Drivrutiner till grafikkort etc

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till grafikkort etc

Hej!

Jag tänkte dra in ubuntu eller redhat (verkar inte som om det finns nå andra dist som stöds). Jag är lite fundersam över om drivrutinerna är rätt, har detta graffe "sapphire radeon r9 390 8gb" Och behöver jag dra ner drivrutiner till nätverkskort och moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det ska fungera direkt med grafikkortet. Nätverkskort beror ju på vad du har men de allra flesta fungerar direkt.

Du har 2 alternativ för grafikkortet, radeonsi som är öppen källkod eller amd catalyst. Personligen kör jag radeonsi, fungerar mycket bättre vid vanligt användande. Dock fungerar inte alla spel än men det är på g.

Linux Mint verkar bra enligt det jag läst om du inte har så bra koll på Linux än, har dock inte kört det själv.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du behöver uppdatera "mesa" och "radeonsi" mm eftersom du har ett 390.

Googlade lite snabbt och detta borde fungera:

sudo apt-add-repository ppa:oibaf/graphics-drivers
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Det kan vara så att du behöver uppdatera "mesa" och "radeonsi" mm eftersom du har ett 390.

Googlade lite snabbt och detta borde fungera:

sudo apt-add-repository ppa:oibaf/graphics-drivers
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Okej, tack så mycket! Är radeonsi något jag behöver ladda ner eller något jag kör via commands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Det ska fungera direkt med grafikkortet. Nätverkskort beror ju på vad du har men de allra flesta fungerar direkt.

Du har 2 alternativ för grafikkortet, radeonsi som är öppen källkod eller amd catalyst. Personligen kör jag radeonsi, fungerar mycket bättre vid vanligt användande. Dock fungerar inte alla spel än men det är på g.

Linux Mint verkar bra enligt det jag läst om du inte har så bra koll på Linux än, har dock inte kört det själv.

Funderar på att testa Gentoo eller Arch, de verkar rätt populära här på forumet!
EDIT: om de nu funkar med mitt graffe med drivrutiner har ingen koll alls..

Permalänk
Medlem

Det följer med som standard i systemet. Du kan dock behöva uppgradera som jag skrev ovan då ditt kort är ganska nytt. Jag kör ett R9 290 som är samma chip och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Funderar på att testa Gentoo eller Arch, de verkar rätt populära här på forumet!

Det tycker jag du ska prova Det är mycket mer pill än med tex ubuntu men mycket roligare och bättre i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Det följer med som standard i systemet. Du kan dock behöva uppgradera som jag skrev ovan då ditt kort är ganska nytt. Jag kör ett R9 290 som är samma chip och det fungerar bra.

Skrivet av egon2003:

Det tycker jag du ska prova Det är mycket mer pill än med tex ubuntu men mycket roligare och bättre i slutändan.

Ahaa va bra!
Tack så himla mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Det tycker jag du ska prova Det är mycket mer pill än med tex ubuntu men mycket roligare och bättre i slutändan.

Gentoo är långt ifrån mindre pill mot att köra något Ubuntu derivat där du behöver lägga till ett par PPAs och du får senaste Xorg, Mesa mm. Arch är mycket mindre pill än Gentoo men fortfarande mer än vad Ubuntu skulle ge. Ubuntu och dylikt behöver inte större kunskaper att installera, köra och underhålla något som Arch kräver kunskap i likt Gentoo.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Gentoo är långt ifrån mindre pill mot att köra något Ubuntu derivat där du behöver lägga till ett par PPAs och du får senaste Xorg, Mesa mm. Arch är mycket mindre pill än Gentoo men fortfarande mer än vad Ubuntu skulle ge. Ubuntu och dylikt behöver inte större kunskaper att installera, köra och underhålla något som Arch kräver kunskap i likt Gentoo.

Mhmm, kanske ska komma in i Ubuntu innan jag börjar kolla på något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phrrak:

Mhmm, kanske ska komma in i Ubuntu innan jag börjar kolla på något annat!

Om det finns finns proprietära drivrutiner till till grafikkort förslår Ubuntu vilka som skall installeras och du behöver inte hämta något själv.