Lurad på Tradera för första gången!

Permalänk

Tjena!

Tänkte låna tråden då jag är fruktansvärt misstänksam mot en säljare. Nyregristerad (2015-08-24) och säljer väldigt billigt till köp nu priser. Personen som han uppger sig att vara finns inte på eniro/hitta, i alla fall inte kombinationen och vill ha pengarna pronto. Inga omdömen förutom som köpare. Antar att jag bara ska skita i att fullfölja min affär? Verkar ju uppfylla alla kraven som skrivs om i denna tråd.

mvh,
Slasketmaa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slasketmaa:

Tjena!

Tänkte låna tråden då jag är fruktansvärt misstänksam mot en säljare. Nyregristerad (2015-08-24) och säljer väldigt billigt till köp nu priser. Personen som han uppger sig att vara finns inte på eniro/hitta, i alla fall inte kombinationen och vill ha pengarna pronto. Inga omdömen förutom som köpare. Antar att jag bara ska skita i att fullfölja min affär? Verkar ju uppfylla alla kraven som skrivs om i denna tråd.

mvh,
Slasketmaa

Om hans omdömen som köpare är positiva, så ökar chansen att han är ärlig.
Men jag vet faktiskt inte vad jag skall rekommendera dig, jag vill ju inte vara den som driver dig till affär OM du skulle bli lurad.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Om folk aldrig köper från folk med 0 omdömen, hur ska folk med 0 omdömen få omdömen?

Man köper ifrån folk som redan har omdömmen. Dom betygsätter dig i sin tur.
Men ni gör som ni vill. Köp av folk med 0 omdömmen, så får ni se hur många affärer ni klarar utan att bli lurade.
Sluta vara så blåögda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd

Jag måste haft en jäkla tur för jag har förskottsbetalat direkt till säljares konton över 150ggr utan att bli blåst på Tradera, både billiga och dyra saker!

Permalänk

Det värsta är ju att det inte räcker med att folk har omdömen på Tradera, det kan röra sig om ett hackat konto som man använder sig av och då framstår ju säljaren som väldigt trovärdig om hen har många omdömen. Men jag har aldrig blivit blåst där än.. Att google-söka på bilden man använder sig av i annonsen gör jag alltid, för att se om den är tagen från något annat ställe. Att få tele till den man köper av är ockå en bra idé..

Jag har blivit blåst på ebay ett par ggr. PayPal har agerat direkt och jag tror det längsta jag fått väntat på att få tillbaka pengar är 3 dagar, vilket jag tycker är helt otroligt bra jobbat av dom.
Gillar inte riktigt deras botar som svarar på ens mail dock, de är väldigt personliga och skriver att de har vänner i sverige och hoppas på att besöka snart osv. Blev extremt förvånad över hur personligt mail jag fick tills jag fattade att det var en bot Hmm detta var nog föresten från ebay och inte PP dock.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Tråkigt sånt där, men var inte så blåögd nästa gång. Köp ALDRIG från någon med 0 omdömen.
Pengarna kommer du få tillbaka iaf, Paypal brukar vara bra på att lösa sånt.

Har sålt och köpt en hel del på tradera, har själv över 50 positiva omdömen och alltid lovordat, och förespråkat Tradera som köp o sälj sajt.

för 4 veckor sedan vart jag också blåst, (jag som tycker att jag är så försiktig) Det var med swish betalning för ett GPU av en person men många positiva omdömen.

nästa dag fick jag mail från tradera, att säljarens kontot var avaktiverat och man rekommenderade att inte ha affärer med denna användare.

SHIT, och jag som betalade i går kväll, vad hände, ringde Tradera, ingen hjälp, ringde banken, ingen hjälp. Ringde polisen och anmälde.
fick till slut tag på säljaren efter ettt par timmar, han satt då också i telefon med Tradera, då hans konto blivit kapat

Lång historia kort, och detta trodde jag aldrig.
Förra veckan ringer Nordea, bedrägeri enheten (liknande) ber mig om en kopia på polisanmälan, och säger att kanske kommer detta ordna sig, 2 dagar senare är pengarna tillbaks på mitt konto

Kalla de tur, jag vet inte men Gladare än tåget är jag.

men bara för att de har positiva votes , även om jag själv hade sagt likadant för 5 veckor sedan, gäller inte det heller alltid,,

"Note to self" betala bara med PayPal eller Klarna, även om man känner sig säker.
Är vad jag tar med mig efter detta

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Man köper ifrån folk som redan har omdömmen. Dom betygsätter dig i sin tur.
Men ni gör som ni vill. Köp av folk med 0 omdömmen, så får ni se hur många affärer ni klarar utan att bli lurade.
Sluta vara så blåögda.

Så du menar att en människa som har 0 omdömen alltså måste köpa från andra med omdömen för att få sina första omdömen? Herrejösses.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Så du menar att en människa som har 0 omdömen alltså måste köpa från andra med omdömen för att få sina första omdömen? Herrejösses.

Nej, jag menar inte att man MÅSTE något. Men det är ju rekommenderat, dels för att du själv ska få in fler bud på det du säljer.
Många väljer att inte köpa från folk med 0 omdömen, för att slippa bli lurade, som är väldigt vanligt på tradera, mycket pga att polisen inte lägger några större resurser på att lösa sådana brott, så länge det inte kommer in flertalet anmälningar emot personen.

Hörrejösses.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Tråkigt sånt där, men var inte så blåögd nästa gång. Köp ALDRIG från någon med 0 omdömen.
Pengarna kommer du få tillbaka iaf, Paypal brukar vara bra på att lösa sånt.

Visst är det större risk med "0" omdöme, men jag har åkt dit med folk som haft 20+... Så tro inte det hjälper.
Sen om ingen vill handla med "0" omdöme, hur har du tänkt att någon ny ska kunna sälja?
Att denna person ska köpa lite meningslösa saker... hur och vad säger det om han som säljare???
Jag kan lätt lägga 1000kr på att handla lite hit och dit från folk, få 10+ omdömen som bra köpare, och sen blåsa skiten ur 10 pers med falska annonser. Är du säker då?

Oavsett om där står 100+ eller 0, så är det en risk, och man får bedöma om man är villig att ta den.

Själv har jag ett skadestånd fall mot en person och min mor har en. Tyvärr något man får räkna med.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt och sålt mycket på Tradera och börjar bli ganska bra på att känna igen bedragare.

De allra flesta är registrerade samma dag, de har 1-5 positiva köp-omdömen från stora säljare som t.ex. Gadgetbay. Annonserna har lagts ut efter kl 22 eftersom Traderas kundtjänst stänger då så man kan inte nå dem förrän kl 8 på morgonen så annonsen ligger ute hela natten trots att andra användare anmäler den. Och så använder de sig av köp nu priser som ligger långt under marknadsvärdet. Ofta kan man också googla på produkten som säljs och samma bild som ligger i annonsen hittar man i bildsökresultatet.

Har även hittat andra misstänka bedragare som varit medlemmar på Tradera länge och har många positiva omdömen, men när man kollar omdömena så ser man att de senaste är lagda för typ tre år sedan eller liknande. Faller annonsen in i ovanstående beskrivning så är det med största sannolikhet ett hackat konto som används.

Har också mailat med bedragare där de faktiskt erkänner och samtidigt säger att de aldrig åker dit, de använder sig till och med av sitt personliga bankkonto.

Tycker det är jävligt trist, polisen prioriterar ner detta totalt då det endast rör sig om hundralappar eller några enstaka tusenlappar.

Jag har även själv råkat ut för bedragare på Tradera, då det fortfarande inte var så vanligt och jag inte var naiv och missade varningssignalerna.

Dock så undviker jag inte personer med noll omdömen per automatik då jag även känner igen seriösa säljare när man läser annonstexten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag kan lätt lägga 1000kr på att handla lite hit och dit från folk, få 10+ omdömen som bra köpare, och sen blåsa skiten ur 10 pers med falska annonser. Är du säker då?

Precis, man ska inte vara så blåögd.
Som jag nämnt tidigare kan man inte enbart gå på om säljaren har omdömen eller inte.
Man måste gå igenom vad för slags affärer denne gjort, under hur lång tid osv. Vad för slags prylar säljaren köpt är också bra att kika på, en jävla massa 10-kronors prylar från 100 olika säljare, är såklart något att se upp för.
Det tar inte många minuter att göra detta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Börjar undra vad polisen håller på med? Fick en kopia av min polisanmälan nån vecka efter jag anmält saken. Men har fått två samtal ifrån dom efter det. Ett för några veckor sen, där dom ville veta om mitt bankkonto var kopplat till paypal, när detta hände. Jag svarade, att det var det inte och det var det ända dom ville veta. Igår fick jag ett nytt samtal och då ville dom veta vilken bank jag hade, så dom kunde kolla om jag verkligen gjort en insättning på paypal. Blev nästan förbannad och tyckte det kändes som dom behandlade mig som skurken i detta. Irriterad..

Man har för fasen inte lust att polisanmäla nått i fortsättningen, om man ska bli behandlad så här!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5