Köpråd sökes från er experter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Köpråd sökes från er experter

Tjena!

Jag ska börja med att nämna att jag inte har mycket kunskap inom foto och video. Jag kan få begrepp och har väldigt svårt att veta vad man ska titta på om man tex. ska köpa en kamera/videokamera. Dock tycker jag det är väldigt intressant och jag har sysslat lite med videoredigering osv på hobbynivå. Jag har nu dock blivit sugen på att köpa mig en rejäl kamera som ska användas främst i samband med resor för film och bilder. Tyvärr är jag lite så att när jag väl vill ha något vill jag att det ska vara det bästa i prisklassen jag köper det i, och jag vill gärna ha det bekräftat.

Jag är lite kluven när det kommer till att välja kamera, först och främst; Videokamera eller kompaktkamera? Jag har tillgång till en systemkamera redan i hushållet men jag är trots det sugen på att köpa en kamera som är min och som passar mina behov. Jag har en liten förkärlek till levande material, alltså film. Samtidigt vill jag kunna ta bilder som blir extremt bra med mina mått (återigen jag är ingen expert).
Jag värderar möjligheten att få verklighet och fantastik bild när man filmar väldigt högt (spontan filmer på tex. en resa eller div. sport evenemang osv), samt att det verkar häftigt att kunna filma med 4K.

Jag har googlat en hel del och det är två olika kameror som jag fastnat extra för. Nämner det jag fått uppfattning som + och -
1. Sony FDR AX33 (filmkamera) -
+ filmar helt fantastiskt bra (4k finns också), verkar ha väldigt många coola effekter osv. Frågan är, vad tror ni om att ta stillbilder med denna? Menar inte att det är mitt huvudfokus, men vill ändå ha möjligheten att ta bra stillbilder om jag köper en, och jag undrar om denna kommer att genera bilder i systemkamera-klass?
- Lite klumpig, rädd att jag inte kommer orka släpa med den då jag är ganska bekväm av mig, men samtidigt tycker jag det hade varit häftigt att ha en filmkamera i nästintill proffsnivå.

2. Sony DSC-RX100M4
+ Vad jag förstår är detta den bästa kompaktkamera du kan komma åt när det kommer till bild och video, just därför lutar det mer åt den just nu. Min fråga är dock till er som kan mer, hur är denna bildmässigt i jämförelse med en systemkamera i 6-8000 kr klassen? Ser det även som ett stort + att den verkar så smidig ta med sig. Ge mig gärna mycket info om denna på en bra nivå (jag har sett flera Reviews på youtube om den, men skulle uppskatta lite jämförelse med en systemkamera). Det verkar filma väldigt bra också (även denna i 4k även om den är begränsad till 5 min)
- Zoomen får jag en uppfattning om inte är så bra (rätta mig om jag har fel). Det är en kompakt kamera så jag antar att den inte får ut lika mycket som en systemkamera gällande bild och video.

Ursäkta för mitt långa inlägg men skulle verkligen uppskatta lite hjälp och råd. Ni får jätte gärna komma med andra tips som ni tror kan passa mig. Tåls att nämna att jag tänkte max lägga ut 10 000.

Tack på förhand (och ursäkta mitt långa inlägg)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Om du med bildkvalitet I video pratar om ren bild, mycket detaljer och lite artefakter så inte bara mäter sig rx100iv mycket väl med systemkameror utan fullkomligt utlånar dem (utom typ nx1, a5rii och 1dc).
MEN det är vid korrekt exponering, om du skiter i ljud, inte bryr dig om skärpedjup osv.

Utifrån vad du skriver att du vill kunna göra samt de två förslag du själv skrivit så föreslår jag att du tittar lite på Panasonic LX100. Kolla lite videoexempel och läs/se recensioner.
Jag har gjort en recension men det finns många fler, dessutom pratar jag inte ett skvatt om stillbilder i min.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@Nisse-Tuta: Tack för svar Nisse! Ska titta närmare på den du rekommenderade. Vad tror du om rx100iv i jämförelse med systemkameror gällande vanliga stillbilder då? Är det sämre, i samma klass, eller kanske till och med bättre? (återigen syftar jag på systemkameror i prisklassen 6-9000 kr).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av jockev:

@Nisse-Tuta: Tack för svar Nisse! Ska titta närmare på den du rekommenderade. Vad tror du om rx100iv i jämförelse med systemkameror gällande vanliga stillbilder då? Är det sämre, i samma klass, eller kanske till och med bättre? (återigen syftar jag på systemkameror i prisklassen 6-9000 kr).

Det blir skillnad. Har du ett riktigt bra objektiv på en större sensor så kommer stillbilderna bli bättre. Men tex LX100 har ett riktigt skarpt Leica objektiv på en relativt stor sensor så den är helt klart med i matchen.
(objektiv är generellt viktigare än kamera)

Men Rx100iv tar bra bilder, ingen tvekan. Och för semester osv funkar den alla tiders. Det som stör mig med den är att om du filmar i 4K när det är varmt, typ på semester i Thailand så har iallafall mina bekanta haft väldiga problem med överhettning och måste stå och vänta medans den svalnar.
LX100 är mycket bättre på att avleda värme.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2003

Har ingen som helst erfarenhet av kamerorna du nämner, så ta mina åsikter med en nypa salt.

Jag tycker ju att man får försöka välja lite mellan bra video eller bra bilder, åtminstone om man inte skall upp där i prisklass.

Jag äger en hyfsat simpel filmkamera (Panasonic HC x920) och måste säga att jag på alla sätt och vis föredrar en smidig DSLR över denna. Att vara låst i objektiv, att bara kunna filma men framförallt att inte kunna fotografera i RAW gör att jag aldrig har någon nytta av den. Nu har jag tillgång till mycket bättre och dyrare systemkameror, men samtidigt känner jag att en filmkamera för mig personligen är ytterst begränsande - åtminstone i konsument och prosumer-kategorierna där utbytbara objektiv är långtifrån en verklighet.

En väldigt billig systemkamera med RAW-funktionalitet ger dig mycket bättre möjligheter att ta bra bilder än vilken filmkamera som helst i de klasserna du tittar på.

Och slutligen måste jag säga, angående att du tyckte att Sony FDR AX33 var klumpig: Den bästa kameran är den du har med dig när du behöver den. Nästan helt oavsett hur dålig kameran är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag har Sony FDR-AX100 (e) och tänkte skaffa en till kamera till den.
Jag har inte tittat på AX33 sedan de första testerna som visades men då
hade den ohyggliga mängder CA i bilden, framförallt när man zoomade en del.

Kanske har det blivit fixat efter den kom i produktion..

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av RasmusB:

Har ingen som helst erfarenhet av kamerorna du nämner, så ta mina åsikter med en nypa salt.

Jag tycker ju att man får försöka välja lite mellan bra video eller bra bilder, åtminstone om man inte skall upp där i prisklass.

Jag äger en hyfsat simpel filmkamera (Panasonic HC x920) och måste säga att jag på alla sätt och vis föredrar en smidig DSLR över denna. Att vara låst i objektiv, att bara kunna filma men framförallt att inte kunna fotografera i RAW gör att jag aldrig har någon nytta av den. Nu har jag tillgång till mycket bättre och dyrare systemkameror, men samtidigt känner jag att en filmkamera för mig personligen är ytterst begränsande - åtminstone i konsument och prosumer-kategorierna där utbytbara objektiv är långtifrån en verklighet.

En väldigt billig systemkamera med RAW-funktionalitet ger dig mycket bättre möjligheter att ta bra bilder än vilken filmkamera som helst i de klasserna du tittar på.

Och slutligen måste jag säga, angående att du tyckte att Sony FDR AX33 var klumpig: Den bästa kameran är den du har med dig när du behöver den. Nästan helt oavsett hur dålig kameran är.

Precis, det är därför jag rekommendera lx100. Stor sensor som en systemkamera. Fotar såklart i RAW. 24-70/1.7 objektiv från Leica, motsvarande skulle kosta minimum 10 000 för bara objektivet.
Den filmar stabiliserat i 4K och gör det lika bra eller bättre än alla systemkameror under 35 000 kr.

Men den är endå liten och smidig. Så den följer med, bästa kameran är den man har med sig.