Konsult(bemmanings)-anställd. Ska det vara så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2003

Konsult(bemmanings)-anställd. Ska det vara så här?

Hej!

Jag befinner mig i åldersspannet 25-35 år och har efter ett antal år i branscher jag inte trivts i studerat och sökt mig till IT-branschen. Området som jag sökt mig till är drift och support. Jag har sedan studierna samlat ihop ca 18 månaders erfarenhet i den nya branschen och ställer mig ytterst frågande och kritisk till hur arbetsmarknaden och dess villkor ser ut.

Snabb genomgång av den första tiden i IT-branschen:

Blev klar med studierna vid den aktuella högskolan

Återgick därefter till mitt arbete som jag varit tjänstledig från (i min gamla bransch) medan jag sökte arbete

Fick ett kortare uppdrag genom ett konsultbolag. Beslutade mig för att ta ett leap of faith och sa upp mig från mitt gamla arbete och accepterade det korta uppdraget (det varade ca 3 månader)

Därefter väntade ca 4-5 veckor arbetslöshet.

Fick ett nytt uppdrag av ett konsultbolag. Denna gång blev jag tillsvidareanställd utav konsultbolaget. Detta uppdrag sträckte sig 12 månader (initialt var det dock bara snack om 4 men det blev förlängt)

Därefter gick jag hemma i ca 1 vecka innan jag fick ett nytt kortare uppdrag om ca 3 månader genom samma konsultbolag

Mina erfarenheter av att vara anställd som konsult har inte varit speciellt positiva. Jag var efter mina studier inställd på att jag var tvungen att göra ett par hundår där jag var inställd på att slita för att bevisa min duglighet, jag hade dock förhoppningen att det skulle råda mer rättvisa än vad det gjorde. Att vara anställd som konsult lät till en början väldigt exklusivt och jag gick in i rollen med höga förväntningar. Jag insåg dock ganska omgående att allt inte var så positivt som jag först trott.

Redan första uppdraget jag fick tyckte jag verkade konstigt upplagt. Kedjan mellan mig och arbetsplatsen såg ut på följande vis:

Jag - Bolag A- Bolag B - Bolag C(arbetsplatsen)

Bolag A var konsultbolaget som jag var anställd hos. Bolag B var ett annat konsultbolag bolag C hade kontrakt med. Bolag C var alltså själva företaget jag arbetade på. Anledningen till att bolag B hade anlitat bolag A var för att de själva inte hade tillräckligt med konsulter själva. Jag tyckte kedjan var onödigt komplex och jag insåg snabbt att det jag fick i lön var betydligt mindre än det som bolag C värderade min arbetsinsats till och betalade för mig varje månad. Alla tre uppdragen jag hade hade en identisk struktur: jag, två konsultbolag och slutligen företagen där jag arbetade.

Det första uppdraget jag var utskickad på arbetade jag bara med andra konsulter. När jag började med det andra uppdraget arbetade jag jämsides med företagets egna personal och fick då möjlighet att jämföra löner med dem. Min lön såg ut på detta vis:

Prestationslön: ca 20000 kronor brutto. Denna betalades ut när jag fakturerat 160+ timmar på en månad
Garantilön: ca 15000 kronor brutto. Denna lön var jag garanterad oavsett om jag inte fakturerat en enda timme, dvs saknade uppdrag

Mina kollegor som hade samma kompetens som jag och samma arbetsuppgifter låg på ca 24-27k brutto i fast månadslön. Utöver detta hade dem flextid, arbetstidsförkortning och en del andra förmåner. Jag hade inga av dessa förmåner utan var helt beroende av antalet fakturerade timmar för att få ut en lön jag kunde klara mig på. Röda dagar var något jag avskydde då arbetsplatsen höll stängt på dessa vilket gjorde att jag ej kunde fakturera någon tid, vilket innebar att varje röd dag gjorde att jag närmade mig min garantilön. Arbetsplatsen förde väldigt noggrann statistik över vad vi presterade och det var tydligt att jag var en av de som presterade bäst.

Jag påtalade detta under ett lönesamtal men fick ändå ett tvärt nej till svar på mina yrkanden. Efter att ha påtalat hur demoraliserande det kändes att gå till en arbetsplats där man presterade i toppskiktet men ändå fick 25% mindre i lön än övriga lyckades jag tillskansa mig en liten ökning.

Såhär i efterhand är jag nog snarare rädd än arg över hur det fungerar i konsultbranschen. Jag förstår överhuvudtaget inte hur det är tänkt att fungera när varje konsult ska både mätta sig själv samt 2 konsultbolag och samtidigt generera vinst åt företaget där man utför arbetet. Det tycks för mig vara alldeles för mycket overhead per (konsult)anställd och jag har svårt att se hur vi i Sverige ska kunna konkurrera internationellt. Jag bor i ett storstadsområde och har bra koll på de tjänster som annonseras ut, mellan tummen och pekfingret skulle jag nog säga att ca 70-80% av de utannonserade tjänsterna inom IT-drift går genom konsultbolag.

Jag har funderat på varför det ser ut som det gör och jag gissar på att det beror på LAS.

Trådens frågeställning:
Vilka förändringar hade behövt göras för att ett företag ska avlöna konsultbolag vid varje nytt arbetstillfälle?

Ber om ursäkt om inlägget är en smula rörigt, har gått och mentalt filat på det under semestern (men säkert glömt hälften) och nu när jag äntligen hade tid att nedteckna det så blev det ändå ganska kaosartat

TL, DR: Mina erfarenheter av konsultbranschen är dåliga, hur blir vi av med den ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

Korrekt titel är väl ambulerande tjänsteman? Stor skillnad på att vara en IT-konsult och vara ambulerande tjänstman via bemanningsföretag. Ungefär som att kalla en städare för lokalvårdare ^^

Bra som insteg och hitta ett företag man gillar, men man ska försöka skaffa sig en tillsvidareanställning på företaget man är uthyrd hos. Att vara "konsult" är inget att sträva efter som du säger har man oftast inte samma förmåner som sina "kollegor"/kunder

> Raijintek Styx | Win 10 Pro-64 | i5-4690K @ 4.3 | bq Pure Rock | MSI Gaming GTX 970 | Gigabyte m5 Sniper | Corsair Vengeance 16gb | EVGA Supernova 750W G2 <

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2003

Precis som Sunshine914 så är ambulerande tjänsteman nog egentligen korrekt titel i ditt fall då det låter som du varit anställd hos ett "bemanningsföretag"?.
Jag själv är anställd som IT-konsult (systemutvecklare) på ett konsultföretag (endast IT) och har bra villkor. Ingen så kallad "garantilön" eller något sådant. Jag har en fast månadslön, oberoende på hur många timmar jag fakturerar (oavsett antalet faktiska dagar på en månad, även betalt och ledigt under röda dagar). Vissa perioder finns det mycket jobb och då kan jag ta ut övertid i pengar eller jobba in komptid om jag så vill.

Hos oss kan vi ha projekt som vi driver i egen regi åt en kund, ofta sitter vi då på vårt eget kontor. Det brukar kunna vara förvaltning av en kunds befintliga applikationer eller helt enkelt nyutveckling av applikationer eller webbsidor. Vi kan också vara uthyrd som en resurskonsult till kunden i deras egna projekt och då sitter man där på plats. Det beror helt enkelt på vad kunden är ute efter (det sistnämnda är vanligt ute myndigheterna).

I och med att jag är junior kan det ibland gå en tid utan uppdrag (veckor eller till och med rätt så många månader) men jag har samma lön ändå. Behöver inte heller oroa mig för att jag kommer bli av med jobbet på grund av "arbetsbrist". De är helt enkelt villiga att betala för att hålla kvar kompetensen inför kommande uppdrag.

*edit*
Kan även nämna att innan jag studerade jobbade en tid som IT-support på ett bemanningsföretag. Då var min titel just "ambulerande tjänsteman". Då var lönen rätt risig, timlön och jag var anställd på 75% (behövde då ingen garantilön). Jag befann mig då i och för sig hela tiden på en och samma arbetsplats i ett och ett halvt år innan jag sade upp mig och flyttade till annan ort.

Stationär: FD Define Nano S, AMD R5 1600, Biostar X370GTN, G-Skill Ripjaws V 16GB 3600Mhz @ 3200Mhz CL16, Radeon RX 570, Samsung 850 EVO 1TB, Corsair SF450, Arctic Freezer 33
HTPC: In-Win BP671, AMD Athlon 5350, Asus AM1I-A, Geforce GT 710, 4GB 1600Mhz, Corsair Force LS 60GB, One for all UCR7960 (+ Flirc)
NAS: HP Proliant N54L, 2x WD Red 2TB (Raid 1), WD Green 2TB, FreeNAS 11

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004

Välkommen till effekterna av LAS. Företagen betalar gärna dubbelt så mycket för att ha dig där när de vill och kunna bli av med dig direkt.

Angående tips för din situation, är du så högpresterande som du säger så snacka med folk på företaget, får du höra att det finns tankar på att förlänga din inhyrning så är det din bästa chans att försöka få dom ett anställa dig istället för att förlänga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Det är stor skillnad på att jobba som konsult via ett konsultbolag i still med Acando, Sogeti, Evry, Knowit, Tieto etc. Sedan har du bemanningsföretag Manpower, Proffice, Academic Work.

Konsultbolagen kräver oftast akademisk utbildning och fokuserar på spets kompetens där de sedan har möjlighet att ta bra betalt för. Bemanningsföretag är mycket bredare och riktar sig mer på att erbjuda massor och ge företagen billigare arbetskraft genom att de inte är lika bundna och kan anpassa sig till konjunktursvängningar, Exempelvis de som jobbar på bandet på Volvo.

Lönemässigt är det oftast konsult > anställd > anställd via bemanningsföretag.
Det är även tryggare att vara anställd som konsult än bemanningsföretag, då du har tillsvidare anställning samt samma lön oavsätt om du har uppdrag eller ej.

Jag tycker det är lite skrämmande hur bemanningsföretag försöker efterlikna konsultbolag samt säga att deras anställda är konsulter. Det är i dags lägget stor skillnad på Konsult och "Konsult"

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av Sunshine914:

Korrekt titel är väl ambulerande tjänsteman? Stor skillnad på att vara en IT-konsult och vara ambulerande tjänstman via bemanningsföretag. Ungefär som att kalla en städare för lokalvårdare ^^

Bra som insteg och hitta ett företag man gillar, men man ska försöka skaffa sig en tillsvidareanställning på företaget man är uthyrd hos. Att vara "konsult" är inget att sträva efter som du säger har man oftast inte samma förmåner som sina "kollegor"/kunder

Precis som du säger är titeln ambulerande tjänsteman på mitt kontrakt. Bolaget jag arbetat för var dock väldigt noga med att alltid säga konsult (och aldrig under några omständigheter nämndes ordet bemanningsbolag)

Skrivet av lanbonden:

Välkommen till effekterna av LAS. Företagen betalar gärna dubbelt så mycket för att ha dig där när de vill och kunna bli av med dig direkt.

Angående tips för din situation, är du så högpresterande som du säger så snacka med folk på företaget, får du höra att det finns tankar på att förlänga din inhyrning så är det din bästa chans att försöka få dom ett anställa dig istället för att förlänga.

Det borde finnas en bättre väg att gå än att vid varje "konsult"-tjänst ösa pengar över tredjepart bara för att komma undan LAS. Ett rimligare förfarande torde väl i så fall vara att man avtalar bort LAS vid anställning och öser pengar över den man anställer för att kompensera detta? Jag förstår inte hur LAS, som är tänkt att skydda den arbetstagandes rättigheter, istället direkt sätter krokben för den som vill arbeta.

Jag har presterat väl och samtliga kontaktpersoner från mina uppdrag finns bland mina referenser numera :). Däremot fick jag skriva på en konkurrensklausul vid anställning och vad jag tolkar den som så får jag inte gå över i anställning hos min arbetsgivares kunder. Jag är därmed inte helt säker på att jag ens får bli anställd där.

Skrivet av Tino:

Det är stor skillnad på att jobba som konsult via ett konsultbolag i still med Acando, Sogeti, Evry, Knowit, Tieto etc. Sedan har du bemanningsföretag Manpower, Proffice, Academic Work.

Konsultbolagen kräver oftast akademisk utbildning och fokuserar på spets kompetens där de sedan har möjlighet att ta bra betalt för. Bemanningsföretag är mycket bredare och riktar sig mer på att erbjuda massor och ge företagen billigare arbetskraft genom att de inte är lika bundna och kan anpassa sig till konjunktursvängningar, Exempelvis de som jobbar på bandet på Volvo.

Lönemässigt är det oftast konsult > anställd > anställd via bemanningsföretag.
Det är även tryggare att vara anställd som konsult än bemanningsföretag, då du har tillsvidare anställning samt samma lön oavsätt om du har uppdrag eller ej.

Jag tycker det är lite skrämmande hur bemanningsföretag försöker efterlikna konsultbolag samt säga att deras anställda är konsulter. Det är i dags lägget stor skillnad på Konsult och "Konsult"

Jag arbetade för ett bolag i samma kaliber som de tre sistnämnda i ditt första stycke.

Jag tycker det är beklämmande. Jag älskar verkligen jobbet jag utför, men anställningsvillkoren och allt runtomkring detta är helt horribla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag tror att TS är extremfall. Något som dock ej är ovanligt är att en rekryteringsbolag letar upp en, man anställs sedan av ett konsultbolag som säljer en till ett annat företag, där detta företag i sin tur säljer ens tjänster till olika kunder.

Orsaken till detta är flera självklart har LAS m.m stor påverkan, men även just in time tänkandet. Slutkunden vill enbart betala för rätt arbetskraft just då denna behöver denna. För att kunna få detta är kund beredd på att betala väldigt mycket mer per timma.

Lösningen på problemet är att starta eget och då kanske sälja sig direkt till kund eller enklare till ett företag som säljer en vidare. Problemet är dock att i bidragsparadiset sverige så betalar man extremt mycket skatt (50%) för att bygga upp ett skyddsnät där man som företagare inte har samma rättigheter. Så man bör även flytta till ett annat land som USA.
I princip alla inom IT som är grymt duktiga som jag har stött på har valt att starta eget, jag kan dock tänka mig att det beror väldigt mycket på vilket område inom IT som man jobbar inom. -Med starta eget så jobbar de som vilken anställt som helst och det går ej se att denna person på kontoret egentligen är en egenföretagare.

Själv funderar jag till norge, där är det också hög skatt, men skillnaden är att staten inte slösar så mycket pengar på saker som de ej behöver ha. Dessutom är lönen, arbetsvillkoren ja allt bättre. (visst matpriser etc är högre)