Permalänk

Tangentbordet beter sig konstigt

Tjena!
Har ett litet problem med mitt tangentbord.
När jag håller ner en knapp så registrerar tangentbordet det snarare som att jag trycker på knappen flera gånger fast ändå inte. Tex i far cry 4 när jag trycker W så går den nåt steg för att sedan stanna upp sen ett steg till osv, eller när jag trycker in Q så blir det som att jag spammar Q.
Märkte nu även när jag skrev detta att om jag ska sudda och håller in backspace så suddas den senaste bokstaven/tecknet, sen dröjer det en sekund utan att något händer och sen försvinner säker 20/30 tecken på en gång.
Har testat att starta om datorn.

Edit. Är förövrigt ett Ducky Shine 3 det gäller.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem

Låter som skit i brytarna.

I brytarna sitter en bladfjäder, med ett kontaktbleck, som är det du flyttar på när du trycker ner en tangent och det som gör att brytaren registrerar. Som den fjäder den är, kommer den svänga lite kring sitt jämviksläge och därmed sluta och bryta kretsen om vartannat en stund efter det att du tryckt på en tangent. I normalfallet tar kontrollern hand om det här, och ignorerar signaler från brytaren under en tid. Om det hamnar skit på fjädern ändras emellertid fjäderns egenskaper, vilket får till följd att svängningarna pågår under en längre tid än vad kontrollern är programmerad för, vilket får till följd att knapptryckningar registreras multipla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdigkaka:

Tjena!
Har ett litet problem med mitt tangentbord.
När jag håller ner en knapp så registrerar tangentbordet det snarare som att jag trycker på knappen flera gånger fast ändå inte. Tex i far cry 4 när jag trycker W så går den nåt steg för att sedan stanna upp sen ett steg till osv, eller när jag trycker in Q så blir det som att jag spammar Q.
Märkte nu även när jag skrev detta att om jag ska sudda och håller in backspace så suddas den senaste bokstaven/tecknet, sen dröjer det en sekund utan att något händer och sen försvinner säker 20/30 tecken på en gång.
Har testat att starta om datorn.

Edit. Är förövrigt ett Ducky Shine 3 det gäller.

Har du provat återställa repeat & delay ?

Tryck FN+F1 och FN+F5 för att återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av daempull:

Har du provat återställa repeat & delay ?

Tryck FN+F1 och FN+F5 för att återställa.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket! Det löste mina problem.

@Khers
Tack för svaret!

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition