Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Dialekter

Hej

Jag ska skriva en uppsats om dialekter i Skåne och i Lappland.
Saker jag måste ta upp i uppsatsen är följande. Då jag är väldigt dålig på detta så skulle jag vilja ha lite hjälp med följande punkter som jag ska jämföra.

Språkmelodi
Ordförråd
Ordböjning
Uttal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av megaseifer:

Hej

Saker jag måste ta upp i uppsatsen är följande. Då jag är väldigt dålig på detta så skulle jag vilja ha lite hjälp med följande punkter som jag ska jämföra.

Språkmelodi
Ordförråd
Ordböjning
Uttal

Språkmelodi: La la, laaa, laa, laaaaa!
Ordförråd: Se dansk ordlista.
Ordböjning
Uttal: https://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Edit: Nej, nu var jag kanske lite krass, men jag har lite svårt för de här "hej, gör min läxa-trådarna".

GNU/Linux

Blog
YouTube

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av megaseifer:

Hej

Språkmelodi
Ordförråd
Ordböjning
Uttal

Varför skall du skriva en uppsats om ett ämne du inte kan? Välj något som ligger närmare ditt intresseområde istället, så blir processen betydligt trevligare. Du lär nog för övrigt ändå behöva bättre referenser än sweclockers för att få dina begreppsdefinitioner att passera seminariet.

Jag föreslår att du i första hand vänder dig till ditt universitetsbibliotek, och läser ett urval av publikationer vars titlar eller sammandrag får dem att låta relaterade. Gå sedan vidare från dessa genom att kolla de källor som dessa i sin tur hänvisar till i intressanta stycken, och upprepa processen tills du känner att du har nått teoretisk mättnad. Denna snöbollsprocess kommer dels att ge dig en större sakkunskap av den typ du efterfrågar här, och dels också hjälpa dig att finna en gångbar problemformulering. Det intuitivt rimliga är inte nödvändigtvis det teoretiskt hållbara, och det kan hända att du hittar en intressantare frågeställning när du väl har satt dig in i fältet.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Ptja, det är väl bara att kopiera https://www.youtube.com/watch?v=zWpCx3IpAdQ?

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |