Permalänk
Medlem

Byta klädsel på IKEA Malkolm-stol?

Hello!

Jo jag har en Malkolm kontorsstol ifrån IKEA och den är väl 2 år vid det här laget. Problemet med den är att den var riktigt schysst i början, men nu efter ett tag så inser man ju att skinnimitations-materialet som i princip 90% av stolen är klädd med, inte är så himla bra. Det töjs ut och slits väldigt ordentligt just nu, så pass att det börjar gå hål lite här och var.

Så till frågan: Är det någon som vet ifall man kan beställa en ny klädsel för denna stol eller om man måste söka sig till en tapetserare? Kollade lite snabbt på IKEAs hemsida och kunde inte hitta någonting, och en snabb googling på "klä om en kontorsstol" gav mig några få resultat om vad kostnaderna för ett eventuellt besök hos en tapetserare skulle kosta (några hundra upp till tusen vilket känns lite väl...)

Om det inte finns något särskilt eller billigt, är det då någon som kanske har erfarenhet av att klä om en kontorsstol som i så fall kan dela med sig av sina upplevelser och tankar/åsikter om det? Är det svårt tex? Är det värt den tiden?

Tack på förhand för svar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

@vompen: Jag har en likadan stol. Den har börjat bli lite sliten; inga hål ännu, men skinnimitationsmaterialet har börjat lossna. Jag har gått lite i tankarna sy ett överdrag till kudden (ryggstödet är fortfarande helt). Inte så överdrivet svårt, det knepigaste är att få till rätt form. Billigt också

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaea:

@vompen: Jag har en likadan stol. Den har börjat bli lite sliten; inga hål ännu, men skinnimitationsmaterialet har börjat lossna. Jag har gått lite i tankarna sy ett överdrag till kudden (ryggstödet är fortfarande helt). Inte så överdrivet svårt, det knepigaste är att få till rätt form. Billigt också

Lutar åt samma här, fast i mitt fall håller ju låtsasskinnet på att lossa (hål som jag kallar det) och ska man byta det kan man lika gärna passa på att byta allt i samma färg. Får ta hjälp av min mor.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Lutar åt samma här, fast i mitt fall håller ju låtsasskinnet på att lossa (hål som jag kallar det) och ska man byta det kan man lika gärna passa på att byta allt i samma färg. Får ta hjälp av min mor.

Hade själv samma stol för en månad sedan köpte dock en ny stol (DX Racer Racing röd/svart) annars tänkte jag dra över ngt på min gamla stol också. Tänkte mest på häftstiftapparat bara. Häfta fast en ikea filt eller köpa ett tygstycke bara och häfta fast undertil.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Konstruktionen såg rätt enkel ut. Slit av gamla klädseln och sätt dit ny med häftpistol. Om själva dynan är hel dvs. Eller så sätter du bara nya tyget rätt över det gamla tyget, se till att spänna det ordentligt först

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Hade själv samma stol för en månad sedan köpte dock en ny stol (DX Racer Racing röd/svart) annars tänkte jag dra över ngt på min gamla stol också. Tänkte mest på häftstiftapparat bara. Häfta fast en ikea filt eller köpa ett tygstycke bara och häfta fast undertil.

Se där ja.
Ja jag kollade stolen lite närmre och det verkar vara rätt så straight forward att ta loss och häfta fast ny. Sen så tänker jag nog vara lite mer ambitiös och skaffa något bra tyg och sy ihop alla bitar för sig för att sedan klä och häfta

Skrivet av BrottOchStraff:

Konstruktionen såg rätt enkel ut. Slit av gamla klädseln och sätt dit ny med häftpistol. Om själva dynan är hel dvs. Eller så sätter du bara nya tyget rätt över det gamla tyget, se till att spänna det ordentligt först
Typ såhär: https://www.youtube.com/watch?v=qBp--nEPzdo

Ja men precis. Som jag skre vtill Extremaz så kan man ju göra det väldigt enkelt eller lite svårare, och jag siktar nog på att göra det svårare för då blir det nog lite bättre är känslan All in or nothing!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+