Skapa usb-disk med utdelning i windowsnätverk

Permalänk
Avstängd

Skapa usb-disk med utdelning i windowsnätverk

OBS - Editerat mitt första inlägg.

Ubuntu Mate. Tog bort NTFS partitionen på en usb-disk o skapade en ny EXT4 men den går inte dela ut i nätverket.
Har bluddrat runt på olika forum och i Linux går det nog inte. Får: net usershare' returned error 255: net usershare add: failed när jag försöker dela i Caja.

På disken i datorn är det inga problem att dela ut mappar men inte på USB-disken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

OBS - Ändrat mitt första inlägg då jag löste det #15589940 . Därför verkar @llxt: svar konstiga, nu gäller det konsten att dela/share ut en usb-disk i Linux.

@llxt: Du menar att man skapar en mapp på disken och sedan sätter rättigheter med chmod på den? Läste bla detta https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=187727 och verkar krångligt.

Gjorde så här först: sudo mkdir -p /media/kskolle/Lager sudo mount -t ext4 -o rw /dev/sdb1 /media/kskolle/Lager sudo chown -R kskolle:kskolle /media/stor/Lager

Men gick inte dela ut i nätverket (man kan se men inte komma in)

Provade gksu nautilus, skapade en mapp och satte rättigheter till min användare men gick fortfarande inte dela ut i nätverket.

Vet inte hur man ska göra. Formatera hela usb-disken är inga problem. Hade NTFS på den innan men tog EXT4 istället för att jag trodde att jag då kunde dela ut den... men tyvärr.

Permalänk
Medlem

Är det läs och skriv rättigheter du behöver till disken? Isåfall ska det gå att sätta rättigheterna där disken är monterad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

OBS - Ändrat mitt första inlägg då jag löste det #15589940 . Därför verkar @llxt: svar konstiga, nu gäller det konsten att dela/share ut en usb-disk i Linux.

@llxt: Du han svara innan jag ändrade mitt ovanstående inlägg. Jo, jag kan skriva till den men inte dela ut i nätverket annan än att den blir synlig. Installerade även Ubuntus fil-visaren nautilus men gick inte dela mappar från usb-disken, bara lokala mappar.

Även provar sätta fulla rättigheter till Sambashare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av llxt:

Är det läs och skriv rättigheter du behöver till disken? Isåfall ska det gå att sätta rättigheterna där disken är monterad

Löst nu när jag installerade och använde Ubuntus "Diskar" istället, tog bort partitionen med Gparted, och skapade dem med "Diskar" som user. Men fortfarande går det inte dela ut mappar från usb-disken på nätverket till Windows. Kanske inte går i Linux? Kör disken i Windows serven istället då det går i Windows.