Studera vidare till systemvetare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2013

Studera vidare till systemvetare?

2 grejer innan jag börjar babbla! jag har tidigare skrivit om det här http://www.sweclockers.com/forum/trad/1377547-data-och-kommun...

Då dem flesta verkade tro att jag skulle börja jobba direkt efter gymnasiet så är mitt svar nej, det verkade lite värdelöst för mig del. Iallafall när det gäller data och IT delen.

Nu när man ska välja inriktning så undrar jag nu innan skolan börjar om jag ska fortsätta gå elteknik eller byta till data-inriktningen och läsa vidare om 1 år till systemvetare? Är det värt det? Vad kan man bli? Många verkar säga att systemvetare utbildningen bara är skit, och jag vill inte börja läsa högskola och sen inse att det bara är skit.

Så.. Sweclockers erfarenheter av systemvetare utbildningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Jag har ett par kamrater från när jag läste (en kort sväng) i Uppsala som läste till systemvetare. Det är så bred utbildning att man kan få lite alla möjliga jobb. En sommarjobbade som säkerhetsansvarig på NASA (den såg bra ut i CV:t), en annan programerade BAMSE i försvaret, en gjorde kompilatorer för ericsson osv. Alla har väldigt välbetalda jobb, har spännande arbetsuppgifter osv. Han som jobbade på NASA körde ett år i Arizona (fick stipendium) och jobbade sedan 1-2år som kodslav (tänk 6-dagars veckor med crunch) och kom hem med någon mille på banken och studieskulderna betalda. Absolut värt att gå den utbildningen imop.

Om jag förstår rätt så är denna sidan lite sammanfattande för vad man kan göra samt vad som ingår:
http://www.systemvetenskap.nu/utbildningen/kandidatprogrammet...

Nu läste ju jag när det var som mest hypat och företagen stod mer eller mindre i korridorerna och drog ut studenterna i arbetslivet men lite så är det fortfarande, du är väldigt attraktiv som systemvetare.

Det är mycket matte och programmering, kunskaper på riktigt... iaf motsv chalmers/lund/linköping/uppsala. När jag läste var Linköping stället man skulle gå för att bli en riktig systemvetare, antagligen ungefär likadant idag.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2013

@Gurk: jag kommer nog att gå i Uppsala.

Men något jag tittat på är det här http://www.studeravidare.se/utbildningar/systemvetarutbildnin...
Och undrar ifall allt det ingår i utbildningen eller om det är inriktningar som man får välja mellan när man ska börja högskola/eller efter 1 året?

Sen sa du att Linköping var stället man skulle gå på när du läste " antagligen ungefär likadant idag " är Uppsala fortfarande bra då eller skiljer det sig så pass mycket? Och till sist! Har du någon aning om vad det är för svårighetsgrad på matten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Inriktningar väljer du efter ett tag, det är samma som olika kurser... det finns typ bildanalys till bioanalys, då blir du något annat bara.

Uppsala är ju riktigt svinbra, bra ställe... men linkeboda har typ som specialitet på systemvetenskap. Lite mer att välja på kan jag gissa på. Men det är som att jämföra ferrari och porsche, det är bra bilar båda två. Du blir inte ledsen i någon av dom. Båda är mycket mycket bättre än resten

Matten är universitetsnivå, samma på MatNat/Civilingengör, svår men bra pedagoger och ett väldigt bra gäng på Moebius i uppsala med extrastudier. (Jag läste MatNat). Den är (nog) densamma runt omkring i sverige dom första typ 2 åren. Jag skulle beskriva den som "intensiv" men med lite motivation och tålamod gick det bra... inget fantastiskt svårt. (Jämfört med gymnasiematten var den klockren, nu fick man förstå varför man skulle läsa och bland det första vi gjorde var att elda upp miniräknare och formelsamling... man skulle fatta vad man gjorde på riktigt)

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T