på 700 kr, sedan tillkommer färjebiljetter till Tyskland, Öresundsbropriset eller motsvarande för att komma till Danmark, slitage på bilen, kostnaden för din egen tid (du kunde ju gjort något roligare eller jobbat över och tjänat pengar i stället) osv osv. Dvs. snabbt avrundat 1500-2000 kr. Krävs ändå att du handlar relativt mycket för att det ska vara lönt att åka, däremot så räknar de flesta inte på vad det kostar att åka till ett billigare ställe utan bara ser skillnaden i pris mellan ställena. Oavsett om det är att handla mat några mil bort i stället för den lokala butiken eller att åka till Tyskland och handla sprit.

Med tjänstebil betalar jag ca 9kr/mil för privat körning. Det ger 900:- i kostnad för bilen, lägg till 1095:- för tur och retur samma dag som inkluderar både H-H samt R-P och jag landar på exakt 2000:- inklusive allt (1745:- om man stannar i Tyskland mindre än 3 h).

1 lock öl kostar i runda slängar 70:- på Calles och motsvarande kostar 240+pant på systemet.
Det räcker således med 10 flak öl för att gå jämt ut. Lägg till 10 flaskor sprit där besparingen är runt 150:- /styck och min timlön blir runt 150:- i besparingar.

Oftast handlar jag bra mycket mer till familj osv men detta är det minsta som är värt besväret enligt mig.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

1 lock öl kostar i runda slängar 70:- på Calles och motsvarande kostar 240+pant på systemet.
Det räcker således med 10 flak öl för att gå jämt ut. Lägg till 10 flaskor sprit där besparingen är runt 150:- /styck och min timlön blir runt 150:- i besparingar.

Oftast handlar jag bra mycket mer till familj osv men detta är det minsta som är värt besväret enligt mig.

Hade du druckit lika mycket om du hade varit tvungen att köpa dina 10 flak på bolaget istället? Det är ju först då man kan tala om att du har sparat pengar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Se min uträkning nedanför, 10 flak öl och jag går +-0 mot att handla på bolaget.
Är man 2 i bilen räcker det med 5 flak och kanske en flaska sprit för att gå med vinst.

Ett par middagar per år där man bjuder på ett par öl till maten så går det åt bra mycket mer.

Med tjänstebil betalar jag ca 9kr/mil för privat körning. Det ger 900:- i kostnad för bilen, lägg till 1095:- för tur och retur samma dag som inkluderar både H-H samt R-P och jag landar på exakt 2000:- inklusive allt (1745:- om man stannar i Tyskland mindre än 3 h).

1 lock öl kostar i runda slängar 70:- på Calles och motsvarande kostar 240+pant på systemet.
Det räcker således med 10 flak öl för att gå jämt ut. Lägg till 10 flaskor sprit där besparingen är runt 150:- /styck och min timlön blir runt 150:- i besparingar.

Oftast handlar jag bra mycket mer till familj osv men detta är det minsta som är värt besväret enligt mig.

Din kalkyl går dock bara ihop om du värderar din tid till 0, och knappt ens då. Om ölen kostar 70 där och 240 på bolaget (vilket redan där inte riktigt stämmer, så billig öl i Tyskland är sannolikt billig här också och kostar då närmare 8 per flaska/burk och det ger 192 för ett flak) så blir det en "vinst" på 170 kronor per lock så tio ger då 1700 medan kostnaden är 1745-2000.

Angående att värdera sin tid. Jag vet förstås inte vad du tjänar eller så, men du har tjänstebil så du är inte arbetslös och tjänar sannolikt inte jättedåligt. Om vi räknar lågt med en timlön på 100 efter skatt, och vi behöver inte räkna med att du hade jobbat alla 12-14 timmarna som resan tar utan en normal arbetsdag på 8 timmar, så ger det 800 till som du behöver spara för att det ska komma i närheten av att gå ihop.

För de som inte har en bil där ens arbetsgivare står för alla kostnader utom förmånsskatten så blir det genast mycket värre förstås. Det kostar typ 20-60 per mil att köra en bil som inte är lastgammal inklusive allt vilket ger en kostnad för bilresan på 2000-6000 om man har 100 mil att köra. Man kan förstås åka så kallad spritbuss istället vilket minskar kostnaden en hel del men det ökar också tiden det tar och mängden man kan få med sig är förstås begränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Se min uträkning nedanför, 10 flak öl och jag går +-0 mot att handla på bolaget.
Är man 2 i bilen räcker det med 5 flak och kanske en flaska sprit för att gå med vinst.

Det är här vårt sätt att se på saken går skilda vägar, du anser att 5-10 flak är ett rimligt inköp, jag anser att det är en sjuk mängd alkohol att ta hem. 10 flak är ju 240 burkar, så antingen 120l eller 80l beroende på om du köper 0,5l eller 0,33l burkar. Som snajk nämnde ovan är det väl också oftast mycket dyrare att åka ner om man inte har en tjänstebil med låga kostnader, då köper man väl på sig ännu mer.

Jag säger inte att det är fel av dig att åka ner till Tyskland och handla, men min åsikt är att det är sjukt att så många i Sverige har motsvarande konsumtion eller i många fall större, och att det är så pass viktigt med alkohol att man väljer att spendera en hel dag till att införskaffa det. Det är enligt mig är ett tecken på en mycket sjuk alkoholkultur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Sen så är det dom stora negativa punkterna, iallafall för mig.
Kassa öppettider, varför får jag inte handla brännvin på kvällar och söndagar?
Överpriserna, varför ska det vara lönsamt att åka 100 mil för att köpa öl och sprit i Tyskland som har fraktats från Sverige redan?
Kylda drycker? Det går inte att bara hoppa in på systemet, köpa ett par flaskor öl och stoppa dom i kylväskan om man inte vill ha pissljummen öl när man kommer till stranden.
Det finns så mycket negativa saker med Systembolaget, är fördelarna verkligen värda det?

Varför ska du handla sprit på kvällar och helger? Det är väl bara att planera ett par dagar i förväg eller se till att hålla sig med ett förråd hemma. Köper du ölen i förväg kan du även se till att den är väl kyld om det är så du vill förtära din dryck.

Är det carpe diem-mentaliteten som gör folk oförmögna att föreställa sig vad de kommer göra om några dagar? Man lever för nuet och glömmer bort att man tänkt dricka några flak öl på söndag morgon.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

100 mil körning med säg 0,5 l bensin per mil ger bara bensinkostnad på 700 kr, sedan tillkommer färjebiljetter till Tyskland, Öresundsbropriset eller motsvarande för att komma till Danmark, slitage på bilen, kostnaden för din egen tid (du kunde ju gjort något roligare eller jobbat över och tjänat pengar i stället) osv osv. Dvs. snabbt avrundat 1500-2000 kr. Krävs ändå att du handlar relativt mycket för att det ska vara lönt att åka, däremot så räknar de flesta inte på vad det kostar att åka till ett billigare ställe utan bara ser skillnaden i pris mellan ställena. Oavsett om det är att handla mat några mil bort i stället för den lokala butiken eller att åka till Tyskland och handla sprit.

Det blir nog dyrare än så, beroende på bil. En relativ ny bil har ca 50 kr/mil i kostnader, värdeminskning etc. Bara där är vi uppe i 5000 kr. Har du en bil som är äldre än tre år så går siffran ned, men fortfarande 2-3000 kr

Permalänk
Skrivet av Sca:

Varför ska du handla sprit på kvällar och helger? Det är väl bara att planera ett par dagar i förväg eller se till att hålla sig med ett förråd hemma. Köper du ölen i förväg kan du även se till att den är väl kyld om det är så du vill förtära din dryck.

Är det carpe diem-mentaliteten som gör folk oförmögna att föreställa sig vad de kommer göra om några dagar? Man lever för nuet och glömmer bort att man tänkt dricka några flak öl på söndag morgon.

Jag har tagit det ett steg längre. Jag köper hela min månadskonsumtion (i hemmet) vid ett tillfälle.
Sen behöver jag inte bry mig om öppettider och jag har alltid kalla öl, några flaskor vin samt nån flaska whiskey hemma.

Andra fördelar med detta är att jag får koll hur mkt pengar jag lägger på alkohol samt givetvis även min konsumtion.
Går sällan ut på krogen nuförtiden, så utöver hemmakonsumtionen så blir det väl några öl i solen på nån uteservering eller på nån sportbar med polarna.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hade du druckit lika mycket om du hade varit tvungen att köpa dina 10 flak på bolaget istället? Det är ju först då man kan tala om att du har sparat pengar.

Det tror jag i alla fall. Bjuds ganska mycket på middagar med mera

Skrivet av Tommy:

Det är här vårt sätt att se på saken går skilda vägar, du anser att 5-10 flak är ett rimligt inköp, jag anser att det är en sjuk mängd alkohol att ta hem. 10 flak är ju 240 burkar, så antingen 120l eller 80l beroende på om du köper 0,5l eller 0,33l burkar. Som snajk nämnde ovan är det väl också oftast mycket dyrare att åka ner om man inte har en tjänstebil med låga kostnader, då köper man väl på sig ännu mer.

Jag säger inte att det är fel av dig att åka ner till Tyskland och handla, men min åsikt är att det är sjukt att så många i Sverige har motsvarande konsumtion eller i många fall större, och att det är så pass viktigt med alkohol att man väljer att spendera en hel dag till att införskaffa det. Det är enligt mig är ett tecken på en mycket sjuk alkoholkultur.

För mig handlar det om en ganska trevlig dagsutflykt samt att jag inte gillar att uppmuntra monopol. Monopol av alla slag hör hemma i diktaturer och kulturen att stödja monopol är enligt mig bra mycket sjukare.

Nåja säga vad man vill om vår alkoholkultur. Jämför man internationellt så ligger vi knappast överst på listan över alkoholkonsumtion per capita även om vi inte ligger i botten heller. http://feber.se/vetenskap/art/300473/hr_dricks_det_mest_alkoh...

Så för att återgå till mitt exempel med 10 Flak öl.
10 * 24 * 0,33= 79,2 liter Öl.
Om vi antar att denna ligger på 5% (Pipps blå som jag ofta köper) så ger det 3.96 liter ren alkohol.
Snittkonsumtionen för personer över 15 år låg 2013 på 9.7 liter / person i Sverige. dvs så krävs det mellan 2-3 såna här resor per person för att täcka det genomsnittliga "behovet".

Om man räknar med att man köper till sin respektive samt min bror i det här fallet så räknas dessa resorna som fullständigt normala.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det är något skevt när man kan få tag på en öl billigare än vad läsk/vatten på flaska är.

Vet att i Österrike hade de problem med att ungdomar vale alkohol framför läsk eftersom det var billigare när man var ute.

det är INTE en utveckling jag vill ha. 9 kr för en 33 cl eller 11 för en 50 cl öl på systemet anser inte jag vara dyrt.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Det är här vårt sätt att se på saken går skilda vägar, du anser att 5-10 flak är ett rimligt inköp, jag anser att det är en sjuk mängd alkohol att ta hem. 10 flak är ju 240 burkar, så antingen 120l eller 80l beroende på om du köper 0,5l eller 0,33l burkar. Som snajk nämnde ovan är det väl också oftast mycket dyrare att åka ner om man inte har en tjänstebil med låga kostnader, då köper man väl på sig ännu mer.

Jag säger inte att det är fel av dig att åka ner till Tyskland och handla, men min åsikt är att det är sjukt att så många i Sverige har motsvarande konsumtion eller i många fall större, och att det är så pass viktigt med alkohol att man väljer att spendera en hel dag till att införskaffa det. Det är enligt mig är ett tecken på en mycket sjuk alkoholkultur.

Jag skulle åkt och köpt i Tyskland inte för priset, utan för att komma iväg och se sig om Som många gör när dom åker till Ullared som exempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flukke:

Det tror jag i alla fall. Bjuds ganska mycket på middagar med mera

Man kan välja bort alkoholen ibland också förstås, men det är förstås upp till en själv.

Citat:

För mig handlar det om en ganska trevlig dagsutflykt samt att jag inte gillar att uppmuntra monopol. Monopol av alla slag hör hemma i diktaturer och kulturen att stödja monopol är enligt mig bra mycket sjukare.

Trevlig dagsutflykt? Tolv timmar på motorväg eller på sunkig färja kan väl ingen tycka är trevligt? Jag skulle hellre ligga i ett mörkt rum samma tid liksom. Sen att du hellre ger dina pengar till oljeföretag och rederier än vår gemensamma statskassa för att väga upp en del av kostnaderna av din konsumtion får stå för dig.

Citat:

Nåja säga vad man vill om vår alkoholkultur. Jämför man internationellt så ligger vi knappast överst på listan över alkoholkonsumtion per capita även om vi inte ligger i botten heller. http://feber.se/vetenskap/art/300473/hr_dricks_det_mest_alkoh...

Fast hur man konsumerar skiljer sig en hel del. I Sverige dricker många för att bli fulla snarare än ett glas efter jobbet, till middagen eller så. Att folk åker till Tyskland för att köpa stora mängder billig skitöl är ett ganska tydligt tecken på det exempelvis. På senare tid har vardagsdrickandet ökat något visserligen men det verkar inte ha minskat fyllesupandet nämnvärt. Samtidigt är det ju sant som du säger, vi ligger inte högst på den listan och inte ens högt om man jämför med andra europeiska länder. Dock kan vi väl vara överens om att en lägre position på listan hade varit positivt?

Citat:

Så för att återgå till mitt exempel med 10 Flak öl.
10 * 24 * 0,33= 79,2 liter Öl.
Om vi antar att denna ligger på 5% (Pipps blå som jag ofta köper) så ger det 3.96 liter ren alkohol.
Snittkonsumtionen för personer över 15 år låg 2013 på 9.7 liter / person i Sverige. dvs så krävs det mellan 2-3 såna här resor per person för att täcka det genomsnittliga "behovet".

Om man räknar med att man köper till sin respektive samt min bror i det här fallet så räknas dessa resorna som fullständigt normala.

Jag ser inte det som normalt i alla fall. Mängden alkohol totalt utslaget på hela året kanske är det men att lägga en hel dag på (kanske) att få alkoholen aningen billigare är inte det. Du säger också att du bjuds på middagar en del och då brukar man väl bli bjuden på alkohol också liksom, och du säger också att det är en liten resa för dig och du brukar handla mer. Sen tillkommer krogbesök och så vidare. Sammantaget verkar det som om du borde komma över normalkonsumtionen. Det behöver inte vara ett problem förstås men inte så normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

För mig handlar det om en ganska trevlig dagsutflykt samt att jag inte gillar att uppmuntra monopol. Monopol av alla slag hör hemma i diktaturer och kulturen att stödja monopol är enligt mig bra mycket sjukare.

Nåja säga vad man vill om vår alkoholkultur. Jämför man internationellt så ligger vi knappast överst på listan över alkoholkonsumtion per capita även om vi inte ligger i botten heller. http://feber.se/vetenskap/art/300473/hr_dricks_det_mest_alkoh...

Så för att återgå till mitt exempel med 10 Flak öl.
10 * 24 * 0,33= 79,2 liter Öl.
Om vi antar att denna ligger på 5% (Pipps blå som jag ofta köper) så ger det 3.96 liter ren alkohol.
Snittkonsumtionen för personer över 15 år låg 2013 på 9.7 liter / person i Sverige. dvs så krävs det mellan 2-3 såna här resor per person för att täcka det genomsnittliga "behovet".

Om man räknar med att man köper till sin respektive samt min bror i det här fallet så räknas dessa resorna som fullständigt normala.

Du tycker inte att det känns lite olustigt att vi i Sverige matchar länder som USA och stora delar av Sydamerika enligt statistiken du länkar, även fast vi har en mycket mer restriktiv tillgång tack vare Systembolagets monopol? En snittförbrukning på 9.7l sprit per person och år innebär 588 (587.87) burkar á 33cl 5% öl. Det är nästan två (1.61) burkar starköl varje dag per år. Om man inte kan hålla med om att det är rätt sjuka mängder vår befolkning dricker i snitt så är nog ens perspektiv lite skevt.

Att monopol hör hemma i diktaturer är bara dumheter för övrigt och utgör i det här fallet en mycket bra samhällsfunktion, som är att stävja överkonsumtion, oavsett om du eller andra inser det eller inte. I Sverige dricks det inte i "lagoma mängder", målet för många verkar istället alltid vara att bli riktigt fulla, så att stödja ett system som innebär att möjligheten för många att supa sig riktigt fulla begränsas åtminstone en del, ser jag som något positivt.

Om du istället skulle tänka dig en annan vara, t.ex. fina köttråvaror, anser du fortfarande att det är lika rimligt att åka de där 100 milen och spendera en hel dag för att köpa hem 100 kartonger? Jag tippar i förväg på att du inte gör det, och det är just det som är problemet i Sverige - att spriten är så himla viktig för så många.

EDIT: Haha, snajk hann svara med i stort sett samma saker före, nåväl..

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Så för att återgå till mitt exempel med 10 Flak öl.
10 * 24 * 0,33= 79,2 liter Öl.
Om vi antar att denna ligger på 5% (Pipps blå som jag ofta köper) så ger det 3.96 liter ren alkohol.
Snittkonsumtionen för personer över 15 år låg 2013 på 9.7 liter / person i Sverige. dvs så krävs det mellan 2-3 såna här resor per person för att täcka det genomsnittliga "behovet".

Om man räknar med att man köper till sin respektive samt min bror i det här fallet så räknas dessa resorna som fullständigt normala.

Du menar att du tycker det är helt normalt att dricka i genomsnitt 11-12 burkar starköl i veckan, året om?

För info: Socialstyrelsen klassar en längre tids intag av alkohol motsvarande 8 burkar starköl i veckan (14 standardglas à 12 gr alkohol/glas) som ett riskbeteende (motsvarande siffra för kvinnor är 9 standardglas eller ca 5x 50cl öl).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av flukke:

Se min uträkning nedanför, 10 flak öl och jag går +-0 mot att handla på bolaget.
Är man 2 i bilen räcker det med 5 flak och kanske en flaska sprit för att gå med vinst.

Ett par middagar per år där man bjuder på ett par öl till maten så går det åt bra mycket mer.

Med tjänstebil betalar jag ca 9kr/mil för privat körning. Det ger 900:- i kostnad för bilen, lägg till 1095:- för tur och retur samma dag som inkluderar både H-H samt R-P och jag landar på exakt 2000:- inklusive allt (1745:- om man stannar i Tyskland mindre än 3 h).

1 lock öl kostar i runda slängar 70:- på Calles och motsvarande kostar 240+pant på systemet.
Det räcker således med 10 flak öl för att gå jämt ut. Lägg till 10 flaskor sprit där besparingen är runt 150:- /styck och min timlön blir runt 150:- i besparingar.

Oftast handlar jag bra mycket mer till familj osv men detta är det minsta som är värt besväret enligt mig.

Nu har ju långt ifrån alla tjänstebil så för gemene man blir det mycket dyrare att åka. I din beräkning fattas det också 300 kr innan du går +-0, dvs endast 8 av dina 10 flaskor sprit är din lön. Då får du en timlön på 120 kr. Jämför det mot din ordinarie timlön så ser du vad du tjänar eller förlorar på resan. Sedan kan man ju tänka på det som att åka för nöjes skull men mitt exempel handlade om att man bara åkte för att handla och tycker det finns roligare saker man kan tänka sig att göra i stället.

Det du anser vara det minsta värt besväret är flera års konsumtion i det här hushållet, rent förutom att vi har vanlig bil inte tjänstebil. Hade blivit typ 1-2 flak öl och 1 flak cider plus lite (mängd är svårt att beräkna då det blir de flaskor som råkat bli tomma över några år) starksprit och vin i småflaskor (15-25 cl flaskor, kanske en låda om 12 där (vi delar på en sådan till en middag ibland)) om vi åkt...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du tycker inte att det känns lite olustigt att vi i Sverige matchar länder som USA och stora delar av Sydamerika enligt statistiken du länkar, även fast vi har en mycket mer restriktiv tillgång tack vare Systembolagets monopol? En snittförbrukning på 9.7l sprit per person och år innebär 588 (587.87) burkar á 33cl 5% öl. Det är nästan två (1.61) burkar starköl varje dag per år. Om man inte kan hålla med om att det är rätt sjuka mängder vår befolkning dricker i snitt så är nog ens perspektiv lite skevt.

Att monopol hör hemma i diktaturer är bara dumheter för övrigt och utgör i det här fallet en mycket bra samhällsfunktion, som är att stävja överkonsumtion, oavsett om du eller andra inser det eller inte. I Sverige dricks det inte i "lagoma mängder", målet för många verkar istället alltid vara att bli riktigt fulla, så att stödja ett system som innebär att möjligheten för många att supa sig riktigt fulla begränsas åtminstone en del, ser jag som något positivt.

Om du istället skulle tänka dig en annan vara, t.ex. fina köttråvaror, anser du fortfarande att det är lika rimligt att åka de där 100 milen och spendera en hel dag för att köpa hem 100 kartonger? Jag tippar i förväg på att du inte gör det, och det är just det som är problemet i Sverige - att spriten är så himla viktig för så många.

EDIT: Haha, snajk hann svara med i stort sett samma saker före, nåväl..

Njae, nu tycker ju jag att det är du som gör en skev bild av det hela.
Du kan inte slå ut medelkonsumtionen och slå ut det på starköl. det är klart du får sjuka siffror.
Varför räknar du inte med 0,5%ig cider istället för att göra det ännu mer knasigare...
Det är ju helt sjukt att folk dricker 5,3liter cider varje dag...

Om vi hellre räknar att man är på fest en gång i månaden och dricker låt oss säga 0,5l absolut där på 12 månader blir det 2,4l sprit
om man som jag även dricker 2 glas vin till maten i veckan på ett år så har du 3,7l sprit.
Då har du 4,8liter sprit kvar på året. och många tar ett par öl på fotbollsmatchen, går ut och tar en öl med polarna etc.
1 öl till lördagsmatchen 1,3l
Då har du ca 2,3 liter som hamnar på saker som storhelger som exempelvis jul, nyår, midsommar, kräftskivan mm.....

Och nu är detta medelvärdet, de finns ju som drar en liter sprit varje helg de är och festar! och de som tar ett glas vin bara.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om man generaliserar så finns det två parter i denna tråd, de som dricker fulöl, dunkvin och skräpsprit och vill ha bort Systembolaget och de som dricker finöl, dyrt vin och finsprit och tycker Systemet gör ett bra jobb.

Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Njae, nu tycker ju jag att det är du som gör en skev bild av det hela.
Du kan inte slå ut medelkonsumtionen och slå ut det på starköl. det är klart du får sjuka siffror.
Varför räknar du inte med 0,5%ig cider istället för att göra det ännu mer knasigare...
Det är ju helt sjukt att folk dricker 5,3liter cider varje dag...

Om vi hellre räknar att man är på fest en gång i månaden och dricker låt oss säga 0,5l absolut där på 12 månader blir det 2,4l sprit
om man som jag även dricker 2 glas vin till maten i veckan på ett år så har du 3,7l sprit.
Då har du 4,8liter sprit kvar på året. och många tar ett par öl på fotbollsmatchen, går ut och tar en öl med polarna etc.
1 öl till lördagsmatchen 1,3l
Då har du ca 2,3 liter som hamnar på saker som storhelger som exempelvis jul, nyår, midsommar, kräftskivan mm.....

Och nu är detta medelvärdet, de finns ju som drar en liter sprit varje helg de är och festar! och de som tar ett glas vin bara.

Det spelar ingen roll vad du räknar på för dryck, totala mängden sprit är densamma, och den är relativt hög.
Jag tror också att de flesta dricker stötvis stora mängder i Sverige, eftersom vi inte har vanan att dricka vin/starköl till maten på vardagar. Tog just starköl som exempel då det är väldigt vanligt att man dricker just det.

Ser inte vad du menar med att jag gör en skev bild av det när jag ger exempel på vad 9.7l konsumtion utgör i starköl på dagsbasis, det är en korrekt uträkning som visar på hur mycket sprit det faktiskt är i snitt per dag på ett år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoWin:

Om man generaliserar så finns det två parter i denna tråd, de som dricker fulöl, dunkvin och skräpsprit och vill ha bort Systembolaget och de som dricker finöl, dyrt vin och finsprit och tycker Systemet gör ett bra jobb.

Intressant.

Det jag ser är en sida som alltid vet bäst och aldrig missar ett tillfälle att föra fram hur man bör leva enligt deras världsbild, och sedan den andra gruppen människor som lever för att ha roligt, inte grubblar varje dag över hur många cl som är acceptabelt och helt struntar i grannens nationalitet, vilken bil denne har, om denne dricker Mackmyra hinkvis, har husvagn eller springer runt i foppatofflor, för att ta några exempel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Om man generaliserar så finns det två parter i denna tråd, de som dricker fulöl, dunkvin och skräpsprit och vill ha bort Systembolaget och de som dricker finöl, dyrt vin och finsprit och tycker Systemet gör ett bra jobb.

Intressant.

Jo. Fast samtidigt är ju systemet upplagt så. Vill man ha lite finvin eller så ibland så är utbudet mycket bra och priserna inte höga men är man ute efter APK (Alkohol Per Krona) så ligger priserna förhållandevis högt.