Intel Core i7-5775C och i5-5675C "Broadwell"

Permalänk
Avstängd

Herregud vad 8350 ligger efter..kom igen AMD, släpp ngt nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Nä det går ju inte. Då skulle folk kunna välja den gamla 1150-moderkort med Broadwell istället för den nya 1151-plattformen med Skylake och DDR4. Jag gissar att Broadwell med Iris Pro kostar mer att tillverka dessutom.

Broadwell kostar nog 50-100% mer i tillverkningskostnad, dvs, kostar Skylake 200kr så kostar broadwell 300-400kr att tillverka, men eftersom Broadwell kostar några hundralappar mer är nog Intels marginalvinst den samma på båda sett ur ren tillverkningskostnad.

Skrivet av Mimematis:

Wow bådar väldigt gott för Broadwell-E

Mig veterligen kommer Broadwell-E inte ha inbyggd grafik eller någon level-4 cache så dessa resultat är i det närmaste helt ointressanta ur ett Broadwell-E perspektiv. Broadwell-E blir förmodligen en väldigt liten uppgradering mot Haswell-E, samma antalet kärnor och cache, lite högre frekvens.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Kan de inte toksjunka i pris pga ointresse. Typ 1000kr sisådär. Hade jag köpt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Kan de inte toksjunka i pris pga ointresse. Typ 1000kr sisådär. Hade jag köpt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk vilken tokhöjning som hade kommit max en timma efter toksänkningen hade inträffat i så fall

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så i relevanta upplösningar presterar dem lika, men Skylake är billigare och har en modern/ny plattform.

Skylake är fortfarande ett självklart val för nybyggen skulle jag nog våga säga :), eller snarare i7 6700K, funderade man på en i5 6600K kan broadwell vara ett bra alternativ?

Varför ska jag ta en i7 6700K när jag kan ta en i7 5820K med 6 kärnor för i stort sett samma pris. På vilket sätt är skylake mera framtidssäkert? För nästa gång jag ska uppgradera så är det säkert ny socket och då måste jag ändå ta nytt moderkort också.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Först o främst, tackar hjärtligt till Sweclockers (och komplett) som ordnat detta test.

Sedan skylake resultaten kom, har jag argumenterat för att broadwell inte är något skit, utan en guldgruva som folk verkar missa.
Jag har fått både den ena och andra kommentatorn mot mig, argumenterande hit och dit om allt från latency till skylakes förbättringar. Men ändå i spelen, så spöar den allt... verkligen allt i sin väg, detta trots att den är 500Mhz+ långsammare än tex skylake. Detta är verkligen imponerande...

Tom i fredagspanelen kommentarer så vägrade folk tro på "en super CPU".
När man i vissa tester kan se 5775C OC CPUns minimum FPS gå över snittet på 6700k OC, så vågar jag säga att man har en värsting, bara man kan använda den rätt. Den är för gamers vad 4960X är för videokodning...

CPUn, arkitekturen är inte bättre än skylake, det förstår jag. Men.... pga den massiva 128MB cachen, så är den verkligen ett mirakel för spelande folket. Att man lyckas ändå få denna massiva cache till CPU att hänga med till 4,3Ghz är imponerande. Att man slipper köpa nytt moderkort och DDR4 är bara en bonus. Uppenbarligen gör det ju ingen nytta ändå...

Med det sagt, skylakes platform är helt klart framtiden. Men jämför man priset, idag, på denna CPUn, priset på Z97 moderkort och DDR3... så har skylake INGET att komma med. Det är överbetalt bling bling... thats it.

6700k klockar inte några 5Ghz. Den vinner inte ens i stock över en CPU som är 500-800Mhz långsammare i spel, och knappt ens i rena CPU tester. Sen tillägga att vill du har rå CPU prestanda, är 5820 bättre alt, alla dagar. Så 6700k är bling... nuttin more.

Så jag röstar stort för att sommardatorn blir broadwell. Inte pga den är nyast... utan pga sommardator ska trots allt vara vettigaste gamer datorn idag, och broadwell har definitivt denna stämpel. Z97 moderkort har både M.2 stöd och är helt klart kompetenta moderkort. DDR3 är uppenbarligen snabbt nog för vad vi behöver i spel och 5775C äger "allt annat" i spel. 5675C tom hänger med i7or i vissa perioder, vilket är helt otroligt.

Skylake är imho en flopp, som behöver gå tillbaka till ritbordet och ges L4 Cache...
Jag vet att en 64MB version ska komma, och jag hoppas den blir upplåst och bra, så att skylake kan ta tillbaka lite av sin heder.

Satan vad bra skrivet!

Jag har också sprungit runt ett par dagar nu och rekommenderat Broadwell. Känns skönt att få sina förväntningar bekräftade. Blir nästan lite sugen på att själv köpa en i7 5775C.

Skylake är bara ett dumt försök av Intel att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Permalänk
Medlem

@sleepzou:
För att Kaby Lake, ska vara uppbyggt som Broadwell med 64MB L4 cache, kommer till Socket 1151. Samt att innan man gör nästa stora uppgradering vill man nog ha en NVMe SSD, vilket Z170 har native stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Skylake har ingen L4 öht.
Det är en betydande extrakostnad.

Skrivet av Gender Bender:

Skylake har än så länge ingen L4, men kommer i U, H och S-modellerna. Och då är det väl främst S som kan vara något av intresse. Frågan är dock vad som är mest lönsamt, en upplåst processor eller en med L4 cache? För min del så blir det antingen att vänta på Kaby Lake eller stå ut ännu längre och invänta Cannonlake. Mest troligt så blir det ett Nvidia Pascal nästa år och Cannonlake året därpå.

Jo syftade på att man borde ha lagt dit L4 minne till processorerna om de märkt att Broadwell processorerna presterade bra med det.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Då är frågan, vart fan köper jag en 5775c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Då är frågan, vart fan köper jag en 5775c

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.komplett.se/intel-core-i7-5775c-broadwell/846539
Stod länkat i artikeln.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Med tanke på det här, borde inte en lite större cache vara en bra väg framåt till "skylake refresh"?
Eller "Kaby Lake" kanske den heter, men iaf.

Men det jag undrar lite över är hur den här L4-cachen påverkar saker och ting, hade den gett i princip lika stor boost om den varit säg, 32MB istället? Eller spelar det så stor roll att den är så stor som den är?

Chache'n är behövlig för att kunna mata GPU'n med data, framförallt när minnet är förhållandevis långsamt (max 1600).

För övrigt tycker jag att det är lite lustigt att intel försökt mörka denna lansering till varje pris. Intels planer var nog helt andra för något år sedan, men när det drog ut på tiden såg man till att:
* Sänka klockfrekvensen.
* Stryka alla tilltänkta modeller och lansera endast 2st modeller.
* Se till att INTE distribuera ovanstående 2st modeller.
* Ge familjen en så krånglig modellkod att de själva inte kunde tyda den.
* Elda upp all marknadsföringsmaterial.

Denna test ger också en känga till alla som påstår att Skylake och DDR4 är grejjen.....hmmm en lågt klockad Broadwell med DDR3 klår en högt klockad Skylake med DDR4

Önskar att AMD meka ihop en A10-8870 med lite fetare GPU.
Sitter själv med A10-6700 i HTPC'n. Hoppade över A10-7870, eftersom den lilla prestandaökningen inte var motiverad att byta både moderkort och CPU. Bästa affären vore dock att köpa ett GTX750Ti eller GTX950Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Jo syftade på att man borde ha lagt dit L4 minne till processorerna om de märkt att Broadwell processorerna presterade bra med det.

Aah på så vis. Jag som uppfattade det lite fel då Men efter lite googlande så såg jag att Skylake-S också kommer att gå att överklocka, precis som K, så länge man har Z170. Så Skylake kanske inte är helt uteslutet trots allt. Vi får helt enkelt vänta och se vad S-serien går för.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Ah tackar! Tröck på länken till prisjakt jag, där tog det stopp. Riktigt sugen på att uppgradera från min nuvarande 4670k. 5775c verkar ju vettigare än 4790k för spel till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av str8forthakill:

@sleepzou:
För att Kaby Lake, ska vara uppbyggt som Broadwell med 64MB L4 cache, kommer till Socket 1151. Samt att innan man gör nästa stora uppgradering vill man nog ha en NVMe SSD, vilket Z170 har native stöd för.

Även Skylake kommer med både 128MB eDRAM (med GPU GT4e) och 64MB (med GPU GT3e). Frågan är bara om det kommer några modeller för desktop med dessa GPUer. GT3e ska enligt rykte vara toppmodell för 15W TDP och GT4e kommer i alla fall finnas på vissa mobil CPUer med TDP på någonstans 35-50W.

Angående den stora effekt som 128MB L4 har är det något som man diskuterar även hos TechReport (2 timmars podcast!). David Kanter nämner att han tidigare diskuterat L4 cache med Intel och vid det tillfället kunde inte själva se någon poäng med en sådan stor cache för något annat än just iGPU, vilket var en stor anledning att man aldrig lanserade någon icke-mobilvarant för Haswell (första CPU med Iris Pro / GT3e).

Är faktiskt väldigt svårt att riktigt förklara hur det kan bli så pass stor effekt av en L4 cache då effekten av en cache enligt allt vad man vet idag alltid har denna form

och om man normal sett låg på den vänstra delen i kurvan borde den större cachen i E-serien samt större cache i i7 vs i5/i3 ge långt mer effekt.

Nu har L4-cachen i CrystallWell en lite annan design än L3-cache, L4 är (om man inte ändrat något sedan Haswell) en så kallad victim cache medan L3 är det Intel typiskt alltid kört med, inklusive cache.

I TechReport podcasten nämns i.o.f.s. att Intel hävdar att Broadwell-modeller med Crystalwell (som är namnet på 128MB eDRAM kretsen och tillhörande kontrollogik) har lite annorlunda intern design och den förändringen skulle kunna vara fördelaktig just för lasten speltitlar har.

Vidare om det bara var en effekt av den stora cachen borde också Xeon E5 se motsvarande resultat, bl.a. AnandTech har testat med E5 2687W v3 (Haswell baserad E5 optimerad för hög enkeltrådprestanda med 20MB L3, i7-5980X har lika mycket cache och testas här på SweC). Dessa får inte alls samma boost, men här kan det faktiskt vara så att det blir en nackdel med så många CPU-kärnor då det finns potentiella negativa effekter med att ha fler kärnor än man använder när det kopplas ihop med det faktum att moderna CPUer har strömsparfunktioner som drar ner frekvensen på CPU-kärnor som är lågt lastade. Att klocka upp en kärna tar relativt lång tid (sett ur perspektivet från CPUn), tar i storleksordningen 0.1-1ms.

Uppenbarligen ger L4-cachen en bra boost i spel, men för tillfället verkar ingen ha en bra teknisk förklaring till varför det är så. Har nämnt tidigare att Nvidia har påpekat att dagens GPU-drivare är rätt elak mot CPU-cache och att "bindless resources", något DX12, Vulkan och Mantle alla har stöd för, kan undvika mycket av denna effekt.

Frågan är om de titlar som idag kör Mantle använder "bindless resources" på det sätt som Nvidia menar man borde? Om de gör detta verkar det ändå finnas någon form av cache-effekt i spel, men svårt att säga hur det ligger till innan de "riktiga" DX12 spelen (de som från start är designade för DX12 finesser) börjar dyka upp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Angående varför man inte alltid klämmer på en gigantisk cache så har det nämns flera gånger att orsak nummer ett är att det blir dyrare, Crystalwell är idag en tvåkretslösning i samma paket och därmed klart dyrare att tillverka än modeller utan L4-cache.

Men sedan är det så att varje nivå cache lägger på latens och jämför man latens mot RAM är den högre på modeller med CrystalWell än utan

Jämför man FX-4300 (som har 8MB L3) och A10-6800K (som är väldigt snarlik CPU-mässigt men saknar L3-cache, ett test här) så ser man att spel har en lite positiv boost av L3-cachen, men finns andra program där prestanda är (marginellt) bättre utan L3-cache.

Så förutom priset är det inte odelat positivt att klämma på en väldigt stor cache. Tittar man på kompilering som är ett väldigt rätt trevlig test då det skalar bra med CPU-kärnor (men inte totalt linjärt även om det borde var möjligt i teorin), är något som är extremt svårt att specialoptimera CPUer för (så i stort sett omöjligt att "fuska" i sådana tester) samt en last som också involverar I/O så ser man att Skylake är en rejäl förbättring över tidigare modeller. Se t.ex. hur skillnad det är mellan i7-5980X och i7-6700K. Däremot är L4-cache snarare ett sänke än något som hjälper till här

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sleepzou:
För att Kaby Lake, ska vara uppbyggt som Broadwell med 64MB L4 cache, kommer till Socket 1151. Samt att innan man gör nästa stora uppgradering vill man nog ha en NVMe SSD, vilket Z170 har native stöd för.

okej.. och varför skulle man vilja ha NVMe SSD? Jag är inte insatt när det gäller NVMe SSD.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem

@sleepzou:
Istället för siffror som 500MB/s läshastighet och begränsningar av SATA/AHCI gränssnittet ser vi mycket bättre läshastigheter på upp mot och över 2000MB/s och skrivhastigheter inte långt efter. 1-2TB NVMe SSDer kommer inte vara så ovanligt inom ett par år förhoppningsvis.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sleepzou:

okej.. och varför skulle man vilja ha NVMe SSD? Jag är inte insatt när det gäller NVMe SSD.

Den största förbättringen med NVMe är att latensen som läggs på av gränssnittet är betydligt lägre. Är i praktiken omöjligt att komma speciellt långt över ~100k I/O-operationer per sekund (IOPS) över SATA, medan man kan nå minst en tiopotens högre över NVMe.

I praktiken betyder detta potentiellt högre prestanda vid läsning av små filer med litet ködjup, vilket är precis det som är flaskhalsen i normala desktopsystem vad det gäller boot-tider, startup tider av program och liknande.

Bandbredd är också högre men det är väldigt sällan en flaskhals på typiska desktopsystem med SATA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Vad betyder C-suffixet?

Varför har Skylake högre TDP och färre antal beräkningsenheter än Broadwell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@sleepzou:
Istället för siffror som 500MB/s läshastighet och begränsningar av SATA/AHCI gränssnittet ser vi mycket bättre läshastigheter på upp mot och över 2000MB/s och skrivhastigheter inte långt efter. 1-2TB NVMe SSDer kommer inte vara så ovanligt inom ett par år förhoppningsvis.

Skrivet av Yoshman:

Den största förbättringen med NVMe är att latensen som läggs på av gränssnittet är betydligt lägre. Är i praktiken omöjligt att komma speciellt långt över ~100k I/O-operationer per sekund (IOPS) över SATA, medan man kan nå minst en tiopotens högre över NVMe.

I praktiken betyder detta potentiellt högre prestanda vid läsning av små filer med litet ködjup, vilket är precis det som är flaskhalsen i normala desktopsystem vad det gäller boot-tider, startup tider av program och liknande.

Bandbredd är också högre men det är väldigt sällan en flaskhals på typiska desktopsystem med SATA.

När NVMe SSDer är standard så har jag nog hunnit köpa ny dator minst en gång. Men som det ser ut nu så är NVMe inte intressant för mig. Så då ska man kanske satsa på 5820k För ingen verkar kunna komma med en vettig anledning till varför man ska ta skylake.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Herregud vad 8350 ligger efter..kom igen AMD, släpp ngt nytt

Diffar ju ändå mer än 1000:-, så kanske inte bästa jämförelsen.

Skrivet av rektor:

Vad betyder C-suffixet?

Varför har Skylake högre TDP och färre antal beräkningsenheter än Broadwell?

Confusing.

Permalänk
Medlem

Vart är 2560x1440P testerna?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Chache'n är behövlig för att kunna mata GPU'n med data, framförallt när minnet är förhållandevis långsamt (max 1600).

Ja, men det var ju på inget vis det jag frågade om.
För att förtydliga, det jag frågar om gäller enbart CPU, som vi ser i bland annat den här recensionen så ger L4 cachen en otrolig prestandaboost vid vissa tillämpningar med diskret grafikkort.

Jag undrar lite hur det kommer sig att det kommer till så stor nytta och hur prestandan skulle skala med storleken på L4 cachen osv.

Eller menar du att den cachen matar det diskreta grafikkortet med data på något sätt?

Skrivet av muSashi:

Vart är 2560x1440P testerna?

Dom testerna är ointressanta i en CPU-recension, grafikkortet sätter flaskhalsen så alla processorer presterar i princip likartat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Vart är 2560x1440P testerna?

Ointressanta när man testar en CPU iom att redan vid 1920 och höga inställningar så är det GPU som sätter stopp.
Enda scenariot där GPU begränsade upplösningar/inställningar skulle vara intressanta vore om en viss CPU på något automagiskt sätt hjälpte GPU'n mer än någon annan CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad betyder C-suffixet?

C suffixet betyder Iris Pro och 65watt om jag minns rätt.
S är 65 watt utan Iris Pro.
T är 35 watt.

Som några exempel om jag inte är helt ute och cyklar.

Skrivet av rektor:

Varför har Skylake högre TDP och färre antal beräkningsenheter än Broadwell?

Skylake har inte högre TDP i sig, du får jämföra specifika modeller.
Det kommer lanseras Skylake processorer med lägre TDP också.

Anledningen att exempelvis i7-6700K har högre TDP än i7-5775C är för att 6700K är högre klockad och har mer aggressiva turbo-lägen.

Anledningen att Skylake har färre GPU-beräkningsenheter är att dessa 2 broadwell modellerna har Iris Pro som är Intels största integrerade grafikkrets medan Skylake-modellerna är entusiastprocessorer för överklockning med en mindre GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Jo syftade på att man borde ha lagt dit L4 minne till processorerna om de märkt att Broadwell processorerna presterade bra med det.

Det kommer antagligen lanseras Skylake-processorer med Iris Pro och därmed en stor L4 cache också...
Men kanske inte till desktops iofs...

Permalänk
Medlem

Men, vad jobbigt dom har gjort det för dom som vill uppgradera nu då. En bättre spel-CPU eller mera uppgraderat chipset!

Usch vad jobbigt val, haha.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Ah tackar! Tröck på länken till prisjakt jag, där tog det stopp. Riktigt sugen på att uppgradera från min nuvarande 4670k. 5775c verkar ju vettigare än 4790k för spel till och med.

4790k? Den verkar vettigare än 6700k!

Eller blandade du ihop 5775C(i7)med 5675C(i5) nu?

Skrivet av muSashi:

Vart är 2560x1440P testerna?

Som några redan har påpekat så är 1440p mindre intressant i ett CPU-test, då GPU:n ofta är flaskhalsen, redan i 1080p. (Se hur snarlika resultaten är i vissa av 1080p-graferna.)
En graf med 1440p hade sett likadan ut men med lägre fps och fler jämna staplar.

Skrivet av NodCommander:

Men, vad jobbigt dom har gjort det för dom som vill uppgradera nu då. En bättre spel-CPU eller mera uppgraderat chipset!

Usch vad jobbigt val, haha.

Köp Broadwell, bara för Intel varit så fräcka och försökt mörklägga sin egen lansering när dom insåg att dom gjort CPU:n för bra.

Hade jag själv gått i uppgraderingstankar hade jag antagligen satsat på en 5775C.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Oj! Kände lite hur jag tappade hakan när jag läste spel-testerna.

På med foliehatten nu, men kan det vara så att lanseringen av Broadwell var så pass lågmäld som den var, eftersom Intel märkte att Broadwell visade sig prestera mycket bättre än "menat", och inte ville riskera sämre försäljningssiffror för kommande Skylake?

Jag vet vad jag hade köpt om det stod mellan Broadwell och Skylake iallafall.

Synd att världen aldrig begåvades med en 5770K på ~90 W TDP, en sådan hade sannolikt presterat samma som 6700K även på rena CPU-tester.

Nu till lite mer foliehattande:

Vi ska minnas att det på Intel finns en intern tävling mellan två arkitektur-designteam: Ett i USA och ett i Israel. USA-gänget gjorde Nehalem och Haswell medan Israel kokat ihop Sandy Bridge och Skylake. När Skylakegänget märkt att deras nya arkitektur inte ger någon prestandaskjuts alls visavi Broadwell så startas en intensiv kampanj internt på Intel i syfte att rädda ansiktet både för Israelteamet/Skylake och Intel självt. Man har inte råd att lansera en ny arkitektur som inte presterar bättre än föregångaren, detta skulle se mycket dåligt ut.

För att rädda Skylake från en pinsam katastroflansering så läggs planen upp så här:
- Lanseringen av Broadwell för desktop skjuts upp maximalt (man kan inte, vilket man helst vill, låta bli att lansera den pga löften om framtida uppgraderingsmöjligheter vid Haswell-releasen) och Skylake-S tidigläggs till att ske så fort som möjligt så intresset och exponeringstiden för Broadwell blir liten.
- Broadwell lanseras enbart för lägre TDP i 65W och med Iris Pro för att motivera en hög prislapp och därmed lågt intresse.
- Broadwell släpps med minimal marknadsföring.

Summa summarum kommer nu sajter som Sweclockers att bara jämföra 6700k mot 4790k som Skylake-processorn ändå har några %-enheter upp på tack vare 14 vs 22nm. En fullfjädrad Broadwell hade den inte klarat att överträffa.

Designteamet i Israel får nu en andra chans att fixa sin icke förbättrande arkitektur i form av Kaby Lake. Kanske är det pga av detta som processskiftet till 10nm är försenat eftersom man inte vill basera Cannonlake på den misslyckade Skylake-arkitekturen.

Sannolikt har en och annan omflyttning i ledarskapet i Skylakegänget gjorts i och med detta också.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Hoppla! Något överraskande detta må jag säga, nu var det ju ingen jätteskillnad överlag om ser till spelen in full-hd men det var ju en enorm skillnad i 720p. Upptäckte man detta och valde att skyffla det under mattan och sedan lägga det 200 spänn över Skylake för att inte döda den lanseringen helt?

Är man bara intresserad av spel så verkar ju Broadwell vara högintressant. Vem vet, med tanke på buggarna som var relaterade till modermodemet så kanske framtida bios-revisioner hjälper till att komma upp på 4,4 eller liknande. Hmm, intressant var det iaf

Men det blir kanske stor skillnad även i FullHD om du stoppar i ett grafikkort (ifrån nästa generation tex) och om det blir så att dessa kort inte blir flaskhalsen på 1080p, då får man kanske ett liknande förhållande som man får idag på 720p, när det hela blir mer CPU-bundet igen.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|