LG Display investerar 72 miljarder kronor i OLED-teknik

Permalänk
Melding Plague

LG Display investerar 72 miljarder kronor i OLED-teknik

Den koreanska elektronikjätten LG ser en lysande framtid i skärmtekniken OLED och investerar astronomiska 72 miljarder kronor för att skynda på teknikutvecklingen inom området.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Prissänkningar - Ja tack
Mycket positiv investering, hoppas att den får effekt snarast

Permalänk
Avstängd

Sjukt mycket pengar!

Får se om investeringen lönar sig och vad som kommer ut ur investeringen, och om OLED var rätt teknik att satsa på eller om det blir något annat...

Permalänk

Ett steg närmare min 4K OLED 240Hz 1ms Ultrawide/curved G-sync skärm:)

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechDestro:

Ett steg närmare min 4K OLED 240Hz 1ms Ultrawide/curved G-sync skärm:)

År 2020. med GTX X9 30080 ti

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Roligt att dom vågar spendera pengar på tekniken

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

GO LG!!!

Permalänk
Medlem

Hoppas Rec.2020 och HDR kommer snart

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk

Ser fram emot när 4k-TV-apparater med OLED kommer i rimlig prisnivå.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

skönt att någon vill driva oled framåt. det är behövligt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Nånting säger mig att Samsung kommer få ångra att att dom avvaktade så pass länge med OLED samtidigt som dom lät sin närmaste konkurrent köra på för fullt.
Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nånting säger mig att Samsung kommer få ångra att att dom avvaktade så pass länge med OLED samtidigt som dom lät sin närmaste konkurrent köra på för fullt.
Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Ellerhur, det vore verkligen roligt om LG's oled-push ger resultat. Det skulle verkligen gynna oss alla. Så spännande!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Jo, utflykter i mat o vin kan vara dyrt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ser fram emot min OLED 4k 65 tummare för hemmabion och min 24 OLED 4k 120-144 hz gamingskärm.
Undrar varför OLED inte kommit till gaming än??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

LG av alla bolag... bättre än ingen och inget antar jag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Nånting säger mig att Samsung kommer få ångra att att dom avvaktade så pass länge med OLED samtidigt som dom lät sin närmaste konkurrent köra på för fullt.
Förhoppningsvis dröjer det nu inte alltför många år bara innan vi får se en modell till ett icke gastronomsikt pris.

Alltså det känns som Samsung har väldigt dålig koll på marknaden överhuvudtaget. Släpper en Note 5 mobil utan bytbart batteri och SD kort när alla hardcoreanvändare rosar Noteserien dels för den exemplariska pennan, men även för möjligheten att byta batteri när det inte finns möjlighet att ladda och SD kort för lagring.
Att de inte släpper den i Europa måste bero på att de förstår att de inte får sålt den.

Nu är de även på väg att missa starten på OLED eran klantigt klantigt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

LG av alla bolag... bättre än ingen och inget antar jag.

Det var ett tag sen LG var lågkvallemärket. Idag vinner faktiskt deras TV apparater de flesta tester, det är väl Panasonic och någon mer som har en chans.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Snusfri

Trevligt att LG verkligen storsatsar på OLED.

Ge mig en 4K Ultrawide flexibel skärm (Där du själv väljer om du vill ha den välvd eller inte) så blir jag riktigt nöjd.

Samsung har tappat allt mitt förtroende de senaste åren medans LG's har växt rejält.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Riktigt najs. Får se hur lång tid det tar innan det kommer produkter inom min prisklass.

OT: Jag hade heller sett att de lagt pengarna på att realisera Minas Tirith, men det är kanske bara jag ^^
Insammling på indigogo

Permalänk

meanwhile at samsung............

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

LG av alla bolag... bättre än ingen och inget antar jag.

Vad är det som är fel med LG?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

När jag såg bilden i artikeln så tycker jag nu väldigt synd om Salvador Dalí. Who knew? Hans klockor blir en verklighet inom snar framtid men han dog kanske 30 år för tidigt för att få uppleva det

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Ellerhur, det vore verkligen roligt om LG's oled-push ger resultat. Det skulle verkligen gynna oss alla. Så spännande!

Jag är lite orolig: antingen misslyckas satsningen och de bränner massa pengar utan att få till bra säljbara produkter som de kan göra vinst på, vilket riskerar att sätta bolaget i en klämma... Eller så lyckas de, och då får de monopolställning med relativt låg konkurrens under ett par år och kan dra till med relativt stora marginaler.

Det är ju även lite ledsamt att se att Reuters inte nämner något om monitorer alls. Slits fortfarande displayerna för snabbt för det tro?

Men nu är jag mer pessimistisk än vanligt
Förhoppningsvis kommer det riktigt trevliga - om än troligen ganska kostsamma - TV och bildskärmar framöver!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechDestro:

Ett steg närmare min 4K OLED 240Hz 1ms Ultrawide/curved G-sync skärm:)

Varför bara 240 Hz?

Det enda som kommer sätta Hz i en OLED är display controllern, i början kanske vi lä få se tillverkare använda upp sina gamla chip så dessa ligger runt 144hz max, men sen kommer racet dra igång. Den teoretiska maxfrekvensen på en OLED ligger runt 100Khz.
1000Hz sägs vara max vad vi behöver i en skärm, men det lär inte hindra tillverkare i framtiden från att ösa på ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nu är de även på väg att missa starten på OLED eran klantigt klantigt.

Öhh, dom har använt OLED till sina mobiler sen åtminstonde Galaxy S, tror dom inte använt något annat än AMOLED sen dess för den delen... så nä dom har verkligen inte missat OLED eran, dom var med och startade den.

Skrivet av Dem8n:

Varför bara 240 Hz?

Det enda som kommer sätta Hz i en OLED är display controllern, i början kanske vi lä få se tillverkare använda upp sina gamla chip så dessa ligger runt 144hz max, men sen kommer racet dra igång. Den teoretiska maxfrekvensen på en OLED ligger runt 100Khz.
1000Hz sägs vara max vad vi behöver i en skärm, men det lär inte hindra tillverkare i framtiden från att ösa på ännu mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju kul med super-höga frekvenser i teorin, men hårdvaran som finns är inte ens i närheten av att klara det i spel med modern grafik.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Öhh, dom har använt OLED till sina mobiler sen åtminstonde Galaxy S, tror dom inte använt något annat än AMOLED sen dess för den delen... så nä dom har verkligen inte missat OLED eran, dom var med och startade den.

Det är ju kul med super-höga frekvenser i teorin, men hårdvaran som finns är inte ens i närheten av att klara det i spel med modern grafik.

Nej, men får du tag i en med en controller som klarar av t.ex 1k FPS så kan du ju sätta vilken FPS du vill i spelen, beroende på vad ditt/dina kort klarar av att hålla.

Super AMOLED och Super AMOLED+ är dessutom bra vidareutveckling av OLED-tekniken som gör att vi kan läsa skärmen även i värsta tänkbara solljus. Så japp, Samsung har kört hårt på OLED i många år redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt att LG verkligen storsatsar på OLED.
Ge mig en 4K Ultrawide flexibel skärm (Där du själv väljer om du vill ha den välvd eller inte) så blir jag riktigt nöjd.

Finns redan: http://www.cnet.com/products/lg-77eg9900/

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Snusfri

Nu pratade jag dock om skärm och inte TV, blir lite väl stort med en 77" på skrivbordet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det var ett tag sen LG var lågkvallemärket. Idag vinner faktiskt deras TV apparater de flesta tester, det är väl Panasonic och någon mer som har en chans.

Skrivet av Señor Hallon:

Vad är det som är fel med LG?

Fortfarande ganska B.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Väldigt kul att se!
Är själv väldigt nöjd med alla LG produkter jag haft, så jag tror nog att LG kommer göra detta bra.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR