Permalänk
Frida 🥐

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram gallerier som vi minns genom tiderna. Detta är ett av gallerierna vi väljer att lyfta på framsidan idag. @Tobbbe__

Läs mer om SweClockers 20 år här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Något för Linus Tech Tips, De brukar ju förverkliga vansinniga projekt

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av yrfhar:

@Frida: Något för Linus Tech Tips, De brukar ju förverkliga vansinniga projekt

Varför LTT? Detta kan ju jag knåpa ihop hos oss på Swec

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Varför LTT? Detta kan ju jag knåpa ihop hos oss på Swec

Tycker detta låter som en bra ide och tror nog att vi är många fler som vill se det när det är klart

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Frida: Något för Linus Tech Tips, De brukar ju förverkliga vansinniga projekt

LTT har redan gjort något liknade ju!
https://www.youtube.com/watch?v=1WLIm4XLPAE

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här är ju bara för coolt! (pun intended). Om jag någonsin får ändan ur vagnen och vattenkyler datorn så är det såhär det ska göras!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om det blir ännu en lång het sommar så kanske det är en riktigt höjdaridé, men ställa radiatorn utomhus istället. Men då använda glykolblandning till bil för att se till att det inte fryser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

LTT har redan gjort något liknade ju!
https://www.youtube.com/watch?v=1WLIm4XLPAE

När jag såg den videon när den laddades upp så gick tanken direkt till det här galleriet. Som dessutom gjorde det mycket snyggare än LTT!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

När jag såg den videon när den laddades upp så gick tanken direkt till det här galleriet. Som dessutom gjorde det mycket snyggare än LTT!

Samma här! Tycker det är konstigt att inte flera gör detta "bygge". Funderar själv på det, måste bara hosta upp pengarna

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Intressant att jag inte hittar något om galvanisk korrosion med tillhörande stora problem i tråden.
Här blandas ju friskt mellan stål, koppar, nickel och mässing i kretsen.
Själv är jag ganska övertygad om att det inte är ett problem i praktiken annat än i extrema fall (Zalmans CPU-block med guld- och aluminium-ytor).

Skrivet av ehsnils:

Om det blir ännu en lång het sommar så kanske det är en riktigt höjdaridé, men ställa radiatorn utomhus istället. Men då använda glykolblandning till bil för att se till att det inte fryser.

Konvektorn utomhus är ingen bra idé.
- Sommartid har du ofta svalare inomhus än i solgasset ute.
- Vår/höst/vinter vill du inte ha kondensbildning/frost på moderkortet.

Permalänk
Hjälpsam

Detta är och förblir den ultimata LAN-datorn

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att byta ut mina elradiatorer mot datorer... datorerna har ju dessutom fläkt så borde ju bli bättre cirkulation. Problemet är väl att det inte är så enkelt att styra värmen. Kan koppla ihop dem i ett kluster och sälja beräkningskapaciteten och få pengar till elen...

/LinuxSam

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinuxSam:

Jag har länge funderat på att byta ut mina elradiatorer mot datorer... Problemet är väl att det inte är så enkelt att styra värmen. ...

Det var en norsk kille som i princip gjorde så i sitt rum för ~15 år sedan. Han styrde värmen genom att variera överklockningen av CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

- Sommartid har du ofta svalare inomhus än i solgasset ute.

Du har inte upplevt min lägenhet sommartid!

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Du måste älska din lägenhet, en annan hade flyttat. Fast ska inte säga något då vårt hus ligger 100% i solen och den sida jag får ha min speldator för sambon ligger solen på mellan 09.00 och 18:00.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@ehsnils: Du måste älska din lägenhet, en annan hade flyttat. Fast ska inte säga något då vårt hus ligger 100% i solen och den sida jag får ha min speldator för sambon ligger solen på mellan 09.00 och 18:00.

Bra läge inte mycket bus och bråk, får ha prylar ifred i området. Då kan man ta en svettig lägenhet när man bor i Göteborgsområdet.

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Ock. jag förstår och nära till havet om det blir för varmt. Smithska udden (Näset) kanske? Öppet för sköna vindar och badkläder behövs inte

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

I år fyller SweClockers 20 år. Det vill vi fira genom att bland annat lyfta fram gallerier som vi minns genom tiderna. Detta är ett av gallerierna vi väljer att lyfta på framsidan idag. @Tobbbe__

Läs mer om SweClockers 20 år här!

Hade helt missat detta! Vad roligt att ni lyfte fram detta bygget. 😀
Systemet ska faktiskt uppdateras nu i juli från gamla x79.

Ryzen 3900x, ASUS ROG CROSSHAIR VIII FORMULA, 2080TI etc. Givetvis helt på vatten. Skrivit till EK om dom kan göra ett monoblock till chipset också. 😉

Mvh Tobias

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Senaste versionen av bygget innan uppgradering nu i Juli

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Kan meddela att loopen fortfarande snurrat med samma blå glykol nu sedan den fylldes 2015. Ingen korrosion eller spruckna akryldelar.

Slangarna har blivit lite matta i färgen bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Testkör ett filter. Verkar inte vara något större bekymmer för D5 pumpen. Är nog den stora filterytan som står för det låga motståndet i loppen.

Kommer nog att ersätta alla slangarna och kopplingar på denna sidan snart för att få det å se mindre BETA ut.😅

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

@Tobbbe__ Du kör fortfarande samma setup avseende husradiatorn? Hur landade på just den storleken på radiator? Överdimenionserat? Jag tänkte ev. göra något liknande men har inte plats med samma storlek.

En annan fundering är huruvida man vågar har datorn på höj o sänkbart skrivbord samtidigt som radiatorn sitter på väggen, om slangarna fixar rörelserna över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

@Tobbbe__ Du kör fortfarande samma setup avseende husradiatorn? Hur landade på just den storleken på radiator? Överdimenionserat? Jag tänkte ev. göra något liknande men har inte plats med samma storlek.

En annan fundering är huruvida man vågar har datorn på höj o sänkbart skrivbord samtidigt som radiatorn sitter på väggen, om slangarna fixar rörelserna över tid.

Nästan! Bytt och lagt till lite hårdvara. Jag letade bara efter största möjliga som skulle rymmas under skrivbordet jag hade då.

Det går nog bra. Se till att du har bra kvalite på anslutningarna bara. Du kan ju avlasta anslutningen genom att klamra slangen på väggen/skrivbordet. Slangen brys sig inte.

Gjorde en video på Facebook förra veckan.
https://www.facebook.com/groups/OfficialPCMR/permalink/104764...

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Så.
Det är inte alls en dålig idé. En annan har också ett separat arbetsrum så yta är inget problem.

Men. Hur stor radiator är tillräckligt stor radiator?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nästan! Bytt och lagt till lite hårdvara. Jag letade bara efter största möjliga som skulle rymmas under skrivbordet jag hade då.

Det går nog bra. Se till att du har bra kvalite på anslutningarna bara. Du kan ju avlasta anslutningen genom att klamra slangen på väggen/skrivbordet. Slangen brys sig inte.

Gjorde en video på Facebook förra veckan.
https://www.facebook.com/groups/OfficialPCMR/permalink/104764...

Läckert!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Så.
Det är inte alls en dålig idé. En annan har också ett separat arbetsrum så yta är inget problem.

Men. Hur stor radiator är tillräckligt stor radiator?

Jadu! bra fråga. Tillverkarna brukar visa hur många W/KW de kan lämna ifrån sig vid en given temperatur delta.
Därifrån får man räkna själv beroende på vad man ska göra.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks