Ny dator. Blåskärm direkt vid Win 10 boot.

Permalänk

Ny dator. Blåskärm direkt vid Win 10 boot.

Tjena,
Beställde en ny dator som dök upp idag (den i signaturen). Efter en stunds byggande så verkade allt fungera.
Eftersom jag inte har någon optisk läsare skapade jag en USB sticka från en Win 10 pro ISO.
Installationen gick bra men jag saknade drivrutiner till det mesta. Drog ner Lan drivisar från MSI från en annan dator för att sen kunna hämta ner med nya datorn.

Men när jag drog ner Geforce Experience och den startade med installation av drivrutin till 980 ti (referens) så fick jag blåskärm, bad_pool_header.

Efter det så kan jag inte boota datorn utan att få blåskärm. Försökt att boota från USB stickan men det slutar med blåskärm/sad face direkt.

Ingenting är överklockat i datorn än så länge.

Någon som har en idé om vad jag kan ha råkat ut för?

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

ta ut alla minnen utom ett och kör mem test

Permalänk
Medlem

Har du flyttat datorn? isf så kan de vara en bra ide att kolla till alla kablar

Permalänk
Medlem

de finns en konstig bugg med .nvod att om inte tiden i bios är samma som på windows (vet iaf att de va så på win7) så flippar den ur

Permalänk

Det hjälpte inte att byta ut minnena. Provade ett åt gången men det blev ingen skillnad.
Prövade också att flasha in senaste bios men det hjälpte inte.

Eftersom Windows 10 är helt nytt nytt så tänkte jag bara formatera om disken och installera igen. Formaterade (snabb) i en annan dator men konstigt nog så ser jag "Förbereder automatisk reparation" när jag kopplar tillbaka disken. Ingenting händer dock.

Helt skumt att jag inte kommer åt windowsinstallern fast jag bootar från usb stickan.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk

Rensat bort alla partitioner på ssdn. Nu hamnar jag inte i recovery. Men den blåskärmar direkt med boot stickan.

Tagit bort grafikkortet med samma resultat.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Medlem

och om du kör utan Gpu och med bara ett minne i och försöker boota typ Kali linux live?

Permalänk
Medlem

för om den fortfarande inte bootar riktigt med linux live så är de nog något med moderkortet,

Permalänk
Medlem

om jag skulle göra en lite lista på vad jag hade gjort i ordning kanske de hjälper?

1.tagit ut allt utom cpu moderkort och 1 minne (självklart kolla kablaget sitter ordentligt i)
2.dragit ut bios batteriet i 10 sec
3.kopplat in bara tangentbord, och el kabel (tex msi moderkort kan få problem att starta om de sitter steelseries saker i)
4.Starta datorn och gå direkt in i bios kolla så att allt är korrekt och sätt klockan, datum spara stäng av.
5.sätt i önskvärt OS (till felsökning gillar jag personligen kali linux) i ditt fall win10. testa alltid med mer än en usb disk

annars testa att ladda hem en win7 home edition och uppgradera från win7 till 10

Permalänk
Medlem

Z170 har ej i Windows 7 några usbportar som fungerar

@hooloovoo

Ditt problem finns beskrivit i tråden "Ny dator + Windows 10 - Stora problem"
I tråden "Ny dator + Windows 10 - Stora problem" finns lösningen.
Du hittar hur du skall göra ungefär i mitten av tråden.
För Z170 så fungerar varken usb2 eller usb3 förrän de fått drivrutiner.
I tråden finns lösningar som ASUS 3 st och Asrock 3st har.
Om din dator har ps2 och satabrännare så går det att installera WIN7 med ps2-keyboard.
Kolla om MSI har information om det hela i manualen eller på supportsidan för ditt kort.
Problemet gäller bara för WIN7.
Komplettering för MSI:
För ditt kort så finns några rader på sidan 63 i den engelska manualen på MSi supportsida.

http://www.msi.com/support/mb/Z170A-KRAIT-GAMING.html/#down-m...

Software description.
Man skall gå in i bios enligt instruktioner och använda de usb-portar de nämner där. Gäller bara för WIN7.
Software Description
Installing Windows® 7/ 8.1/ 10
1. Power on the computer.
2. Insert the Windows® 7/ 8.1/ 10 disc into your optical drive.
3. Press the Restart button on the computer case.
4. For windows 8.1/ 10, skip this step. For Windows 7, access the BIOS menu
SETTING > Advanced > Windows OS Configuration > Windows 7 Installation
and set the item to enabled, save changes and restart.
5. Press F11 key during the computer POST (Power-On Self Test) to get into Boot
Menu.
6. Select your optical drive from the Boot Menu.
7. Press any key when screen shows Press any key to boot from CD or DVD...
message.
8. Follow the instructions on the screen to install Windows® 7/ 8.1/ 10.
Note: It is suggested to plug in your USB Keyboard/USB Mouse to the leftmost USB
port when installing Windows 7

Finns inga lösningar att installera utan satadvdbrännare.
MSI har en lösning via bios. Att man kan använda en viss usbport. Alternativet är att ha ett ps2-keyboard.
Tråden finns under mitt användarnamn.
Hälsning cuagn

Permalänk

Skumt verkar som att det var proppen som var halvdöd.
Stängde av 2/4 kärnor sen fungerar det att boota utan problem.

Måste väl gå på garantin hoppas jag.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk

Det löste sig. Webhallen hittade samma fel så jag fick en ny CPU dagen efter. Nu fungerar allt som det ska.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28