Oculus VR drömmer om oändligt kraftfulla grafikprocessorer

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Oculus VR drömmer om oändligt kraftfulla grafikprocessorer

Den största utmaningen inom virtuell verklighet är varken störande latenser eller trilskande optik utan det enorma behovet av beräkningskraft, uppger Oculus grundare Palmer Luckey.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Asså VR hoppas jag drar igång utvecklande av GPUr !!

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Palmer Luckey och jag verkar drömma om samma saker här i livet.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

Denna kille är så otroligt intelligent, han började pilla med elektronik som 11 åring och började tjäna pengar på att laga söndriga iphones och sälja dom senare när dom började komma , över 30.000 dollar om jag inte minns fel. Han hade också en dator för tio tusentals dollar med 6 skärmsetup och älskade VR redan som liten och hade en samling med 50 olika äldre "vr headset" som han hade byggt upp under en längre tid.

Killen är 23 år.

Det är pågrund utav sådana här människor vars intressen och kunskaper är så höga, som vi kan sitta och leka med massa teknikprylar!

Jag bugar för dig ,Palmer.

Project Autumn Enthoo Primo - i7 5930k 4,2Ghz, 2x980ti, 32GB RAM, X99 SOC Force, 1x 256 GB Samsung 950, 2x Samsung 850 250 GB, 1x Intel 520 240 GB, 3x 3TB WD, Corsair AX 1500i. Full loop 1x360x45mm, 1x360x60mm alphacool,rigid tubing - ek parts. Asus ROG SWIFT PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Mar 2011

det låter lite för mig som att dom börjar skylla på annat för att deras kommande headset inte uppfyller deras förväntningar. jaja skall bli kul att titta på VR nästa år i vilket fall, hoppas full hd vr kommer snart så man får en acceptabel upplösning ochså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Jag har helt tappat intresset för VR sedan Facebook köpte Oculus, men om nu VR kan bli en blåslampa för Nvidia och AMD att göra effektiva GPU'er i allmänhet så kan nog VR bli till någon nytta även för mig då

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Ozzed:

Jag har helt tappat intresset för VR sedan Facebook köpte Oculus, men om nu VR kan bli en blåslampa för Nvidia och AMD att göra effektiva GPU'er i allmänhet så kan nog VR bli till någon nytta även för mig då

Vadå facebook är det bästa som hänt spelvärlden, det blir ju najs att be 50 vänner gilla för att plocka upp 2 magasin till Ak47. Sen rekryterar du bara 10vänner så att du kan ladda den nya banan på 10s istället för att vänta 3 timmar på cooldown.

Ne men det finns ju andra företag som gör headset (htc samsung) och jag tror det kan bli rätt kul i rätt sorts spel tänk dig en flygsimulator då kan man ju kika fritt runt sig och bara koncentrera sig på att dra i spaken utan att behöva röra musen för att se sig runt Eller andra spel där "gubben" sitter still och behöver röra huvudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2007

Finns ju en del plattformar som håller tillbaka utvecklingen, jag nämner inga namn *host* kon *host* soler *host*.

[7700K 4.5Ghz] - [PRIME Z270-A] - [16Gb 3200Mhz] - [EVGA GTX980Ti 6GB SC ACX] - [~500GB 840 EVO] - [FD 800W Newton R3 Platinum] - [Noctua D14] - [Define R3] - [S27A950D @120hz]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Ozzed:

Jag har helt tappat intresset för VR sedan Facebook köpte Oculus, men om nu VR kan bli en blåslampa för Nvidia och AMD att göra effektiva GPU'er i allmänhet så kan nog VR bli till någon nytta även för mig då

HTC Vive finns ju också snart! Tidigare än riften till och med.

Själv är jag personligen lite mer sugen på den som det ser ut nu. Kommer dock förmodligen vänta tills oculusen kommer ut iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Hehe, jag hade nästan väntat mig att det minst sagt omtalade tidningsomslaget skulle användas i artikeln:

Jag hoppas någonting lanseras innan året tar slut, ett år till utan någon vettig produkt på marknaden skulle vara rätt trist. Huruvida jag skaffar något beror helt på hur bra dessa produkter kommer vara och om det finns någon mjukvara som intresserar mig. För simulatorer vore det nog riktigt nice men jag kommer nog vänta på en mognad marknad, om tekniken nu verkligen lyckas slå denna gång.

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Elcentralen:

det låter lite för mig som att dom börjar skylla på annat för att deras kommande headset inte uppfyller deras förväntningar. jaja skall bli kul att titta på VR nästa år i vilket fall, hoppas full hd vr kommer snart så man får en acceptabel upplösning ochså.

Låter mer som ett svar på alla som gnäller om att upplösningen är för låg i Rift. Visst kunde de slänga in två 4K-paneler men då hade i princip ingen kunnat använda den för att det hade krävt så mycket av grafikkortet. Inte många som hostar upp två eller tre Titan X i SLI. Så nu får man kompromissa med upplösningen. Det är fortfarande rätt krävande hårdvarumässigt vilket redan nu stänger ute en del potentiella kunder.

Det är tur att grafikprestanda är lättare att skala upp än CPU-prestanda eftersom det är så parallellt. Där kan man faktiskt få massa mer prestanda genom att bra kasta fler transistorer på problemet så det kan nog hända en del vid nästa krympning.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Zotamedu:

Låter mer som ett svar på alla som gnäller om att upplösningen är för låg i Rift. Visst kunde de slänga in två 4K-paneler men då hade i princip ingen kunnat använda den för att det hade krävt så mycket av grafikkortet. Inte många som hostar upp två eller tre Titan X i SLI. Så nu får man kompromissa med upplösningen. Det är fortfarande rätt krävande hårdvarumässigt vilket redan nu stänger ute en del potentiella kunder.

Det är tur att grafikprestanda är lättare att skala upp än CPU-prestanda eftersom det är så parallellt. Där kan man faktiskt få massa mer prestanda genom att bra kasta fler transistorer på problemet så det kan nog hända en del vid nästa krympning.

Så vad du säger är precis samma som @Elcentralen verkar göra... att de borde vänta med VR tills vi har tekniken nog att kunna göra den bra.

Surfplattor var likadant. De var sega och oanvändbara i början, men efter några år blev CPUer och strömsnåla enheter bra nog att kunna driva detta. Och idag är problemet snarare att man trycker i mer kraft än batteriet klarar.

Jag satt redan i tidigt 2000-talet och drömde om enorma skärmar, med realistiska effekter och fantastiska spel. Men jag insåg att det ÄR en dröm, tills hårdvaran finns för det, och den finns, för 1080p nu, vilket är helt underbart. Men när man börjar prata om 4k (eller tom 16k) då är man så långt före utvecklingen att man helt enkelt utvecklar en produkt baserat på drömmar, och inte verklighet. Visst är det bra att man inte slutar pressa teknologin, men man måste också inse att bättre teknologi inte kommer lösa alla världens problem. Utan man får jobba med det man har idag först...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

När man försökte med VR sist i början på 90-talet (med Virtuality och Virtual Boy bland annat) så var den ju dödsdömd eftersom tekniken var så primitiv. Då tog det 20 år innan någon vågade satsa igen.

Det vore väldigt tråkigt om VR floppar igen av samma anledningar. Om bara några år kommer ju skärmteknik och GPU-kraft tillåta att alla har råd med 4K@90Hz eller vad nu "tillräckligt bra" är i VR-sammanhang. Men då kanske alla riskkapitalister hunnit dra öronen åt sig och vi får vänta till 2040 innan de vågar igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland / Kiruna
Registrerad
Feb 2002

Uff, IKEA m fl kommer ju kånka.

Finns ju inget behov av möbler mer än kartonger som håller för en bred häck och några kilon, då man kommer bära en sån där så fort ytterdörren blåser igen.

Nah men spännande tider framöver. Helt klart. Hoppas också att det inte knäar helt och hållet ett GTX 980 Ti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Vem drömmer inte om oändlig beräkningskraft?

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av dagas:

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog för något helt annat än åldern, kanske brist på intresse?

Är själv närmre 40 än 30 och ser fram mot VR ordentligt. Har familj men likväl så ser jag också till att få lite egentid, vilket jag tycker är viktigt.

Låter mer som du försöker vinna vuxenpoäng när du säger att det skulle vara något endast för 20-åringar. Tycker det känns rätt larvigt att man skulle sluta göra saker man tycker är kul för att man blir äldre. Självklart får man andra prioriteringar, men så länge man inte spelar golf så finns säkert tid övers...

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av philipborg:

Vem drömmer inte om oändlig beräkningskraft?

Företag som förser oss med bräkningskraft

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jakobstad / Finland
Registrerad
Jan 2008

Det här är OT, men eftersom jag återigen läser uttrycket "till syvende och sist" i en av era artiklar, känner jag hur det rycker till i en nerv nånstans. Vad är detta för snack? Håll er till normal vardagssvenska tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Apr 2003

Jag tror ju inte nödvändigtvis grafiken behöver vara speciellt bra. Jag tror hjärnan fixar den biten ganska enkelt.

Men en högupplöst skärm so kan skala upp bilder tror jag är en bra kompromiss just nu. T.ex. skulle du kunna mata en 1080p ström till VR medan 4K-skärmen ritar varje bildpunkt på 4. Det tycker jag borde gå smidigt. Samtidigt får du bättre pixeltäthet. Hade du kunnat göra samma sak med en 8K skärm där 16 bildpunkter ritas ut som 1 från 1080p så blir det ännu bättre. Dessutom hade man där även kunnat mata VR med 4K upplösning i de fallen det går.

Så länge responstiderna är snabba och pixeltätheten är bra så tror inte jag det gör så mycket att det baseras på en sämre videoström i grunden. Det enda som kommer hända är att du tolkar det som mindre detaljerat.

System: CPU: 4790K, MB: Asus Z97-A, Memory: 16GB DDR3, GPU: 1x GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vadå facebook är det bästa som hänt spelvärlden, det blir ju najs att be 50 vänner gilla för att plocka upp 2 magasin till Ak47. Sen rekryterar du bara 10vänner så att du kan ladda den nya banan på 10s istället för att vänta 3 timmar på cooldown.

Ne men det finns ju andra företag som gör headset (htc samsung) och jag tror det kan bli rätt kul i rätt sorts spel tänk dig en flygsimulator då kan man ju kika fritt runt sig och bara koncentrera sig på att dra i spaken utan att behöva röra musen för att se sig runt Eller andra spel där "gubben" sitter still och behöver röra huvudet.

Skrivet av Akaiko:

HTC Vive finns ju också snart! Tidigare än riften till och med.

Själv är jag personligen lite mer sugen på den som det ser ut nu. Kommer dock förmodligen vänta tills oculusen kommer ut iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är sant.. Visst finns det andra som har spännande grejer på G också Får väl helt enkelt avvakta och se vad det blir av det hela.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av dagas:

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror hjärnan vänjer sig efter ett tag. Hoppas det iaf.
Jag säger tvärt om - tycker det är superintressant med VR, främst för olika typer av simulatorer av olika slag. Det ger ju en helt annan närvarokänsla än med en monitor. Monitorbilden kommer att kännas platt och trist i jämförelse.
I början kommer nog det se lite pixligt ut, det får man väl räkna med, men om några år så kommer det säkert att ta sig rejält. Användningsområdena är många även om spelindustrin kommer att driva på utvecklingen.

5820ĸ980тι αcεɾ хв270нυ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

En 64 bitars arm med 6 cores klockade till 3ghz borde kunna göra ett bra jobb . Däremot kommer en bra gpu behövas och dom blir varma vid passivt kylande får se vad för spännande som kommer upp.

Amd Phenom IIX6 1090T 4.0GHZ,Corsair XMS3 8GB DDR3 1333mhz,GTX 780Ti Gigabyte 990 FXA UD3, Corseair force 3 120gb,2TB SSHD,1TB Caviar black] [WD Blue 1 TB]Antec kuhler H2O 620 V4(PnP)Bequiet Pure power 730 W [Laptop intel core i3 350m 4gb ddr3 1333mhz amd radeon 5470 1GB ddr3 500GB HDD](HTPC)
rolig vid http://www.youtube.com/watch?v=B-wqztrhack Har också 1TB Externt. Asus 24 tum @75hz med Freesync
Mobil Nexus 6P/One plus 5T har även 2TB extern hårdisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av dagas:

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

"De" som säger att man bara kan lira 10 minuter vet inte vad de snackar om. Kanske om man lirar något som inte alls lämpar sig för VR utan att ha vant sig vid tekniken först. Visst kan man känna sig lite konstig i början efter en lång spelsession, men precis som med sjösjuka så anpassar sig hjärnan efter ett tag. Jag kan utan vidare sitta i timmar med Rifts första utvecklingskit (som är jämförelsevis värdelöst jämfört med hur de nyare versionerna av Rift och Vive presterar) utan att må illa.

Grejen med VR är att det måste upplevas för att man ska fatta. Det går helt enkelt inte att tänka sig hur det är, hur bra beskrivet man än får det. Jag minns att en journalist beskrev det som att försöka förklara en dröm man hade under natten för någon – det går helt enkelt inte att förmedla hur det verkligen kändes eller vad man upplevde.

När det gäller att bli frånkopplad från omvärlden så behöver man ju inte köra på maxvolym så att man inte hör omvärlden. Har man så små ungar att de konstant måste passas så har man dessutom säkerligen ett par timmar över på kvällen efter att de gått och lagt sig. Alternativt så kan frugan ta på sig att passa dem ensam då och då i utbyte mot att få egen tid vid något annat tillfälle.

Prova VR – precis som den överväldigande majoriteten så lär du bli frälst

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Nyhet:

I en snabb intervju ger Oculus grundare Palmer Luckey ett överraskande svar på frågan om vilket teknisk hinder han mest av allt skulle vilja kunna överkomma. Högst upp på önskelistan står oväntat nog oändligt kraftfulla grafikprocessorer.

Det var väl ändå inte särskilt oväntat? Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av dagas:

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du lägga i alla fall 1-2 timmar på att spela spel så kommer du ju bli van med det tillslut. Har även hört att åksjuketabletter ska hjälpa en på traven.

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Aloysius:

Det vore väldigt tråkigt om VR floppar igen av samma anledningar. Om bara några år kommer ju skärmteknik och GPU-kraft tillåta att alla har råd med 4K@90Hz eller vad nu "tillräckligt bra" är i VR-sammanhang.

Vadå, om fem generation nya rebrands?

Skickades från m.sweclockers.com

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Hm. Frågan är föresten om inte Oculus ägare, Facebook, kanske skulle överväga någon form av finansiering, närmare sammarbete eller kanske rent av uppköp av AMD för att täcka det upplevda behovet.

Bygga egna GPUer lär bli ännu mer kostsamt och dyrt. Inte helt utan anledning att de företag som gör riktigt kraftfulla grafikkort går att räkna på en halv hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Paddanx:

Så vad du säger är precis samma som @Elcentralen verkar göra... att de borde vänta med VR tills vi har tekniken nog att kunna göra den bra.

Surfplattor var likadant. De var sega och oanvändbara i början, men efter några år blev CPUer och strömsnåla enheter bra nog att kunna driva detta. Och idag är problemet snarare att man trycker i mer kraft än batteriet klarar.

Jag satt redan i tidigt 2000-talet och drömde om enorma skärmar, med realistiska effekter och fantastiska spel. Men jag insåg att det ÄR en dröm, tills hårdvaran finns för det, och den finns, för 1080p nu, vilket är helt underbart. Men när man börjar prata om 4k (eller tom 16k) då är man så långt före utvecklingen att man helt enkelt utvecklar en produkt baserat på drömmar, och inte verklighet. Visst är det bra att man inte slutar pressa teknologin, men man måste också inse att bättre teknologi inte kommer lösa alla världens problem. Utan man får jobba med det man har idag först...

Fast det går inte bara att sitta och rulla tummarna heller. Hade vi inte sett en bred satsning på "för klena" surfplattor som visade var behoven fanns så hade vi kanske inte sett kraftigare surfplattor senare för då hade det ju inte funnits en marknad att utveckla mot. Någonstans måste man börja. Det är inte perfekt men det är en start. VR har mängder av svårigheter som måste lösas men om man inte försöker så blir det aldrig av. De måste ut till en bredare massa någon gång så att spelutvecklarna har en marknad att arbeta mot. Det går inte att bara sitta och vänta på att varenda litet tekniskt problem är löst för det finns inga investerare i världen som vill sänka så mycket pengar i ett projekt som är 10 år bort. Vad som behövs är något som är tillräckligt bra nu som man sedan kan bygga vidare på. Det betyder massor av kompromisser.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Ozzed:

Jag har helt tappat intresset för VR sedan Facebook köpte Oculus, men om nu VR kan bli en blåslampa för Nvidia och AMD att göra effektiva GPU'er i allmänhet så kan nog VR bli till någon nytta även för mig då

Jo så trisst att det blev mer pengar till VR utveckling.. fan så tråkigt altså

Antar att du hade föredragit om Sony, Samsung eller Microsoft köpt upp dom istället..
alternativt att det tagit åratal längre med utveckling för att dom inte hade den ekonomin dom har idag.