Netonnet Vattenkylare Garantiärende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Likvärdig vara? Ansett till prestanda kanske, hur mycket watt kylningen klarar av att effektivt kyla? Likvärdig vara är likvärdig, inte ser jag hur ett 750ti är ett 980ti eller har du värden som visar att de är likvärdiga? Du kan tycka att regeln är korkad men den finns för att skydda konsumenter från att bli lurade för hur annars skall någon våga köpa något på REA om det går sönder och man blir erbjuden glass som är 1% av värdet på produkten som gick sönder.

Om du köper en produkt för 90% REA kommer du sälja produkten lika billigt på Sweclockers marknad eller använda värdet som produkten är värd?

Om jag fick välja på en glass och pengarna tillbaka så skulle jag välja att få tillbaka det jag betalade precis som netonnet är inne på.

Jag förstår inte vad din andra fråga har med saken att göra.

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Vad är det som gör H60'n till en likvärdig vara då? det faktum att den är en sluten vattenkylning? isåfall kan ju man utan problem byta sitt trasiga 750ti mot ett nytt 980ti om det inte finns att tillgå med motiveringen att det är ett grafikkort.

Jag tycker detta är den mest korkade regeln som finns, det kommer antagligen leda till att affärer inte vågar sälja ut utgångna produkter till rabatterade priser och i sin tur inte ha möjlighet till att köpa in nya produkter, alla förlorar på det.
Eller ja.. inte 90-talisten.

Säger inte att H60'n är en likvärdig vara, då möjligheten finns för Netonet att finansiera ett täckköp via tredje part om detta inte anses vara rätt; menade bara att jag tycker skillnaden inte var så pass stor att det var något att Netonet att tjafsa om nu när kunden hamnat i kläm.

Förstår fortfarande inte hur du eller någon annan kan anse detta som korkat. Om du köper en produkt för ett reducerat pris (och ej specificerat att det är någon form av andraklassens sorteringsvara) och produkten sen går sönder via ett garantiärende så måste möjligheten att kompensera dig vara i linje med produktens originalvärde, inte det priset som affären har bestämt sig att ta betalt för det. Precis tvärt emot vad du argumenterar skulle i så fall varje rea-köp vara en jättestor risk för konsumenter, som vid en reklamation kan bli utan den rabatten de blev givna vid köp av produkten.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Om jag fick välja på en glass och pengarna tillbaka så skulle jag välja att få tillbaka det jag betalade precis som netonnet är inne på.

Jag förstår inte vad din andra fråga har med saken att göra.

Men glassen är dina pengar. Andra frågan handlar om att varför skulle du sälja varan till ett lägre pris bara för att du köpte den på en REA.

En tredje då, du köper en vara på Komplett, dollar priset stiger några hundralappar och din vara går sönder betalar du då mellanskillnaden för att få samma produkt som du lämnat på garanti eller gör du som du säger tar pengarna som du betalade för produkten och köper en sämre för samma summa? Eller kräver du att du skall få samma produkt eller en likvärdig och säger att du är en kramad 90-talist?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort lite meningslöst tjafs i enlighet med §1 i regelverket.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Fast varför har butiker rea? Jo, för att differentiera sina priser. Om du köpt en vara till reapris är varan (och dess funktion) uppenbarligen inte värd mer för dig än reapriset. Och varför ska du då ha tillbaka mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast varför har butiker rea? Jo, för att differentiera sina priser. Om du köpt en vara till reapris är varan (och dess funktion) uppenbarligen inte värd mer för dig än reapriset. Och varför ska du då ha tillbaka mer?

Skickades från m.sweclockers.com

På vilket sätt sänker REA produktens värde?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skiljer det mer än 30% så brukar kostnaden vara för stor
Den du vill ha istället är mer än 100% dyrare.

Ser gärna en källa på de där trettio procenten.

Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket (=100% extra) som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt.

Skrivet av drmagoo:

Nja, om de sålde varan på REA och sedan har tagit bort den ur deras sortiment, så finns det inte så många alternativ.
Att förvänta sig/kräva en vara som är dyrare, än den du köpte (även när den var satt till fullpris), kommer knappast hända.

Om varan är likvärdig i de aspekter som köparen anser viktiga så kan det faktiskt anses rimligt. Finns det någon annan, billigare, vara som också uppfyller dessa aspekter så kan dock den dyrare ses som orimlig. Om butiken själva bara har betydligt dyrare alternativ till den reklamerade produkten så kan de ju alltid köpa en likadan (eller likvärdig) vara hos en konkurrent och ge kunden, alternativt stå för kostnaden när kunden gör så (ett s k täckningsköp).

Skrivet av fizzdan:

Eller pengarna tillbaka...

Skrivet av fizzdan:

Fast jag tror inte att du kan välja... Säger de pengarna tillbaka så är det bara att gilla läget...

Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning) (KKöpL 22§), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor olägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans (KKöpL 27§).
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet (KKöpL 26§).

Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ta pengarna och handla från annat företag än netonnet om du ej är nöjd?

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Ser gärna en källa på de där trettio procenten.

Ta en titt på https://lagen.nu/arn/1999-4494 . Kunden köper en vara för 447,50kr. Den går sönder och butiken kan inte ersätta den med en likvärdig. Kunden har då, enligt ARN, rätt att, förutom att få sina 447,50kr tillbaka, få 447,50kr i skadestånd då ett eventuellt täckningsköp antas hamna på 895kr. I slutändan fick alltså butiken ge kunden dubbelt så mycket (=100% extra) som denne betalat, och det ansågs inte oskäligt.

Om varan är likvärdig i de aspekter som köparen anser viktiga så kan det faktiskt anses rimligt. Finns det någon annan, billigare, vara som också uppfyller dessa aspekter så kan dock den dyrare ses som orimlig. Om butiken själva bara har betydligt dyrare alternativ till den reklamerade produkten så kan de ju alltid köpa en likadan (eller likvärdig) vara hos en konkurrent och ge kunden, alternativt stå för kostnaden när kunden gör så (ett s k täckningsköp).

Kunden har rätt att välja reklamationsåtgärd (reparation. omleverans, ersättning, hävning) (KKöpL 22§), med följande undantag:
1. Om kunden väljer ersättning eller hävning så får säljaren, om det inte orsakar stor olägenhet för kunden, ändå vidta reparation eller omleverans (KKöpL 27§).
2. Om kunden väljer reparation eller omleverans får säljaren välja det andra av dessa två om han kan visa att det av kunden valda är oskäligt dyrt i förhållande till alternativet (KKöpL 26§).

Hävning av köp är alltså inte ett alternativ säljaren har.

Tack, vädligt informativt svar.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

På vilket sätt sänker REA produktens värde?

Du tänker lite bakvänt här. Priset sänker inte värdet. Olika människor värderar samma sak olika. Eftersom butiker inte kan erbjuda olika människor olika priser har man olika typer av marknadsaktiviteter riktade mot vissa grupper, som sänker priset ( rea, cash back, rabattkuponger/koder, köp två betala för en etc). Allt för att maximera sin vinst. Hade kylaren varit värd ordinarie pris för köparen hade hen köpt den för det priset,men eftersom hen inte gjorde det så kan man anta att värdet som hen satte på den var lägre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Nej men straffet är att man som kund i slutskedet får kompensation för en summa som var nedsatt. Enligt kkL ska du bli ersätt med en likvärdig vara, spelar ingen roll om den var nedsatt. Om du köper ett 980ti för 1500kr på någon supermegaduperrea och det går sönder, ska du bli kompenserad med ett nytt 980ti; inte ett 750ti tex.

Och ja det är olyckligt att Netonet ej har en likvärdig vara i lager, men det försämrar ej hans rätt enligt kkL, då de får finansiera ett täckköp via en annan leverantör.

Oavsett om butiken har det kvar i lager eller inte påverkar inte heller tidigare frågeställning, som jag redan nämnt är det en likvärdig vara som gäller. Har de ej detta i lager kan de hjälpa kunden att finansiera ett täckköp via tredje part I ditt hörlursexempel ska du bli kompenserad med ett par hörlurar av samma "prestanda" vid garantitillfället, priset du gav för dom är helt irrelevant

I ditt fiktiva fall så har TS ett 750ti och vill ha ett 980ti. Det är en bättre liknelse tycker jag.
Jag vet att det står en massa saker enligt kkl men i verkligheten så är det inte lika svart på vitt. Klart det kan gå att få ett 980ti. Dock är det högst osannolikt enligt mig.

§1
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

Jag har efter telefonkontakt med Netonnet fått rätt i min sak och dom ger mig en mellanskillnad så att jag kan köpa en likadan produkt från en annan sida. Vi använde billigaste priset på prisjakt som referens.

Extra tack till @PeCe och @Eriksson_91 för vägledning, åsikter och länkar.

Händelseförloppet i stort:
- Netonnet vägrar mig min rätt till Omleverans enligt Konsumentköplagen.
- Netonnet erbjuder inte pengar tillbaka utan istället ett presentkort som INTE representerar produktens marknadsvärde.
- Jag bollar några mail med dom och förklarar flera gånger att jag endast är intresserad av att få en ny kylare oavsett märke eller modell bara det är rätt passform. Jag nekas detta. Jag föreslår att dom beställer en kylare dom anser är likvärdig, dom nekar mig även detta.
- Ringer till Netonnet och förklarar min situation för personen i telefonen, hänvisar till det länkade scenariot ovan. personen jag pratar med pausar samtalet 2 gånger för att rådfråga person på sin arbetsplats. Tillslut säger personen att jag absolut har rätt till pengar tillbaka på mitt köp samt att dom ska ersätta mig för mellanskillnaden (den extra kostnaden inklusive frakt).

Så allt löste sig på ett bra sätt till slut, jag får pengar insatt på mitt konto.
Alternativa korrekta lösningar hade varit:
- Omleverans (ny produkt som inte är sämre)
- Reparation (Ej möjlig i detta fallet)

Om någon annan råkar ut för något liknande så vill jag tillägga att detta hade INTE gått om produkten hade varit såld som t.ex Fyndvara eller 2:a-sortering, då den prisreduceringen förutsätter att produkten har nedsatt värde från början pga tex slitage.

Jag tycker det är synd att folk gör om en rättslig diskussion till en saklig diskussion. Men jag tackar alla som bidragit med relevanta svar och försökt hjälpa mig. Om någon annan får liknande problem är ni välkomna att maila så gör jag vad jag kan för att hjälpa till.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Skrivet av Heimdall_swe:

Jag har efter telefonkontakt med Netonnet fått rätt i min sak och dom ger mig en mellanskillnad så att jag kan köpa en likadan produkt från en annan sida. Vi använde billigaste priset på prisjakt som referens.

Extra tack till @PeCe och @Eriksson_91 för vägledning, åsikter och länkar.

Händelseförloppet i stort:
- Netonnet vägrar mig min rätt till Omleverans enligt Konsumentköplagen.
- Netonnet erbjuder inte pengar tillbaka utan istället ett presentkort som INTE representerar produktens marknadsvärde.
- Jag bollar några mail med dom och förklarar flera gånger att jag endast är intresserad av att få en ny kylare oavsett märke eller modell bara det är rätt passform. Jag nekas detta. Jag föreslår att dom beställer en kylare dom anser är likvärdig, dom nekar mig även detta.
- Ringer till Netonnet och förklarar min situation för personen i telefonen, hänvisar till det länkade scenariot ovan. personen jag pratar med pausar samtalet 2 gånger för att rådfråga person på sin arbetsplats. Tillslut säger personen att jag absolut har rätt till pengar tillbaka på mitt köp samt att dom ska ersätta mig för mellanskillnaden (den extra kostnaden inklusive frakt).

Så allt löste sig på ett bra sätt till slut, jag får pengar insatt på mitt konto.
Alternativa korrekta lösningar hade varit:
- Omleverans (ny produkt som inte är sämre)
- Reparation (Ej möjlig i detta fallet)

Om någon annan råkar ut för något liknande så vill jag tillägga att detta hade INTE gått om produkten hade varit såld som t.ex Fyndvara eller 2:a-sortering, då den prisreduceringen förutsätter att produkten har nedsatt värde från början pga tex slitage.

Jag tycker det är synd att folk gör om en rättslig diskussion till en saklig diskussion. Men jag tackar alla som bidragit med relevanta svar och försökt hjälpa mig. Om någon annan får liknande problem är ni välkomna att maila så gör jag vad jag kan för att hjälpa till.

Vad glad jag blir att se att det löste sig! Så mycket konsumenter går miste om dagligen för att de inte är medveten om deras rättigheter Håller med om ditt sista stycke med, såklart.

Trams i citat /moderator
Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd återigen rensad*

Tagit bort ohjälpsamt/halvotrevligt inlägg i enlighet med §1.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Eriksson_91:

Vad glad jag blir att se att det löste sig! Så mycket konsumenter går miste om dagligen för att de inte är medveten om deras rättigheter Håller med om ditt sista stycke med, såklart.

Ja, jag tycker det är viktigt att rätt blir rätt. Mitt fall var ju trivialt i ett ekonomiskt perspektiv, men för nästa person kan det gälla en mycket större summa och då lagen gäller oberoende av summorna så ser jag detta som en liten seger faktiskt.

Jag såg förresten ett omdöme av en viss Eriksson på en viss omdömessida så låg rätt i tid. Hoppas allt löser sig för dig också!

Visa signatur

Komponenter.