Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

systemutvecklare Java YH

Hej.
Tänkte höra va ni har för åsikter om newtons program systemutvecklare java. Vad gäller själva jobbet och utbildningen.
Och ett ungefär vad man skulle kunna tjäna i månaden som systemutvecklare av java.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Farsta
Registrerad
Dec 2003

Systemutvecklare

@Advald:
Hej. Jag kan inte svara på hur bra utbildningen är då jag inte ser vad den innehåller.

Jag jobbar själv som Systemutvecklare med Java som grund och har en bruttolön på 36 000kr (fast) + 4 000kr (bonus om jag debiterar en viss grad). Så ca 40 000kr.

Java-tekniken är både ett programmeringsspråk och en plattform. Programmeringsspråket Java är ett objektorienterat högnivåspråk som ser ut och fungerar på ett visst sätt (många likheter finns med andra programspråk). En Java-plattform är en miljö där program skrivna i Java körs.

I skolan brukar man få lära sig Java SE. Det som är hett på Javamarknaden just nu är ramverk i JavaEE plattformen.
Några exempel:
Spring MVC
Struts

Mitt hetaste tips är att du försöker få så mycket kontakt du bara kan med något ramverk och några av de fundamentala begreppen och sen bara koda, koda, koda

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av axeburken:

@Advald:
Hej. Jag kan inte svara på hur bra utbildningen är då jag inte ser vad den innehåller.

Jag jobbar själv som Systemutvecklare med Java som grund och har en bruttolön på 36 000kr (fast) + 4 000kr (bonus om jag debiterar en viss grad). Så ca 40 000kr.

Java-tekniken är både ett programmeringsspråk och en plattform. Programmeringsspråket Java är ett objektorienterat högnivåspråk som ser ut och fungerar på ett visst sätt (många likheter finns med andra programspråk). En Java-plattform är en miljö där program skrivna i Java körs.

I skolan brukar man få lära sig Java SE. Det som är hett på Javamarknaden just nu är ramverk i JavaEE plattformen.
Några exempel:
Spring MVC
Struts

Mitt hetaste tips är att du försöker få så mycket kontakt du bara kan med något ramverk och några av de fundamentala begreppen och sen bara koda, koda, koda

Tack så jätte mycket för svar

Sitter just nu med c# som jag tänkte bygga en grund på och sedan hoppa in på java språket innan jag tänkte börja med javautbildningen nästa år och kommer försöka lära mig så mycket som det går, har även köpt in lite böcker second hand böcker för en billig peng och kommer försöka lära mig ifrån dem.
Får man fråga vilken utbildning du tog till din väg som javautvecklare ?

Men angående utbildningen som javautvecklare på YH så har du alltså ingen aning om ditt företag har tagit emot någon ifrån en yh utbildning :)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Farsta
Registrerad
Dec 2003

Joorå :)

Skrivet av Advald:

Tack så jätte mycket för svar

Sitter just nu med c# som jag tänkte bygga en grund på och sedan hoppa in på java språket innan jag tänkte börja med javautbildningen nästa år och kommer försöka lära mig så mycket som det går, har även köpt in lite böcker second hand böcker för en billig peng och kommer försöka lära mig ifrån dem.
Får man fråga vilken utbildning du tog till din väg som javautvecklare ?

Men angående utbildningen som javautvecklare på YH så har du alltså ingen aning om ditt företag har tagit emot någon ifrån en yh utbildning :)?

Jag gick en vanlig data och systemvetenskaps utbildning med inriktning på programmering. Vi har tagit in flera rookies direkt från skolan, men de hamnar sällan (snarare aldrig) ute hos kund direkt. De brukar istället hamna med en erfaren utvecklare i ett internt uppdrag (nu snackar jag bara av egen erfarenhet från mina snart 5 år som konsult).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

känner mig tvngen att nämna att både chrome och mozilla droppar supporten av en anledning... Vet du inte varför så är det dags att vakna kanske?

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sen kan man tänka sig att det inte endast är webbläsare som använder java.... @makkesk8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av makkesk8:

känner mig tvngen att nämna att både chrome och mozilla droppar supporten av en anledning... Vet du inte varför så är det dags att vakna kanske?

Hahah jaha, och? Du tror att Java endast används av webbläsare?

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Farsta
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av makkesk8:

Till vem riktade du inlägget??
Chrome gör ett vettigt vägval genom att droppa support för NPAPI-baserade plugins (minst lika bra som Apples beslut att inte stödja flash ,s om alla Android-orienterade skrattade åt). Det droppade stödet påverkar ju självklart andra ekosystem också, tex Silverlight..

Förstod inte riktigt din poäng med inlägget. Du vet väl att java är liiiiite mer än en browserplugin??

Cheers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Java är ett bra val, men du ska fatta det valet av en anledning. Varför vill du bli Java-utvecklare? Som nämnts så är det både sant att Java är på väg bort från vissa tillämpningar men också att det blir starkare på andra. Det är både en otroligt kraftfull plattform och ett vasst programmeringsspråk.

.NET plattformen är annars högintressant nu iom. Microsofts stora satsningar på opensource och communities. C# som programmeringsspråk är också väldigt starkt med en bättre definierad miljö än Java (IMHO). Men även där så ska du vara medveten om varför du väljer det!

Sen ska vi inte glömma C++... och .. och ... och... och....

Det finns inte rätt eller fel här, allt beror på vad du är ute efter.

Sen ska du absolut inte glömma/undvika javascript. Med saker som WebAssembly och Node.js på kartan så är det ett glödhett programmeringsspråk som spås en lysande utveckling de kommande åren.

I dagsläget om jag började om från scratch så hade jag t.ex. inte valt Java eller .NET om jag ville jobba med webb.

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av axeburken:

En rätt intressant parameter i sammanhanget bör väl vara hur många års erfarenhet det gäller och om du bor i någon av storstäderna? Som referens ligger jag som .NET-utvecklare/konsult i Stockholm på din nivå två-tre år in i karriären.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Farsta
Registrerad
Dec 2003

@Sebbepojken:
4 år.
Anställd på ett företag med säte i Stockholm. Konsultar på ett annat företag i Södertälje (gissa vilket..)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Sheep:

Java är ett bra val, men du ska fatta det valet av en anledning. Varför vill du bli Java-utvecklare? Som nämnts så är det både sant att Java är på väg bort från vissa tillämpningar men också att det blir starkare på andra. Det är både en otroligt kraftfull plattform och ett vasst programmeringsspråk.

.NET plattformen är annars högintressant nu iom. Microsofts stora satsningar på opensource och communities. C# som programmeringsspråk är också väldigt starkt med en bättre definierad miljö än Java (IMHO). Men även där så ska du vara medveten om varför du väljer det!

Sen ska vi inte glömma C++... och .. och ... och... och....

Det finns inte rätt eller fel här, allt beror på vad du är ute efter.

Sen ska du absolut inte glömma/undvika javascript. Med saker som WebAssembly och Node.js på kartan så är det ett glödhett programmeringsspråk som spås en lysande utveckling de kommande åren.

I dagsläget om jag började om från scratch så hade jag t.ex. inte valt Java eller .NET om jag ville jobba med webb.

Ne men jag är intresserad av programmering och blev rekommenderad javautvecklare. Men man kanske borde sadla om ?