Tenkeyless med blåa/röda brytare, söker tips

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Tenkeyless med blåa/röda brytare, söker tips

Tja!
Jag letar efter ett tenkeyless tangentbord med blåa/röda brytare, min budget ligger på ~1500.

Jag har kollat en del på dessa två tangentbord;
Ducky Shine3 TKL
CM Storm QuickFire Rapid-I

Finns det något ytterligare tangentbord jag borde kolla lite på innan jag tar mitt beslut (gärna med led)?
Är det någon som använder ett av dom idag och kan berätta om hur dom upplever tangentbordet?

Jag är fullt medveten om problemen med LED:en på CoolerMaster tangentbordet, men överväger fortfarande det då jag tycker att det är väldigt cleant.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Det har varit en del problem med vissa batcher utav Quickfire som du länkar tycks det då jag har sett många klagat på för ett tag sedan att LED's har lagt av rätt fort eller inom några månader. Jag skulle nog personligen föredra ett Ducky för de där pengarna då det anses vara ett bättre märke överlag och det är det som de flesta brukar köpa om de har en liten högre budget och är ute efter kvalité. Vill man sträcka sig ännu längre kan man börja kika på ett Filco men då missar du ju LED's. Men ett Ducky TKL tycker jag är ett bra val.

Jag har haft ett Rapid-I och mitt var det inga problem med men jag hade det heller inte särskilt länge. Har haft ett par Ducky men idag sitter jag bara med ett Ducky 2 som förvisso är moddat en hel del men det känns gediget.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av deeyay:

Jag har haft ett Rapid-I och mitt var det inga problem med men jag hade det heller inte särskilt länge. Har haft ett par Ducky men idag sitter jag bara med ett Ducky 2 som förvisso är moddat en hel del men det känns gediget.

Härligt att höra från något som använt sig av lite fler tangentbord.
Hur tycker du att "byggkvalitén" är när man jämför CoolerMaster och Ducky?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Corsair k65 har röda brytare. Tror inte det finns i blå tyvärr.
Jag plockade på mig k65rgb och måste säga att jag är mycket nöjd.

Hur fel det än känns så rekommenderar jag ett K65 RGB. helt meningslös funktion men riktigt nice att kunna ställa individuella tangerters färg beroende på spel eller bara allmänt matcha färgen efter behag och resterande skrivbord.

Enda jag egentligen har att sägt emot k65 är att jag heldre haft bruna brytare än röda, men börjar vänja mig lite smått nu vid hur lätta dom är.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av elitelinus:

Härligt att höra från något som använt sig av lite fler tangentbord.
Hur tycker du att "byggkvalitén" är när man jämför CoolerMaster och Ducky?

Det jag bestämt inte tycker om med Quickfire är det material, eller finish som de använder på chassit. Det är någon form av gummiliknande yta som fångar fingeravtryck lätt som tusan och ärligt talat är de ett mindre helvete att hålla rena från flott och skit. Ett ducky har i alla fall vanlig plast som inte får detta problem.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av RainesX:

Corsair k65 har röda brytare. Tror inte det finns i blå tyvärr.
Jag plockade på mig k65rgb och måste säga att jag är mycket nöjd.

Ja, det är ett tangentbord jag har sneglat lite på också, men är lite allergisk mot deras "gaming logotyp"..

Hur funkar det med deras mjukvara och så, är mjukvaran ett kvar för att tangentbordet ska fungera smidigt (multimedia knappar osv)?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av elitelinus:

Ja, det är ett tangentbord jag har sneglat lite på också, men är lite allergisk mot deras "gaming logotyp"..

Hur funkar det med deras mjukvara och så, är mjukvaran ett kvar för att tangentbordet ska fungera smidigt (multimedia knappar osv)?

Haha jo gaminglogan är ingen höjdare men man överlever, nätt och jämnt.

Mjukvaran är väl inte den absolut bästa men riktigt kraftfull om man orkar ge sig in och mixtra med den.
För det jag använder den till så funkar den bra (enkel färgkodning av knappar bara)
Hur vida du behöver mjukvara eller ej vet jag inte då jag har mjukvaran installerad för att få reda på när firmwareuppdateringar kommer till tbordet (tro mig dom har behövts, var enda en av dom även om det funkar riktigt bra nu)
Multimediaknapparna bör vanliga binds för windows så dom skall funkar även utan mjukvara.

Belysning etc styrs helt av mjukvaran vad jag vet så om den krashar så går tbordet till defaultbelysning (som du kan ställa in i mjukvaran).

Gissar på att det är en av fördelarna med ducky att du kan programera allt på tbordet direkt och behöver ingen mjukvara. Om jag har fattat rätt.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt