Tele2 bluffar uppkopplingsavgiften!

Permalänk
Medlem

Tele2 bluffar uppkopplingsavgiften!

Har haft snackis abonnemang sedan 2010 och när jag skrev på avtalet var uppkopplingsavgiften 59öre. I dag är den 99öre?????

Jag reagerade redan när den höjdes från 59öre till 69öre och tog kontakt med tele2 för att få en förklaring, och supporten hävdade att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre för mitt ab. Vilket är en ren lögn. Jag vet med 100% säkerhet att den höjdes till 69 först och sedan till 99öre. Men jag har inga fakturor som bevisar detta då jag tecknat autogiro sedan dess. Och fakturorna på mitt konto på tele2 finns inte heller kvar. Så smidigt för tele2.

Supporten erbjöd sig först att skicka mig en kopia av avtalet och den första fakturan men den kom aldrig. Har väntat i två månader nu. Tog kontakt med Tele2 igen igår via chat och då säger killen att jag måste ta kontakt med den butiken där jag skrev avtalet för att få det. Tele2 har alltså ingen kopia på mitt tele2 abonnemang i sina register.

Uppmanar er att kolla era avtal om ni har gamla abonnemang och där se om något förändrats. Jag vet att Tele2 smyghöjd min uppkopplingsavgift men kan tyvärr inte bevisa det och tele2 lägger locket på. Det är en stor skandal, för operatörer får inte ändra grundavtalet och uppkopplingsavgiften efterhand, och speciellt inte utan att informera kunden.

Är övertygad om detta är olagligt men vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Har haft snackis abonnemang sedan 2010 och när jag skrev på avtalet var uppkopplingsavgiften 59öre. I dag är den 99öre?????

Jag reagerade redan när den höjdes från 59öre till 69öre och tog kontakt med tele2 för att få en förklaring, och supporten hävdade att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre för mitt ab. Vilket är en ren lögn. Jag vet med 100% säkerhet att den höjdes till 69 först och sedan till 99öre. Men jag har inga fakturor som bevisar detta då jag tecknat autogiro sedan dess. Och fakturorna på mitt konto på tele2 finns inte heller kvar. Så smidigt för tele2.

Supporten erbjöd sig först att skicka mig en kopia av avtalet och den första fakturan men den kom aldrig. Har väntat i två månader nu. Tog kontakt med Tele2 igen igår via chat och då säger killen att jag måste ta kontakt med den butiken där jag skrev avtalet för att få det. Tele2 har alltså ingen kopia på mitt tele2 abonnemang i sina register.

Uppmanar er att kolla era avtal om ni har gamla abonnemang och där se om något förändrats. Jag vet att Tele2 smyghöjd min uppkopplingsavgift men kan tyvärr inte bevisa det och tele2 lägger locket på. Det är en stor skandal, för operatörer får inte ändra grundavtalet och uppkopplingsavgiften efterhand, och speciellt inte utan att informera kunden.

Är övertygad om detta är olagligt men vad gör man?

Har du inte kvar det ursprungliga avtalet någonstans???

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av terrex:

Har haft snackis abonnemang sedan 2010 och när jag skrev på avtalet var uppkopplingsavgiften 59öre. I dag är den 99öre?????

Jag reagerade redan när den höjdes från 59öre till 69öre och tog kontakt med tele2 för att få en förklaring, och supporten hävdade att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre för mitt ab. Vilket är en ren lögn. Jag vet med 100% säkerhet att den höjdes till 69 först och sedan till 99öre. Men jag har inga fakturor som bevisar detta då jag tecknat autogiro sedan dess. Och fakturorna på mitt konto på tele2 finns inte heller kvar. Så smidigt för tele2.

Supporten erbjöd sig först att skicka mig en kopia av avtalet och den första fakturan men den kom aldrig. Har väntat i två månader nu. Tog kontakt med Tele2 igen igår via chat och då säger killen att jag måste ta kontakt med den butiken där jag skrev avtalet för att få det. Tele2 har alltså ingen kopia på mitt tele2 abonnemang i sina register.

Uppmanar er att kolla era avtal om ni har gamla abonnemang och där se om något förändrats. Jag vet att Tele2 smyghöjd min uppkopplingsavgift men kan tyvärr inte bevisa det och tele2 lägger locket på. Det är en stor skandal, för operatörer får inte ändra grundavtalet och uppkopplingsavgiften efterhand, och speciellt inte utan att informera kunden.

Är övertygad om detta är olagligt men vad gör man?

Det är inte olagligt. Du har dessutom godkänt de allmänna villkoren när du tecknade abonnemanget, och där står det klart och tydligt att dom har rätt att ändra i abonnemangen. Det spelar ingen roll vad du kan bevisa eller inte.

Att du kallar det här skandal är löjligt. Varför tar du inte bara dina ören någon annanstans till en operatör som du gillar mer om nu Tele2 är så hemska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det är inte olagligt. Du har dessutom godkänt de allmänna villkoren när du tecknade abonnemanget, och där står det klart och tydligt att dom har rätt att ändra i abonnemangen. Det spelar ingen roll vad du kan bevisa eller inte.

Att du kallar det här skandal är löjligt. Varför tar du inte bara dina ören någon annanstans till en operatör som du gillar mer om nu Tele2 är så hemska?

Om tele2 har rätt ändra uppkopplingsavtiften i smyg, varför säger de inte det när jag fågar varöfr den höjts utan hävdar att den ALLTID varit 99öre....isåfall????

Det är en skandal, och du behöver inte nedervärdera mig. Lite respekt please.

Permalänk
Medlem

Först så borde du har kvar din del av avtalet men här är ett pressmeddelande från 2007 som säger 69öre/min.

http://www.tele2.com/Documents/Cision/documents/2007/20071112...

Dom har inte rätt att ändra ditt abonnemang utan att först informera dig så vänd dig till din konsumentombudsman.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Först så borde du har kvar din del av avtalet men här är ett pressmeddelande från 2007 som säger 69öre/min.

http://www.tele2.com/Documents/Cision/documents/2007/20071112...

Tack för den Uppskattas

Nej, jag har tyvärr inte avtalet kvar. Och det är märkligt att tele2 påstår att jag måste ta kontakt med den butik där jag tecknade avtalet, vilket var i Örebro och den finns inte ens kvar....och hur kan butiken ha mitt avtal i sina register om tele2 inte har det....?

Det är märkligt att tele2 inte bara erkänner att de höjt avgiften - om det nu är helt lagligt enligt avtalet....

Permalänk
Medlem

Varit med om liknande med tele2, fick kompensation för runt hälften av beloppet. Blev inte riktigt nöjd men orkade inte gå vidare.
I mitt fall hade ett datatillägg tillkommit in i ett abonnemang (49kr till 99kr) som jag hade enbart som backup-telefon, tickade på i två år innan jag la märke till det.

Som konsument är ditt bästa skydd att ha en kopia på avtalet säkert förvarat, ingår i eget ansvar anser jag.
I mitt fall ändrade tele2 mitt abonnemang utan min vetskap, det jag fallerade på var att jag inte hade tillräckligt bra koll på efakturan som skulle syna ändringen. Påstod att jag gjorde ändringen själv..... utan att ens ha använd datatrafik i 2 år!

Vissa många företag väljer att skydda sig själva och tillgodose egna intressen, på sina kunders bekostnad. =/

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: trist, verklligen och att de vågar med tanke på all dålig publicitet det ger....

Jag har sagt upp abonnemanget för jag orkar inte lägga mer energi på att tjafsa med supporten. Den senaste killen vidhåller att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre.....

Det är lite synd för jag har en gammal samsung med 5.0 pixel kamer i som jag använt för detta ab. Gillade mobilen fast den stängde av sig själv hela tiden...hahaha. En bugg antagligen. Ringde för 19öre/min och 39kr/månad för ab......

Permalänk
Medlem

Finns en väldigt enkel lösning som fungerar med de flesta företag. Kan ta mig själv med ett exempel, mitt abb som jag betalar ca 450:- i månaden för hade bara 2GB data och då hade jag köpte till 1GB.

Sen höjde flera andra operatörer sin datamängd utan att höja kostnaden. Jaha, det ville jag ju också ha tänkte jag. Har ju ändå varit kund där i 15 år. Ringde till 3 och pratade med någon kille och berättade hur det låg till, men nä. Trots att jag betalar ca 800:- i månaden totalt så gick inte det om jag inte köpte till något.

När han hade klargjort att det tyvärr inte gick så sa jag bara, jaha det var ju tråkigt. Men du, då vill jag säga upp mitt abbonemang hos er, för det kan man ju göra i förväg. Det borde gå ut om ett år ungefär va?

Då jävlar blev det en annan ton i luren. Efter att ha försvunnit iväg för att "prata med chefen" eller liknande så kom han tillbaka och meddelande att jag nu har 16,5GB surf varje månad utan någon extra kostnad alls.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: mmm...det funkade inte för mig....de ville bli av med mig då detta ab inte finns längre och antagligen därför de höjde uppkopplingen också....så han bara sa upp det

Ironiskt så har jag jobbat på tele2 winback för 10 år sen..... så jag vet hur långt man kan gå för att behålla kunderna....

När folk ringde in för att säga upp och erbjöd man dem ett annat abonnemang som passar dem bättre och en ringpott och de flesta tar det....

Permalänk
Medlem

Det är självklart inte okej att höja priserna om ni avtalat om något. Det operatören isf får göra är att säga upp ditt abbonemang om de inte anser att det är lönsamt att ha dig som kund men de kan naturligtvis inte enbart höja priserna som ni avtalat om. Ett avtal gäller mellan båda parter och är tvingande för båda parter att följa, du har med andra ord rätt att ställa krav på din operatör så som din operatör har rätt att ställa krav på dig. Det krävs båda parternas samtycke för att ändra detta, inte enbart en parts vilja.

Permalänk
Medlem

@guos89: Så har jag också lärt mig att det funkar. Men det är svårt att föra en rättslig tvist när ingen av parterna har originalavtalet till hands.... Tele2 har det ju inte heller enligt supporten....

Permalänk
Medlem

Det är inte så att själva uppkopplingsavgiften var 99 öre från början men minutpriset låg på 59 öre? Vet att snackis fanns ju med 19 öre per minut, 59 öre per minut o jag tror det var 39 öre per minut. Men har för mig att uppkopplingsavgiften alltid låg på 99 öre per samtal.

Kan ha fel dock, ska se om ja kan hitta nåt nånstans.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Tack för den Uppskattas

Nej, jag har tyvärr inte avtalet kvar. Och det är märkligt att tele2 påstår att jag måste ta kontakt med den butik där jag tecknade avtalet, vilket var i Örebro och den finns inte ens kvar....och hur kan butiken ha mitt avtal i sina register om tele2 inte har det....?

Det är märkligt att tele2 inte bara erkänner att de höjt avgiften - om det nu är helt lagligt enligt avtalet....

Det var inte Tele2 du pratade med ens, det är en support som är utomstående som sköter det åt Tele2. Vill du ha riktig support får du välja Telia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att läst ditt inlägg så kollade jag upp mitt eget abb och mkt riktigt har de gjort samma sak mot mig. Enligt mitt avtal ska uppkopplingsavgiften vara 69öre men nu var den 79öre. Tvivlar på
att jag kommer orka göra nånting åt det dock då jag är nöjd med abbonemanget i övrigt

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Det är inte så att själva uppkopplingsavgiften var 99 öre från början men minutpriset låg på 59 öre? Vet att snackis fanns ju med 19 öre per minut, 59 öre per minut o jag tror det var 39 öre per minut. Men har för mig att uppkopplingsavgiften alltid låg på 99 öre per samtal.

Kan ha fel dock, ska se om ja kan hitta nåt nånstans.

Ja, så var det. Minutavgiften blev lägre om man tecknade ab på längre tid. jag valde 24 månader och fick 19 öre/min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Efter att läst ditt inlägg så kollade jag upp mitt eget abb och mkt riktigt har de gjort samma sak mot mig. Enligt mitt avtal ska uppkopplingsavgiften vara 69öre men nu var den 79öre. Tvivlar på
att jag kommer orka göra nånting åt det dock då jag är nöjd med abbonemanget i övrigt

Du kan ju ringa och fråga varför....? Och se vad de svarar....

Permalänk
Medlem

@terrex: Kollade mitt också ligger på 69öre , tvärsäker på att jag hade 49öre back in the days :x jag har haft mitt abbonemang sen snackis först kom så 7-10år?

EDIT: Men kan ju minnas fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Har haft snackis abonnemang sedan 2010 och när jag skrev på avtalet var uppkopplingsavgiften 59öre. I dag är den 99öre?????

Jag reagerade redan när den höjdes från 59öre till 69öre och tog kontakt med tele2 för att få en förklaring, och supporten hävdade att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre för mitt ab. Vilket är en ren lögn. Jag vet med 100% säkerhet att den höjdes till 69 först och sedan till 99öre. Men jag har inga fakturor som bevisar detta då jag tecknat autogiro sedan dess. Och fakturorna på mitt konto på tele2 finns inte heller kvar. Så smidigt för tele2.

Supporten erbjöd sig först att skicka mig en kopia av avtalet och den första fakturan men den kom aldrig. Har väntat i två månader nu. Tog kontakt med Tele2 igen igår via chat och då säger killen att jag måste ta kontakt med den butiken där jag skrev avtalet för att få det. Tele2 har alltså ingen kopia på mitt tele2 abonnemang i sina register.

Uppmanar er att kolla era avtal om ni har gamla abonnemang och där se om något förändrats. Jag vet att Tele2 smyghöjd min uppkopplingsavgift men kan tyvärr inte bevisa det och tele2 lägger locket på. Det är en stor skandal, för operatörer får inte ändra grundavtalet och uppkopplingsavgiften efterhand, och speciellt inte utan att informera kunden.

Är övertygad om detta är olagligt men vad gör man?

15:e Januari 2010 var öppningsavgiften 79 öre hos Tele2 på abonnemanget Snackis.

25:e Augusti 2010 var öppningsavgiften på 99 öre hos Tele2 på abonnemanget Snackis.

Så frågan är när du teckande ditt abonnemang med Tele2.

typo
Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar är detta:

http://www.tele2.com/Documents/Cision/documents/2007/20071112...

Men hittade nån senare där det var 99 öre i uppkopplingsavgift på snackis men då fanns det bara snackis och snackis surf. Just i ditt fall så vet jag faktiskt inte vad det ska vara.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

15:e Januari 2010 var öppningspriset 79 öre hos Tele2 på abbonemanget Snackis.

Det är mycket möjligt att jag skaffade abonnemanget året innan....för jag vet helt säkert att den höjdes från 59öre till 69öre först, och nu är den uppe i 99öre. På den tiden hade jag pappersfakturor och kollade specen....

Permalänk
Avstängd

hur mycket betalar du då för en månad? abb plus samtalstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Det är mycket möjligt att jag skaffade abonnemanget året innan....för jag vet helt säkert att den höjdes från 59öre till 69öre först, och nu är den uppe i 99öre. På den tiden hade jag pappersfakturor och kollade specen....

Ska kolla vad den låg på då.

Edit: 2009-01-15 låg öppningsavgiften på 69 öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

15:e Januari 2010 var öppningsavgiften 79 öre hos Tele2 på abonnemanget Snackis.

25:e Augusti 2010 var öppningsavgiften på 99 öre hos Tele2 på abonnemanget Snackis.

Så frågan är när du teckande ditt abonnemang med Tele2.

Jag tecknade det när den var 59 öre, för den höjde först till 69öre och sedan till 99öre....

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Har haft snackis abonnemang sedan 2010 och när jag skrev på avtalet var uppkopplingsavgiften 59öre. I dag är den 99öre?????

Jag reagerade redan när den höjdes från 59öre till 69öre och tog kontakt med tele2 för att få en förklaring, och supporten hävdade att uppkopplingsavgiften alltid varit 99öre för mitt ab. Vilket är en ren lögn. Jag vet med 100% säkerhet att den höjdes till 69 först och sedan till 99öre. Men jag har inga fakturor som bevisar detta då jag tecknat autogiro sedan dess. Och fakturorna på mitt konto på tele2 finns inte heller kvar. Så smidigt för tele2.

Supporten erbjöd sig först att skicka mig en kopia av avtalet och den första fakturan men den kom aldrig. Har väntat i två månader nu. Tog kontakt med Tele2 igen igår via chat och då säger killen att jag måste ta kontakt med den butiken där jag skrev avtalet för att få det. Tele2 har alltså ingen kopia på mitt tele2 abonnemang i sina register.

Uppmanar er att kolla era avtal om ni har gamla abonnemang och där se om något förändrats. Jag vet att Tele2 smyghöjd min uppkopplingsavgift men kan tyvärr inte bevisa det och tele2 lägger locket på. Det är en stor skandal, för operatörer får inte ändra grundavtalet och uppkopplingsavgiften efterhand, och speciellt inte utan att informera kunden.

Är övertygad om detta är olagligt men vad gör man?

Hur lång avtalstid har du?
Avtal från teleoperatörer, ISP mm löper ofta på ett eller två år, kanske ibland något längre, sen förnyas detta och dom kan hitta på vad som helst gällande priser i samband med detta osv.

Dock vid förnyelse ska abonnenten meddelas självklart!

Det är inte detta som kanske hänt, och du har missat nått litet brev bara...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vi pratar om 30 öre... Jag kan förstå att det är en principsak, men samtidigt - 30 öre.

Säg att du ringer 100 samtal per månad (förmodligen mindre eftersom du har snackis) så kostar det dig 30 kr mer. Jag bidrar gärna med den summan om det förbättrar min framtida telefoni.

Sen kan jag tillägga att jag har fastpris (som dom flesta andra idag) och givetvis vill jag ha det billigaste, men om du ringer så lite som du gör, har du övervägt kontantkort?

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

hur mycket betalar du då för en månad? abb plus samtalstid.

Jag var inne på mitt tele2 och kollade senaste fakturan

och den ligger på 49kr....av dessa är 39kr avgift för ab.....så jag använder inte telefonen så mycket just nu men annars brukar den ligga på en hundring....

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Vi pratar om 30 öre... Jag kan förstå att det är en principsak, men samtidigt - 30 öre.

Säg att du ringer 100 samtal per månad (förmodligen mindre eftersom du har snackis) så kostar det dig 30 kr mer. Jag bidrar gärna med den summan om det förbättrar min framtida telefoni.

Sen kan jag tillägga att jag har fastpris (som dom flesta andra idag) och givetvis vill jag ha det billigaste, men om du ringer så lite som du gör, har du övervägt kontantkort?

Det är inte så mycket en principsak, jag vill inte bli blåst. Det vill väl ingen. Vill du?
Inte av tele2 i allafall och inte ens på 30öre/samtal.... Och det blir mycket pengar för tele2 när smyghöjningen gäller många abonnenter...vilket den förmodligen gör.

När jag skaffade detta ab så ringde jag få men långa samtal, och därför passade det mig perfekt.
Just nu ringer jag mest korta samtal och många och då passar det inte att ha 1kr i uppkoppling. Blir svindyrt i längden även om det "bara" är 30öre. per samtal....

Har ett annat ab hos tre som jag inte heller är så nöjd med och funderar på att skaffa ett på hallon....
http://www.hallon.se/partner/extradata

men efter att ha läst här på forumet om denna operatör så är jag tveksam....

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrex:

Jag tecknade det när den var 59 öre, för den höjde först till 69öre och sedan till 99öre....

2009-01-15 låg öppningsavgiften på 69 öre.
2008-01-15 låg öppningsavgiften på 69 öre.
2007-11-23 låg öppningsavgiften på 69 öre.

Det som varit 59 öre är samtal och sms om du tog utan bindningstid.

Här har du iaf en länk till information om priserna 2007-11-15, Snackis kom den 12:e November 2007 vad jag kan se.
https://web.archive.org/web/20071115032107/http://www.tele2.s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

2009-01-15 låg öppningsavgiften på 69 öre.
2008-01-15 låg öppningsavgiften på 69 öre.
2007-11-23 låg öppningsavgiften på 69 öre.

Det som varit 59 öre är samtal och sms om du tog utan bindningstid.

Ja, oavsett så bevisar du ju att tele2 höjt uppkopplingsavgiften fast supporten hävdar att den alltid varit 99öre.

Jag minns inte exakt när jag tecknade abonnemanget men vet att jag reagerade när uppkopplingsavg plötsligt ökade till 69 öre och då kontaktade jag tele2 första gången, (men jag kan ha fel och det kan ha varit en höjning till 79öre) det är ett tag sen,
och sen igen när den höjdes till 99öre.....