Vad är meningen med NFC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Vad är meningen med NFC?

Jag har en Nokia Lumia 920 med Bluetooth, men den har även NFC. Jag har köpt en Jabra bluetoothhögtalare som även har NFC.
Jag har alltid bluetooth påslagen på Lumian då jag har bluetoothheadset som ansluter så fort jag slår på det.
Likadand med Jabrahögtalaren. Kan någon förklara vad man ska ha NFC till i en bluetoothhögtalare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av stelex:

Jag har en Nokia Lumia 920 med Bluetooth, men den har även NFC. Jag har köpt en Jabra bluetoothhögtalare som även har NFC.
Jag har alltid bluetooth påslagen på Lumian då jag har bluetoothheadset som ansluter så fort jag slår på det.
Likadand med Jabrahögtalaren. Kan någon förklara vad man ska ha NFC till i en bluetoothhögtalare?

Ex om jag kommer hem till dig är det ett smidigt sätt att koppla ihop min mobil med din högtalare om jag aldrig gjort det innan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ex om jag kommer hem till dig är det ett smidigt sätt att koppla ihop min mobil med din högtalare om jag aldrig gjort det innan.

Okej. Så då har jag ingen nytta av det när jag en gång kopplat samman enheterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av stelex:

Okej. Så då har jag ingen nytta av det när jag en gång kopplat samman enheterna.

Har ingen sån enhet själv men kanske om du vill byta enhet smidigt?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Jessheim
Registrerad
Jul 2001

Jag har några nfc enheter och anvænde det några gånger med min lumia. Funkade för det mesta.. Efter första kopplingen så kommer ju telefonen ihåg enheten så blir ju inte så många gånger man använder det. Hade fler telefoner haft det och klarat att samarbeta lite mer så hade det varit fint för filöverföring. Men det gör ju inte heller så ofta.

Största användningsområdet är typ otekniska personer som behöver ansluta ett bt headset eller högtalare en gång.

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österlen
Registrerad
Sep 2005

Edit: jag och marknaden verkar vara oöverens om hur nfc ska användas det verkar bara användas för att para ihop enheterna första gången så man slipper den redan ganska enkla processen att koppla ihop två enheter med Bluetooth.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Kan ju också användas för annat. Vissa kort inom kollektivtrafiken fungerar att skannas med NFC och användas (om jag fattat rätt)

Användas för att slå på lysen? Automatisera hemmet med NFC fungerar..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källby
Registrerad
Aug 2008

Betala i butiker osv med hjälp av NFC och Google Wallet eller vad det heter. Funkar bland annat på "Gyllene Måsen".

Mvh. Robban aka. douzE
1: i7 6700K @ 4.7GHz. NH-D15. Z170-A. 16GB DDR4. 1080Ti Gaming X. 950 PRO. 850 Evo. Intel 535. Scarlett 2i4. MF V-Can.
2: i7 3770K @ 4.0GHz. Scythe GKC2. P8Z77M-Pro. 16GB DDR3. 1070 Strix OC. Intel 320. WD Black.
Server/Lagring: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. Intel 320 x2. WD Red x4. Hyper-V

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Enda gången jag ser eller hör någon använda NFC är när det används som ett argument till varför man ska välja android över iOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2007

går att köpa "NFC" taggar i vissa butiker, Kjell &Co, clas ohlson, lära finnas i mobilbutiker också, de taggarna kan man "programmera" med hjälp av telefonen att göra saker, som ha en i bilen, när man sätter telefonen mot den startar den t.ex spotify, startar GPS etc utan att du behöver göra så mycket mer, kan ha en hemma innanför dörren som slår på Wifi, skickar ett SMS till sambon att man är hemma etc.

det är med de taggarna som NFC börjar komma igång.

t.ex.

http://www.ebay.com/itm/10pcs-Smart-NFC-Tags-Stickers-for-Sam...

går inte att säga att "sky is the limit" men för android t.ex använda dessa tillsammans med tasker och unified remote så tror jag det kommer vara svårt att hitta en sak som du inte kan få att funka med lite pill och rätt utrustning.

|Dator: |NZXT Source 340 | Intel i5 6600K @4.6Ghz : Asus Z170 Pro Gaming Aura : HyperX Fury DDR4 2x4Gb @ 2133Mhz : Asus 1060 Strix OC : OCZ TL100 240GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Barren Wuffet:

Enda gången jag ser eller hör någon använda NFC är när det används som ett argument till varför man ska välja android över iOS.

This.

Även om du har helt rätt nu så tror jag att det kommer att förändras över tid och vettiga användningsområden kommer att dyka upp.

CASE: Fractal Design Define R5 - PSU: EVGA Supernova G2 750W - MB: ASUS Z170 Maximus VIII Hero
CPU: Intel i7 6700K @ 4.7 GHz vcore 1.385 - CLR: Corsair Hydro H100i GTX + 2x Noctua NF-F12
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 Windforce OC - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133MHz
HDD: WD 3TB 64MB SSD: Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe - MON: ASUS VG278HE 144Hz