Permalänk

Ny 4790k, höga temperaturer

Tjena! Funderar lite på hur höga temperaturer som är normalt på en 4790k med en BeQuiet dork rock 3.

Själv får jag runt 90 grader när jag stresstestar med prime95. Jag har inte överklockat än, men jag funderar på om moderkortet (Asus z97-A) kan ha överklockat lite själv. Processorn tickar nämligen i 4.4 Ghz enligt CPU-z trots att jag belastar alla fyra kärnor till max. Kan ju vara turbo oxå, men jag trodde att den bara gick upp till 4.4 Ghz när man belastar en enda kärna.

Har testat att uppgradera bios till senaste (läste att det kunde hjälpa med temperaturavläsning), och har även testat att installera om kylaren med annan kylpasta (kan för övrigt nämna att det verkade som det var god kontakt när jag bytte, eftersom kylpastan hade spridit sig över hela processorn). Jag använder ett litet riskorn i mitten, och låter trycket sprida ut pastan.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

@Axelander23: Om jag inte minns helt fel så ska du undvika Prime95 med 4790K. Testa något annat program. Intel Extreme Tuning Utility kanske?

Visa signatur

- 13600K | ASUS 3080 | 32GB DDR5 | XB271HU -

Permalänk

min gör exakt samma fast i occt. tar typ 3 min så stänger den av för den överskridit 90°c men i spel osv är de sällan den går över 65-70°c

sällan alla trådar belastas till 100% konstant och dessa syntetiska tester är ju vorst case scenario typ.

kör min i 4700ghz @ ~1.23V

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

@Axelander23: Om jag inte minns helt fel så ska du undvika Prime95 med 4790K. Testa något annat program. Intel Extreme Tuning Utility kanske?

Stämmer bra. Prime95 använder AVX2-instruktioner som låter processorn få ~0.1V mer än vad som är max under andra omständigheter. Detta medför då högre temperaturer än man kanske förväntar sig. Sedan ska man komma ihåg att det fortfarande inte är bra värmeöverföring mellan kärnor och IHS på Intel-processorer, så du kan ha fått ett dåligt exemplar ur det avseendet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har testat lite mer nu, och en runda Cinebench r15 ger 79 grader, extreme tuning utility ger väldigt varierande temperaturer (och det hörs på fläkten. Den varvar upp med 3 sekunders mellanrum) mellan 84 grader som högst och 70 grader som lägst.

Jag visste inte att man inte skulle använda prime95 på nyare processorer, men det gör inget för det gäller bara de senare versionerna (efter 26.6) och jag använder en gammal version. Testade nyaste versionen för skojs skull och tempen gick upp i 100 grader direkt.

Såååå... allt är alltså i sin ordning? Känns jätte konstigt att man inte ska kunna belasta processorn med vad man vill. Min gamla intel i5 750 körde jag en bra bit över 1.3v och den gick aldrig över 75 grader i prime och 80 grader i intel burn test. Använde en gammal zalman cnps 9000 då

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."