RPi 2 som TV-mottagare

Permalänk
Medlem

RPi 2 som TV-mottagare

Tjenare!

Jag har en monitor i sovrummet som inte har Antenn uttag, så jag funderar på att köpa en RPi 2 dit.
Men jag undrar då, Finns det någon adapter eller något annat smidigt sätt ta emot vanliga TV kanaler?

OpenELEC kommer nog att köras som OS.

Mvh Makkan.

Permalänk
Medlem

@Makkan:
Openelec/kodi kan ta emot iPTV, sök på Kodi iptv på youtube så får du många guider

Permalänk
Skrivet av Pzycho:

@Makkan:
Openelec/kodi kan ta emot iPTV, sök på Kodi iptv på youtube så får du många guider

Skulle den klara av IPTV från telia?

Permalänk
Medlem

@Pzycho:
Då mitt bredband är rätt ostabilt till och från så skulle jag gärna vilja veta om man kan köra med antenn.

Permalänk

Openelec har tvheadend förinstallerat har jag för mig, så ska inte vara några problem. på http://www.linuxtv.org/wiki kan du kolla vilka tv-kort som fungerar i linux.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Körde en Rasp + Hauppauge NOVA-T-dongle + Tvheadend som PVR-backbone tills de gjorde något med TV-antennsystemet här hemma (vill minnas de kopplade ur stora takantennen och började köra in via kabel). Använde XBMC + PVR-plugin för Tvheadend som klienter. Funkade precis hur bra som helst.

Tyvärr ligger min lägenhet i radioskugga från Nackamasterna, så har inte kunnat köra så sedan dess, men ser inte varför det skulle funka sämre idag än det gjorde då om det gått foirtfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Körde en Rasp + Hauppauge NOVA-T-dongle + Tvheadend som PVR-backbone tills de gjorde något med TV-antennsystemet här hemma (vill minnas de kopplade ur stora takantennen och började köra in via kabel). Använde XBMC + PVR-plugin för Tvheadend som klienter. Funkade precis hur bra som helst.

Tyvärr ligger min lägenhet i radioskugga från Nackamasterna, så har inte kunnat köra så sedan dess, men ser inte varför det skulle funka sämre idag än det gjorde då om det gått foirtfarande.

Var bor du? du vet att du har en mast I Marieberg, samt en stor i Uppsala du kan plocka in ifall du fixar nån förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Var bor du? du vet att du har en mast I Marieberg, samt en stor i Uppsala du kan plocka in ifall du fixar nån förstärkare.

Bor i Bromma, hamnar i skugga bakom Traneberg från Marieberg sett :/

Uppsalaapproachen har jag inte testat, men å andra sidan, så himla viktigt är det inte. Vill jag verkligen få till det där igen äre nog enklare att skaffa en DVB-C-dongle