Vad är meningen med NFC?

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med NFC?

Jag har en Nokia Lumia 920 med Bluetooth, men den har även NFC. Jag har köpt en Jabra bluetoothhögtalare som även har NFC.
Jag har alltid bluetooth påslagen på Lumian då jag har bluetoothheadset som ansluter så fort jag slår på det.
Likadand med Jabrahögtalaren. Kan någon förklara vad man ska ha NFC till i en bluetoothhögtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har en Nokia Lumia 920 med Bluetooth, men den har även NFC. Jag har köpt en Jabra bluetoothhögtalare som även har NFC.
Jag har alltid bluetooth påslagen på Lumian då jag har bluetoothheadset som ansluter så fort jag slår på det.
Likadand med Jabrahögtalaren. Kan någon förklara vad man ska ha NFC till i en bluetoothhögtalare?

Ex om jag kommer hem till dig är det ett smidigt sätt att koppla ihop min mobil med din högtalare om jag aldrig gjort det innan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ex om jag kommer hem till dig är det ett smidigt sätt att koppla ihop min mobil med din högtalare om jag aldrig gjort det innan.

Okej. Så då har jag ingen nytta av det när jag en gång kopplat samman enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Okej. Så då har jag ingen nytta av det när jag en gång kopplat samman enheterna.

Har ingen sån enhet själv men kanske om du vill byta enhet smidigt?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har några nfc enheter och anvænde det några gånger med min lumia. Funkade för det mesta.. Efter första kopplingen så kommer ju telefonen ihåg enheten så blir ju inte så många gånger man använder det. Hade fler telefoner haft det och klarat att samarbeta lite mer så hade det varit fint för filöverföring. Men det gör ju inte heller så ofta.

Största användningsområdet är typ otekniska personer som behöver ansluta ett bt headset eller högtalare en gång.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Edit: jag och marknaden verkar vara oöverens om hur nfc ska användas det verkar bara användas för att para ihop enheterna första gången så man slipper den redan ganska enkla processen att koppla ihop två enheter med Bluetooth.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan ju också användas för annat. Vissa kort inom kollektivtrafiken fungerar att skannas med NFC och användas (om jag fattat rätt)

Användas för att slå på lysen? Automatisera hemmet med NFC fungerar..

Permalänk
Medlem

Betala i butiker osv med hjälp av NFC och Google Wallet eller vad det heter. Funkar bland annat på "Gyllene Måsen".

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Avstängd

Enda gången jag ser eller hör någon använda NFC är när det används som ett argument till varför man ska välja android över iOS.

Permalänk

går att köpa "NFC" taggar i vissa butiker, Kjell &Co, clas ohlson, lära finnas i mobilbutiker också, de taggarna kan man "programmera" med hjälp av telefonen att göra saker, som ha en i bilen, när man sätter telefonen mot den startar den t.ex spotify, startar GPS etc utan att du behöver göra så mycket mer, kan ha en hemma innanför dörren som slår på Wifi, skickar ett SMS till sambon att man är hemma etc.

det är med de taggarna som NFC börjar komma igång.

t.ex.

http://www.ebay.com/itm/10pcs-Smart-NFC-Tags-Stickers-for-Sam...

går inte att säga att "sky is the limit" men för android t.ex använda dessa tillsammans med tasker och unified remote så tror jag det kommer vara svårt att hitta en sak som du inte kan få att funka med lite pill och rätt utrustning.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Enda gången jag ser eller hör någon använda NFC är när det används som ett argument till varför man ska välja android över iOS.

This.

Även om du har helt rätt nu så tror jag att det kommer att förändras över tid och vettiga användningsområden kommer att dyka upp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz