Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Bärbar dator till Högskolan

Permalänk
Medlem

ORDER LOADED FOR DELIVERY

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har inget emot mac (förutom att de är alldeles för dyra ;D ), men i utbildningen jag gick var det regelbundet problem med mac att programvaran vi använde endast fanns till PC.

Eller att det ej var samma version av programvara så det fattades funktioner till mac (av ngn konstig anledning) som vi använde oss av. Detta gällde inte bara "specialprogram" utan även funktioner i MS office som man skulle kunna tro vara identiskt mellan plattformarna.

Så jag var glad jag körde PC så man slapp sådant strul, var aldrig att programvaran bara fanns till mac och ej PC.

Det är dock inget problem sen ca 5 år tillbaka då det går utmärkt att köra Windows parallellt med OsX på en Mac. Det gick även för mer än 5 år sen men då var det lite mer av kamp som gällde

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag skulle gått på en Dell XPS 13, lättviktig, god kvalitet, går länge på en laddning, OK skärm.
Skulle ta den med 1920x1080 med matt skärm.

Det där med spel får man ge upp lite om man vill ha en laptop lämplig för ändamålet.
Enklare spel funkar dock med integrerad grafik.
Visst kan en tex http://www.inet.se/produkt/1972714/asus-zenbook-pro-ux501jw-i... vara lockande om man förstår vilka aber det för med sig, man blir beroende av att kunna ladda den i stort sett jämt, lycka till med det på föreläsningar
Den är hyfsat lätt för klassen, men fortfarande med laddare ca 1 Kg mer än vad man gillar, osv

XPS13 är en riktigt bra dator så länge inte folket på QC avdelningen satt och sov när den rullade förbi, annars kan det behövas några servicevändor innan den blir så bra som den ska vara.

UX501 är riktigt bra på papper men inte alls lika så i verkligheten. Hade en själv i några veckor och det var verkligen ingen höjdare och i många avseenden sämre än föregångaren (bland annat oförmågan att visa gult på skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Hittade Dell XPS 13 Developer Edition för 10200kr, men den har en pekskärm Kommer den också att ha en blank skärm?

Edit:
Tänkte installera Windows 10 på den genom MSDNAA.

För den som undrar, ja, XPS13 med Touch har en rejält blank skärm och som dessutom drar mkt mer energi än FullHD varianten. Men det är en rätt trevlig skärm rent visuellt, mer wow-faktor än hos FullHD varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

XPS13 är en riktigt bra dator så länge inte folket på QC avdelningen satt och sov när den rullade förbi, annars kan det behövas några servicevändor innan den blir så bra som den ska vara.

UX501 är riktigt bra på papper men inte alls lika så i verkligheten. Hade en själv i några veckor och det var verkligen ingen höjdare och i många avseenden sämre än föregångaren (bland annat oförmågan att visa gult på skärmen).

Fast det där med gult var den inte ensam om, om jag minns rätt var det bara de versioner som hade högre upplösning än 1920x1080 som var drabbade.
Vet inte hur det är nu, men var visst panelen som hade problemet och det på dom flesta laptops som hade den höga upplösningen.

Vanliga FHD var ok om jag minns rätt..

Skrivet av improwise:

För den som undrar, ja, XPS13 med Touch har en rejält blank skärm och som dessutom drar mkt mer energi än FullHD varianten. Men det är en rätt trevlig skärm rent visuellt, mer wow-faktor än hos FullHD varianten.

Blank skärm kan se snyggt ut, ibland.
Men oftast mindre roligt att jobba vid, då skärmen lätt blir en spegel.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Fast det där med gult var den inte ensam om, om jag minns rätt var det bara de versioner som hade högre upplösning än 1920x1080 som var drabbade.
Vet inte hur det är nu, men var visst panelen som hade problemet och det på dom flesta laptops som hade den höga upplösningen.

Vanliga FHD var ok om jag minns rätt..

Ja, det är flera Asus-datorer som har problem med detta och har haft det rätt länge vilket gör det än märkligare att Asus inte gör något åt det. Datorn han länkade till var 4K varianten, säljs även FHD varianten i Sverige numera? Har för mig att det inte gjorde det när jag köpte min UX501.