AMD Radeon R9 Nano kan dröja

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 Nano kan dröja

Med bara två veckor kvar innan månadsskiftet finns ännu inget som tyder på en nära förestående lansering av Radeon R9 Nano, som enligt den ursprungliga planeringen ska dyka upp på marknaden i augusti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Undrar om AMD kan få något rätt, det är väll bra att de försöker i varje fall.

Som man säger, även en blind höna hittar ett korn då och då så Nano kanske kan bli en fullträff för AMD.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant o se vilka temperaturer kortet kan tänkas nå.

Permalänk
Medlem

verkar vara lite problem med att producera fiji asså...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd

Coolt med ett så kort grafikkort.

Vore häftigt att se ett halv-höjds och halv-längds kort. Gärna passivt kylt också.

Permalänk
Medlem

AMD behöver få igång produktionen snabbt, annars kan/får de trycka på nödstoppet och sälja bolaget.

Även jag är intresserad vad Nano har att erbjuda, låter mycket intressant på pappret.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Geeks Gaming

Jag vill att de ska gå bra för AMD så Nvidia kan sänka priset på sina kort så jag kan köpa ett ^^

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Inaktiv

Synd att det dröjer men om det är så pass dålig tillgång till kretsar så är det väl inte helt orimligt att de väntar med lanseringen av Nano. Vore dock fint att få se denna testad snart nog.

Skrivet av anon162230:

Undrar om AMD kan få något rätt, det är väll bra att de försöker i varje fall.

Som man säger, även en blind höna hittar ett korn då och då så Nano kanske kan bli en fullträff för AMD.

Nu verkar det ju dock inte vara AMD utan TSMC som inte kan få tillräckligt många kretsar tillverkade.

Jag är för övrigt inte speciellt förhoppningsfull om att vi kommer få se 14/16nm grafikkort i början av nästa år. Med tanke på hur övergången till exempelvis 28nm och 40nm gick kommer det nog bli ett riktigt segt 2016. :/

Permalänk
Medlem

Nu har ju AMD inte sagt rakt ut att kortet blir försenat eller så så än sålänge är det ju en Spekulation.. Jag hörde föresten att Kappahl funderar på att köpa Nvidia

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nano bygger ju på samma krets som för Fury X med nedskalade klockfrekvenser för att göra det litet/slimmat? Man kan ju hoppas att det blir ett prisvärt alternativ för alla de som ska bygga kompakta system. Men det lär inte bli mer än så.

Just nu sitter jag bara och hoppas på att AMDs ingenjörer upptäcker att någon klantskalle gjort ett minimalistiskt fel som gjort att hela kretsen överklockar asdåligt och att de enkelt kan släppa en ny rev. Jag hade ju hoppats på att Fury skulle slå hårdare mot toppsegmentet och att ett priskrig drog igång.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Nu verkar det ju dock inte vara AMD utan TSMC som inte kan få tillräckligt många kretsar tillverkade.

Jag är för övrigt inte speciellt förhoppningsfull om att vi kommer få se 14/16nm grafikkort i början av nästa år. Med tanke på hur övergången till exempelvis 28nm och 40nm gick kommer det nog bli ett riktigt segt 2016. :/

Är garanterat problem med tillverkningen, men man kan inte bara skylla på TSMC då det handlar om en krets med 8.9 miljarder transistorer på ~600mm² vilket är den absolut övre gränsen för vad TSMC är kapabel att hantera på 28nm. Ovanpå detta ska man också få till HMB-kretsarna och dess transposer.

Att det blir tillverkningsproblem på en så pass komplicerad krets borde därför vara rätt förväntat, Fiji är helt enkelt inte en design som kommer kunna tillverkas i speciellt stor volym eller till speciellt lågt pris.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nano är helt klart intressant!
AMD måste se till att de få igång produktionen av Fiji-GPUer.
Det verkar som att de är svåra att tillverka.
Man kan ju se på Nano som ett "oklockat" FuryX.
Vem vet vad för skoj man kan hitta på med ett sådant om man kyler det korrekt....

Permalänk
Medlem

Den här dök upp på Twitter häromdan: https://twitter.com/AMD_UK/status/632160619651801088

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Förmodligen brist på HBM minne.

Permalänk
Avstängd

Undrar hur dom hade tänkt fixa temperaturerna på Nano, när den använder samma grafikprocessor som FuryX som är vattenkylt.......Kanske därför det är "försenat" ? Tror inte det kommer fungera, om dom inte sänker klocksen ganska ordentligt, och då är det helt enkelt inte längre ett bra presterande kort.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jinxswe:

Jag vill att de ska gå bra för AMD så Nvidia kan sänka priset på sina kort så jag kan köpa ett ^^

Många vill det ska gå bra för AMD.Men bara i syfte för att få köpa nvidia billigare.
få vill ha deras kort.Hur ska detta gå till.?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Undrar hur dom hade tänkt fixa temperaturerna på Nano, när den använder samma grafikprocessor som FuryX som är vattenkylt.......Kanske därför det är "försenat" ? Tror inte det kommer fungera, om dom inte sänker klocksen ganska ordentligt, och då är det helt enkelt inte längre ett bra presterande kort.

Det är ju garanterat ett kort med mycket låga frekvenser för att nå TDP-värdet på 175W.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Många vill det ska gå bra för AMD.Men bara i syfte för att få köpa nvidia billigare.
få vill ha deras kort.Hur ska detta gå till.?

Va? Många vill att det ska gå bra för AMD för att dels driva ned priserna på kort överlag men också få mer fart på konkurrens och utveckling. Jag skiter blanka fan i vem det är som tillverkar mina grejer, jag vill att de ska prestera.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om dom lägger Nano mellan 970 och 980 i prestanda och sedan prissätter det 4000-4500kr så blir det nog en sälj succé.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är ju garanterat ett kort med mycket låga frekvenser för att nå TDP-värdet på 175W.

Det jag menar.... vad är då meningen med det? det är med andra ord inget prestanda kort isåfall, om dom inte hittar på nån form av häxkraft och fixar fram prestanda trots 100w mindre TDP, hade dom tänkt sätta klocksen på 600mhz ?:p

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Det jag menar.... vad är då meningen med det? det är med andra ord inget prestanda kort isåfall, om dom inte hittar på nån form av häxkraft och fixar fram prestanda trots 100w mindre TDP, hade dom tänkt sätta klocksen på 600mhz ?:p

Ja, det är svårt att säga. Jag förväntar mig inget mirakel direkt, personligen så tycker jag det känns rätt märkligt.

Det är ju formatet som är höjdpunkten med kortet, men prestandan lär väl vara sisådär.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Coolt med ett så kort grafikkort.

Vore häftigt att se ett halv-höjds och halv-längds kort. Gärna passivt kylt också.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s232811281&o=produkt_pr...
Finns redan korta, låga och passivt kylda kort.

Skrivet av webknut:

Om dom lägger Nano mellan 970 och 980 i prestanda och sedan prissätter det 4000-4500kr så blir det nog en sälj succé.

Alltså mindre prisvärt än 390X som redan säljer dåligt? Om det händer blir Nano än nischprodukt för små datorlådor. Hjälper ju inte heller att tillgången på Fiji är begränsad.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Alltså mindre prisvärt än 390X som redan säljer dåligt? Om det händer blir Nano än nischprodukt för små datorlådor. Hjälper ju inte heller att tillgången på Fiji är begränsad.

Stora nackdelen med 390X är dess enorma TDP. Så därför skulle ett kort med med låg TDP men en då prestanda vara bra för AMD som inte kan konkurrera med Nvidea med rebrands. Förutsatt dom inte kapar priserna enormt och därav går i konkurs för dom förlorar pengar för sälja kort sina kort

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Men vad grundar ni att det kan dröja på då? De har ju bara sagt att det kommer vara en pressrelease om en vecka?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jo men inte med den prestandan...

http://www.sweclockers.com/nyhet/20781-amd-radeon-r9-nano-far...

"Däremot har AMD berättat att det ska ha dubblerad energieffektivitet mot Radeon R9 290X och dessutom prestera bättre än det kortet."

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jo men inte med den prestandan...

http://www.sweclockers.com/nyhet/20781-amd-radeon-r9-nano-far...

"Däremot har AMD berättat att det ska ha dubblerad energieffektivitet mot Radeon R9 290X och dessutom prestera bättre än det kortet."

Såklart inte.
Den prestandan behöver enorma mängder kylning. Långt in i framtiden kanske det finns minikort som är passiva med 980 Ti-prestanda, men då duger inte det eftersom de nya flaggskeppen är många gånger bättre.

175W är alltför mycket för att kunna göra ett minimalt, passivt kort. Om du vill är det ju bara att sätta vattenblock på och få ett tunt, relativt litet kort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Men vad grundar ni att det kan dröja på då? De har ju bara sagt att det kommer vara en pressrelease om en vecka?

Butiker och recencenter får korten innan, tillverkarna (msi asus sapphire) får GPU'er innan dess, så att allt är klart för försäljning när det lanseras.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Synd att det dröjer men om det är så pass dålig tillgång till kretsar så är det väl inte helt orimligt att de väntar med lanseringen av Nano. Vore dock fint att få se denna testad snart nog.

Nu verkar det ju dock inte vara AMD utan TSMC som inte kan få tillräckligt många kretsar tillverkade.

Jag är för övrigt inte speciellt förhoppningsfull om att vi kommer få se 14/16nm grafikkort i början av nästa år. Med tanke på hur övergången till exempelvis 28nm och 40nm gick kommer det nog bli ett riktigt segt 2016. :/

Vet vi om det är TSMC och inte Hynix som har låg produktionstakt på HBM-minnen?
Och AMD använder väll ändå Global Foundries eller är det inte förens nästa generation?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

Om detta kort hamnar i samma pris OCH prestandaklass som 390X, så skulle AMD kunna sälja en hel del kort. Många som vill ha små, smidiga och energisnåla system idag.

Vi får hoppas att det bara är rykten. För AMD har inte så många fler chanser på sig att göra någonting rätt nu.

Permalänk
Medlem

@xfade: Fast då är det fortfarande bara spekulation. Och 300-serien var väll långt ifrån "tidigt ute" till recensenter och butiker.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit