Får inte upp innehållet i startmeny på Windows 10 64bit.

Permalänk

Får inte upp innehållet i startmeny på Windows 10 64bit.

Hej

Som rubriken låter får jag inte längre upp startmeny i Windows 10 64bit. Det fungerade i fredags men nu när jag satte på datorn fungerar det inte längre. Inte heller sökverktyget i aktivitetsfältet fungerar. Är den någon som har liknande problem och finns det en enkel lösning?

/Mattias

Permalänk
Medlem

Om du har återställning igång, kan du återställa till en tidpunkt då det fungerade.

Permalänk
Medlem

testa starta kommandotolken som admin och skriv detta (kom ihåg mellanslagen):

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

sedan då sökningen är färdig

sfc /scanhealth

starta om datorn och kolla om det funkar

Permalänk

Det är inte så att du är inne i tablet mode?
Om du öppnar notifikationsmenyn till höger antingen via aktivitetsfältet eller sveper in från höger mot mitten och tar bort det?

Permalänk

@Morgan: J
Jag hade som tur var en återställningspunkt och då fungerar det igen. Frågan är väl vad som händer efter windows update.

Nu är dock "VÄLJ VILKA MAPPAR SOM SKA VISAS PÅ START" ur funktion. Jag kan välja att slå på inställningar men all övriga som tex Dokument, Hämtade filer, Musk, Bilder mm är "nedgråade".

Något förslag på hur jag får tillbaka den funktionen.

/Mattias

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att det är något fel på din windowsinstallation. Högerklicka på en kommandopromt, cmd.exe, och ta "Kör som administratör" och skriv sfc /scannow så ersätts filer (förhoppningsvis) som är felaktiga. Annars får du köra Återställning (startmenyn/Inställningar/Uppdatering och säkerhet/Återställning (om du kommer åt den via starmenyn).

Permalänk
Medlem

Precis detta hände mig för en dryg vecka sedan.
Jag gjorde då en systemåterställning och så fungerade det ett par dagar, så var det likadant igen. Då gjorde jag en fabriksåterställning. Tänkte det kunde vara bra att dessutom renssa rent i datorn och börja om.
Sedan brakade helvetet löst. För det första tog det 2 hela dagar att gå från Windows 8 till W8.1 (build 9600 enl vattenmärket nere till höger) med alla uppdateringar av Windows och HP-program/drivers, installationer, konfigureringar och omstarter.

Men det värsta av allt var Windows aktiveringsnyckel nu var ogiltigt så det gick inte att aktivera.
Efter 1 timme i telefon kom jag fram till Microsoft-supporten som sa att de kunde inget göra utan jag skulle ringa HP.
Det försökte på telefon något i Kommandotolken som inte fungerade.
Nu ska de efter en vecka ringa mig för att se om den nyckel som de nu har att föreslå fungerar.

Att bara skicka ett enkelt mail med den så jag kan göra det själv vid en lämplig tidpunkt är tydligen alldeles för enkelt och i så fall återkomma till dem om det inte fungerar. Utan jag ska behöva sitta och passa telefonen vid datorn.
Vet inte var eller vems felet är - Microsoft eller HP, men det är ju inte riktigt klokt det här!
Men att det ska vara så här krångligt och ta sådan tid att rätta till!

Permalänk

@Morgan:

När jag kör detta hittas fel som inte åtgärdas.

Förövrigt har i alla fall inte startmenyn försvunnit helt igen efter att uppdateringarna installerats. Jag kommer köra vidare med en "trasig" startmeny ett tag till så för jag se vad som händer. Skapar jag en ny användare fungerar att som det skall men jag har inte lust att flytta över alla mail, inställningar osv.

Söker man på google verkar båda mina inte vara okända men det finns än så länge ingen bra lösning vad jag kan förstå.

Permalänk
Medlem

har du testat mitt tips?

Permalänk

Har likadant problem, knappen "search windows" som ser ut som ett förstoringsglas fungerar inte längre. Sedan är det världens delay på att öppna utforskaren...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

@Merak:

Hej

Det var det första jag gjorde men fick felmeddelande att fel hittas. Bland annat att source fines could not be found.

Har även provat sfc /scannow och även då hittas fel som ej kan åtgärdas.

Tack för hjälpen i alla fall.

PS med alla dessa kommandon kan man nästan tro att man sitter vid en Linuxdator

Permalänk
Medlem

i samma cmd (admin) fönster skriv (dubbel kolla att du har backup på dina grejer innan nästa steg )

powershell
sedan kopiera detta och se om det funkar blir det massa röda så är det troligen korrupta filer och recovery behövs

Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like "*SystemApps*"} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

(starta om datorn oavsett om det är rött eller ej då det forfarande kan lösa problemet)

Permalänk
Medlem

@pjb: Nu har jag ringt till HP igen för de ringde inte upp med ny aktiveringsnyckel till Windows 8 efter fabriksåterställningen.

Och det fungerade och W10-flaggan har dykt upp igen men det blir ingen ny uppdatering till W10 på flera månader!

Permalänk

@Merak:

Jag tror inte jag vågar mig på detta om det finns risk att man behöver ominstallera hela datorn. Jag har som sagt fått tillbaka startmenyn genom att använda en återställningspunkt. Nu är dock "VÄLJ VILKA MAPPAR SOM SKA VISAS PÅ START" ur funktion. Tror du att ditt senaste förslag kan åtgärda detta? Skapar jag en ny användare funkar allt som det skall.

Permalänk
Medlem

det är inte så stor risk att det kan ske (säger det mest av gammal vana då jag inte vill att man skall förlora nått)

och det kan va möjligt att den funktionen kan lösa problemet ja.

Permalänk

@Merak:

Jag provade detta men det hjälpte inte. Enda sättet att kringgå problemet verkar vara att skapa en ny användare.

Tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merak:

testa starta kommandotolken som admin och skriv detta (kom ihåg mellanslagen):

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

sedan då sökningen är färdig

sfc /scanhealth

starta om datorn och kolla om det funkar

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av Morgan:

Det verkar ju som att det är något fel på din windowsinstallation. Högerklicka på en kommandopromt, cmd.exe, och ta "Kör som administratör" och skriv sfc /scannow så ersätts filer (förhoppningsvis) som är felaktiga. Annars får du köra Återställning (startmenyn/Inställningar/Uppdatering och säkerhet/Återställning (om du kommer åt den via starmenyn).

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrivet av Merak:

i samma cmd (admin) fönster skriv (dubbel kolla att du har backup på dina grejer innan nästa steg )

powershell
sedan kopiera detta och se om det funkar blir det massa röda så är det troligen korrupta filer och recovery behövs

Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like "*SystemApps*"} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

(starta om datorn oavsett om det är rött eller ej då det forfarande kan lösa problemet)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hade samma problem(för andra gången) och det ordande sig denna gång efter att jag följt dessa tre råd. Gjorde dem i turordning och startade om datorn emellan varje.
Efter att jag följt RÅD1-2 fungerade startmenyn igen, men då fungerade däremot inte sökfältet (förstoringsglaset i aktivitetsfältet).
Efter att sedan även ha följt RÅD3 så fungerar även den!

Hade som sagt problemet förut också och återställde då windows till en återställningspunkt och allt fungerade bra igen, ett tag, fram tills nu. Förhoppningsvis har detta nu löst problemet permanent om det var en specifik uppdatering som orsakade detta och som nu alltså finns på datorn och är "buggfixad" (dvs om inte någon av RÅD1-3 återställt uppdateringen, som därmed kan komma å störa igen

Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Jag har samma problem på brorsans dator, visst ska man kunna göra en ny clean install av Win 10 om man tar ner en ISO-fil?

Vi har uppgraderat den från win 8 till 10 så nyckeln är aktiverad nu med Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

Jag har samma problem på brorsans dator, visst ska man kunna göra en ny clean install av Win 10 om man tar ner en ISO-fil?

Vi har uppgraderat den från win 8 till 10 så nyckeln är aktiverad nu med Win10.

Ja

Det är inte nyckeln som är aktiverad med Windows 10 utan datorns hårdvaru-id är godkänt för aktivering av Windows 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CeciliaB:

Ja

Det är inte nyckeln som är aktiverad med Windows 10 utan datorns hårdvaru-id är godkänt för aktivering av Windows 10.

Cheers, perfekt... tack för info..då blir det clean install

Permalänk
Inaktiv

Fick samma problem men löste det såhär:

"Go to task manager:-under process tab search in background processes, a process named 'search' right click it and click to end task. then go to start menu, it will work. " Dvs avsluta processen som heter "sök" i aktivitetshanteraren.

Från följande tråd, som även innehåller andra tips på samma problem, osäker på vad som fungerar dock.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/7fb011ec-e9...

Permalänk
Medlem

@Morgan: Fungerar inte.
Har försökt flera gånger. samma problem efter flera dagar eller flera timmar.

Permalänk
Medlem

@Atomic94: Har försökt flera gånger med dessa kommando. Men det blir samma problem.
Efter sista kommando powershell så, försvann alla mina privata filer så, jag fick börja om från början att installera mina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar16:

@Atomic94: Har försökt flera gånger med dessa kommando. Men det blir samma problem.
Efter sista kommando powershell så, försvann alla mina privata filer så, jag fick börja om från början att installera mina filer.

Då är det troligtvis "clean install" som gäller, installera om w10 grundligt utan att spara några filer. Kan hända att det finns systemfiler kvar från w8 som ligger å stör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

startmeny

Jag har formaterat och installerat windows 10 flera gånger men, det fungerar inte.
När jag låter datorn vara i 2-3 dagar med skrivbordet utan skärmsläckare eller energialternativ.
Så går det inte att klicka på startmenyn.

Permalänk
Medlem

Fiskade upp detta på Microsoft support

Du kan även lösa problemet genom en reregistrering:

Kör ett powershell script genom att följa dessa steg:

1. Tryck ner CTRL+ALT+DEL, välj aktivitetshanteraren.

2. Från Arkiv, välj Kör ny Aktivitet

3. Skriv in Powershell och kryssa i Skapa den här uppgiften med Administrativ behörighet. Tryck OK.

4. Skriv in eller klistra in Get-appxpackage -all *shellexperience* -packagetype bundle |%
{add-appxpackage -register -disabledevelopmentmode ($_.installlocation +
“\appxmetadata\appxbundlemanifest.xml”)}.

5 Starta om datorn
Funkade för mej.

Visa signatur

i7-920@2,67Ghz , DDR3 1333MHz 6 GB, MSI GTX 275 Chieftec 750w nätagg + lite annat..

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Morgan: Det har jag gjort många gånger men, fungerar inte

Permalänk
Medlem

@Merak: Det har jag gjort massor gånger men, fungerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar16:

@Merak: Det har jag gjort massor gånger men, fungerar inte.

testa "inplace upgrade"

gå till http://aka.ms/win10se och klicka på ladda ner verktyget. (nästan längst ner på den sidan) ta sen och välj uppgradera nu (eller nått i den stilen ) då instaleras windows 10 om utan att dina personliga filer eller prg försvinner. (som vanligt ta backup för att va säker)