Hovrätten sänker straff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Även om jag tycker att vissa straff är absolut tokigt låga så kan jag inte se att längre straff kommer stoppa en sådan person. Även om han får 10-15-20 år lär han gå och göra exakt samma sak igen när han kommer ut. USA försökte fixa detta med 3 strikes, men man ser hur fel det kan gå när personer åker dit på livstid för att de stal ett äpple.

Problemet i detta fallet är hur de bedömde honom när de släppte personen och vad de kunde göra för att kanske inte släppa han om de nu bedömde honom med hög risk för återfall.

Då är det bara att ha 3 strikes för grova våldsbrott. Det behöver inte vara så svårt. Har man suttit i fängelse två gånger för grova våldsbrott och begår ännu ett när man kommer ut, då kan man gott få livstid. Det är inget jag skulle ligga sömnlös över i alla fall, snarare tvärt om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Så enda alternativet till låga straff är extrema (läs Saudiarabien) straff? Bra argument.

Var ju knappast det jag sa. Jag menar att hårdare straff verkligen inte sänker brottslighet. Så vad är meningen med hårda straff isåfall? Någon religiös hämnd? Hämnd är ett ganska vidrigt påfund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

I Sverige straffar vi inte folk, vi vårdar och rehabilterar dem.

Tyvärr verkar det inte som att vi är lika bra som Norge på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Då är det bara att ha 3 strikes för grova våldsbrott. Det behöver inte vara så svårt. Har man suttit i fängelse två gånger för grova våldsbrott och begår ännu ett när man kommer ut, då kan man gott få livstid. Det är inget jag skulle ligga sömnlös över i alla fall, snarare tvärt om.

Då hamnar man vad händer om han begått ett 3e och är på fri fot, då lär han döda och göra allt möjligt för att komma undan då han redan vet att han nått livstid.

Jag personligen skulle tänka mig någon form av logaritmisk skala, där man får X långt straff, sedan blir släppt som idag efter kanske 2/3 eller liknande för gott beteende. Begår han nått mord igen får han ursprungliga straffet samt det nya straffet pådraget. Rinse and repeat. Men sedan måste man som sagt dra på större och bättre utredning om hur dessa personer har rehabiliterats innan hen släpps.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Var ju knappast det jag sa. Jag menar att hårdare straff verkligen inte sänker brottslighet. Så vad är meningen med hårda straff isåfall? Någon religiös hämnd? Hämnd är ett ganska vidrigt påfund.

Läs igenom inläggen igen så ser du att jag vände på dina argument, och då tyckte du att det var dåliga argument. Tråkigt att behöva vara den som påpekar det.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Vitsen med straff är att de ska fungera avskräckande. Det trodde jag att alla visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jaså det blir du? Jag blir alltid fundersam när jag läser inlägg där man fullständigt struntar i brottsoffer och talar om någon rehab som uppenbarligen inte fungerar.

I en studie vid Göteborgs universitet kom man fram till att 1% av befolkningen står för 63% av alla våldsbrott. 26% av dessa är dömda tre eller fyra gånger (tänk hur många gånger dom inte blir dömda).
http://www.gu.se/forskning/forskare/Artiklar/Samh%C3%A4lle:+S...

Nyligen blev en kvinna skjuten i huvudet av en återfallsförbrytare som har flera domar av grov misshandel, mordförsök, bankrån, rån osv. Nu får han väl några månader för misshandel och är snart lös igen.
Med den här historien i färskt minne blir jag illamående av att läsa om hur det ska daltas med kriminella medans oskyldiga får lida.

Jag undrar varför du citerade mig då det du skrev inte hade någon som helst koppling till det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Något jag funderat över ett bra tag.

Så fort ett straff spikas, så överklagas det och kommer upp till hovrätten , vilket resulterar i sänkt straff.
Någon som har ett bra svar på varför det räcker med att överklaga sin dom för att sen "vinna" över hovrätten och få rabatt?

Gjorde en googling t.ex https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&rlz=1C1AS...

Rubriker med hovrätten sänker.

Sen varför fråga ploppade upp igen nu är att jag har en gammal bekant sen ca 15 år tillbaka.
Vi träffats nu ett par ggr efter ca 10 års uppehåll.

Hörde ryktes vägar att han är dömd för mordbrand 2013, vilket jag inte trodde ett dugg på först.
Men jodå, bra bevisning osv, och domen blev 2 år.

Frågade han lite lätt om det, och han svarade kort "blev frikänd".
Då blev följd frågan hur det kom sig... "överklagade domen och vann".
Vill inte rota mer i det heller så.

Har läst domen osv och bildade min egna uppfattning om att han är personen bakom det hela.

Liksom vad är vitsen med straff?
Är helt okunnig inom juridik, men någon kanske har ett bra svar?

Jag tror det kan vara så att de är mer kompetenta och har bättre koll på juridik på hovrättsnivå. Vissa kallar ju tingsrätten för "tärningsrätten" med anspelning på hur de verkar fatta beslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför vill ni som vill ha höga straff ha höga straff?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Enkelt: ge mig statistik.
Enligt BRÅ så har det dödliga våldet minskat men personer som skadats genom misshandel (samt skottskadats) har ökat något sedan 1975.

Detta handlar inte om stolthet. Det handlar om fakta. Det handlar sedermera om perspektiv.
Sverige är fenomenalt mycket tryggare idag än 1975. Du kanske har missat den detaljen att Kalla Kriget faktiskt var en grej.

Citerar egentligen inte dig personligen Borka men jag vill bara ge mina 2cent på denna "vi är tryggare än någonsin" retoriken som slängs runt den sista tiden i relation till morden på IKEA. Jag tycker argumentationen känns väldigt krystad. Om vi tar ett någorlunda resonabelt tidsspann säg ~50 år för att eliminera "statistiskt brus" så som krig och jämför med föregående tidsspann, så finner vi att våldet går ner men det visste vi ju redan, förstås. Trenden är upp. Det är allmänt känt feel good material att värden omkring oss blir bättre, det finns ingen basis för något argument här, vi vet alla att vi har det bättre idag än för x antal år sedan.

För att argumentet skall fungera ö.h.t så måste emfasis läggas på styrkan i trenden, inte riktningen. Med det vill jag säga att jag fortfarande tycker argumentet är irrelevant men då p.ga att det inte är av betydelse då vi såklart alltid strävar att bli bättre. 1 mord per år är strålande men om vi hypotetiskt kunde stå inför en sådan verklighet så är inte föregående tidsspann med flertal mord någon form av valid argumentation för någonting. Argumentation för andra former av brottsbekämpnings-metoder bör ställas till hur rationella de är utifrån den rådande situationen. Gårdagen har inget med det här att göra ö.h.t.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toivo83:

Så fort ett straff spikas, så överklagas det och kommer upp till hovrätten , vilket resulterar i sänkt straff.
Någon som har ett bra svar på varför det räcker med att överklaga sin dom för att sen "vinna" över hovrätten och få rabatt?

Dels är det som påpekats i tråden också en möjlighet att bedömningen går åt andra hållet i hovrätten, så det handlar mer om vilka rubriker tidningar väljer att skriva och vilka rubriker en läsare väljer att komma ihåg, men framför allt så är effekten med till synes oproportionerligt stor andel ändrade straff i en högre instans starkt beroende på ett ordentligt urvalsbias: de fall som överklagas är de där ombuden anser att det kan föreligga möjlighet för ändring av domen.

I andra ord: de mål som känns "klappade och klara", praxis är tydlig, inga konstigheter, kommer klubbas i tingsrätten, och endera parts advokater kommer i sitt yrkeskunnande se att det inte är någon större poäng i att dra det vidare till ytterligare en instans. Att överklaga tar tid, och det kostar pengar. Om ombuden däremot anser att det kan finnas stor chans för ändrad dom vid en djupare undersökning av fallet så kan det vara värt att gå till nästa instans, och då också kunna lägga extra fokus på de bitar man ansåg att första instans inte tittade på tillräckligt ordentligt.

En ytterligare biaseffekt kommer av att hovrätten bara ger prövningstillstånd för fall som bedöms kunna vara av intresse att ta upp på nytt. Ifall hovrätten redan på förhand känner att tingsrättens beslut var korrekt och tydligt enligt tidigare praxis så kommer fallet ofta helt enkelt inte vidare från denna prövningsprocess. Om man rycker ut Rättegångsbalken 49 kap 14 § gällande när hovrätten ska bevilja prövningstillstånd:

Citat:

14 § Prövningstillstånd skall meddelas om

  1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till,

  2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till,

  3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller

  4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Lag (2005:683).

Punkt 3 handlar om fall där det inte finns någon färdig praxis fastslagen av högre instans, så att fallet kan vara av "prejudicerande" intresse, dvs användas som vägledning i framtida liknande fall. Notera dock att det gäller speciella regler för "brottmål" (mål som handlar om brott mot lagen, snarare än exempelvis "tvistemål"): där krävs endast prövningstillstånd ifall påföljden bara blev böter, eller maxstraffet för den åtalade är som högst 6 månader (Rättegångsbalken 49 kap 13 §).

Så, för att ett mål ens ska genomgå behandling i hovrätten så måste

  1. en part anse att domen i tingsrätten var felaktig på något sätt för att vilja överklaga (och även väga vad detta kan betyda i tid och pengar mot eventuell vinning i den ändrade domen)

  2. partens ombud anse det vara värt att ta upp fallet till nästa instans (detta är generellt rådgivande gentemot klienten, men advokaters råd väger rätt tungt)

  3. hovrätten i vissa fall bevilja prövningstillstånd.

De fall som når ända fram till hovrätten är därmed redan i någon mån "utvalda" utifrån att det kan föreligga en förhållandevis stor möjlighet för ändrad dom. De allra flesta fall stannar dock redan i tingsrätten (eller ja, de allra flesta fall kanske förlikas redan i ett tidigare skede, eller överhuvudtaget inte leder till något alls), vilket också avlastar de högre instanserna, vilket till stor del är poängen med systemet.

——

Kan vi hitta siffror för att förankra trådens ämne i verkligheten? Jajamen: enligt Domstolsverkets publikation Domstolsstatistik 2014 [PDF] så avgjordes 2014 175 538 fall på tingsrättsnivå och 26 728 på hovrättsnivå, vilket ger att ungefär 15 % av tingsrättsdomarna överklagas (i praktiken är det kanske fall från 2013 som avgjordes i hovrätten 2014 och liknande, men om man antar att frekvensen är någorlunda konstant så är det ingen fara att räkna så här). Därefter kan man se att 6447 fall avgjordes i HD, men notera att de allra flesta av dessa slutade relativt kvickt, då bara 120 fall fick prövningstillstånd (reglerna för prövningstillstånd i HD är klart tuffare än för hovrätten).

Om vi plockar ut enbart brottmålen som var de som diskuterades i denna tråd så var det 83 887 som avgjordes i tingsrätten och 9136 som avgjordes i hovrätten (det står "9126" på ett annat ställe i statistiken, men det spelar ingen större roll), dvs en överklagandefrekvens på ca 11 %.

Utav dessa fall som överklagats från tingsrätten så ändras domar med följande frekvens (ur den tidigare länkade rapporten):

vilket sammantaget ger att en initial tingsrättsdom i brottmål kommer ändras i ca 4 % av fallen (36.3 % ändras av de 11 % som överklagas, eller mer exakt: 3317 av 83 887 fall). Tittar man på andra sidan myntet så betyder det att tingsrättens domar i brottmål står fast i bortåt 96 % av fallen, vilket får sägas vara bättre än den slantsinglingsprocess vid vilken vissa utsagor i denna tråd liknat tingsrätten.

Statistiken visar också att det i brottmål är knappt 5 gånger vanligare att den tilltalade (den som är åtalad för ett brott) överklagar än att åklagaren gör det*, samtidigt som det är ungefär dubbelt så vanligt att domar i brottmål ändras när en åklagare överklagat jämfört med den tilltalade. Utifrån detta kan man anta att det är vanligare med sänkta än höjda straff i hovrätten (någonstans mellan en faktor 2 och en faktor 5), men det är ingen garanti att få strafflindring bara för att fallet tas upp igen.

Så, när Metro brassar på med rubriker om att var fjärde dömd får sänkt straff i hovrätten så implicerar de lite tyst att var fjärde person ur den knappa tiondel fall som ens överklagas (och därmed kanske har anledning att göra detta) får sitt straff sänkt, men "Var fyrtionde person får sänkt straff i högre instans" ger inte lika många klick.

Det är också roligare för tidningar att skriva om de fall där hovrätten ändrat en dom ("man biter hund") än att skriva om de fall där domen stod fast ("hund biter man"). På grund av det antal fall vi pratar om så händer det över året ca 10 gånger per dag att en dom i ett brottmål ändras, så det är inga svårigheter att fylla en tidning med sådana nyheter om man vill, även om det inte av nöden är representativt .

——
*: (6551+950) ∕ (695+950) = 4.6

Stavning.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser dagens utanförskap som det stora problemet, väldigt många kommer aldrig in i arbetsmarknaden i ung ålder och de som får ett längre straff kan få svårt att förklara vad de gjorde under tiden.

Jag undrar hur det kommer att se ut i landet om denna ungdomsarbetslös och utanförskap etc fortsätter att stiga. Huruvida man marginellt höjer eller sänker straffen tror jag är försumbart emot detta när det gäller brottslighet.

För övrigt finns det större chans att rättvisa skapas om straffen är korta då förövaren snart kommer ut i det fria.

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Jag vet inte. Måste ha läst fel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Varför vill ni som vill ha höga straff ha höga straff?

Tja, enkla anledningen är väl att man ska straffas för vad man gjort ? Har du mördat någon ska du väl inte komma ut efter 10 år eller vad det nu är ? Generellt tar man väl betydligt fler år från sitt offer då de som mördas, skulle jag gissa, generellt är yngre än typ 65-70 år ? För att inte nämna allt lidande man orsakar för anhöriga mm. Mördar man någon så känns det rimligt att man sitter livet ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Varför vill ni som vill ha höga straff ha höga straff?

Skrivet av lekman:

Tja, enkla anledningen är väl att man ska straffas för vad man gjort ? Har du mördat någon ska du väl inte komma ut efter 10 år eller vad det nu är ? Generellt tar man väl betydligt fler år från sitt offer då de som mördas, skulle jag gissa, generellt är yngre än typ 65-70 år ? För att inte nämna allt lidande man orsakar för anhöriga mm. Mördar man någon så känns det rimligt att man sitter livet ut.

Jag tror även att det är viktigt både för brottsoffret och för samhället i längden att straffen uppleves någorlunda rimliga av samhället, detta för att brottsoffret ska få upprättelse (och jag tycker definitivt att samhället ska ta sig rätten att ge upprättelse till offer i form av straff) och för att behålla/skapa förtroende i rättsväsendet. Jag ser inte rent anekdotiskt att straff uppleves någorlunda rimliga av samhället idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Varför vill ni som vill ha höga straff ha höga straff?

Ja varför inte ett högt straff om någon gjort fel?

Skulle Breivik få böter på 500kr för det han gjorde tror jag många skulle vara missnöjda..

Permalänk
Medlem

Nu vill jag egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, men USA låser in fler personer än Kina och Indien tillsammans. Three-strikes law i USA betyder inte att du blir inlåst om du har två tidigare fängelsedomar utan om du har två tidigare brottsmål som de räknar i bästa fall som allvarliga eller våldsamma du blivit fälld i. De tidigare straffen behöver inte haft fängelsevistelse. Där åker du ofta in i fängelset, inte häktet på en gång utan rättegång om du har tidigare straff dessutom. Det skiljer givetvis en hel del mellan delstaterna däremot. Sen är problemet i USA att de flesta accepterar en plea bargain vilket betyder att en domstol aldrig dömer i fallet. Det från rädslan att de får mycket längre straff annars. I vissa delstater kan du få 25-livstid för t.ex. tre inbrott. Det finns icke våldsamma brottslingar som vid tredje brottet aldrig suttit i fängelse, men fått livstid utan möjlighet till benådning i staterna. De har till och med försökt låsa in folk på 25 år till livstid för tre fall av snatteri.

Dessutom låser de in de psykiskt sjuka i samma fängelser som övriga, när dessa institutionaliserade personer släpps så är de hänvisade till härbärgen och någon sluten vård är inte möjlig så de hamnar snart i fängelse igen för att de inte klarar av att leva ute.

Om man är ute efter att låsa in flest i världen är det ett bra system att följa. Det är absolut inget recept att följa för att bli det säkraste landet. Skulle Sverige låsa in lika många som USA så skulle vi behöva låsa in över 70 000 personer. Idag finns ca 5000 fängelseplatser i Sverige, och de är inte fyllda, sen tillkommer drygt 1700 som sitter häktade också då. Man behöver helt enkelt inte låsa in så många som de gör i staterna för att frihetsberöva alla mördare och grovt kriminella återfallsförbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu vill jag egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, men USA låser in fler personer än Kina och Indien tillsammans. Three-strikes law i USA betyder inte att du blir inlåst om du har två tidigare fängelsedomar utan om du har två tidigare brottsmål som de räknar i bästa fall som allvarliga eller våldsamma du blivit fälld i. De tidigare straffen behöver inte haft fängelsevistelse. Där åker du ofta in i fängelset, inte häktet på en gång utan rättegång om du har tidigare straff dessutom. Det skiljer givetvis en hel del mellan delstaterna däremot. Sen är problemet i USA att de flesta accepterar en plea bargain vilket betyder att en domstol aldrig dömer i fallet. Det från rädslan att de får mycket längre straff annars. I vissa delstater kan du få 25-livstid för t.ex. tre inbrott. Det finns icke våldsamma brottslingar som vid tredje brottet aldrig suttit i fängelse, men fått livstid utan möjlighet till benådning i staterna. De har till och med försökt låsa in folk på 25 år till livstid för tre fall av snatteri.

Dessutom låser de in de psykiskt sjuka i samma fängelser som övriga, när dessa institutionaliserade personer släpps så är de hänvisade till härbärgen och någon sluten vård är inte möjlig så de hamnar snart i fängelse igen för att de inte klarar av att leva ute.

Om man är ute efter att låsa in flest i världen är det ett bra system att följa. Det är absolut inget recept att följa för att bli det säkraste landet. Skulle Sverige låsa in lika många som USA så skulle vi behöva låsa in över 70 000 personer. Idag finns ca 5000 fängelseplatser i Sverige, och de är inte fyllda, sen tillkommer drygt 1700 som sitter häktade också då. Man behöver helt enkelt inte låsa in så många som de gör i staterna för att frihetsberöva alla mördare och grovt kriminella återfallsförbrytare.

Fast rättssystemen och samhällsstrukturerna i Kina, Sverige och USA är så radikalt annorlunda på så många punkter att det är helt omöjligt att isolera hur stor inverkan straffens längder har på respektive lands fängelse population. Det är som försöka fastställa densiteten av en säck äpplen genom att väga en säck betong. USA har många problem med deras rättssystem, amerikanerna själva kallar det för prison industrial complex du har själv tagit upp flera av deras problem som vi omöjligen kan kontrollera för i någon form av jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker också det är kul att det har varit 30 handgranater i Malmö iår och det nu är vecka 33... Nästan en handgranat som smällt varje vecka där.

Räknas inte som vapen utan explosiva medel och ger som mest böter, istället för att avfyra en pistol och få fängelse... :/

Vet också en sjuk historia om mammas jobbarkompis. Hon råkade ut för ett inbrott i hemmet, tjuven ramlade in genom takfönstret och hon dömdes till att betala skadestånd till den som gjorde inbrott hon henne... Känns rätt jävla fel alltså, helt sjukt.

Sedan är ju straffskalan helt åt helvete. Man läser om ngt skit, och bara jaha, it brott-ish och han fick 5 år eller ngt, sedan läser man om ngn våldtäkt eller mord och han fick 3år... Känns ju rätt... -_-

Det räknas visst som vapen, men inte av tullen. Det är där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Tja, enkla anledningen är väl att man ska straffas för vad man gjort ? Har du mördat någon ska du väl inte komma ut efter 10 år eller vad det nu är ? Generellt tar man väl betydligt fler år från sitt offer då de som mördas, skulle jag gissa, generellt är yngre än typ 65-70 år ? För att inte nämna allt lidande man orsakar för anhöriga mm. Mördar man någon så känns det rimligt att man sitter livet ut.

Skrivet av tomten51:

Jag tror även att det är viktigt både för brottsoffret och för samhället i längden att straffen uppleves någorlunda rimliga av samhället, detta för att brottsoffret ska få upprättelse (och jag tycker definitivt att samhället ska ta sig rätten att ge upprättelse till offer i form av straff) och för att behålla/skapa förtroende i rättsväsendet. Jag ser inte rent anekdotiskt att straff uppleves någorlunda rimliga av samhället idag.

Skrivet av gabriel15:

Ja varför inte ett högt straff om någon gjort fel?
Skulle Breivik få böter på 500kr för det han gjorde tror jag många skulle vara missnöjda..

Det är säkert så att många upplever straffskalan som om inte felaktig så åtminstone konstig men det ni argumenterar är att samhället genom rättvisan ska hämnas å brottsoffer och brottsoffrets anhöriga vägnar. Jag antar att Gabriel medvetet överdriver.

Själv anser jag att man genom inställningen att straff ska vara straff slår in på samma väg som den Amerikanska rättvisan. Där straffen i mångt och mycket verkligen är till för att straffa och som lekman säger: så är det rimliga ur det perspektivet långa straff, livstid exempelvis. En sådan metodik leder till att man får fler i fängelse längre och att fängelsevistelsen antingen blir dyrare för samhället eller måste göras billigare genom försämringar.
Men åsikten att straffen ska vara hårdare har en tendens att vara sammankopplad med att fängelser är för "trevliga".

Min specifika åsikt i frågan är att man bör tvinga sig själv att släppa behovet av hämnd och att fokusera på nyttan.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är säkert så att många upplever straffskalan som om inte felaktig så åtminstone konstig men det ni argumenterar är att samhället genom rättvisan ska hämnas å brottsoffer och brottsoffrets anhöriga vägnar. Jag antar att Gabriel medvetet överdriver.

Själv anser jag att man genom inställningen att straff ska vara straff slår in på samma väg som den Amerikanska rättvisan. Där straffen i mångt och mycket verkligen är till för att straffa och som lekman säger: så är det rimliga ur det perspektivet långa straff, livstid exempelvis. En sådan metodik leder till att man får fler i fängelse längre och att fängelsevistelsen antingen blir dyrare för samhället eller måste göras billigare genom försämringar.
Men åsikten att straffen ska vara hårdare har en tendens att vara sammankopplad med att fängelser är för "trevliga".

Min specifika åsikt i frågan är att man bör tvinga sig själv att släppa behovet av hämnd och att fokusera på nyttan.

Kanske missförstår dig här men personligen ser jag en större nytta av att ha brottslingar bakom lås och bom snarare än ute i samhället.
Jag betalar hellre för fängelser än advokater, sjukhustkostnader m.m pga återfallsförbrytare.

Nu är jag lite dåligt insatt i fallet Hagamannen men om jag inte har helt fel för mig var han dömd till 14 års fängelse och blev vilkorligt frigiven efter 9år. Detta trots att man bedömt att risken för återfall är stor.

Vad kostar inte det samhället ? Och tänk på alla som inte vågar röra sig ute om kvällarna pga detta. Är det rätt att en person som har begått grova brott ska begränsa ett helt samhälle pga tandlösa lagar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Bodde ett tag i Kanada, berätta om straffen i Sverige för en där och han sa typ "woooot?"
Nu vet jag ej om det är sant men han sa att för second degree murder, dvs att du gör en brottslig handling som gör att någon dör fast det inte var din avsikt att döda ngn (typ då slår någon så han faller och slår i huvudet och dör, eller om du blir jagad av polisen kör på ngn som dör, det var ej din mening att döda men pga din brottsliga handling så dog någon) för det är straffet typ minst 15år.

Second degree murder är inte vållande till annans död eller dråp, som du beskrev.
Mord kräver uppsåt, second degree är det som vi kallar mord. First degree är överlagt mord (i förväg planerat, alltså).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Kanske missförstår dig här men personligen ser jag en större nytta av att ha brottslingar bakom lås och bom snarare än ute i samhället.
Jag betalar hellre för fängelser än advokater, sjukhustkostnader m.m pga återfallsförbrytare.

Nu är jag lite dåligt insatt i fallet Hagamannen men om jag inte har helt fel för mig var han dömd till 14 års fängelse och blev vilkorligt frigiven efter 9år. Detta trots att man bedömt att risken för återfall är stor.

Vad kostar inte det samhället ? Och tänk på alla som inte vågar röra sig ute om kvällarna pga detta. Är det rätt att en person som har begått grova brott ska begränsa ett helt samhälle pga tandlösa lagar ?

Det är väl svårt att ha diskussionen eftersom det rör sig om ett antingen eller; antingen är man i fängelse eller så är man inte det. Jag tror nog att vi skulle gagnas av något mer väldefinierat mellanting. Ett förvar så att säga i vilket de intagna får ta ett större ansvar för sin vardag än vad de gör i fängelse men där de ändå befinner sig inom rättvisans övervakning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gabriel15:

Ja varför inte ett högt straff om någon gjort fel?

Skulle Breivik få böter på 500kr för det han gjorde tror jag många skulle vara missnöjda..

Den absolut sämsta retoriken i skolboken. Att besvara en fråga med en motfråga.

Sedan att nonchalera hela originalfrågan genom att skriva ett löjligt påstående som man vet att ingen person skulle sympatisera med är ju dagisfasoner.

"An eye-for-eye and tooth-for-tooth would lead to a world of the blind and toothless."

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är säkert så att många upplever straffskalan som om inte felaktig så åtminstone konstig men det ni argumenterar är att samhället genom rättvisan ska hämnas å brottsoffer och brottsoffrets anhöriga vägnar. Jag antar att Gabriel medvetet överdriver.

Själv anser jag att man genom inställningen att straff ska vara straff slår in på samma väg som den Amerikanska rättvisan. Där straffen i mångt och mycket verkligen är till för att straffa och som lekman säger: så är det rimliga ur det perspektivet långa straff, livstid exempelvis. En sådan metodik leder till att man får fler i fängelse längre och att fängelsevistelsen antingen blir dyrare för samhället eller måste göras billigare genom försämringar.
Men åsikten att straffen ska vara hårdare har en tendens att vara sammankopplad med att fängelser är för "trevliga".

Min specifika åsikt i frågan är att man bör tvinga sig själv att släppa behovet av hämnd och att fokusera på nyttan.

Du tycker inte det är bättre med ett system som spelar till hur människan och des moral fungerar? Som jag skrev tidigare så är USA inte jämförbart med Sveriges rättssystem ö.h.t och vi kan inte isolera vad som är p.ga de hårda straffen. Däremot är våra länder i varsin sida om spektrumet, det brukar generellt vara negativt för ett land att vara på en extrem sida av något. Nu kanske jag missförstår dig med "antingen eller".. Det känns som du vill antyda någon falsk dikotomi från våran sida, men faktum är att antingen så är man fängslad, eller så är man inte det. Antingen så är man straffad, eller så är man inte det. Det är liksom del av definitionen, ett "förvar" är fortfarande ett fängelse och ryms utan problem inom den definitionen. Men det åsido, du vill alltså se trevligare fängelser än vad vi har idag?

Lite spontant.. Jag vill dra in ett exempel här, en psykopat. Vad är det som stoppar en psykopat att göra grymma handlingar? Kan vi behandla honom? Nej, det kan vi inte, hur stoppar vi honom? Genom att straffa honom, han behöver veta att gör han x så följer y. Det räcker inte att y inte är roligt det måste vara riktigt dåligt i proportion till hur illa vi vill avskräcka psykopaten att göra x.

Jag ser och uppskattar din position med att inte straffa utan behandla men då måste vi också leva i en värd där vi i någorlunda uträckning lyckas med våran behandling och faktum är att vi är riktigt dåliga, psykopat eller ej.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra med låga fängelsestraff eftersom fokus ligger på att rehabilitera personen som begått ett brott och få han eller hon att förstå sina felaktiga handlingar. Tror inte det går att förstå hur man kan komma till den gränsen att man tar en annan persons liv men även dom är Svensson.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tror inte det går att förstå hur man kan komma till den gränsen att man tar en annan persons liv men även dom är Svensson.

Ändå tror du vi kan behandla människor som utför våldsbrott i en axelryckning? Lite väl stark tilltro till vetenskapen om du frågar mig.

Vissa människor har lika lite respekt för liv som svensson har för hastighetsgränser, då är det viktigt att straffet är så pass högt att det blir opraktiskt för dem att bryta gränserna vi i samhället kommit överens om är viktiga.

Är det inte bra om samhället är uppbyggt så att även "obehandlade" människor kan gå igenom livet utan att mörda någon? Eller måste någon bli lemlästad, våldtagen etc. först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Ändå tror du vi kan behandla människor som utför våldsbrott i en axelryckning? Lite väl stark tilltro till vetenskapen om du frågar mig.

Vissa människor har lika lite respekt för liv som svensson har för hastighetsgränser, då är det viktigt att straffet är så pass högt att det blir opraktiskt för dem att bryta gränserna vi i samhället kommit överens om är viktiga.

Är det inte bra om samhället är uppbyggt så att även "obehandlade" människor kan gå igenom livet utan att mörda någon? Eller måste någon bli lemlästad, våldtagen etc. först?

Vadå axelryckning? Tror du låg fängelsetid innebär att man inte bryr sig om brottet? Nu får du ta och tänka om, det finns faktiskt andra saker än att sitta bakom galler som kan straffa.

Samhället ska byggas upp så vi förhindrar brott. Kolla bara på USA där dom har hög fängelsetid, fortfarande extremt mycket brott som begås! Hur mycket brott som begås beror till liten del på hur starkt straff det är utan det som gör att vi verkligen förhindrar brott är välfärd och gemenskap. Kolla bara på Island, poliserna bär inte ens vapen eftersom det inte behövs och fängelsepopulationen ligger på 40 per 100 000 (2003) medans USA ligger på 715, varför? Inte är det p.g.a. för låga strafftider i alla fall.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Vadå axelryckning? Tror du låg fängelsetid innebär att man inte bryr sig om brottet? Nu får du ta och tänka om, det finns faktiskt andra saker än att sitta bakom galler som kan straffa.

Samhället ska byggas upp så vi förhindrar brott. Kolla bara på USA där dom har hög fängelsetid, fortfarande extremt mycket brott som begås! Hur mycket brott som begås beror till liten del på hur starkt straff det är utan det som gör att vi verkligen förhindrar brott är välfärd och gemenskap. Kolla bara på Island, poliserna bär inte ens vapen eftersom det inte behövs och fängelsepopulationen ligger på 40 per 100 000 (2003) medans USA ligger på 715, varför? Inte är det p.g.a. för låga strafftider i alla fall.

Jag menar inte att systemet inte bryr sig, jag menar att förövaren inte alltid bryr sig om sitt offer. Dåligt formulerat av mig men det var det jag menade.

Återigen har vi problemet att identifiera vad som bidrar till vad, de är tradigt men den vanliga "samband är inte orsakssamband" får jag nog åberopa. Kan det vara så att stater som har problem med brottslighet är bereda att kompromissa och verkligen slå ner mot brott bl.a med höjda straff? I USA:s fall så har de verkligen ett problem med brott till skillnad från Island/Sverige.. Kan det vara så att stater med låg brottslighet har lättare att vara mjukare mot sina få brottslingar och vice versa? Jag tror att man allt som oftast finner "sanningen" någon stans i mitten, dv.s islands rättssystem är lika (jag vill distansera mig från relativism folket genom att påpeka att jag använder "lika" väldigt löst) lite ett gott exempel för rättssystem som USA är (rimligtvis är Islands system som helhet sannolikt måttligt bättre). Jag tror inte att USA skulle må bra av att adoptera islands system lika lite som jag tror att island skulle må bra av att adoptera USA:s, men jag tror att vi har mycket att lära oss av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Du tycker inte det är bättre med ett system som spelar till hur människan och des moral fungerar? Som jag skrev tidigare så är USA inte jämförbart med Sveriges rättssystem ö.h.t och vi kan inte isolera vad som är p.ga de hårda straffen. Däremot är våra länder i varsin sida om spektrumet, det brukar generellt vara negativt för ett land att vara på en extrem sida av något. Nu kanske jag missförstår dig med "antingen eller".. Det känns som du vill antyda någon falsk dikotomi från våran sida, men faktum är att antingen så är man fängslad, eller så är man inte det. Antingen så är man straffad, eller så är man inte det. Det är liksom del av definitionen, ett "förvar" är fortfarande ett fängelse och ryms utan problem inom den definitionen. Men det åsido, du vill alltså se trevligare fängelser än vad vi har idag?

Lite spontant.. Jag vill dra in ett exempel här, en psykopat. Vad är det som stoppar en psykopat att göra grymma handlingar? Kan vi behandla honom? Nej, det kan vi inte, hur stoppar vi honom? Genom att straffa honom, han behöver veta att gör han x så följer y. Det räcker inte att y inte är roligt det måste vara riktigt dåligt i proportion till hur illa vi vill avskräcka psykopaten att göra x.

Jag ser och uppskattar din position med att inte straffa utan behandla men då måste vi också leva i en värd där vi i någorlunda uträckning lyckas med våran behandling och faktum är att vi är riktigt dåliga, psykopat eller ej.

Nu vet vi inte hur människans moral fungerar och ett system uppbyggd för att svara mot hur människans moral fungerar finns därmed inte. Överlag så är det väl så att man alltid tycker att det är bättre med ett bättre system förstås.

Den rättspsykiatriska vården är väsensskild från fängelsevården.

Skrivet av tomten51:

Jag menar inte att systemet inte bryr sig, jag menar att förövaren inte alltid bryr sig om sitt offer. Dåligt formulerat av mig men det var det jag menade.

Återigen har vi problemet att identifiera vad som bidrar till vad, de är tradigt men den vanliga "samband är inte orsakssamband" får jag nog åberopa. Kan det vara så att stater som har problem med brottslighet är bereda att kompromissa och verkligen slå ner mot brott bl.a med höjda straff? I USA:s fall så har de verkligen ett problem med brott till skillnad från Island/Sverige.. Kan det vara så att stater med låg brottslighet har lättare att vara mjukare mot sina få brottslingar och vice versa? Jag tror att man allt som oftast finner "sanningen" någon stans i mitten, dv.s islands rättssystem är lika (jag vill distansera mig från relativism folket genom att påpeka att jag använder "lika" väldigt löst) lite ett gott exempel för rättssystem som USA är (rimligtvis är Islands system som helhet sannolikt måttligt bättre). Jag tror inte att USA skulle må bra av att adoptera islands system lika lite som jag tror att island skulle må bra av att adoptera USA:s, men jag tror att vi har mycket att lära oss av varandra.

Generellt sett så talar man om att ett mjukare samhällsklimat både minskar brottsligheten och straffskalorna.
Majoriteten av våldsdåden eller brotten för den delen begås inte av sluga psykopater utan av vanligt folk som av spånk eller av annan, oftast kemisk anledning; agerar vanvettigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)