/var/log/sudo-io/ tar upp 137Gb efter sudo kommando

Permalänk
Medlem

/var/log/sudo-io/ tar upp 137Gb efter sudo kommando

Hej!

Jag skulle testa att skicka ett zfs filsystem med zfs send. På skickarsidan använde jag mig utav sudo för att jag inte hade gett någon annan användare tillåtelse att skicka. Systemet är ett FreeBSD. På mottagarsidan hade jag gett användaren administrator rättigheter att ta emot och skapa filsystem. Följande gjorde jag:

sudo zfs send data/pictures@hourly-2015-08-11-10 | ssh administrator@192.168.1.100 zfs recv data/backup/pictures Password for administrator@lab: Hangup cannot receive new filesystem stream: invalid backup stream

Efter detta märkte jag att /var/log/sudo-io/ tar upp 137Gb och att jag inte har något utrymme kvar på systemdisken. Frågan här är: Vad är det som har hänt? Hur löser jag detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Hej!

Jag skulle testa att skicka ett zfs filsystem med zfs send. På skickarsidan använde jag mig utav sudo för att jag inte hade gett någon annan användare tillåtelse att skicka. Systemet är ett FreeBSD. På mottagarsidan hade jag gett användaren administrator rättigheter att ta emot och skapa filsystem. Följande gjorde jag:

sudo zfs send data/pictures@hourly-2015-08-11-10 | ssh administrator@192.168.1.100 zfs recv data/backup/pictures Password for administrator@lab: Hangup cannot receive new filesystem stream: invalid backup stream

Efter detta märkte jag att /var/log/sudo-io/ tar upp 137Gb och att jag inte har något utrymme kvar på systemdisken. Frågan här är: Vad är det som har hänt? Hur löser jag detta på bästa sätt?

I Arch kan jag sätta limit på logfile. Minns inte kommandot för nnärvarande, men tror jag satte min på 50 MB eller liknande.

Edit: Så här gör man i Arch i alla fall:

Journal size limit If the journal is persistent (non-volatile), its size limit is set to a default value of 10% of the size of the respective file system. For example, with /var/log/journal located on a 50 GiB root partition this would lead to 5 GiB of journal data. The maximum size of the persistent journal can be controlled by uncommenting and changing the following: /etc/systemd/journald.conf SystemMaxUse=50M

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Antar att det har något lurt att göra med att jag använde sudo. Jag startade om maskinen och då blev logen normalstor igen.