Får man verkligen inte bedriva en tävling på facebook pågrund av lotteriinspektionen?

Permalänk
Avstängd

Får man verkligen inte bedriva en tävling på facebook pågrund av lotteriinspektionen?

Hejsan jag hade häromdagen en tävling på facebook som jag var tvungen att avbryta på grund av att en person räddade mig och berättade om lotteriinspektionen. Jag har aldrig hört talas om dem och jag har sett andra facebook sidor som bedriver tävlingar och jag har aldrig läst något om att det skulle vara olagligt eller att någon har åkt dit på det. Är det olagligt och vad gör man för att kunna hålla tävlingar på sin facebook sida då jag vill skapa en bra facebook sida.

Permalänk
Medlem

Att du aldrig hört talas om Lotteriinspektion låter märkligt
Men hur som helst så beror det helt på vad det är för typ av tävlingar och vad du har för priser.
Att du sett andra sidor ha tävlingar kan bero på att de inte är hemmahörande i Sverige, eller att de helt enkelt inte bryr sig.
Du kan ju läsa detta http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

Även Facebook har regler för detta som du kan läsa om på https://www.facebook.com/page_guidelines.php

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Antagligen hade du ingen tävling utan ett lotteri.
Eller så blev du informerad av en person som också inte har koll.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Antagligen hade du ingen tävling utan ett lotteri.
Eller så blev du informerad av en person som också inte har koll.

de flesta "facebook tävlingarna" aka "like hunts" brukar ju vara mer eller mindre lotterier där priset sen lottas ut till en av de som gillat inlägget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Desto mer man vet...
Däremot tror jag inte polisen kommer farandes i fullt fräs för att du arrangerar ett av tokmånga Facebook-lotterier, men det kan ju vara bra att förstå hur regelverket ser ut.

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand-spelformer/Lot...

"I ett lotteri kan du vinna pengar eller saker och kräver tillstånd oavsett om det är ett gratislotteri eller om lotterna kostar pengar. Det är bara ideella föreningar som ägnar sig åt allmännyttig verksamhet som får anordna lotterier. Föreningarna måste vara öppna för alla och ha behov av inkomster för verksamheten."

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

"På sociala medier är det allt vanligare att företag och privatpersoner uppmanar besökare att delta i olika aktiviteter, t.ex. att ”gilla” något eller ”dela” något med sina vänner. Genom att göra detta deltar man sedan i någon form av utlottning där man kan vinna biljetter, pengar eller varor. Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Desto mer man vet...
Däremot tror jag inte polisen kommer farandes i fullt fräs för att du arrangerar ett av tokmånga Facebook-lotterier, men det kan ju vara bra att förstå hur regelverket ser ut.

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand-spelformer/Lot...

"I ett lotteri kan du vinna pengar eller saker och kräver tillstånd oavsett om det är ett gratislotteri eller om lotterna kostar pengar. Det är bara ideella föreningar som ägnar sig åt allmännyttig verksamhet som får anordna lotterier. Föreningarna måste vara öppna för alla och ha behov av inkomster för verksamheten."

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Allmanna-fr...

"På sociala medier är det allt vanligare att företag och privatpersoner uppmanar besökare att delta i olika aktiviteter, t.ex. att ”gilla” något eller ”dela” något med sina vänner. Genom att göra detta deltar man sedan i någon form av utlottning där man kan vinna biljetter, pengar eller varor. Ett arrangemang som avgörs med slumpens hjälp, är ingen tävling utan räknas som ett lotteri och kräver tillstånd. Tillstånd kan inte ges till privatpersoner eller företag."

Låt oss säga att jag har ett gammalt grafikkort jag inte längre behöver men knappt är värt att sälja och väljer då att skänka det till någon men jag kan inte bestämma mig för vem jag ska skänka det till, skulle det då vara olagligt(kräva tillstånd) att slumpa bort kortet bland en skara personer?

Permalänk
Medlem

Säg åt deltagarna att skriva en motivering för varför just de ska vinna. Då blir det ju inte slumpen längre utan den som skrivit bäst motivering. Borde inte de kringgå lotteriregeln?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Låt oss säga att jag har ett gammalt grafikkort jag inte längre behöver men knappt är värt att sälja och väljer då att skänka det till någon men jag kan inte bestämma mig för vem jag ska skänka det till, skulle det då vara olagligt(kräva tillstånd) att slumpa bort kortet bland en skara personer?

Jag vet inte hur lotteri-inspektionens bestämmelser riktigt översätter sig i verkligheten och vilka praxis som de facto gäller. Men scenariot du nämner är ju rätt intressant. Min tanke, som icke-insatt lekman, är att det krävs att personer förskaffar sig någon sorts lottningsplats för att en slumpvis "utlottning" ska räknas som lotteri.

Att du t ex ger bort en pryl till en slumpvis utvald person i familjen eller din sociala krets utan vidare kan jag inte tänka mig skulle kunna kallas som lotteri.

Skrivet av Jonny Myran:

Säg åt deltagarna att skriva en motivering för varför just de ska vinna. Då blir det ju inte slumpen längre utan den som skrivit bäst motivering. Borde inte de kringgå lotteriregeln?

En bra poäng. Vilket säkert också förklarar mycket varför bolag som bedriver tävlingar har en skriftlig motivation som en komponent i sina utlottningar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonny Myran:

Säg åt deltagarna att skriva en motivering för varför just de ska vinna. Då blir det ju inte slumpen längre utan den som skrivit bäst motivering. Borde inte de kringgå lotteriregeln?

Ja och det är precis därför alla gratistävlingar avslutas med just den frågan. För säkerhetsskull lägger man in en eller två sjukt enkla frågor innan också så det är extra tydligt att det handlar om en tävling baserad på skicklighet och inte ett lotteri där slump avgör. Om det är företag som håller i tävlingen har man med fördel två eller tre frågor som rör företaget eller produkten man vill göra reklam för så att deltagarna får gå in på deras sida och läsa innantill för att hitta svaren.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kinkyboo:

Låt oss säga att jag har ett gammalt grafikkort jag inte längre behöver men knappt är värt att sälja och väljer då att skänka det till någon men jag kan inte bestämma mig för vem jag ska skänka det till, skulle det då vara olagligt(kräva tillstånd) att slumpa bort kortet bland en skara personer?

Reglerna är luddiga men det är lotteri för allmänheten med vinstintresse som är olagligt. Om man inte är en ideell förening som uppfyller vissa krav. Så den lokala fotbollsklubben kan sälja lotter för att finansiera verksamheten. Ett annat undantag är för slutna sällskap för då är det inte ett lotteri för allmänheten. Man får spela poker om pengar med kompisar men man får inte dra igång en stor pokerturnerning där vem som helst får komma. Var gränsen går är dock en bedömningssport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Tävling eller lotteri spelar väl ingen roll. Slumpen avgör ju ändå?

Men det kanske bara är en fråga om hur pass slumpat något är?

Ett tärningskast påverkas ju endast av slumpen... medan en frågetävling handlar om både kunskap och slump.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Verminator:

Tävling eller lotteri spelar väl ingen roll. Slumpen avgör ju ändå?

Men det kanske bara är en fråga om hur pass slumpat något är?

Ett tärningskast påverkas ju endast av slumpen... medan en frågetävling handlar om både kunskap och slump.

En tävling har ett mått av skicklighet medan ett lotteri är mer eller mindre ren slump. Sen är det en gråskala men en tävling kan inte bara bero på slumpen. Lottar du ut något är det inte en tävling. I en frågesport räcker det inte med att ha lite tur med frågorna. Du måste kunna svaren också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

En tävling har ett mått av skicklighet medan ett lotteri är mer eller mindre ren slump. Sen är det en gråskala men en tävling kan inte bara bero på slumpen. Lottar du ut något är det inte en tävling. I en frågesport räcker det inte med att ha lite tur med frågorna. Du måste kunna svaren också.

Beroende på tävling såklart. De vi har här på Sweclockers kräver ju lite mer av deltagarna.

En tävling med frågor som har svarsalternativ räknar jag till lotteri då det inte kräver något extra för att gissa rätt på alla frågorna. Det var väl det jag tänkte på först... utan att tänka efter ordentligt. xD