Permalänk
Medlem

temperaturer i7 4790K - H60 V2

Hej, Köpte tidigare idag ett h60 v2 vattenkylare som jag nu installerat. temperaturerna under idle ligger ena sekunden på 30, sen hoppar den upp till 50 sträcken och sedan tbx, in game låg jag på temperaturer mellan 50-60 och sedan hoppade temperaturerna helt plöstligt upp till 80 sträcken för några sekunder och sedan tbx ner.

Provade att köra 3dmark också, allt rullade på bra med bra temp till jag kom till physx testet där tempen gick rakt upp till 95 och jag stängde av programmet direkt.

Min förra h60s pump dog och jag fick tbx en ny på garantin. Dock så ger den här mig fortfarande problem som sagt.
Efter lite CS lirade så har tempen legat mellan 55-65 mestadels och sedan hoppat upp några sekunder på 80 sträcket för att sedan åka till 55 igen. https://gyazo.com/c6b035e00949ebc965782421bafd6f4e

Använder den kylpastan som följde med när jag fick kylaren som redan satt på så det borde absolut inte vara det som är problemet..
Tack på förhand - Simon

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in pumpen? Låter lite som hastigheten spökar, alternativt nån luftbubbla..

I vissa fall ska pumpen kopplas till CPU_fan och i andra fall till chassi fan. Kontrollera din manual vad som gäller. Generellt så ska det vara CPU_fan och på max fart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: Har provat byta kontakt där pumpen ska sitta både CPU_OPT och CPU_FAN
Båda med samma resultat.. kanske ska prova pumpen i chassi fan. Den vanliga fläkten ska då sitta i CPU_OPT eller hur?
Tack för svaret.

EDIT: Så fort jag bytte chassi för ett par dagar sedan när jag blev tvungen att ta ut allting så började temperaturerna spöka :/

Permalänk

har pumpen en 3 eller 4 pin kontakt?

om den bara har 3 pin tror jag den ska gå på 90-100% hela tiden dvs fullt ös på cpu porten går den ner för lågt och kan den stanna helt.

därimot om den har 4 pinnar kan den PWM styras och kan va så att den går ner så lågt i varv att den stannar ibland av mottrycket i slingan när den går ner i varv vilket inte är bra och isf får du höja kurvan till pumpen lite så att den inte faller ner så långt att den inte orkar snurra längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av simonf98:

Hej, Köpte tidigare idag ett h60 v2 vattenkylare som jag nu installerat. temperaturerna under idle ligger ena sekunden på 30, sen hoppar den upp till 50 sträcken och sedan tbx, in game låg jag på temperaturer mellan 50-60 och sedan hoppade temperaturerna helt plöstligt upp till 80 sträcken för några sekunder och sedan tbx ner.

Provade att köra 3dmark också, allt rullade på bra med bra temp till jag kom till physx testet där tempen gick rakt upp till 95 och jag stängde av programmet direkt.

Min förra h60s pump dog och jag fick tbx en ny på garantin. Dock så ger den här mig fortfarande problem som sagt.
Efter lite CS lirade så har tempen legat mellan 55-65 mestadels och sedan hoppat upp några sekunder på 80 sträcket för att sedan åka till 55 igen. https://gyazo.com/c6b035e00949ebc965782421bafd6f4e

Använder den kylpastan som följde med när jag fick kylaren som redan satt på så det borde absolut inte vara det som är problemet..
Tack på förhand - Simon

Det är 99,9% säkert att backplate är felvänd. Kolla riktigt, riktigt noga.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0