Eizo Foris FS2735 kombinerar 144 Hz IPS med AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Eizo Foris FS2735 kombinerar 144 Hz IPS med AMD Freesync

Det blir en snabb och högupplöst IPS-panel med dynamiska uppdateringsfrekvenser när välrenommerade Eizo presenterar den senaste gamingskärmen i Foris-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli en riktigt lyckad release.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Frågan är hur långt ner i FPS freesync funkar på denna!, Mycket intressant.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant, känns mer lovande än Asus flopplansering av MG279Q. Återstår att se vad verkliga specifikationer blir och prissättning. Vore verkligen fint med en FreeSync-skärm någon gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket intressant skärm. Äger FG2421 som dras med VA-panelens nackdel med lysande kanter. Utöver det är det en otroligt bra skärm.

Blir nog denna ganska så direkt. Hade önskat mig gsync också men på detta vis sparar man ett par tusen i alla fall.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Frågan är hur långt ner i FPS freesync funkar på denna!, Mycket intressant.

Håller med! Är det samma smala intervall på typ 35-95 som på Asusen känns det ju hyfsat meningslöst.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Inaktiv

Äntligen. Precis vad jag har väntat på. Varit sugen på Asus MG279Q länge men tyvärr är den ju inte helt perfekt. Hoppas Eizo levererar en bättre produkt, framförallt att Freesync-intervallet är bredare.

Edit: Var ett tag sedan jag skrev detta, men jag köpte mig en MG279Q i slutändan iallafall, och är supernöjd med den. Att freesync har övre gräns på 90hz är inte alls lika stort problem som man kan tro. Man använder ändå inte freesync i t.ex. CSGO eftersom man vill ha minsta möjliga input lag, men i lite mer normala spel är 90hz mer än tillräckligt, och 35hz som undre gräns är bäst på marknaden för tillfället.

Permalänk
Medlem

@crumpets:

Precis, behövs minst 20-120 "range" för att detta ska vara intressant för mig, dock är det så awesome byter jag direkt

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag börjar gråta på riktigt snart. Varför måste de vara så otroligt fula allihopa?!
Vad är det för fel på designen från deras EV2450 tex?

Denna ser ju ut som den ska förvandlas till Optimus Prime när man startar den.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nu efter ASUS flopp sitter väl alla och väntar på detta!

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

@crumpets:

Precis, behövs minst 20-120 "range" för att detta ska vara intressant för mig, dock är det så awesome byter jag direkt

Dock hade jag inte velat spela under 60fps i alla fall

Men hoppas free-sync stödet är bättre än asus skärmen, äntligen börjar det komma vettiga skärmar i alla fall.

#Adaptive-sync har det varit svalt med bra skärmar, g-sync skärmar har ju under detta året släpps som är bättre än vad som kommit med #adaptive-sync (även om acers skärm verkar lida av en del problem).

Misstänkte att det skulle dröja till nästa års stora släpp av skärmar, får hoppas dessa får tag i en vettig scaler nu.

En tröst är ju att AMD lyckas rätt bra med drivers till #adaptive-sync och även CF stöd fortare än Nvidia (tog ett år för dom att lösa det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Nu efter ASUS flopp sitter väl alla och väntar på detta!

Var det mer än freesyncintervallet som gjorde Asus MG279Q till en flopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Om denna får bra recensioner kan det bli en uppgradering ifrån min FS2331. Är dock mest sugen på 34" 21:9 skärm, men 4K är lite väl tungdrivet ännu.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock hade jag inte velat spela under 60fps i alla fall

Har du ens spelat med synkteknik? Jag kan ligga neråt 40fps och det ser kanon ut med G-sync. Absolut inte för snabba shooters måhända men halvslöa eyecandyspel märker jag typ inte ens skillnad när jag dippar rätt långt ner tack vare G-sync.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

@crumpets:

Precis, behövs minst 20-120 "range" för att detta ska vara intressant för mig, dock är det så awesome byter jag direkt

Det är väl det som tycks vara Adaptive synks stora akilleshäl, snäv range. Sen fjantar tillverkarna med freesynk eller hög Hz.

AMD har gett dom verktygen, men nejdå, tillverkarna fuckar up freesynk. G-synk är det bättre alternativet

Spelar ingen roll om Freesynk har samma potential eller bättre. Vad som eventuellt kommer i framtiden är ointressant om kunden vill köpa idag.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Var det mer än freesyncintervallet som gjorde Asus MG279Q till en flopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl också att bildkvaliten blev sämre (eftersläpningar tex vill jag minnas) med freesync på.
Eftersom det dock gick att lösa med G-Sync så är det inte panelen, utan Free-Sync "konfigurationen" som är problemet.

Permalänk
Skrivet av crumpets:

Har du ens spelat med synkteknik? Jag kan ligga neråt 40fps och det ser kanon ut med G-sync. Absolut inte för snabba shooters måhända men halvslöa eyecandyspel märker jag typ inte ens skillnad när jag dippar rätt långt ner tack vare G-sync.

Nej, för jag väntar till detta har mognat och helst att en teknik vinner striden. Att jag får byta grafikkort är inget större problem för mig

Skrivet av Nautilus011:

Det är väl det som tycks vara Adaptive synks stora akilleshäl, snäv range. Sen fjantar tillverkarna med freesynk eller hög Hz.

AMD har gett dom verktygen, men nejdå, tillverkarna fuckar up freesynk. G-synk är det bättre alternativet

Spelar ingen roll om Freesynk har samma potential eller bättre. Vad som eventuellt kommer i framtiden är ointressant om kunden vill köpa idag.

Tja finns TN upp till 144hz om jag inte sett fel. Sen tyvärr bara en IPS panel med 144Hz.

Skrivet av Paddanx:

Det var väl också att bildkvaliten blev sämre (eftersläpningar tex vill jag minnas) med freesync på.
Eftersom det dock gick att lösa med G-Sync så är det inte panelen, utan Free-Sync "konfigurationen" som är problemet.

Det vad jag vet löst med ny FW eller ja overdrive då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag börjar gråta på riktigt snart. Varför måste de vara så otroligt fula allihopa?!
Vad är det för fel på designen från deras EV2450 tex?
https://media.dustin.eu/image/129894/960/720/eizo-flexscan-ev2450-gy-238-1920-x-1080.jpg

Denna ser ju ut som den ska förvandlas till Optimus Prime när man startar den.

Varför:
P12's.

Permalänk
Medlem

Bra med fler sådana här skärmar, kan pressa priserna lite så småningom när det blivit mer och mer vanligt.

Freesync verkar mest skräp dock, men kan man ju köra utan.
Om priset skiljer sig markant ifrån G-sync variant som de bara finns 1 av hitills afaik (predatorn)

Permalänk
Avstängd

144 Hz, IPS, och FreeSync!
Äntligen!
Vad vi alla väntat på!

Synd bara att det är USB 3.0, inte 3.1. Men det gör inte så mycket även om det vore trevligt.

Undrar vilken version av HDMI och DisplayPort det är. Hoppas på senaste.

Permalänk
Medlem

Trevligt, men om synkintervallet inte går upp till 144Hz så är det tämligen ointressant enligt mig. Någon som har info?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det vad jag vet löst med ny FW eller ja overdrive då.

Hmm. Detta var väl bara 120Hz buggen som löstes, eller har jag missat något?
Den hade fortfarande problem med freesync aktivt, med efter släp. (Rätta mig om jag har fel)

Free-sync spannet var fortfarande kasst, så där faller den ändå, men nu är det inte där vi diskuterade om.

Jag hoppas iaf på positivt från denna Eizo skärm, då jag fortfarande letar efter 144Hz lösning hemma, och har inte hunnit handla nytt godis än. G-sync har fortfarande relativt smärtfritt system, men eftersom jag just nu sitter på AMD kort så är det ändå en 8kkr investering + skärm vi pratar om.
Så jag nöjer mig med typ 40-120Hz freesync, bara det fungerar bra, även om naturligtvis jag gärna ser hela 9fps - 144spannet användas, som tekniken ska kunna i teorin.

Permalänk
Medlem

Ingen info om responstiden, eller är det jag som inte kan läsa?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Detta var väl bara 120Hz buggen som löstes, eller har jag missat något?
Den hade fortfarande problem med freesync aktivt, med efter släp. (Rätta mig om jag har fel)

Free-sync spannet var fortfarande kasst, så där faller den ändå, men nu är det inte där vi diskuterade om.

Jag hoppas iaf på positivt från denna Eizo skärm, då jag fortfarande letar efter 144Hz lösning hemma, och har inte hunnit handla nytt godis än. G-sync har fortfarande relativt smärtfritt system, men eftersom jag just nu sitter på AMD kort så är det ändå en 8kkr investering + skärm vi pratar om.
Så jag nöjer mig med typ 40-120Hz freesync, bara det fungerar bra, även om naturligtvis jag gärna ser hela 9fps - 144spannet användas, som tekniken ska kunna i teorin.

Nej även overdrive är fixat i FW, dock blir det skarpa kantskuggor men är tydligen lika på g-sync också. Även BenQ´s skärm har dom löst det hela, dock omöjligt att uppdatera FW själv tyvärr.

Ja blev i samma veva som dom återkallade skärmarna, så är helt enkelt skärmtillverkarna som låter användare vara beta testare. Jäkligt dumt, för det ger ju AMD dåligt rykte.

Så enda problmet idag är utbudet och bara en tillverkare av grafikkort stödjer det. Andra gör det bara på laptops (även om dom ljuger ihop en historia att det är g-sync modul i den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Nej även overdrive är fixat i FW, dock blir det skarpa kantskuggor men är tydligen lika på g-sync också. Även BenQ´s skärm har dom löst det hela, dock omöjligt att uppdatera FW själv tyvärr.

Ja blev i samma veva som dom återkallade skärmarna, så är helt enkelt skärmtillverkarna som låter användare vara beta testare. Jäkligt dumt, för det ger ju AMD dåligt rykte.

Så enda problmet idag är utbudet och bara en tillverkare av grafikkort stödjer det. Andra gör det bara på laptops (även om dom ljuger ihop en historia att det är g-sync modul i den).

Det är riktigt trist att det går så trögt med FreeSync/Adaptive Sync. Adaptive Sync är ju till och med en (frivillig) VESA-standard. De skärmtillverkare men även exempelvis Intel och Nvidia som också ingår i VESA-gruppen borde se till att stödja tekniken också. Det gynnar egentligen alla (utom Nvidia möjligen) då det som sagt är en standard.

Permalänk
Medlem

Om Freesync funkar hela vägen upp i 144hz är det ju spot on känns det som. Nu är det ju visserligen så att i de höga frekvenserna är tearing inte alls lika irriterande som runt 60hz men i alla fall, ingen ursäkt med tanke på priset dessa skärmar i regel hamnar på tycker jag, sällan spelet ligger spikat på 144 heller så att säga.

Så jag hoppas innerligt att den klarar freesync i 144hz. Är en bra utveckling som behövs för att alla ska skärpa sig och sluta med 144hz skärmar med freesync upp till 90hz och sånt trams. När man betalar så mycket som man får göra får dessa skärmar tycker jag att det är en självklarhet att freesync ska funka hela vägen helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag börjar gråta på riktigt snart. Varför måste de vara så otroligt fula allihopa?!
Vad är det för fel på designen från deras EV2450 tex?
https://media.dustin.eu/image/129894/960/720/eizo-flexscan-ev2450-gy-238-1920-x-1080.jpg

Denna ser ju ut som den ska förvandlas till Optimus Prime när man startar den.

håller helt med.... de verkar som de flesta skärmtillverkarna går ifrån den mer stilrena designen aka: classy, och går mot de som små barn tycker om..... riktigt sorgligt i agree.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

håller helt med.... de verkar som de flesta skärmtillverkarna går ifrån den mer stilrena designen aka: classy, och går mot de som små barn tycker om..... riktigt sorgligt i agree.

Eizos design är ganska neutral.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FribBe:

Eizos design är ganska neutral.

skulle inte påstå att den är neutral när den ser ut som något taget ur transformers, den skriker ju uppmärksamhet.
Tänk dig någon som har ett klassiskt stilfullt hem, tror du den här skärmen skulle passa in i ett sånt hem? NOPE.
Ser mer ut som den skulle passa in i en källare utrustad med LED lampor i RGB färger.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det är riktigt trist att det går så trögt med FreeSync/Adaptive Sync. Adaptive Sync är ju till och med en (frivillig) VESA-standard. De skärmtillverkare men även exempelvis Intel och Nvidia som också ingår i VESA-gruppen borde se till att stödja tekniken också. Det gynnar egentligen alla (utom Nvidia möjligen) då det som sagt är en standard.

Ja ändå tycker jag det går fortare fram än utvecklingen av G-sync, första året med g-sync fans bara en TN skärm. Adaptive Sync går lite fortare med 10 skärmar ute första året (såg att det finns nu 12 stycken), men dom flesta skärmarna är inte så intressanta.

Hade varit nice med en IPS-e skärm med #Adaptive-Sync verkar vara den bättre tekniken sett till betraktningsvinklar och eftersläp.

Det häftiga precis som du säger, att det är enklare att massproducera än g-sync som sitter som extra scaler. Tänk dig att du kan få dugliga skärmar under 2000kr med #Adaptive-Sync (inte idag tyvärr, men får tekniken genomslag och tekniken massproduceras så är det inte omöjligt).

Risken är stor att med 1,3 så kommer Adaptive-Sync vara frivillig del eller inte finnas med om man har otur. Kanske med 1,4 som en del av standarden och så fort det går att bli av med 1,2 så lär det dröja många år innan Adaptive-Sync är någon standard i så fall (AMD behöver få in den i 1,3 och inte som frivillig del).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar